اخبار داغ

به مناسبت هفته وحدت؛

اتحاد مذهبی و انسجام قومیتی؛ زمینه ساز قدرت جمهوری اسلامی

اتحاد مذهبی و انسجام قومیتی؛ زمینه ساز قدرت جمهوری اسلامی
از سال های نخستین انقلاب اسلامی روزهای ۱۲ تا ۱۷ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند و این هفته نگاهی وحدت آفرین به همه مسائل مشترک در جهان اسلام و مسلمانان دارد. ‌آرمانی عظیم که در صورت تحقق، ثمرات بسیاری را در پی خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ بر اساس تعمق و بررسی‌های محدثین و رجال حدیثی فریقین در منابع اسلامی و در طول سالیان متمادی که در دسترس عموم نیزقرار دارد؛ وحدت و انسجام مسلمانان از جایگاه بلند مرتبه ای برخوردار است و روش و سنت رسول گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) نیز مصدق این ادعا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

به واقع، وحدت میان امت اسلامی از بنیان و ارزش‌های توصیه شده پیامبر اسلام(ص) به حساب آمده و از دیدگاه ایشان سربلندی و اقتدار مسلمین جهان در سایه اتحاد در برابر دشمنان مشترک رقم خواهد خورد.

,

رسول اکرم(ص)، اتحاد میان مسلمانان را از جمله علل اقتدار امت اسلامی در همه زمان ها دانسته و برای به ثمر رسیدن این مهم کوشش فراوانی کرده اند. ایشان پس از تشکیل حکومت اسلامی در شهر مدینه به منظور تقویت بنیه مسلمانان و ایجاد روحیه وحدت و یگانگی میان انان با برقراری عقد اخوت و برادری میان مسلمین بنیان اتحاد امت اسلام را مستحکم کردند.

,

 

,

, ,

 

,

وحدت امت اسلامی، مهمتر از نفس کشیدن

, وحدت امت اسلامی، مهمتر از نفس کشیدن, وحدت امت اسلامی، مهمتر از نفس کشیدن,

مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت و گو با مرآت، با بیان این که امروز، وحدت برای امت اسلامی مهمتر از نفس کشیدن محسوب می شود؛ عنوان کرد: تفرقه بزرگترین مسئله‌ای است که بر سر راه حل مشکلات مسلمانان جهان وجود دارد.

,

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که وجود فرق و مذاهب مختلف در تمام ادیان جهان امری متداول است؛ بیان کرد: عموماً تفاوت های اعتقادی و دینی در مذاهب مختلف سایر ادیان بیش از مذاهب اسلام است؛ اما به نظر می‌رسد این ادیان تفاوت‌های مذاهب مختلف خود را بیش از پیروان مذاهب مختلف اسلام پذیرفته اند.

,

وی در ادامه بیان کرد: اگر مسلمانان جهان بتوانند به دور از تفرقه و با اتحاد گرد هم آیند و همگی به ریسمان محکم الهی چنگ زده و متفرق نشوند؛ یقیناً نابسامانی هایی که گریبان برخی کشورهای اسلامی را گرفته و به مدد این اتحاد حل خواهد شد.

,

مدنی با بیان این که علمای جهان اسلام وارثان دین، سنت و علم نبی اسلام (ص) هستند؛ اظهار داشت: وظیفه ذاتی علمای جهان اسلام این است که اساس و تمدنی که پیامبر اسلام(ص) برای مسلمانان آورده را حفظ و ترویج کنند.

,

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که فعالیت علما و بزرگان سایر ادیان صرفاً شامل امور عبادی می‌شود و در امور سیاسی دخالتی ندارند؛ گفت: اسلام یک دین جامع و کامل بوده و برای کوچکترین تا بزرگترین مسائل زندگی انسان ها اعم از امور عبادی و سیاسی دارای برنامه های مدون است و این مسئله در قرآن کریم، احادیث و سنت پیامبر گرامی اسلام، ائمه و بزرگان دین اسلام به خوبی قابل مشاهده است و اگر امروز نقصی در دین دیده می شود ناشی از ضعف مروجان اسلام در رساندن حقیقت اسلام به مردم است.

,

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام با مضمون انذار از کافر شدن به سنت رسول خدا و ارتکاب به کشتن مسلمانان، اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهد کشتار مسلمانان به دست افرادی هستیم که خود را مسلمان دانسته و به نام اسلام این جنایات هولناک را انجام می‌دهند. در صورتی که چنین افرادی با مقایسه روایت مذکور با اعمالشان، نسبت به رسول خدا و سنت او کافر شده اند.

,

مدنی با بیان این که وحدت اساس و بنیان پیروزی سپاهیان صدر اسلام بوده است؛ خاطرنشان کرد: ظهور دین اسلام زمینه ساز اتحاد طوایفی بود که سالیان دراز با هم دشمنی داشتند اما با پذیرش دین اسلام، برادرانه در کنار یکدیگر زیسته و جهاد کردند و به شهادت رسیدند.

,

 

,

جمهوری اسلامی به دنبال وحدت و تقریب مذاهب اسلامی

, جمهوری اسلامی به دنبال وحدت و تقریب مذاهب اسلامی, جمهوری اسلامی به دنبال وحدت و تقریب مذاهب اسلامی,

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران، امامین انقلاب و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همواره در صدد ایجاد وحدت در دنیای اسلام بوده و خواهند بود؛ بیان کرد: در مقابل این هدف و خواست جمهوری اسلامی، دنیای غرب و رسانه های استکباری با تمام توان در حال کارشکنی و ایجاد تفرقه هستند.

,

وی افزود: دشمن از دیرباز از تحریک مسلمانان در مسائل مذهبی و ایجاد تفرقه در میان مذاهب اسلامی برای رسیدن به اهداف خود بهره برده است اما با پیروزی انقلاب و شروع فعالیت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ایران، شاهد حضور گروه‌های مختلفی از علمای مذاهب اسلامی و به خصوص اهل سنت برای پرداختن به مباحث علمی و تبادل‌نظر هستیم و این مسئله باعث نزدیکی بیش از پیش دل های مسلمین شده است.

,

مدنی با اشاره به برگزاری سالانه کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت میلاد پیامبر رحمت(ص) و امام جعفر صادق(ع)، خاطرنشان کرد: در این گردهمایی سالیانه علما و دانشمندان جهان اسلام از اقصی نقاط دنیا گرد هم جمع شده و به بحث و تبادل نظر می پردازند. علاوه بر این هیئت‌هایی متشکل از علمای شیعه و سنی از سوی جمهوری اسلامی با سفر به کشورهای مختلف به ترویج مسئله وحدت می پردازند که این مسئله با استقبال مسلمانان مواجهه شده است.

,

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که کتاب های متعددی از مسائل فقهی و احادیث مشترک شیعیان و اهل سنت به نگارش و چاپ درآمده است؛ ابراز داشت: دل های مسلمانان با مشاهده یکسانی این احادیث است و مسائل فقهی به هم نزدیک می شود.

,

وی در ادامه بیان کرد: در سال‌های اخیر اکثر علمای جهان اسلام نسبت به مسئله وحدت و تقریب مذاهب رأی و دید مثبتی پیدا کرده‌اند اما در عمل جمهوری اسلامی و رویکرد رهبران انقلاب اسلامی ایران بوده که به این امر مهم جامعه عمل پوشانده است.

,

 

,

, ,

 

,

وحدت، ضرورت جامعه امروز

, وحدت، ضرورت جامعه امروز, وحدت، ضرورت جامعه امروز,

حجت الاسلام عباس نصیری فرد رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی و پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی، در گفت‌وگو با مرآت، اظهار داشت: با توجه به هجمه وسیع استکبار و صهیونیسم جهانی به اسلام، دو مسئله وحدت میان مسلمانان در سطح عمومی و تقریب مذاهب اسلامی در سطح اندیشمندان و علما، از جایگاه کلیدی و مهمی در دنیای اسلام برخوردار است.

,

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی با اشاره به این که پرداختن به تقریب مذاهب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بیان کرد: ضرورت جامعه امروز ما و وحدت میان مسلمانان است و ضرورت ایجاد وحدت تقریب مذاهب اسلامی است؛ لذا تا زمانی که تقریب مذاهب اسلامی صورت نپذیرد؛ وحدت در جهان اسلام ایجاد نخواهد شد.

,

این پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی، در ادامه بیان کرد: از آنجا که تقریب مذاهب از طریق برقراری ارتباط نخبگانی و یافتن اشتراکات میان علمای مذاهب شیعه و سنی میسر می شود؛ در صورت دستیابی علما به این نقاط اشتراک، طبیعتاً وحدت اسلامی به وقوع خواهد پیوست.

,

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آیت الله بروجردی از قدما و سردمداران تقریب مذاهب در ایران بوده است؛ عنوان کرد: تلاش های فراوان و بی شائبه این مرجع بزرگ شیعه و تعیین نماینده ای از سوی خود در مجمع تقریب مذاهب کشور مصر، منجر به ایجاد وحدتی مثال‌زدنی میان شیعیان و اهل سنت آن زمان شده بود.

,

وی در ادامه بیان کرد: ثمره مکاتبات این عالم بزرگ با مفتی اعظم اهل سنت، فتوای شیخ شلتوت در خصوص به رسمیت شناختن مذهب تشیع به عنوان یکی از پنج مذهب رسمی اسلامی است. همچنین صدور مجوز برگزاری نماز جماعت شیعیان در ایام حج و در مسجد الحرام توسط پادشاه وقت عربستان، ماحصل همین رویکرد تقریبی و وحدت آفرین آیت الله بروجردی در تبادل نظر با سایر مذاهب اسلامی است.

,

 

,

وحدت در منظومه فکری امامین انقلاب

, وحدت در منظومه فکری امامین انقلاب, وحدت در منظومه فکری امامین انقلاب,

نصیری فرد با تأکید بر این که رویکرد وحدت آفرین جمهوری اسلامی، ماحصل افکار و اندیشه های امام خمینی(ره)، منظومه فکری رهبر انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی است؛ اذعان داشت: فتواهای حضرت امام و رهبر انقلاب در خصوص تقریب مذاهب اسلامی و عدم ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی، مانند حکم امام(ره) به شرکت شیعیان در نماز جماعت اهل سنت در موقعیت هایی که عدم شرکت موجب وهن تشیع می شود و یا فتوای رهبر انقلاب در حرمت توهین به عایشه، بیانگر تأکید امامین انقلاب بر لزوم ایجاد وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و حرکت به سوی مشترکان و فقه مذاهب اسلامی است.

,

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی با بیان این که اتحاد مذاهب اسلامی و انسجام میان قومیت‌ها یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در گذر از بحران ها و فتنه ها در طول عمر انقلاب اسلامی بوده است؛ یادآور شد: در طول دوران انقلاب و در کشور شاهد تحرکات قومیتی و تک صدایی اقوام مختلف کشور نبوده ایم و انسجام و هم صدایی حول محور ولایت فقیه و قانون اساسی، همواره سرلوحه عملکرد قومیت های کشورمان بوده است.

,

این پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی افزود: با توجه به آزادی مذاهب اسلامی در کشور در انجام آداب دینی مختص به خود و وجود اتحاد میان اهل سنت و شیعیان کشورمان، شاهد اختلافی میان مذاهب اسلامی کشورمان نبوده‌ایم. در اندک موارد اختلافاتی هم که بروز پیدا کرده و همواره عاملی خارجی مسببب تحریک مذاهب و ایجاد تفرقه بوده است.

,

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: ترس و واهمه دشمن از اتحاد میان مذاهب اسلامی و قومیت های ایرانی به علت قدرتی است که این اتحاد برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است لذا دشمن همواره به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی است.

,

وی افزود: دشمن با مطرح کردن مسائل قومیتی و مذهبی مانند دروغ پردازی در مسئله و علت مرگ غم انگیز دختری جوان که اهل سنت و کرد بوده است؛ به دنبال تحریک عواطف و ایجاد تفرقه است در حالی که جان همه افراد به عنوان یک انسان فارغ از قومیت و مذهب در جمهوری اسلامی ارزشمند و محترم است.

,

 

,

, ,

 

,

تمرکز بر مشترکات مسلمین، کلید ایجاد اتحاد

, تمرکز بر مشترکات مسلمین، کلید ایجاد اتحاد, تمرکز بر مشترکات مسلمین، کلید ایجاد اتحاد,

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به این که ایجاد اخوت و برادری و اتحاد در میان پیروان ادیان الهی از اهداف اصیل پیامبران مبعوث از سوی خداوند بوده است؛ اظهار داشت: آیه «واعتصموا به حبل الله جمیعا ولا تفرقوا» سرلوح وحدت و برادری در میان مسلمانان است.

,

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، با تشریح سنت رسول گرامی اسلام در عقد اخوت میان مسلمانان صدر اسلام، عنوان کرد: یکی از اهداف اساسی دین اسلام ایجاد حس برادری، وحدت و تعاون در جامعه اسلامی است.

,

امام جمعه سنندج ضمن اشاره به این که مشترکات مذاهب مختلف در جهان اسلام مسائل کلیدی و مهمی است که تمرکز مسلمین جهان بر این مشترکات، زمینه ساز وحدت آنان است؛ ابراز داشت: توجه به امور مهمی همچون قرآن، قبله، محبت به پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و اصحاب پیامبر، اخلاق مداری و ارزش مداری موجب سعادت مسلمانان و دوری دنیای اسلام از جدایی و تفرقه خواهد شد.

,

وی با تأکید بر واهمه دشمنان اسلام از اتحاد میان مسلمانان جهان، افزود: دولتمردان کشورهای استعمارگر مانند انگلیس معتقدند تا زمانی که قرآن و مساجد در میان مسلمانان مورد توجه و احترام باشد، نمی توانند بر مسلمانان و اتحاد آنها غلبه پیدا کنند.

,

رستمی در ادامه بیان کرد امروز در جهان، ایران اسلامی است که داعیه دار وحدت، صلح و وحدت میان مسلمانان است و همواره مسلمانان و جامعه بشری را به سوی این مسئله مهم و ضروری سوق می دهد.

,

 

,

اسلام دین اعتدال است

, اسلام دین اعتدال است, اسلام دین اعتدال است,

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که دین اسلام دین اعتدال و میانه روی است؛ اذعان داشت: افراط و تفریط کیان وحدت، اخوت و برادری را در جامعه اسلامی منهدم می‌کند و دشمن با ایجاد گروه های تکفیری که به نام اسلام دست به اعمال جنایت آمیزی میزند؛ قصد از بین بردن وحدت میان مسلمانان را دارد.

,

امام جمعه سنندج ضمن اشاره به ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر کشور، تصریح کرد: دشمن با ایجاد عدم اتحاد و ناآرامی قصد از بین بردن امنیت -که یک نعمت بزرگ در ایران اسلامی است- را دارد و لازم است مردم با هوشیاری مانع از دست درازی بیگانگان به این سرزمین اسلامی شوند. چرا که دشمن به هر کدام از کشورهای اسلامی که وارد شده هدیه ای جز ویرانگری، چپاول، آواره کردن ملت ها و افول اقتصاد ممالک اسلامی با خود به ارمغان نیاورده است.

,

وی با تاکید بر این که رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) انتقاد سازنده را به عنوان هدیه در نظر می‌گرفتند؛ خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی نقد و انتقاد مورد پذیرش است اما انتقاد نابجا و ایجاد اغتشاش و تخریب اموال عمومی و خصوصی حاصلی جز ویرانی کشور نداشته و باید با آن برخورد شود.

,

نماینده مردم کردستان با بیان این که تمدن دنیای غرب که خود پشتیبان حرکات تکفیری نیز است، توهمی بیش از یک تمدن تو خالی نیست؛ تصریح کرد: قطعاً تجاوز و لشکرکشی به خاک سایر کشورها، افراط و تفریط و کشتار زنان و کودکان بی گناه نه تنها تمدن محسوب نمی شود بلکه خلاف انسانیت، آزادگی و اخلاق است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه