اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

دو یا چندقطبی‌سازی جامعه مصداق اغتشاشگری است

دو یا چندقطبی‌سازی جامعه مصداق اغتشاشگری است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: حرکت در مسیر دو یا چندقطبی‌سازی در جامعه خلاف سیره نبی مکرم اسلام(ص) بوده و هرکس به چندقطبی‌سازی در کشور کمک کند، به اغتشاش دامن زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سید محمدحسن شفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با تبیین جایگاه بی‌بدیل رسول اکرم (ص) بین مردم و تبدیل ایران اسلامی به «ایران قوی» همراه با وحدت‌آفرینی، محبت و عشق به ائمه اطهار علیهم‌السلام، اظهار کرد: پیامبران مختلف به صفات انسانی متعددی در طول تاریخ برجسته شده‌اند، به طوری که صفات انسانی پیامبران اولوالعزم و سایر پیامبران الهی حسنه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
 
,
وی اضافه کرد: اما در طول تاریخ به دلیل بسترهای اجتماعی و اقتضائات زمانی هریک از این انبیا به یک ویژگی برجسته شدند و نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم نیز به «رحمت» برجسته شده و پیامبر رحمت نام گرفته و در سوره آل‌عمران آیه ۱۵۹ قرآن کریم آمده است: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ» (پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آنها ( امت خود ) نرمخو شدی ، و اگر بد خلق و سخت‌دل بودی حتما از دورت پراکنده می شدند. پس ، از آنها درگذر و برایشان آمرزش طلب و در کارها با آنان مشورت نما ، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن ، که بی تردید خداوند توکل کنندگان را دوست دارد
,
 
,
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بنابراین خداوند متعال خطاب به پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم می‌فرماید که اگر با مردم تند، غلیظ و شدید رفتار می‌کردی از دور تو پراکنده می‌شدند و حکایت‌های مختلفی از رحمت و محبت نبی مکرم اسلام (ص)به امت خود داریم و در روایات هم آمده که پیامبر برای امت خود دعا می‌کند.
,
 
,
اهل بیت پیامبر اکرم (ص) برای امت دعا می‌کنند
, اهل بیت پیامبر اکرم (ص) برای امت دعا می‌کنند, اهل بیت پیامبر اکرم (ص) برای امت دعا می‌کنند,
 
,
شفیعی متذکر شد: اهل بیت پیامبر اکرم (ص) نیز برای امت دعا می‌کنند، بنابراین وقتی صحبت از امت می‌شود، در حقیقت صحبت از همه پیروان پیامبر بوده و این ویژگی و خصلت رحمت نبی مکرم اسلام (ص) جلوه و تبلور رحمت واسعه الهی است.
,
 
,
وی در ادامه توضیح داد: «رحمت» پیامبر اکرم (ص) موجب می‌شود مسلمانان زیر یک چتر قرار بگیرند و در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل‌عمران هم آمده که «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» یعنی (و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید.)، بنابراین پیامبر و ائمه اطهار علیهم‌السلام با ویژگی برجسته شده «رحمت» شناخته شده‌اند.
,
 
,
این استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: گریزی نیست که در جامعه افکار متفاوت وجود دارد، کما اینکه در دین اسلام فرقه‌های مختلف ایجاد شده و صرف‌نظر از اینکه بخواهیم اثبات کنیم کدام حق و کدام باطل بوده، به‌عنوان واقعیت می‌پذیریم که فرقه‌های مختلفی وجود دارد و هر کدام یک خط فکری مخصوص به خود را دارد.
,
 
,
شفیعی با طرح این سوال که وحدت به چه معنا است؟ گفت: آیا وحدت به این معنا است که مذاهب و اعتقادات خود را کنار بگذارند؟ خیر این نیست، بلکه وحدت به این معنا است که در عین چندصدایی و سلیقه‌های مختلف در فروعات احکام (که به آن معتقد هستیم) وقتی در جامعه مسلمین قرار می‌گیریم به قواعد زندگی جمعی و اتحاد میان مسلمین احترام می‌گذاریم.
,
 
,
چندقطبی‌سازی در کشور مورد تأیید خداوند متعال و اهل بیت(ع) نیست
, چندقطبی‌سازی در کشور مورد تأیید خداوند متعال و اهل بیت(ع) نیست, چندقطبی‌سازی در کشور مورد تأیید خداوند متعال و اهل بیت(ع) نیست,
 
,
وی ادامه داد: دین اسلام و ذوات مقدس اهل بیت‌علیهم‌السلام و نبی مکرم اسلام (ص)در اتحاد در تمام شئون تأکید دارند، نه فقط در امور دینی، بلکه در امور اجتماعی نیز یک زندگی سالم و مسالمت‌آمیز مورد تأکید قرار گرفته است.
,
 
,
این استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: اخیراً دیدیم که اختلافاتی در سطح کشور وجود دارد و آنچه موجب شد اغتشاشات و فتنه در کشور به‌وجود بیاید (افکار، انرژی مردم و جامعه و دولتمردان را به خود معطوف کرد و هزینه‌های زیادی بر جامعه تحمیل شد) اینکه متوجه نشدیم جامعه چندصدایی با جامعه چندقطبی تفاوت دارد.
,
 
,
شفیعی افزود: اما براساس رحمت و شفقتی که از پیامبر اکرم (ص) فراگرفتیم باید دور هم جمع شویم و اختلاف نکنیم، باید از چندقطبی شدن در جامعه خودداری کرد، آن چیزی که خلاف اسلام است دوقطبی‌ یا چندقطبی‌سازی است، چه در سطح جامعه و چه در مناسبات دینی و اجتماعی.
,
 
,
وی بیان کرد: آن چیزی که اسلام تأکید دارد که مورد پسند خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام است، اینکه در حین اختلاف سلیقه‌ها، وجود تضارب آرا و افکار مختلف باید در مسیر بحبل‌الله که سعادت جامعه را در پی دارد حرکت کنیم، یعنی تمام افرادی که در ایران زندگی می‌کنند باید به رشد و تعالی «ایران قوی و ایران اسلامی» تأکید می‌کنند.
,
 
,
این استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: ایران منهای اسلام معنایی ندارد، همانطور که جمهوری بدون اسلام معنای اصلی خود را از دست می‌دهد، اما اعتقادات، فرقه‌ها و مذاهب مختلف می‌توانند به صورت مسالمت‌آمیز مسائل را مطرح کرده و قانع شوند یا قانع کنند، اینکه در جامعه دوقطبی‌ یا چندقطبی‌سازی صورت گرفته و عده‌ای علیه مسیر اصلی جامعه برخیزند و اغتشاش کنند پذیرفتنی نیست.
,
 
,
شفیعی با طرح سوال دیگر که چرا نام این دوقطبی‌ یا چندقطبی‌سازی را اغتشاش گذاشتیم؟ گفت: وقتی مسیر از دایره محبت، رحمت و جدال احسن (وجدلهم بالتی هی أحسن) خارج شده و به آشوب، آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حسینیه‌ها و ریختن خون و تخریب می‌انجامد نام اغتشاش پیدا می‌کند، حتی اگر مطالبه به‌حق هم باشد نام اغتشاش به خود می‌گیرد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: مملکت برای همه مردم است و هرکس با هر اعتقادی قصد داشته باشد علیه این مسیر حرکت کند در دایره اغتشاش گام گذاشته و مسیر دوقطبی‌ یا چندقطبی‌سازی را پی گرفته است، بنابراین این دوقطبی‌سازی مذموم است، اما تضارب آرا، احزاب، سندیکاها و ... با اعتقادات مختلف اگر در مسیر تعالی کشور گام بردارند چیزی است که ما از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم و سیره نبوی می‌فهمیم، چه در زمینه‌های دینی بین فرقه‌های مختلف و چه بین ادیان با تنوع مختلف و چه قومیت‌ها و سایر شئون اسلامی.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه