اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه
اگر کارفرما نتواند وظایف خود در قبال کارگران را انجام دهد، کارگر می تواند برای دستیابی به حق خود از طریق اداره کار اقدامات لازم را انجام دهد و از کارفرما شکایت کند و بر اساس قانون، برای آن که به دعاوی کارگر و کارفرما در اداره کار رسیدگی شود، ارائه دادخواست لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع حقوق و دستمزد، همیشه به عنوان مهم‌ترین مسائل در روابط کار به شمار می‌روند و پرداخت دستمزد جز وظیفه اصلی کارفرما محسوب می‌شود. هدف از انجام کار توسط کارگران این است که در پایان ماه، حقوق مشخصی را دریافت کنند. اما گاهی اوقات ممکن است که کارفرما برای چندین ماه نتواند که دستمزد کارکنان خود را پرداخت کند و در این صورت باید تمام معوقات مربوطه را پرداخت کند. در واقع کارفرمایی که چند ماهی از پرداخت دستمزد کارگران خودداری کرده است، باید تمامی معوقات و حقوق پرداخت نشده کارگران را محاسبه کرده و در زمان مشخصی اقدام به پرداخت آن کند. عدم پرداخت معوقات حقوق، یکی از دلایلی است که منجر به شکایت از کارفرما می‌شود.

اگر کارفرما نتواند وظایف خود در قبال کارگران را انجام دهد، این امکان هست که کارگران برای دستیابی به حق خود برای طرح دعوا و پیگیری آن از طریق اداره کار اقدامات لازم را انجام دهند. هر ساله در اداره کار شاهد آن هستیم که اختلافات بین کارگر و کارفرما مطرح شده و در این صورت تعداد قابل توجهی دادخواست با موضوعات مختلف ارائه شدند.

آیا کارگر بابت حقوق معوقه می‌تواند از کارفرما شکایت کند؟

بحث حقوق و دستمزد همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل شکایت علیه کارفرما محسوب می‌شود. نپرداختن حقوق از یک طرف که دلیل موجه جهت اقامه دعوا علیه کارفرما است اما حقوق معوقه نیز در این زمینه دلیلی برای شکایت از کارفرما است. دلایل مختلفی باعث می‌شود تا پرداخت حقوق کارگران به تعویق بیفتد اما در هر صورت کارفرما وظیفه دارد که معوقات حقوق کارگران را پرداخت کند. در این صورت اگر کارفرما اقدامی را جهت پرداخت حقوق معوقه کارگران انجام ندهد، باید از او شکایت شود.

بنابراین کارگر بابت حقوق معوقه کارفرما حق شکایت از وی را داشته و طرح شکایت از طرف او، جنبه موجه و قانونی دارد. در هر صورت کارگرانی که چندین ماه حقوق دریافت نکردند، این امکان را دارند که بابت حقوق معوقه شکایت کنند.

شرایط قانونی نگارش دادخواست شکایت علیه کارفرما بابت حقوق معوقه

موارد مختلفی در روابط کاری می‌تواند منجر شود تا کارگر با کارفرما دچار اختلافاتی شوند. یکی از موارد اختلافی بین آن‌ها بحث مربوط به حقوق معوقه است. پرداخت حقوق کارگرانی که ماه‌ها است به تعویق افتاده است، به عنوان تکلیف قانونی برای کارفرمایان به شمار می‌رود، می‌تواند به موضوع اصلی دعاوی بین کارگر و کارفرما تبدیل شود. اگر کارفرما به هر دلیلی نتواند از عهده پرداخت حقوق و دستمزد کارگران برآید، با شکایت از جانب کارگران مواجه می‌شوند.

حال اگر کارفرما، اقدامی را برای پرداخت حقوق و دستمزد کارگران که به تعویق افتاده است، انجام ندهد، کارگر برای آن که به حق خود در این زمینه برسد، باید برای ثبت شکایت در اداره کار فرآیند قانونی را انجام دهد.
بر اساس قانون، برای آن که به دعاوی کارگر و کارفرما در اداره کار رسیدگی شود، ارائه دادخواست لازم و ضروری است.

ارائه دادخواست را می‌توان ابتدایی‌ترین مرحله در دعاوی کار و سایر دعاوی حقوقی در نظر گرفت. در صورتی که کارگر دادخواستی را در این زمینه در اداره کار ثبت نکند، امکان رسیدگی به خواسته وی وجود ندارد. تنظیم دادخواست خوب در این زمینه می‌تواند به نحوه رسیدگی به شکایات در اداره کار بسیار موثر باشد.

دادخواستی که آیین و مقررات شکلی در آن رعایت نشده باشد، طبیعتا با رد دادخواست مواجه خواهد شد. نحوه نگارش متن دادخواست بسیار حائز اهمیت است و اگر اصول کلی دادخواست نویسی در آن رعایت نشود، مرجع رسیدگی کننده ترتیب اثری به دادخواست مربوطه نخواهد داد.

بنابراین لازم است که تمامی قواعد دادخواست نویسی در مورد دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه رعایت شود. همین موضوع دلیلی بر آن است که خواهان برای نگارش دادخواست با وکلا متخصص مشورت حقوقی کند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات حقوق کارگران کارواش در قانون کار/ کارفرما حق پرداخت نکردن حقوق به کارگر را ندارد

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

جزئیات پرداخت حق اولاد به کارگران و کارمندان از سوی کارفرما

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه