اخبار داغ

سرنوشت تیره و تار بودجه آلایندگی؛

نگرانی خوزستانی‌ها از ریخت و پاش بودجه آلایندگی در شهرداری‌ها/ لزوم شفافیت نحوه هزینه‌کرد حق آلایندگی در خوزستان

نگرانی خوزستانی‌ها از ریخت و پاش بودجه آلایندگی در شهرداری‌ها/ لزوم شفافیت نحوه هزینه‌کرد حق آلایندگی در خوزستان
حال که دولت سیزدهم با بازگرداندن ۶هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی، آغازگر تحول خوزستان و پایان دوران محرومیت این استان شد، مردم و رسانه‌های خوزستان از مدعی‌العموم انتظار دارند بر شفاف‌سازی و نحوه هزینه حق آلایندگی نظارت دقیقی داشته تا مبادا در گیر و دار برنامه‌های دستگاه‌های استان این بودجه حیف و میل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، به اعتقاد بسیاری از مسئولین یکی از مهمترین دلایل عدم  توسعه یافتگی استان خوزستان با عدم دریافت عوارض آلایندگی‌ها از شرکت های بزرگی پیوند خورده که به مسئولیت اجتماعی خود عمل نمی کردند، صنایعی که از خاک، آب و هوای خوزستان منتفع می‌شوند و سهم مردمانی که تنها چند کیلومتر با این امپراطوری‌های صنعتی فاصله دارند پرداخت نمی کنند و از دیرباز تا حال سهم مردم خوزستان، صرفا استشمام انواع آلایندگی هاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,
شرکت های بزرگی نظیر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون، مسجد سلیمان، گچساران، اروندان و غیره در حالیکه نقش اساسی در تامین اقتصاد کشور دارند اعتقادی به پرداخت این عوارض نداشتند و در عین حال تأثیرات بسزایی بر زیست ‌بوم و وضعیت محیطی اطراف خود دارند، تأثیراتی که در صورت عدم مهار، بسیار خطرناک هستند.
,
 
,
ایجاد پساب‌های نفتی و شیمیایی، آلودگی صوتی، سوزاندن گازهای تفکیکی، جمع شدن مواد زائد شیمیایی، دفع زباله و مواردی از این دست، چالش‌ بزرگ زیست محیطی است در حالی که براساس قوانین شفاف و صریح مربوطه باید در قبال این همه آلایندگی، عوارض را براساس قیمت نهایی پرداخت می‌کردند.
,
 
,
استان خوزستان با بیش از ۲۱ مجتمع پتروشیمی، ۱۰ مجتمع فولادی، ۳ کارخانه سیمان، ۹ مجموعه کشت و صنعت و میادین نفتی متعدد را در محدوده جغرافیا‌ی خود جای داده است ، شرکت‌هایی که هر کدام غول‌های صنعتی به حساب می‌آیند، اما از پیرامون و محیط اطراف خویش غافل شده اند. پرداخت عوارض آلایندگی با توجه به سود‌های سرشار این صنایع کمترین اقدامی است که می‌توان برای جبران این خسارت در نظر گرفت.
,
 
,
حال پس ازدو دهه تحمیل آلودگی ناشی از صنایع آلاینده به استان خوزستان، دولت سیزدهم با دستور رییس جمهور برای اولین بار بیش از ۵ هزار میلیارد تومان حقوق قانونی از محل عوارض آلایندگی صنایع آلاینده را به مردم خوزستان برگرداند. رقمی که معادل کل بودجه مصوب استان خوزستان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است.
,
 
,
طبق قانون عوارض آلایندگی شرکت‌های نفتی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های خوزستان واریزشده است که این موضوع محل اختلاف فعالان زیست محیطی است چراکه در ازای این عوارض، هیچ‌گونه خدمت مرتبط با رفع آلایندگی ارائه نمی‌شود.
,
 
,
واریز مبلغ بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال به حساب برخی شهرداری‌های  خوزستان از محل عوارض آلایندگی نفت، توسط دولت غافلگیرانه و خارج از برنامه‌ریزی قبلی شهرداری‌ها در بودجه مصوبشان است و در نتیجه برنامه خاص و از پیش تعیین شده‌ای برای هزینه کرد آن وجود ندارد؛ لذا لازم است که ستاد ویژه‌ای در استان تشکیل شده و بر نحوه تخصیص آن نظارت و در قالب یک برنامه ویژه توسعه‌ای مدیریت شود.
,
 
,
اگرچه به گفته مقامات استانی حساسیت نسبت به این مبلغ از سوی دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی زیاد است و هشدار‌های زیادی در خصوص هزینه کرد درست آن داده شده، اما این رقم نباید صرف پرداخت دیون و یا هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد شود.
,
 
,
برخی از کنشگران رسانه نیز معتقدند این عوارض باید صرفاً در حوزه زیرساخت‌ها و عمران مانند تکمیل پروژه قطار شهری، تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز، ایجاد شبکه آب خام و شبکه دفع آب‌های سطحی، بهسازی پایانه‌های مسافربری، ایجاد بازارچه‌ها، توسعه تجهیزات هوشمند و دوربین‌های کنترل ترافیک، بهبود و توسعه شبکه معابر، ایجاد تأسیسات لازم در حوزه مدیریت پسماند و… هزینه شود.
,
 
,
, ,
 
,
۵۰ درصد ازعوارض آلایندگی باید برای محیط زیست هزینه شود
, ۵۰ درصد ازعوارض آلایندگی باید برای محیط زیست هزینه شود,
 
,
محمد جواد اشرفی درگفت و گو با خبرنگار رهیاب می گوید: بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دیدگاه مدیران استانی، مقرر شد ۵۰ درصد از اعتباری که با عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌های استان اختصاص داده شده، در راستای پروژه‌های محیط زیستی و عمرانی محیط زیست هزینه شود و ۵۰ درصد دیگر نیز برای کمک به بنیه و تقویت ساختار شهرداری‌ها برای هزینه‌های جاری شهرداری‌ها اختصاص یابد.
,
 
,
اشرفی اضافه کرد: این موضوع به شهرداری‌ها اعلام شده و جلسات مشترکی با حضور شهرداری، شورای شهر، مدیرکل امور شهری، معاون عمرانی استانداری و محیط زیست تشکیل و پروژه‌های پیشنهادی شهرداری‌ها مطرح و بررسی شده است، اما قانونی در این راستا وجود ندارد که شهرداری ها صد در صد به این پیشنهادات پایبند باشند.
,
 
,
وی با بیان اینکه معتقدیم عوارض آلایندگی باید در راستای بهبود وضعیت محیط زیست هزینه شود، اظهار کرد: پیشنهاد دادیم که در قانون بودجه این موضوع مدنظر قرار گیرد و همه عوارض آلایندگی در راستای پروژه‌های محیط زیست اختصاص پیدا کند.
,
 
,
, ,
 
,
به گفته خانچی معاون عمرانی استاندار خوزستان، یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان از این عوارض آلایندگی به روستاهای خوزستان اختصاص می‌یابد.
,
 
,
, ,
 
,
مبلغ عوارض آلایندگی اهواز ۶ هزار میلیارد تومان است
, مبلغ عوارض آلایندگی اهواز ۶ هزار میلیارد تومان است,
 
,
سید محسن موسوی زاده از اعضای شورای شهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: پس از پرداخت عوارض آلایندگی به شهر داری ها، استانداری خوزستان اعلام کرده که باید ۴۰ درصد این مبالغ در حوزه جاری و ۶۰ درصد در حوزه عمرانی هزینه شود اما شورای شهر، شهردار را الزام کرده که صددرصد این اعتبار در حوزه عمرانی و پروژه های نیمه تمام هزینه شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه اصل مبلغ عوارض آلایندگی اهواز از شرکت‌های مستقر در اهواز ۶ هزار میلیارد تومان است، افزود: چهار شرکت نفتی چون فولاد خوزستان، نفت و گاز کارون، کارون، اروندان، مهندسی توسعه نفت و کارخانه الکل‌سازی، منابع مهم آلایندگی شهر اهواز هستند که بابت اصل و جرایم عوارض آلایندگی بدهی به شهرداری اهواز دارند که باید این مطالبات پرداخت شوند. 
,
 
,
این عضو شورا گفت: البته بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد مبلغی که دولت سیزدهم به عنوان عوارض به استان خوزستان بازگردانده، معادل کل بودجه این استان در سال جاری است. همین مقایسه نشان می‌دهد اقدام دولت سیزدهم در اجرای قانون بر زمین مانده مذکور، می‌تواند تا چه حد به توسعه زیرساخت‌ها و رفع مشکلات مردم استان خوزستان کمک کند.
,
 
,
موسوی زاده نظارت بر هزینه کرد عوارض آلایندگی را از اولویت های اعضای شورای شهر دانست و بیان کرد: بدیهی است استمرار دولت سیزدهم در واریز عوارض آلایندگی به حساب شهرداری‌های خوزستان و همچنین مدیریت عالمانه این منابع عظیم توسط مقامات محلی، تحول چشمگیری در مسیر توسعه استان در آینده‌ای نزدیک ایجاد خواهد کرد.
,
 
,
, ,
 
,
اولویت شهرداری اهواز پروژه های عمرانی سطح شهر است
, اولویت شهرداری اهواز پروژه های عمرانی سطح شهر است,
 
,
غلامرضا شانه سازان نیز در گفت وگو باخبرنگار رهیاب اظهار داشت: رقمی که دولت در روزهای اخیر به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خوزستان واریز کرده، می‌تواند تحول بزرگی در توسعه استان خوزستان و حل بسیاری از مشکلات بر زمین مانده مردم ایفا کند اما بخش زیادی از بدهی این غول های صنعتی همچنان باقی مانده است.
,
 
,
وی افزود: برای هزینه کرد مبلغ واریز شده از محل عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز جلسات متعددی با حضور اعضای شورا و شهردار اهواز برگزار و اولویت ها تعریف شد که این بودجه فقط در جهت پروژه های عمرانی سطح شهر در شش ماه و حداکثر یک سال هزینه شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه