اخبار داغ

در نشست خبری مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان مطرح شد

دولت قبل کتابخانه نیمه کاره را افتتاح کرد/ تقوی: ۱۰ درصد پروژه کتابخانه مرکزی رشت هنوز باقی مانده

دولت قبل کتابخانه نیمه کاره را افتتاح کرد/ تقوی: ۱۰ درصد پروژه کتابخانه مرکزی رشت هنوز باقی مانده
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در مرداد ماه سال گذشته توسط دولت قبل، گفت: دولت قبل در سال گذشته به افتتاح این ساختمان اقدام کرد در حالی که ۱۰ درصد از آن باقی مانده بود و علی رغم تزریق منابع مالی در پیشرفت آن تغییر چشمگیری حاصل نشد چون به دلیل تاخیر در پیشبرد پروژه، هزینه ها افزایش یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، "یاسر تقوی" مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان یک مطالبه عمومی از مسئولین باید مبدل به یک فرهنگ عمومی در بین مردم شود و تا زمانی که رسانه پای کار نباشد و به یک گفتمان غالب تبدیل نشود، از این شرایط فاصله نخواهیم گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به ۳۶۰ برنامه فرهنگی شامل نشست ها، جلسات نقد، تکریم، کارگاه های آموزشی، بازدید مدارس و دانش آموزان از محیط کتابخانه ها در هفته کتابخوانی، بیان کرد: طرح بخشودگی جرائم دیرکرد در خصوص بازگشت کتاب های امانتی، پویش اهدای کتاب و دانایی در استان و سطح مدارس که با اهدای کتاب، آمار این مجموعه قریب به دو میلیون و ۷۰۰ کتاب خواهد شد، برگزاری نشست هم اندیشی با دستگاه های اجرایی و بررسی مشکلات، طرح صبحانه با طعم کتاب به صورت هفتگی با شرح مختصر به مجموعه ها صورت می گیرد.
,
 
,
تقوی افزود: با توجه به محدودیت منابع در کتابخانه ها طرح کتابچین در این هفته رونمایی و بسته به نیاز هر کتابخانه و مخاطبین کتاب تعلق می گیرد و طرح کتابدار کوچک در سازمان جوانان رضوی کلید خواهد خورد.
,
 
,
وی با اشاره به رونمایی از کتاب ادبیات تعلیمی "مسعود تاکی" گفت: لیگ کتابخوانی با همراهی مدارس، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی در یک پروسه در مسابقات تیمی در سطح شهرستانی استانی و منطقه ای به رقابت خواهند پرداخت. دیدار با خانواده های شهدا به همراه اعضا و مخاطبین، عضویت رایگان در کتابخانه ها در روز ۲۴ آبان همزمان با روز کتاب و کتابخوانی، نشست کتابخوان های محله محور با همراهی جبهه انقلاب، طرح اعتکاف کتاب، طرح کتابخانه سیار و کوله کتاب که جز برنامه های جدی است و نیازمند همیاری شهرداری با واگذاری اتوبوس در محلات محروم است نیز از دیگر برنامه های هفته کتابخوانی است.
,
 
,
وی ادامه داد: پویش "کتاب دستت چیه" که در قالب ۳ دقیقه به معرفی کتاب پرداخته خواهد شد و سه کتاب آسمانی قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان سه محور اصلی تبلیغ در راستای روشنگری و هدایت جامعه جز برنامه های محوری است.
,
 
,
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان به تشریح ابعاد مختلف کتابخانه مرکزی رشت پرداخت و گفت: مطالعات طرح از سال ۱۳۸۰ و عملیات عمرانی آن از سال ۱۳۸۳ کلید خورد و اولین اعتبار در سال ۱۳۸۴ تخصیص یافت، مدیر و کارفرمای این پروژه سازمان مسکن و شهرسازی است که تاکنون سه پیمانکار عوض کرده و ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
,
 
,
۱۰ درصد پروژه کتابخانه مرکزی رشت هنوز باقی مانده
, ۱۰ درصد پروژه کتابخانه مرکزی رشت هنوز باقی مانده, ۱۰ درصد پروژه کتابخانه مرکزی رشت هنوز باقی مانده,
 
,
وی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در مرداد ماه سال گذشته توسط دولت قبل، تصریح کرد: دولت قبل به افتتاح این ساختمان اقدام کرد در حالی که ۱۰ درصد از آن باقی مانده بود و علی رغم تزریق منابع مالی در پیشرفت آن تغییر چشمگیری حاصل نشد چون به دلیل تاخیر در پیشبرد پروژه، هزینه ها افزایش یافت.
,
 
,
تقوی ادامه داد: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری حدود ۱۵ میلیارد در نظر گرفته شد که ۵ میلیارد تخصیص یافته و ۱۰ میلیارد از آن باقی مانده است، تجهیز کامل این ساختمان حدود ۳۵ میلیارد برآورد شده است که ۲۰ میلیارد شامل تجهیزات داخلی است که بخشی از آن را نهاد کتابخانه های عمومی استان تقبل کرده است و بخشی از امکانات خریداری شده است و در این مسیر به همت استاندار محترم نیاز است.
,
 
,
وی ادامه داد: مجموعه سرانه نهاد کتابخانه های استان با ۸۵ نهاد حدود ۲۸ هزار متر مربع زیر ساخت است که زیربنای کتابخانه مرکزی قریب به ۸۰۰۰ متر مربع است که در صورت راه اندازی حدود ۲۵ درصد شاهد افزایش سرانه استان خواهیم بود. حدود ۲۵۰هزار نسخه منابع جدید در حوزه های مختلف در قالب ۴۷ خدمت در این نهاد پیش بینی شده است که در بین کتابخانه های سطح کشور متمایز است.
,
 
,
تقوی به عدم دغدغه مندی و مطالبه جدی در این حوزه اشاره کرد و گفت: استان گیلان جز سه استان اول در حوزه کتابخوانی است که میزان برخورداری از منابع ناظر به درجه بندی کتابخانه های استان و زیرساخت ها است که این مسئله مربوط به مردم استان نیست بلکه از ضعف عملکرد مسئولان ذی ربط است.
,
 
,
مسئولان در همه حوزه های فرهنگی باید پای کار باشند
, مسئولان در همه حوزه های فرهنگی باید پای کار باشند, مسئولان در همه حوزه های فرهنگی باید پای کار باشند,
 
,
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: با توجه به شرایط جامعه رسانه ای و استفاده غالب از فضای مجازی، برای ترویج کنابخوانی باید مجموعه مسئولین در تمامی حوزه های فرهنگی پای کار باشند.
,
 
,
وی با بیان اینکه در کتابخانه مرکزی بخشی به کتابخانه الکترونیک تخصیص یافته که مجوز های لازم را دریافت و بخشی نیازمند مبانی حقوقی است، خاطرنشان کرد: فضای کتابخانه ها عمدتا قدیمی و فرسوده است و سبب جذب مخاطب نمی شود که در صورت فراهم کردن بستر ها شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه خواهیم بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه