اخبار داغ

روایتی از مصائب دامداری خراسان جنوبی؛

استیصال دامداران از عدم پرداخت مطالبات پس از گذشت چند ماه

استیصال دامداران از عدم پرداخت مطالبات پس از گذشت چند ماه
صنعت دامپروری در حال حاضر پرچالش‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت نهاده های دامی سبب شده است تا دامداران مستأصل دام‌های باارزش خود را به صف کشتار ببرنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، این روز‌ها حرفه دامداری خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی بی سابقه و گرانی شدید نهاده‌های دامی حال و روز خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست به گریبان شده است. تنگنا‌هایی که به گفته دامداران، امان آنان را بریده و به مانع بزرگی برای استمرار فعالیت در این بخش تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله مشکلات مهم دامداران است که به دنبال استمرار خشکسالی، کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده شده به طوری که دامداران در تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های سبک و سنگین خود با تنگنا‌های بسیار مواجه هستند و بسیاری از دام‌های خود و حتی دام‌های مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه و با قیمت بسیار اندک به دلالان می‌سپارند.

,

در حال حاضر و با خشکسالی که انگار نمی‌خواهد حکومتش را در خراسان جنوبی به پایان برساند، نیاز به تأمین نهاده‌های دامی بیش از پیش احساس می‌شود.

,

از سوی دیگر فروش دام با قیمت پایین به دولت و شرکت پشتیبانی امور دام و پرداخت نکردن مطالبات دامداران پس از گذشت چند ماه سبب شده است تا بیشتر از گذشته اقتصاد دامپروری هایشان متشنج شود.

,

هم چنین وجود فصل حساس سردسال و نزدیک شدن به زمان آبستن دام ها وجود تغذیه علوفه ای و نهاده های دامی در مراتع خشک خراسان جنوبی بیشتر احساس می شود.

,

محمد رضا فانی یکی از دامداران شیری فردوس در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با بیان اینکه مشکلات دامداران بسیار زیاد است، گفت: بخشی از مشکلات دامداران کشوری و بخشی از این مشکلات استانی است.

,

وی معضل اصلی دامداران را فروش دام بیان کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام چند ماه پیش اقدام به خرید دام، گوساله نر وپرواری ازدامدار کرده است اما پس از گذشت چند ماه پول دامداران را پرداخت نکرده اند.

,

این دامدار فردوسی خاطرنشان کرد: آقایان مسئول بجای اینکه تلاش کنند با این شرایط اقتصادی که دام روی دست دامدار مانده است پول دامداران را پرداخت کنند و اقداماتشان در جهت منفعت دامداران باشد، گوشت از برزیل وارد می‌کنند.

,

فانی یادآورشد: مسئولان روی دام قیمت گذاری کردند تا با قیمت کارشناسی دام را از دامدار خریداری کنند اما در بحث دام سنگین قیمت ۸۵ هزار تومان خریداری کردند در حالی که قیمت دام در بازار ۱۲۰ هزار تومان بود و ۳۰ هزار تومان از قیمت کارشناسی اتحادیه هایی که مربوط به صنعت دام هستند کمتر خریداری کردند.

,

عدم پرداخت مطالبات دامداران پس از گذشت چند ماه

, عدم پرداخت مطالبات دامداران پس از گذشت چند ماه, عدم پرداخت مطالبات دامداران پس از گذشت چند ماه,

فانی ادامه داد: دولت در بحث خرید حمایتی از طریق شورای قیمت گذاری باید قیمت حمایتی را اعلام و شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید کند اما این شرکت  دام را با قیمت پایین تر از بازار و کارشناسی شده اعلام کرده و قراردادی منعقد کردند وجه خرید دام را نقدی یا یک ماهه پرداخت کند الان دامدار دام خود را به دولت داده است چند ماه است شرکت پشتیبانی امور دام هنوز پول دام دامداران را پرداخت نکرده است.

,

وی با بیان اینکه طی جلسات متعددی با مسئولان و وزیر جهادکشاورزی صحبت کردیم تا مشکلات دامداران برطرف شود، گفت: نزدیک ماه پیش جلسه ای با وزیر جهادکشاورزی برگزار کردیم چون از لحاظ تامین بودجه دولت مشکل دارد قرار شد تا پول دام‌ها را با ارائه نهاده های دامی به دامداران پرداخت کنند اما این را نیز انجام نداده اند.

,

این دامدار فردوسی اضافه کرد: در صحبت اولیه و قول وقراری که گذاشتند قیمت جو ۱۱ هزار و ۲۵۰ و ذرت ۱۱ هزار و ۳۵۰ اعلام کردند بجای افزایش قیمت گوشت و دام، قیمت نهاده ها را یک شبه افزایش دادند هنوز این مشکلات گریبان گیر دامدار است و دولت نهاده ها را نیز به دامدار پرداخت نکرده است.

,

, ,

بار آزادسازی ارز بر دوش دامدار افتاد

, بار آزادسازی ارز بر دوش دامدار افتاد, بار آزادسازی ارز بر دوش دامدار افتاد,

فانی یادآورشد: هدفمندی یارانه ها و حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ در ۲۲ اردیبهشت رقم خورد دولت موظف بود نهاده ماه اردیبهشت را به دامدار تحویل بدهد هنوز مقدار زیادی از نهاده را به دامدار نداده است همه بار آزادسازی ارز چهار و ۲۰۰ تومانی به دوش دامدار افتاد.

,

وی تصریح کرد: با خود وزیر جهادکشاورزی جلسه گذاشتیم و به این یقین رسیدیم دولت علاقه به ادامه تولید ندارد چراکه طیور نیز وضع آنها از ما بدتر است چراکه دامداران به ناامیدی رسیدند اقدام به کشتار دام می‌کنند نگه داری از دام مولد وآبستن با هزینه های بالا برای دامدار توجیه ندارد.

,

تعطیلی کشتارگاه استان علی رغم دام‌های زیاد در انتظار کشتار

, تعطیلی کشتارگاه استان علی رغم دام‌های زیاد در انتظار کشتار, تعطیلی کشتارگاه استان علی رغم دام‌های زیاد در انتظار کشتار,

این دامدار فردوسی بیان کرد: در بحث مشکلات استانی، در استان‌های دیگر کشتار از طریق شرکت پشتیبانی امور دام با هزار ایراد انجام می شود و بهترین حسن این است که دام آماده کشتار است و توجیه برای نگه‌داری ندارد را می توان از طریق کشتار نجات داد اما در خراسان جنوبی سوء مدیریت های مسئولان و شرکت پشتیبانی امور دام در بحث کشتارگاه سبب شده است تا طی یک ماه گذشته هیچ گونه کشتاری نداشته باشیم.

,

فانی با بیان اینکه تعدادی زیادی دام‌ در دامداری‌ها دپو می‌شوند، گفت: هر روز باید برای تغذیه هزینه کنیم در صورتی این دام هیچ عایدی برای دامدار ندارد و همین کشتار نیم بند متوقف شده است.

,

پرچالش ترین روزهای دامپروری در خراسان‌جنوبی

, پرچالش ترین روزهای دامپروری در خراسان‌جنوبی, پرچالش ترین روزهای دامپروری در خراسان‌جنوبی,

وی با تصریح اینکه صنعت دامداری در خراسان جنوبی فشل شده است، خاطرنشان کرد: عمق فاجعه خراسان جنوبی این است که در یکی دو سال اخیر در صنعت دام پرچالش‌ترین سالها را داشته ایم و این شرایط اکنون بحرانی است.

,

این دامدار فردوسی یادآورشد: زمانی که رهبر جامعه اسلامی می گوید در جنگ اقتصادی هستیم و همه باید همراه تولید باشیم اما شاید کم لطفی ها از سوی مدیرجهادکشاورزی و مسئولان امور دامی هستیم.

,

فانی شرایط کنونی دامپروری را بحرانی ترین روزهای صنعت دامپروری دانست و گفت: خراسان جنوبی بیشترین هزینه را برای تولید با توجه به قهر طبیعت و کمبود مراتع برای چرای دام‌ها، پرداخت می کند و استان های دیگر که از علوفه طبیعی زیادی برخوردار هستند مشکلاتشان نسبت به این استان کمتر است اما شیر و لبنیات پایین تر از همه استان ها به فروش می رسد.

,

وی با بیان اینکه دولت بیشتر دنبال واردات است تا اینکه دام به کشورهای دیگر صادر شود، افزود: به قدری انباشت دام داریم که اگر مجوز برای صادرات شود خیلی دام که روی دست دامدار مانده است و راهی برای کشتار ندارد از طریق صادرات نجات پیدا می‌کنند.

,

این دامدار فردوسی افزود: به اندازه ای که دولت برای یک شب واردات انجام می دهد در یک سال نتوانسته ایم صادرات کنیم؛ همین دولت برای واردات امشب تصمیم می گیرد و فردا واردات را انجام می‌دهد.

,

فانی با بیان اینکه دلسردی و ناامیدی در صنعت دامداری حاکم شده است، گفت: کشتار دام از طریق شرکت پشتیبانی امور دام باید به صورت دام زنده انجام می شد؛ وزن گیری می شد یا براساس وزن زنده یا لاشه دامدار سنجیده می شد و کار دامدار تموم می شد اما این سری خرید  دام از طریق شرکت پشتیبانی امور دام به صورت گوشت پنج تیکه منجمد انجام می شد.

,

تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی شرق کشور

, تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی شرق کشور, تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی شرق کشور,

وی با بیان اینکه متاسفانه دامدار و اتحادیه دامداری درگیر کشتار وبسته بندی گوشت شده است، گفت: متاسفانه شاهد یک پروسه ای پیچیده و به ضرر دامدار در کشتار دام در خراسان جنوبی هستیم و تنها کشتارگاه صنعتی خراسان جنوبی کشتار ندارد؛ زحمات زیادی از سوی اتحادیه دامداران کشیده شد و این اقدامات طی یک ماه اخیر خیلی سنگین بود و اتحادیه از نظر نیرو ضعیف بود در حالی که کشتارگاه، معاونت دام و دامدار هر کدام یک وظیفه و نقشی دارند  هر روز شاهد اعتصاب کارگران کشتارگاه بودند و این بار زحمت به دوش دامدار می افتاد.

,

این دامدار فردوسی متولی اصلی امور دام را جهادکشاورزی دانست و یادآورشد: باید قراردادی که شرکت پشتیبانی امور دام بسته است به نفع دامدار باشد نه اینکه همه اقدامات و قوانین در جهت منزوی کردن دامدار باشد. مدیرعامل اتحادیه دامداری تا جایی که توانست در زمینه کشتار دام همراهی کرد اما متاسفانه کشتار کاملا متوقف شده است.

,

فانی با بیان اینکه متاسفانه ما نه مدیریت و نه زیرساخت هایتان را نمی خواهیم، تصریح کرد: اگر مسئولان مجوز کشتار دام در استان همجوار را بدهند می توانیم دام های خود را در استان های همجوار ذبح کنیم اما متاسفانه مسئولان استانی علاقه زیادی به اینکه پشت دوربین باشند و تعریف کنند دارند و بدون اینکه به فکر دامدار باشند به فکر عملکرد سازی هستند.

,

وی اظهارکرد: ما بین شرایط بد وبدتر، شرایط بد را انتخاب کرده ایم و نهاده های دامی را قبول کرده ایم با یک هزار تومان بالاتر از قیمت بازار از شرکت پشتیبانی امور دام به ازای دام فروخته شده خود خریداری کنیم.

,

سید محمد موسوی رستگار، عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران و خراسان جنوبی و رئیس هیات تعاونی پیام دام خوسف در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: دولت از زمانی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را برداشته شد، نهاده های دامی ۶ برابر شد اما قیمت شیر تنها دو برابر شد و قیمت گوشت تغییری نکرد.

,

, ,

دام های خراسان جنوبی روانه کشتارگاه شده اند

, دام های خراسان جنوبی روانه کشتارگاه شده اند, دام های خراسان جنوبی روانه کشتارگاه شده اند,

وی با اشاره به اینکه در گذشته روزانه هشت تن شیر از گاوداری مان دریافت می‌کردیم، گفت: این میزان تولید شیر ۴۰ درصد کاهش یافته است چراکه گاوها به سمت کشتارگاه رفته اند.

,

موسوی با بیان اینکه صنعت دامپروری دام سبک و سنگین هیچ توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: دامداران که سرمایه ای داشتد صبر کردند بقیه دام های خود را به فروش رساندند.

,

وی یادآورشد: در مورد دام سنگین کشتارگاه مشهد گوساله های نر که کیلویی ۷۰ هزار تومان قیمت دارد را خریداری نمی کنند و طالب دام چاق ماده هستند چراکه گاو ماده کیلویی ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

,

عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران با بیان اینکه در تهیه علوفه هیچ گونه مشکلی نداریم، گفت: قیمت یونجه، کاه و ذرت علوفه ای درست است اما تامین نهاده های دامی کار سختی است.

,

موسوی اظهارکرد: اگر استکبار، دشمن و آمریکا هزینه ی سنگینی برای اینکه دامداری و کشاورزی نابود شود را پرداخت می کرد موفقیت دولت از آنها با هزینه بالا در نابودی دامداری بیشتر بوده است.

,

اقدامات دولت های اروپایی در حمایت از دامپروری در ایران اجرا شود

, اقدامات دولت های اروپایی در حمایت از دامپروری در ایران اجرا شود, اقدامات دولت های اروپایی در حمایت از دامپروری در ایران اجرا شود,

وی با بیان اینکه دولت باید کار دولت های اروپایی را بکنند، خاطرنشان کرد: دولت های اروپایی دام سبک و سنگین از آغول بیرون می آید در سبزی چرا می کند و این دولت ها سالیانه به هر گاوی ۴۰۰ یورو یارانه می دهد.

,

این دامدار خوسفی بیان کرد: دولت یارانه را هدفمندسازی کرده و به مردم بدهد و به مردم کارت شیر، گوشت، لبنیات و پروتئین بدهد؛ هم دولت ارزاز نهاده ها برداشت و هم به مردم نداد این پول بالایی است؛ دولت مانند جهان عمل کند همان طور دولت عمل کند که دولت برزیل، پرتقال و آرژانتین که در دولت های سرسبز هستند عمل کند اما عمل نمی کند.

,

دولت می خواهد صنعت دامپروری را نابود کند

, دولت می خواهد صنعت دامپروری را نابود کند, دولت می خواهد صنعت دامپروری را نابود کند,

موسوی تصریح کرد: گویا اینکه دولت عمدا می خواهد صنعت دامپروری را از بین ببرد در گفته های وزیر جهاد کشاورزی در مورد دامداری های سبک این است که “دامداری‌های سبک صنعتی شوند مهندسین کارشناسان دام و کارشناسان ژنتیک چند قلوزایی ایجاد کنند و هر چند سال به بازار عرضه کنند”؛ نظرشان این است که دامداری های سنتی مراتع نباشدو چون مشکل تامین نهاده وجود دارد دامداری های صنعتی هم با شکست مواجه می شود

,

وی ادامه داد: دولت هر روز یک قانونی ایجاد نمی کند و هر چند بار یک راهی را پیشنهاد می دهند تا این راه نشود راه دیگر را امتحان کنند.

,

سردرگمی دولت در حل مشکلات دامداران

, سردرگمی دولت در حل مشکلات دامداران, سردرگمی دولت در حل مشکلات دامداران,

این دامدار خوسفی با بیان اینکه دولت در حل کردن مشکلات دامداران سردرگم مانده است، گفت: اگر امورات را تنها به چند تا کارشناس واگذار می کردند اصل ۴۴ قانون تعاونی ها می گوید “هرگونه واردات و صادرات دام بر عهده تشکل ها باشد” اما دولت نمی خواهد دست تشکل ها باشد.

,

موسوی با تصریح اینکه دولت اگر دست از کار دامدار بردارد بیشترین کمک را به دامداران کرده است، افزود: خود دامداران که عمری در این راه ارتزاق کرده اند خودشان بلند هستند مشکلات خود را حل کنند به شرطی که سنگی جلوی پای دامداران نباشد.

,

وی با تاکید بر اینکه دولت با اسلحه ای دست برما گذاشته است، افزود: دولت مشکلات ما را می خواهد دستوری حل کند؛ دولت اگر سایه خود را از سر ما کم کرده و طبق قانون اساسی عمل کند و به بخش خصوصی واگذار شود مشکلات حل می شود.

,

این عضو اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: من در ۲۰ سال دامداری و ۲۰ سال سابقه تشکل های دامداری من ندیدم به اندازه وزیر جهادکشاورزی دروغ بگوید تا این مدت حداقل صحبت های زیادی صورت گرفته؛ تحصن جلوی وزارت شده مردم به دولت اعتماد کردند و به دام خود را به شرکت پشتیبانی امور دام دادند شش ماه شده است پول دام مردم را نمی دهند و در نهایت قرار بر این شده است تا مردم به ازای دام خود نهاده ببرند اما نهاده را ۸۰ درصد از قیمت بالا گران تر کرده اند.

,

موسوی خاطرنشان کرد: دامدار گرفتار است دام خود را به دولت داده است اکنون باید نهاده را گران تر از قیمت بازار خریداری کنند نشست با وزیر و معاون امور دام داشته ایم و فایده ای نداشته است.

,

وی یادآورشد: وزیر جهادکشاورزی در جلسه اعلام کرد چهل روز دیگر پول دامدار را واریز می کنند اما به وعده خود عمل نکردند.

,

افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت نهاده‌ها

, افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت نهاده‌ها , افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت نهاده‌ها ,

جواد غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: بعد از کارآمدسازی یارانه‌ها قیمت نهاده‌های اصلی دامی جو، ذرت و سویا ۵۰۰، ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشت اما قیمت شیر تنها دوبرابر شد و قیمت ۱۲ هزار تومانی برای شیر تعیین شد و پگاه که شرکت دولتی است شیر را به ۱۲ هزار تومان هم نمی‌خرد و ۱۱ هزار تومان دست دامدار را می گیرد.

,

وی با بیان اینکه خرید حمایتی و تضمینی از دامدار انجام نشد، گفت: قیمت دامی که شرکت پشتیبانی از دامدار خریداری کرد ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت کارشناسی شده اعلام شد.

,

, ,

نابودی کامل در دامپروری دام سبک

, نابودی کامل در دامپروری دام سبک, نابودی کامل در دامپروری دام سبک,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در دام سبک به سمت نابودی کامل می رویم، افزود: دام های مولد در استان دارند به سمت کشتارگاه ها می روند و طبق قانون عرضه و تقاضا، زمانی عرضه زیاد می شود قیمت پایین می آید.

,

غریبی تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ دامپروری، قیمت یک کیلو دام زنده تحت عنوان میش و بز، از قیمت مرغ پایین‌تر بود و در طول تاریخ بی سابقه بوده است. قیمت گوشت میش و بز زنده از قیمت دو سال پیش کمتر دلال ها وقصاب ها می خرند.

,

جلوی نابودی صنعت دامپروری گرفته شود

, جلوی نابودی صنعت دامپروری گرفته شود, جلوی نابودی صنعت دامپروری گرفته شود,

وی با تاکید بر اینکه یک سکته صنعت دامپروری کرده است و دارد به سمت مرگ می رود، گفت: زیرساخت ها را مهیا نکردند دولت می گوید “در طرح کارآمدسازی یارانه ها چیزی به جیب دولت نیامده است” زمان مناسبی برای جراحی اقتصادی نبود چراکه هم مردم ناراضی و هم تولید کننده ناراضی هستند و این روند به بخش تولید آسیب زد.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خیلی از واحدهای دامپروری به شدت کاهش پیدا کرده است و در برخی مراتع یک تعدادی دام را نگه داشته اند و برخی از مناطق تمام گله خود را فروخته اند، یادآورشد: درصنعت دام شیری تعدادی از دامداری‌های شیری در صدد تعطیلی هستند اگر مقداری بازار گوشت بهتر می‌شد صنعت دامپروری به کلی تعطیل می شد.

,

غریبی با بیان اینکه پرورش دام پرواری برای دامدار اصلا توجیه ندارد، گفت: برای اولین بار درخرداد ماه امسال که قیمت بره‌ی پایه پروار ۱۰ درصد بالاتر از قیمت بره پروار شده بوه است و گوساله سبک وزن ۱۰ درصد قیمت آن بالاتر از گوساله پروار شده بود که برای اولین بار قیمت گوساله نر و بره پایه پروار بالاتر از گوساله و بره پایه پروار ده درصد پایین تر از دام پروار است.

,

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پروار بندها دیگر پروار نمی‌بندند، گفت: دام پرواری که ۳۰ کیلو گوشت می‌دهد باید روی دست دامدار بماند و  برای ۱۰ کیلو گوشت کشتار شود.

,

فراهم کردن زیرساخت ها به عنوان مسکن در صنعت دامپروری

, فراهم کردن زیرساخت ها به عنوان مسکن در صنعت دامپروری, فراهم کردن زیرساخت ها به عنوان مسکن در صنعت دامپروری,

این دامدار خراسان جنوبی تصریح کرد: در شرایط کنونی راهکار زیادی ارائه دادیم که در حال حاضر به عنوان مُسکن، زیرساخت‌ها را درست کنید منتظر بودیم اتفاق خاصی بیفتد و یک کسی قدمی برای دامدار بردارد اما هیچ اقدامی انجام نشد و تنها در سرایزی افول دام بوده ایم. امیدمان این بود در دولت آقای رئیسی جلوی ضرر و زیان دامداران گرفته شود نه تنها کاری انجام نشد بلکه در برخی مواقع اوضاع بدتر شد.

,

غریبی یادآورشد: بعد از موضوع کارآمدسازی یارانه‌ها، فشار زیاد شد و هیچ کدام از قول ها عملی نشد و برخلاف وعده ها، صادرات دام آزاد نشد. دولت در بحث خرید تضمینی به وعده های خود عمل نکرد.

,

وی تسهیلاتی که دولت برای دامداران در نظر می گیرد را بی فایده دانست و افزود: در یک مجموعه واحد دامپروری یک تریلی نهاده های دامی ۲۵ تن در گذشته ۵۰ میلیون می شد اما اکنون ۶۰۰ میلیون یعنی ۵ برابر شده است اما تنها پول شیر دوبرابر و قیمت دام زنده ۱۰ درصد افزایش یافت.

,

این دامدار بیرجندی ادامه داد: تقاضای واحدهای دامپروری به شدت منفی شده است کمبود نقدینگی را قرار بود با دامدار کارت جبران کنند اما مبلغی که برای دامدار کارت به تعدادی نرسید به تعدادی هم که رسید این مبلغ جوابگو نبود ۸۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان مبلغی نیست که بتواند نقدینگی دامدار را تامین کند.

,

جهادکشاورزی سیاست های روشنی در زمینه دامپروری ندارد

, جهادکشاورزی سیاست های روشنی در زمینه دامپروری ندارد, جهادکشاورزی سیاست های روشنی در زمینه دامپروری ندارد,

غریبی اضافه کرد: بدون موضوع نقدینگی دولت پیشنهاداتی برای رفع اوضاع کنونی داده شد که وزیر جهادکشاوری و دولت، حرف معاون دام وزیر را قبول کرد که سیاست های روشنی در دام نداشت.

,

وی وضعیت صنعت دام را به شدت نامناسب بیان کرد و افزود: در برخی مناطق در فروش گله‌های مولد حذفیات بالایی داشتیم بارها گفته ایم ادامه این روند نگران کننده است.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی ضمن تصریح بر اینکه هیچ کس فکری برای دامداری نمی کند، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام که دام مازاد را کشتار می کرده است ۲۰ روز شده تعطیل است یک جلسه نگرفته اند که چرا تعطیل شده است. ما به عنوان اتحادیه امور دام اعلام کرده ایم که مباشر پشتیبانی دام نخواهیم بود کسی نپرسید چرا پشتیبان نخواهید بود.

,

غریبی افزود: دام مولد اصلی را شرکت پشیبانی امور دام خرید نکردند دام پرواری روی دست دامدار مانده است دان و علوفه نداریم دام ها دارند لاغر می شوند خواهش می کنیم دولت دام از روی دست دامدار جمع کند بعد از کلی حرف و حدیث ما به عنوان اتحادیه امور دام کار پشتیبانی کشتار دام را برعهده گرفتیم.

,

وی توضیح داد: باید دام را در کشتار برای دولت کشتار گوشت، لخت و بسته بندی و منجمد و کارتن گیری می کردیم و تحویل انبار پیشتیبانی می دادیم علاوه بر گوشت و ضمانت نامه می دادیم اگر تا یک سال اینده اتفاقی برای گوشت بیفتد ما پاسخگو باشیم پول را هنوز ندادند؛ قرار شد در ازای دام خریداری شده نهاده به دامدار بدهند اما قیمت نهاده را شرکت پشتیبانی امور دام یک هزار تومان بالاتر از قیمت بازار تعیین کرده اند.

,

این دامدار بیرجندی تصریح کرد: عهدنامه ترکمن چای این گونه که شرکت پشتیبانی امور دام با ما قرارداد بسته نبوده است یک جاهایی رحم کردند؛ گوشت را با این شرایط دامدار به آنها تحویل می‌دادیم هر موقع شرکت پشتیانی امور دام احساس کرد این قرارداد در قیمت بازار تاثیر دارد می تواند یک طرفه این قرارداد را لغو کند و اتحادیه دامداران باید یک ضمانت نامه بانکی برابر با ۱۰ درصد مبلغ قرارداد به شرکت پشتیبانی می دادیم.

,

خرید تحمیلی دام از سوی دولتی ها

, خرید تحمیلی دام از سوی دولتی ها, خرید تحمیلی دام از سوی دولتی ها,

غریبی خرید توافقی دام از سوی دولت را خرید تحمیلی و توافقی دانست و افزود: انگیزه تولید از تولید کننده گرفته شده و چیزی از تولید نمانده است. گاوداری و گوسفند داری دیگر فایده ای ندارد دام های سن بالاتر و گاوهایی که ورم پستان دارند کشتارگاه می روند چراکه شاهد رشد ۸۰۰ درصد هزینه درمان و اقلام دارویی هستیم.

,

وی تصریح کرد: بخش عمده مشکلات استانی است و به دیدگاه مسئولان بر می گردد و عدم پیگیری مشکلات از سوی استان صورت نگرفته است چراکه خراسان جنوبی آن طور که باید معرفی نشده است چراکه باید این استان به کشور شناسانده می شد؛ خراسان جنوبی با استان های شمالی و دارای مراتع هستند تفاوت دارد باید زیرساخت ها فراهم می شد و بعد طرح کارآمدسازی یارانه ها اجرا می شد در بحث دام سبک خراسان جنوبی به شدت آسیب دید چرا که این دام ها وابسته به جیره دستی ندارند و دام سنگین وضعیت تولید شیر خیلی نامناسب است.

,

این دامدار بیرجندی گفت: شاید اگر وضعیت قیمت گوشت قرمز بهتر می بود قطعا این دام هایی که در دامداری ها هستند نیز نبودند الان نگه داری دام نه تنها سودی ندارد بلکه بیشتر دامداری ها زیان ده هستند.

,

دامها به خود خوری افتاده اند

, دامها به خود خوری افتاده اند, دامها به خود خوری افتاده اند,

غریبی با بیان اینکه روی هرکدام از اعدادی که در روند تولید دام داریم بحث است و ما دامداران خیلی بدخت شده ایم، افزود: قیمت تمام شده دام ۱۲۰ هزار تومان است اما شرکت پشتیبانی ۳۰ درصد زیر قیمت بازار خریداری می کنند ما به سود کم قانع هستیم اما اکنون صنعت دامپروری زیان ده هستند.اگر بخواهیم هم توان نگهداشت صنعت دامپروری را نداریم.

,

وی بیان کرد: برای گسترش دامداری خود در سال ۹۸، ماشین پراید را فروختم و نه میش خریدم الان قیمت پراید ۱۰ برابر شده است اما اکنون باید ۶۰ میش بفروشم تا بتوانم یک پراید بخرم و این یعنی اینکه برخلاف همه کسب و کارها که سودده بوده اند ما به شدت زمین خورده ایم.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با خواهش از همه مسئولان خواست تا هرچه زودتر جلوی ضرر دامداران گرفته شود و افزود: خیلی از زندگی ها و اقتصاد خانواده ها تحت تاثیر قرار گرفته است و خیلی از دام ها به خود خوری افتادند چراکه من در گذشته یک و نیم برابر بالاتر از ظرفیت پروانه کسب و بهره برداری دام نگه داری می کردم اما اکنون زیر ظرفیت دام پرورش می دهم.

,

غریبی خیلی از نژادهای خراسان جنوبی را اصیل دانست و گفت: من به عنوان کارشناس ارشد علوم دامی و به عنوان علم دانشگاهی و صنعتی کردن علم، روی ژن و تغذیه، هورمون، زاد و ولد، افزایش وزن و به نژادی دام ها کار کردم و از زنجان قوچ نژاد افشاری خریداری کردم و در گله انداختم اما اکنون باید بره ماده را بفروشم تا خرج بقیه دام ها را بدهم و جز این چاره ای نداریم.

,

توان تامین تغذیه دام ها را نداریم

, توان تامین تغذیه دام ها را نداریم, توان تامین تغذیه دام ها را نداریم,

وی با تصریح اینکه در صنعت دامپروری گیر کرده ایم، افزود: هر روز صبح به صبح انگیز کار از آدم گرفته می شود ما در صنعت دامپروری نان برای خوردن نداریم تمام ظرفیت دام مولد خود را کشتارکرده ایم؛ خدا خودش رحم کرد تا بتوانیم این تعداد دام ندک را نگه داری و شکمشان را سیر کنیم.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی که صنعت دامپروری را یک صنعت اصیل و غالب برای خراسان جنوبی می داند، می گوید: در گاو شیری در یک دو دهه اخیر اسپرم درجه یک از آمریکا و کانادا با دلار این کشور وارد کردیم؛ خیلی از گله های ما در کشور به عنوان گله‌های برتر هستند ما در دامداری ها در افزایش عملکرد در واحد سطح کار می کردیم و در این زمینه شش کشور بالاتر دنیا هستیم نژادهای اصیلی داریم اگر اجازه صادارت بدهند خیلی از کشورهای آسیای میانه و افغانستان متقاضی گاوهای شیری ما هستند و ما به عنوان ایرانی می گوئیم دام مال کشور است و حیف است از بین برود.

,

غریبی ادامه داد: وقتی دام مولد تنیسه شش نسلشو پشت سر گذاشته و در شکم اول ۵۰ کیلو شیر می دهد اکنون که به سود رسیده است ته خط باید سر از کشتارگاه در بیاورد که مثال این گونه واحدها در کشور و استان بیشمار هستند و مجمتع دامپروری در اسلامیه فردوس، دشت مرک و دیگر شهرستان های استان همین گونه است.

,

, ,

محمد ابراهیم ابراهیمی، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، خیلی از مشکلات دامداران را کشوری دانست و گفت: خیلی از درآمد ها و شغل ها با اقتصاد مردم همخوانی ندارند و نمی‌توان گفت مشکلات دامداران مختص خراسان جنوبی است و مسئولان باید چاره اندیشی کنند ماهم پیگیر هستیم و مشکلات را منعکس می کنیم.

,

وی با بیان اینکه ۴۷ هزار واحد دامپروری سنتی و ۸۰۰ واحد دامپروری صنعتی در کل خراسان جنوبی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مسئولان کشوری که در بحث دام هستند با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به نمی‌توانند شرایط بهتری را رقم بزنند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی بسیاری از مسائل صنعت دامپروری را در روند عرضه و تقاضا دانست و گفت: در بحث گوشت سفید بعد از اصلاح قیمت نهاده ها یک سوم مصرف گوشت سفید کاهش پیدا کرده است یک معامله دوسویه ای است و باید بازار مصرف باشد تا محصول قیمت خود را پیدا کند.

,

نبود زیرساخت مناسب در حوزه کشتار دام

, نبود زیرساخت مناسب در حوزه کشتار دام , نبود زیرساخت مناسب در حوزه کشتار دام ,

ابراهیمی با تصریح اینکه ما در خراسان جنوبی زیرساخت مناسبی در حوزه کشتار دام نداریم، گفت: کشتارگاه مشکلات نقدینگی داشته وزیرساخت مناسبی ندارد؛ شرایط خراسان جنوبی به گونه ای نیست که بگوییم در این استان شرایط زیرساختی مناسبی وجود نداشته باشد و ما کشتار انجام ندهیم در شرایط جدید بحث کشتار و تامین گوشت با سال های گذشته متفاوت است شرکت پشتیبانی امور دام گوشت پنج تیکه بسته بندی بدون استخوان از اتحادیه دامداران تحویل می گیرد و اتحادیه دامدان به عنوان حلقه واسط باید کار ذبح، بسته بندی و انجماد گوشت را نیز انجام دهد.

,

وی افزود: دامدار دام را به کشتارگاه تحویل و با نظارت اتحادیه دامداران و کشتارگاه تیکه و بسته بندی می شود و در این زنجیره کشتارگاه، اتحادیه دامداران و شرکت پشتیبانی امور دام دخیل هستند که کشتارگاه صنعتی استان درباره تعطیلی کشتارگاه، دردودل هایی دارند و مشکلات شرکت پشتیبانی امور دام مربوط به این شرکت و دولتی است.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: اتحادیه دامدارن حلقه واسط بین دامدارو پشتیبانی امور است و باید دلایل خود از اینکه ۲۰ روز است دام را خریداری نمی کند بیان کند و حلقه سوم شرکت پشتیبانی امور دام هستند که چون وضعیت نقدینگی مناسب ندارند نمی توانند جوابگوی مطالبات دامداران باشند.

,

ابراهیمی در پاسخ به عرضه قیمت بالای نهاده های دامی تهاتری از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در راستای مطالبات دامداران، گفت: رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اعلام آمادگی کردند با همین قیمت نهاده های اعلامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام نهاده را برای دامداران در راستای مطالباتشان تامین کنند.

,

وی تشریح کرد: تا زمانی که قیمت نهاده ها برای اتحادیه دامداران توجیه نداشت فقط پول نقد می خواست اما اکنون راضی به تهاتر نهاده هستند چراکه قیمت نهاده های تهاتری را به نسبت قیمت نهاده های بازارگاه پایین تر آورد و شرایط را تسهیل کرد. مدیرعامل اتحادیه دامداران با این شرایط اعلام آمادگی کرد تا نهاده بگیرد دامدار در صورتی که طالب نهاده نبود و پول نقد خواست نهاده را به کارخانه تولید دان و علوفه تحویل و پول را به دامدار تحویل بدهند.

,

حذف نهاده جو از لیست نهاده های تهاتری

, حذف نهاده جو از لیست نهاده های تهاتری, حذف نهاده جو از لیست نهاده های تهاتری,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: برای رسمی شدن این موضوع و اینکه تخلفی برای اتحادیه دامداران نباشد با هماهنگی دستگاه نظارتی در جهاد کشاورزی صورت جلسه صورت گرفت تا نهاده در کارخانه تبدیل به پول نقد شود و دامدار به پول خود برسد این پروسه تا زمانی که قیمت سه قلم کنجاله سویا، ذرت و جو توجیه اقتصادی به نسبت بازارگاه داشت صورت می گرفت اما از زمانی که قیمت جو یک افت ۸۰۰ تومنی دارد و مدیرعامل اتحادیه اعلام کرد از نهاده های تهاتری جو حذف شود با پیگیرهای جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی اموردام تهران را متقاعد کرد برای خراسان جنوبی جو از سه قلم نهاده های دامی حذف کند که بجای جو یا نقدینگی یا معادل آن ذرت بدهد که این کار انجام می‌شود.

,

ابراهیمی من به عنوان متولی امور دام خراسان جنوبی، پیگیری مطالبات دامداران ازشرکت پشتیبانی امور دام هستم، گفت: گلایه یکی از دامداران طبس از قیمت بالای نهاده‌های تهاتری جو سبب شد تا با پیگیری ها برای خراسان جنوبی جو از سه قلم حذف شود.

,

دو نسخه درمانی برای مشکلات دامپروری

, دو نسخه درمانی برای مشکلات دامپروری, دو نسخه درمانی برای مشکلات دامپروری,

وی وجود چند نسخه برای حل مشکلات دامداران خراسان جنوبی بیان کرد و یادآورشد: دامداران باید در همه فصول سال چه بهارسال و چه خشکسال مستمر به آن پرداخت و آن رعایت ترکیب گله است؛ در سال بهارسال نباید گوسفندان که از حالت آبستن خارج شده اند و می تواند پروار کند را به امید مراتع خوب نگه دارد.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی توضیح داد: دامدار باید همه ساله درصدی از گوسفندان مولد که سن اقتصادی آنها گذشته را حذف کند اما اشتباه دامداران این است که درسال های بهار نه دام پیر و نه بره و بزغاله مولد را حذف می کنند از این رو معادل اقتصادی دامدار به هم می خورد شرایطی به سمتی می رود که دولت باید دام را از دامدار بخرد در این شرایط دولت با قیمت پایین می خرد چون آن زمان قیمت اقتصادی نیست هم دولت هزینه می کند دام را از دست دامدار جمع کند و هم دامدار ضرر می کند.

,

ابراهیمی از نسخه‌ ای در شرایط موجود برای دامداران خبرداد و گفت: تسهیلاتی راهگشا به دامداران داده شود چراکه تسهیلات دامدار کارت جوابگو نبود و میزان تسهیلات با قیمت نهاده‌ها هم خوانی ندارد. ما پیگیر مشکلات دامداران هستیم طبق شرایط موجود تا به این لحظه تنها استانی هستیم که نهاده را به صورت تلفیقی تامین کنیم و بعد از آزادسازی کهه ارز نیمایی یک رسوب جزئی پیگری کردیم با هماهنگی نظارتی درصدی از نهاده ارز ترجیحی با درصدی نهاده ارز نیمایی تلفیق کردیم و قیمت نهاده ها ۳۰ درصد ازقیمت بازار پایین تر شد.

,

مدیریت نهاده های دامی با نهاده‌های مدت دار و تلفیقی

, مدیریت نهاده های دامی با نهاده‌های مدت دار و تلفیقی, مدیریت نهاده های دامی با نهاده‌های مدت دار و تلفیقی,

وی ادامه داد: ان شاء الله در پروسه بعدی این روند ادامه خواهد داشت تا شاید بتوانیم با مانده نهاده‌ای که داریم دو ماه چرای مرتعی را مدیریت کنیم تا در فصل آبستنی دام ها نزدیک ماه نوروز فصل زاییدن گله ها است و در این فصل نیاز به تغذیه دستی  کمک شدیدتری دارند و همین سبب شد تا دو ماه برنامه ریزی کنیم نهاده بیشتری را برنامه ریزی کنیم.

,

این مسئول دولتی افزود: بعد از آن پیگیر هستیم نهاده مدت دار بگیریم. یک درخواست پیگیری کردیم تابتوانیم حداقل تا خرداد و تیر سال آینده نهاد تلفیقی همراه با نهاد مدت دار تامین کنیم دامدار بتواند دام خود را به تیر برساند و محصولات لبنی لازم از این دام را فرآوری کند.

,

کاهش ۳۰ درصدی نهاده‌های دامی تنها در خراسان‌جنوبی

, کاهش ۳۰ درصدی نهاده‌های دامی تنها در خراسان‌جنوبی, کاهش ۳۰ درصدی نهاده‌های دامی تنها در خراسان‌جنوبی,

ابراهیمی تاکید کرد: با این اقدام جهادکشاورزی خراسان جنوبی، به نسبت سایر استان های کشور ۳۰ درصد قیمت نهاده را پایین تر آوردیم و می توانیم این قیمت را نیز پایین تر داشته باشیم اما به جهت جلوگیری از قاچاق نهاده ها تا بازه زمانی دوماهه به همین شکل نهاده تامین می شود.

,

وی با بیان اینکه اینکه نگاه دامدار صرفا به دولت باشد نگاه درستی نیست، گفت: دولت یک حدو توانی دارد شرایط حاکم بر جامعه اقتصاد همه کشور و اقشار را تحت تاثیر خود قرار داده است و دامدار یک بهار فروش دام دارد که باید از این فرصت استفاده کند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: قیمت کاه هفت هزار تومان به سه هزار تومان شده است. ذرت علوفه ای خیلی کشت شده است و افت قیمت در این زمینه داشته ایم برخی از اقلام افت قیمت پیدا کرده است.

,

عدم هم‌خوانی تولید با قیمت نهاده های دام و طیور

, عدم هم‌خوانی تولید با قیمت نهاده های دام و طیور, عدم هم‌خوانی تولید با قیمت نهاده های دام و طیور,

ابراهیمی با بیان اینکه به نسبت محصول تولیدی دام و طیور، تولیدات با قیمت نهاده ها همخوانی ندارد، افزود: این شرایط عدم هم خوانی در همه جای کشور وجود دارد الان اگر هر دامداری برای فروش و نقل و انتقال دام خود را بخواهد به هرجای کشور ببرد با هماهنگی دامپزشکی این اقدام از خراسان جنوبی صورت می گیرد.

,

وی با بیان اینکه شرایط مهیا داریم دامدار را تحت فشار سلیقه ای و جزیره ای قرار ندهیم، تاکید کرد: این هماهنگی با دامپزشکی وجود دارد که دامدار بتواند دامدار خود را برای چرا و یا کشتار به هرجای کشور منتقل کند و پایان سال به مناطق خودمان برگرداند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دولت نهاده با ارز تدریجی را در ماه اردیبهشت ماه به دامداران نداده است، افزود: نقدینگی تشکل ها، دامداران، ضنایع لبنی جزو مواردی است که اگر نقدینگی انها تامین نباشد نقدینگی دامدار تامین نیست و پیگیر همه مطالبات دامداران از رئیس قوه قضائیه در سفر به خراسان جنوبی و همه مسئولان دولتی هستیم.

,

ابراهیمی بیان کرد: در زمستان امسال ان شاء الله بارندگی زیادی داشته باشیم تا مراتع بتوانند تغذیه دام ها را تامین کنند اما باید علوفه در انبارها به اندازه کافی باشد. نقدینگی به حد کافی وجود ندارد و باید دامدار به نسبت گذشته چندین برابرا برای نهاده های دامی هزینه کند.

,

اقتصاد در بخش دامپروری متعادل نیست

, اقتصاد در بخش دامپروری متعادل نیست, اقتصاد در بخش دامپروری متعادل نیست,

وی با بیان اینکه در پاسخ به اینکه نگاه وزارت خانه و دولت در حل مشکلات دامداران چگونه است، گفت: نمی توانم بگویم که درد مردم  را نمی فهمند چون این درد و دل ها را می فهمند . متاسفانه وقتی شرایط کارشناسی بهم خورد دولت به سمت عامه مردم خود را خم می کند الان اقتصاد در بخش دامپروری متعادل نیست اگر قیمت لبنیات بالا رود فشار روی مصرف کننده می رود که قدرت خرید مردم پایین می رود.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر در تاریخ بررسی کنیم فراز و نشیب در اقتصاد دام و خراسان جنوبی مراتع خشک هستند وجود دارد؛ اقتصاد در حوزه دام خراسان جنوبی به دلیل مراتع خشک و کم برخوردار شکننده است.

,

ابراهیمی ادامه داد: این مشکلات مقطعی اثر خود را می گذارد چراکه حرفه شغلی مردم خراسان جنوبی دامپروری و کشاورزی است ۷۰ درصد تولیدی گوشت کشور توسط دامداری های سنتی صورت می گیرد در شیر دام صنعتی تولیدکننده عمده هستند مقطعی آسیب می بینند و یک سال زمان می خواهد به چرخه برگردد اما در طیور این چرخه ۴۵ روزه است.

,

وی با اشاره به اینکه سیاست اولیه دولت این بود قیمت‌ها پلکانی اصلاح شود تا فشار بر مصرف کننده نباشد، گفت: شرایط کشور از نظر تورم خوب پیش نرود با همین قیمت شیر سرانه مصرف کلی افت کرد که این نسل در حال رشد و مصرف کننده آسیب می بیند.

,

لزوم تزریق یارانه پنهان از سوی دولت به دامداران

, لزوم تزریق یارانه پنهان از سوی دولت به دامداران, لزوم تزریق یارانه پنهان از سوی دولت به دامداران,

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه شرایط کنونی کشور و اینکه توزیع کننده به اصلاح قیمت خوش بین بود توازن قیمت گذاری را بهم زد، گفت: دولت باید یک یارانه پنهانی به تولیدکننده بدهد چراکه اگر قیمت بالا برود مصرف کننده آسیب می بیند و قدرت خرید ندارند و اگر قیمت بالا نرود دامداران ضرر می کنند لذا وجود پرداخت یک یارانه پنهان به دامداران از سوی دولت احساس می شود تا قیمت نهاده ها مدیریت شود.

,

ابراهیمی با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین ماه که مشکلات بر استان فائق شده است ما این مشکلات را در کتابی مکتوب کرده ایم، گفت: من به معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته ام یک نسخه اجرایی برای این دامداران ارائه کند اما متاسفانه تا زمانی که راهکارمناسبی ارائه شود دامدار و مرغدار زمین گیر شدند یک عده ای طوری زمین گیر شدند دوباره اصلا بلند نمی شوند چراکه یا ورشکست شده اند یا زمین گیر شده اند و جوانان خامی دوباره وارد می شوند.

,

وی با بیان اینکه من نگران اینکه گفته می شود صنعت دامپروری نابود نیستم، گفت: جو روانی حاکم بر جامعه پیش می آید و یک عده ای زمین گیر می شوند ناراحت هستم چراکه بالاخره دولت در هر شرایطی باشد چه با تولید و واردات شکم ملت سیر می شود اما آن فردی که زمین خورد و سکته کرد و زمین گیر شد نابود او را کسی درک نخواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه