اخبار داغ

گزارشی از دلایل و ضرورت صنعتی کردن چرخه تولید انگور؛

گَرد تولید و بهره‌وری سنتی بر تن تاکستان‌ها/ تولید ثروت از سرمایه ملی انگور نیازمند صنعتی‌سازی است

گَرد تولید و بهره‌وری سنتی بر تن تاکستان‌ها/ تولید ثروت از سرمایه ملی انگور نیازمند صنعتی‌سازی است
تاکستان‌ها ظرفیت بالقوه اقتصادی با قدمتی سه هزار و ۳۰۰ ساله در کشور هستند که اگر تولید سه میلیون و ۴۰۰ هزار تنی انگور در سطح کشور را یک سرمایه ملی بدانیم، قطعا استان‌ها از این ظرفیت اقتصادی با انجام فرآوری و راه‌اندازی کارخانجات مرتبط به ثروتی چشمگیری دست خواهند یافت و این در حالی است که هنوز فرآیند بهره‌وری از این محصول به روش سنتی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، خراسان شمالی در زمینه کشاورزی از ظرفیت های بالقوه بسیار خوبی بهره مند است که قابلیت تولید ثروت بسیار بالایی را دارند. در یک نگاه کلان، حتی این ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی خراسان شمالی می توانند گزینه های مناسبی برای صادرات غیر نفتی نیز باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

تاکستان ها از جمله این ظرفیت های بالقوه ی کشاورزی هستند که سطح زیر کشت فعلی آن در خراسان شمالی 16 هزار و 500 هکتار است. هر ساله از این سطح زیرکشت باغی دیم و آبی در استان 15 نوع انگور به میزان 164 هزار تن برداشت می شود که میانگین عملکرد تولید انگور در هر هکتار از تاکستان های دیم استان به 10 تن می رسد و این در حالی است که میانگین عملکرد تولید انگور در هر هکتار از تاکستان های دیم کشور پنج تن است.

,

از این میزان حجم تولید سالانه انگور در استان 13 هزار تن آن به صورت تازه خوری، روانه بازار می شود. همچنین 60 هزار تن آن به صورت سنتی و صنعتی، فرآوری , 91 هزار تن آن مازاد است که از استان خارج می شود.

,

با توجه به اینکه در حال حاضر، خراسان شمالی رتبه هشتم سطح زیر کشت تاکستان های کشور را دارا است، بنابراین تمامی آمار اشاره شده، گویای آن است که مسیر توسعه اقتصادی خراسان شمالی می تواند از تاکستان های این استان نیز عبور کند، اما عبور قطار توسعه از این مسیر به ریلی تمام صنعتی نیاز دارد.

,

ریل صنعتی سازی انگور خراسان شمالی به ایجاد و تامین زیرساخت هایی نیازمند است که با وجود دو دهه صحبت درباره آن حتی هنوز مقدمه سازی بابت آن انجام نشده و روش بهره برداری از انگورهای تولیدی در این استان همچنان به روش های سنتی است.

,

از جمله این مقدمات زیرساختی مورد نیاز اجرای طرح فراز به منظور ارتقای تولید کمی و کیفی انگور در سطح تاکستان های استان است که تا به کنون از سطح 16 هزار و 500 هکتاری باغات انگور استان فقط در سطح 150 هکتار آن طرح فراز اجرایی شده است.

,

زنجیره صنعتی سازی انگور البته به برآورده شدن و تامین دیگر مقدمات از جمله آموزش تاکداران همچنین برنامه ریزی برای فرآوری انگور و تولید انواع محصولات جانبی از آن مبتنی بر اتصال و یا ایجاد کارخانجات مختلف صنعتی، غذایی و دارویی نیاز دارد که بابت آن باید دل به دریا زد و سرمایه گذاری کرد.

,

قطعا به طور کلی صنعتی سازی این محصول ثروتی سرشار را برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد که ثروت حاصل از آن می تواند درآمد مالیاتی قابل توجهی را به بارآورد.

,

 

,

ضرورت ایجاد صنایع تیدیلی و تکمیلی برای صنعتی سازی تولیدات انگور

, ضرورت ایجاد صنایع تیدیلی و تکمیلی برای صنعتی سازی تولیدات انگور, ضرورت ایجاد صنایع تیدیلی و تکمیلی برای صنعتی سازی تولیدات انگور,

در همین باره، محمد محمدزاده، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در خراسان شمالی سالانه 164 هزار تن انگور از سطح 16 هزار و 500 هکتار از تاکستان های استان برداشت می شود.

,

محمدزاده با بیان اینکه زمان اصلی برداشت انگور از تاکستان های خراسان شمالی که دارای تنوع اقلیمی است طی ماه های شهریور و مهر انجام می شود، گفت: هر ساله برداشت همزمان انگورها از سطح بسیاری از تاکستان های استان موجب می شود که حجم زیادی از انگور برداشت شده استان به طور همزمان روانه بازار شوند که این امر قیمت معامله خرید انگور از باغدار را کاهش می دهد.

,

وی خاطرنشان کرد: هرچند که طی سال های اخیر برای عرضه انگور مازاد استان به بازار کشور پاکستان بازاریابی شد، با این وجود، این بازار را به علل ورود رقبای جدید به آن همچنین افزایش تعرفه واردات انگور به این کشور را از دست دادیم.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در فصل برداشت امسال قیمت خرید انگور از تاکداران استان به حدی کاهش یافت که سازمان تعاون روستایی استان به خرید انگورهای درجه 3 و 4 ورود کرد تا از اُفت هر چه بیشتر این محصول در استان جلوگیری شود.

,

 

,

, ,

وی تصریح کرد: برای اقتصادی کردن این ظرفیت و سرمایه کشاورزی استان باید واحدهای صنعتی تبدیلی و تکمیلی به منظور فرآوری انگور و تولید محصولات مختلفی از آن در استان ایجاد و آماده سازی شوند.

,

محمدزاده همچنین عنوان کرد: استان نیازمند احداث سردخانه های فنی و انبار ذخیره سازی برای محصول انگور است.

,

وی گفت: تاکداران استان برای تحقق این زیرساخت های مورد نیاز باید تشکلی قوی را تشکیل دهند تا بازاریابی صادرات محور برای این ظرفیت کشاورزی -اقتصادی استان فراهم شود.

,

در عین حال، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به برگزاری میز تخصصی انگور طی روزهای اخیر در استان نیز اشاره و عنوان کرد: برگزاری این گردهمایی ها بر آشنایی تاکداران با روش های جدید دوره کاشت-داشت-برداشت همچنین بر آشنایی با سلیقه بازار داخلی و صادراتی کمک می کند.

,

 

,

برگزاری جشنواره های های انگور می تواند مقدمه ساز صنعتی سازی انگور باشد

, برگزاری جشنواره های های انگور می تواند مقدمه ساز صنعتی سازی انگور باشد, برگزاری جشنواره های های انگور می تواند مقدمه ساز صنعتی سازی انگور باشد,

پروفسور پاپلی یزدی، محقق و مدرس دانشگاه نیز درباره صنعتی سازی ظرفیت کشاورزی -اقتصادی انگور با طرح این سوال که چگونه می توان از تاکستان ها به توسعه اقتصادی رسید، عنوان کرد: کشورهای توسعه یافته برای تحقق این هدف، تاکستان های خود را به صنایع وابسته به این محصول متصل کرده اند که به تولید ثروت از محصول انگور دست یافته اند.

,

پاپلی یزدی گفت: درصورتیکه حتی در سطح تمامی تاکستان های کشور طرح فراز به صورت علمی و نه به صورت سنتی که آب بر است، اجرایی شود باز هم نمی توان از تاکستان ها به تولید ثروت رسید.

,

وی تصریح کرد: برای ثروت سازی از تاکستان ها باید زنجیره پیشین، همراه و پسین این صنعت آماده سازی شوند.

,

این محقق و مدرس دانشگاه بیان کرد: تسهیل و گره گشایی از فرآیند پیچیده اداری برای انجام سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری ها در این چرخه بسیار ضروری است که باید در این زنجیره مد نظر قرار گیرد.

,

وی افزود: پس از آن، باید برای ساماندهی و مدیریت ظرفیت تولیدی انگور طی دوره کاشت-داشت-برداشت، بهره گیری از روش های جدید پرورش، تولید و فرآوری این محصول همچنین علمی کردن این فرآیند، تشکل هایی قوی با حضور تاکداران در سطح استان ها تشکیل شوند.

,

پاپلی یزدی خاطرنشان کرد: در این زنجیره باید کارگروه انگور، خرید تضمینی انگور، تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تاکداران، تشکیل پژوهشکده انگور در استان هایی از جمله خراسان شمالی، برگزاری تورهای علمی برای تاکداران برای آشنایی با روش های نوین تولید انگور و حضور در نمایشگاه های بین المللی برای آشنایی با سلایق روز بازارهای صادراتی نیز در دستور کار قرار گیرند.

,

وی همچنین گفت: در زنجیره صنعتی شدن محصول انگور باید تامین سموم، علف کش ها و ماشین آلات مکانیزه، انجام و واحدهای سرتینگ و بسته بندی صادراتی آن نیز ایجاد شوند.

,

این محقق و مدرس دانشگاه یادآور شد: تاکستان ها را باید به کارخانجات کنسانتره گیری از تفاله انگور، به کارخانجات روغن کشی برای تولید روغن از هسته انگور، به واحدهای فناور برای تولید دارو از 24 ویتامین انگور و به کارخانجات صنایع چوبی برای بهره گیری از سرشاخه های مرتجع انگور و ... متصل و یا این کارخانجات را ایجاد کرد و توسعه داد.

,

در عین حال، وی افزود: اتاق بازرگانی ایران و استان ها نیز باید بازاریابی برای انگور و فرآوری های آن را انجام دهد.

,

پاپلی یزدی در بخش دیگری از سخن خود، با تصریح بر این مطلب که در گذشته تاریخی ایران در زمان برداشت انگور، جشن ها برگزار می شدند، بیان کرد: انگور علاوه بر اینکه ظرفیتی اقتصادی-کشاورزی است، ماهیت فرهنگی در تاریخ ایران دارد که عامل همبستگی اجتماعی بوده است.

,

وی گفت: احیای دوباره برگزاری جشن های انگور می تواند زمینه و مقدمات زنجیره سازی برای تشکیل چرخه صنعتی انگور در سطح کشور را آماده سازی کند.

,

 

,

, ,

ضرورت دست یابی به بازارهای صادراتی انگور برای سرمایه ملی

, ضرورت دست یابی به بازارهای صادراتی انگور برای سرمایه ملی, ضرورت دست یابی به بازارهای صادراتی انگور برای سرمایه ملی,

کاویانی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه سالانه از سطح 16 هزار و 500 هکتار از تاکستان های خراسان شمالی بیش از 100 تن انگور برداشت می شود، اظهار کرد: سالانه با فروش هر کیلو انگور با میانگین قیمت 10 هزار تومان درآمدی بیش از یک هزار میلیارد تومان برای تاکداران استان بدست می آید.

,

کاویانی گفت: این درآمدزایی حاصل فروش انگور بدون فرآوری است و درصورتیکه این محصول باغی به فرآورده های به روز صنعتی، غذایی و دارویی تبدیل شود ثروتی چندین برابری برای کشور و استان رقم خواهد زد و جامعه از این گردش مالی بهره مند می شوند.

,

وی عنوان کرد: این در حالی است که تا به کنون به علت اینکه چرخه صنعتی این محصول در سطح کشور و استان آماده سازی نشده است، تاکداران هر ساله در فصل برداشت با دغدغه فروش انگور تازه خوری خود مواجه هستند و مجبور می شوند که با نرخ های بسیار پایین، محصول خود را به بازار داخلی راونه کنند.

,

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که انگور، سرمایه ملی است، خواستار شد: تا تحقق صنعتی سازی این محصول، فعلا بازاریابی آن برای صادرات انگور مازاد بر تولید داخل اجرایی و انجام شود.

,

 

,

 تلاش برای بدست آوردن دوباره بازار پاکستان

,  تلاش برای بدست آوردن دوباره بازار پاکستان,  تلاش برای بدست آوردن دوباره بازار پاکستان,

سعید پور آبادی، رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: تولید انگور در استان و کشور باید مبتنی بر روش علمی طرح فراز انجام شود تا کمیت و کیفیت تولید این محصول ارتقا پیدا کند.

,

پورآبادی با یادآور این مطلب که از سال گذشته ایران، بازار صادراتی محصول انگور خود در کشور پاکستان را به علت بسته بندی ضعیف و ورود رقبای جدید به این بازار را از دست داد، عنوان کرد: اخیرا اتاق بازرگانی استان از سرکنسول جدید کشور پاکستان در ایران دعوت کرده است که به خراسان شمالی سفر کند تا دوباره برای عرضه انگور مازاد تولیدی ایران و خراسان شمالی به این کشور گفت و گوها انجام شود.

,

وی بر لزوم مکانیزه کردن تولید انگور،بسته بندی مطلوب این محصول و فرآوری صنعتی آن به محصولات مختلف برای ارسال به بازارهای هدف تاکید کرد.

,

صنعتی سازی چرخه تولید انگور با بهره گیری از تجارب بین المللی

,

محمد رضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز بر اهمیت بهره گیری از تجارب دنیا در زمینه دست یابی به تولید با کیفیت انگور، فرآوری محصولات مختلف از آن، کاهش مصرف آب در تاکستان های تاکید کرد.

,

حسین نژاد تصریح کرد: صنایع وابسته به محصول انگور باید در استان ایجاد شوند تا این ظرفیت اقتصادی برای استان ثروت ساز شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه