اخبار داغ

گزارشی از آخرین وضعیت کتابخانه‌های مرکزی خراسان جنوبی؛

نامهربانی با یارمهربان/ احداث کتابخانه‌های جدید در خراسان جنوبی لنگ اعتبار است

نامهربانی با یارمهربان/ احداث کتابخانه‌های جدید در خراسان جنوبی لنگ اعتبار است
کلنگ زنی کتابخانه های مرکزی بیرجند و قاین پس از یک دهه همچنان لنگ اعتبار هستند و نامهربانی با خانه این یارمهربان ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، سنت‌ها و دانش بشری به صورت مختلف، نسل به نسل انتقال یافته و شکل مکتوب آن همواره دارای نقش و اهمیت ویژه‌ای بوده و در این میان اسناد به عنوان معتبرترین منابع شناخت جوامع و فرهنگ‌ها، نقش انکارناپذیر در انتقال میراث بشری به نسل‌های بعدی داشته و از طرفی به مثابه ابزاری جهت انجام امور دولت‌ها و همچنین وسیله اثبات حق و حقوق مردمان به شمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

حفظ و نگهداری این میراث گرانبها همواره مورد توجه دولت‌ها و افراد ذینفع بوده و امروزه آرشیوها چنین مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته و علاوه بر آن خدمات ویژه‌ای را نیز ارائه می‌دهند و  آرشیوها قسمت اعظم اسناد خود را از بین مکاتبات و پرونده‌های دستگاه‌های دولتی تهیه می‌کنند بنابراین آرشیوها می‌توانند بیشترین بهره‌ها را از آنها ببرند از سوی دیگر دولت‌ها به دلیل نیاز به حفظ سوابق خود مجبور به ایجاد آرشیوها می‌باشند.

,

لذا در مورد ضروریت راه‌اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خراسان‌جنوبی باید گفت که اسناد و نسخه‌های باارزش تاریخی قابل توجهی از منطقه خراسان‌جنوبی در آرشیو ملی ایران تهران و مرکز اسناد و کتابخانه ملی خراسان‌رضوی در مشهد و موزه و مرکز آستان قدس رضوی موجود بوده که لازم است به عنوان بخشی از میراث مکتوب کشور آنها را دریافت و سازماندهی کرد و فضای بایگانی دستگاه‌های اجرایی استان را آزاد و البته به سمت راه‌اندازی مرکز داده و همچنین دیجیتالی نمودن مکاتبات سوق داد.

,

 این سازمان با تشکیلات و وظایفی که دارد با کتابخانه‌های عمومی تفاوت دارد و در بحث کتاب، کتابخانه ملی نقش مادر کتابخانه‌ها را داشته و در بحث اسناد وظیفه اصلی اوراق ارزشمند خانگی و اسناد ادارات که از حالت جاری تبدیل به نیمه جاری و راکد شده‌اند  که وظیفه ارزشیابی و طبقه‌بندی و فهرست‌نویسی و نگهداری آنها را به عنوان هاب دانش بر عهده دارد.

,

با راه‌اندازی و ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه ملی خراسان‌جنوبی از قاچاق و فروش غیرقانونی اسناد بیوتات و خاندان‌ها جلوگیری شده و مردم در زمینه اهدا و امانت اسناد مهم تاریخی تشویق می‌شوند.

,

با توجه به این توضیحات و وجود اسناد مهم در خراسان جنوبی اما هنوز این استان از داشتن کتابخانه ملی و مرکزی محروم است.

,

سال ۱۳۸۶ بود که در سفر دولت نهم به استان پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند مصوب شد و از سال ۱۳۸۹ مقرر شده بود تا اولین و بزرگترین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند تاسیس شود مسئولان آن زمان وعده دادند این پروژه در مدت ۴ سال تحویل داده شود.

,

کتابخانه مرکزی بیرجند حدود ۱۰ هزار مترمربع وسعت دارد و زمین کتابخانه مرکزی استان در بلوار شهید ناصری بیرجند پیش بینی شده است اما تاکنون که حدود ۱۵ سال از مصوب شدن این پروژه می گذرد هنوز هیچ اقدام اجرایی برای این پروژه انجام نشده است.

,

سال گذشته محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در نشست خبری خبر باز شدن گره ۱۲ ساله این پروژه و واگذاری زمین را به خبرنگاران داد اما تاکنون که یکسال از این خبر می گذرد کار اجرایی عملیاتی آغاز نشده است.

,

 

,

کتابخانه مرکزی قاین همچنان بلاتکلیف

, کتابخانه مرکزی قاین همچنان بلاتکلیف, کتابخانه مرکزی قاین همچنان بلاتکلیف,

و اما پروژه دیگری که به نام کتابخانه مرکزی قاین در سال ۱۳۸۸ مصوب و یکسال بعد کلنگ زنی، کار اجرایی آن آغاز و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی هم دارد بعد از گذشت حدود ۱۳ سال از مصوب شدن هنوز به پایان نرسیده است.

,

مجری این پروژه ابتدای کار نهادکتابخانه های عمومی استان بود اما به دلایلی به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی واگذار و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشت اما پس از مدتی کار عملیاتی متوقف شد و حالا صحبتها حاکی از مجری جدیدی برای ادامه کار این پروژه به شرط تامین اعتبار است.

,

محمدی یکی از اهالی شهر قاین در گفت و گو با خاورستان اظهار کرد: وجود کتابخانه مرکزی برای شهر قاین ضروری است چراکه اگر اینگونه نبود این پروژه کلنگ زنی و آغاز نمی شد.

,

وی افزود: از کلنگ زنی و آغاز بکار این پروژه بیش از ۱۰ سال می گذرد اما تاکنون به پایان نرسیده و باتوجه به حصار نداشتن اطراف این پروژه، ساختمان نیمه کاره به محلی برای جولان سگهای ولگرد و حضور افراد معتاد تبدیل شده است.

,

این شهروند قاینی عنوان کرد: از مسئولان درخواست می شود برای اتمام این پروژه چاره اندیشی و در بحث تامین اعتبار و مجری جدید اقدام کنند.

,

محمد حسین مددی، رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان قاین در گفت و گو با خبرنگار خاورستان در مورد کتابخانه مرکزی قاین اظهار کرد: بحث احداث کتابخانه مرکزی قاین از سال ۱۳۸۸ و از محل اعتبارات استانی مطرح و در سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شده است.

,

وی افزود: مساحت این کتابخانه ۴ هزار متر مربع پیش بینی شده که ۳ هزار متر مربع زیربنا است.

,

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان قاین بیان کرد: مجری این پروژه تا سال ۱۳۹۴ نهاد کتابخانه های عمومی استان بود و حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۹۴ به سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی واگذار شده است.

,

مددی عنوان کرد: پس از واگذاری پروژه به نوسازی مدارس پیشرفت فیزیکی پروژه کتابخانه مرکزی قاین به مرز ۶۰ درصد رسید.

,

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ از محل اعتبارات شهرستانی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تخصیص اعتبار داشت و پروژه از حالت رکود خارج شد، اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه در مرحله اتمام سفت کاری است و آغاز عملیات نازک کاری است.

,

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان قاین گفت: از سال ۱۳۹۸ که پیگیرهایی برای اتمام پروژه داشتیم با توجه به عدم تخصیص اعتبارات، بعد از سال ۹۸ تاکنون عملا برای این پروژه کاری صورت نگرفته است.

,

 

,

اعتباراتی که فقط صرف پرداخت دیون پیمانکار شد

, اعتباراتی که فقط صرف پرداخت دیون پیمانکار شد, اعتباراتی که فقط صرف پرداخت دیون پیمانکار شد,

مددی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که ۲۲۰ میلیون تومان تخصیص داشت که نوسازی مدارس، مجری طرح، این مبلغ را برای مطالبات پیمانکار که مربوط به گذشته بود، پرداخت کرد.

,

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ نیز مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای پروژه کتابخانه مرکزی قاین مصوب شد که ۱۸۰ میلیون تومان تخصیص داشت که این مبلغ نیز صرف پرداخت دیون قبل پیمانکار شد.

,

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان قاین گفت: سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ دو میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شد که ۲۵۰ میلیون تومان تخصیص داشت و این مبلغ هم صرف دیون پیمانکار شده است؛ طبق پیگیری های ما سه سال متوالی اعتبارات تخصیصی برای مطالبات پیمانکار پرداخت شده است.

,

مددی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۸ که پروژه کتابخانه مرکزی قاین کلنگ زنی شد قرار بود این پروژه طی سه سال و با هزینه نهایی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به پایان برسد.

,

وی افزود: اما بعد از گذشت ۱۲ سال از کلنگ زنی این پروژه نه تنها به پایان نرسیده بلکه پیشرفت فیزیکی آن هم چند سالی میشود متوقف شده است.

,

 

,

واگذار شدن اجرای پروژه کتابخانه مرکزی به بسیج سازندگی

, واگذار شدن اجرای پروژه کتابخانه مرکزی به بسیج سازندگی, واگذار شدن اجرای پروژه کتابخانه مرکزی به بسیج سازندگی,

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان قاین بیان کرد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون که ۱۲ سال میگذرد ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده اما هنوز برای به پایان رسیدن حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

,

مددی گفت: امسال هم دو میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده اما تاکنون هیچ تخصیصی نداشته است.

,

وی عنوان کرد: از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی و توسعه شهری نیز اعتباری برای این پروژه پیشنهاد شده اما هنوز قطعی نشده است.

,

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان قاین با بیان اینکه طولانی شدن اجرای این پروژه و نداشتن دیوار اطراف ساختمان باعث گلایه مردم و ظاهر نامناسبی برای شهر قاین شده، تصریح کرد: از استانداری و اداره کل کتابخانه های استان تقاضا داریم هر چه زودتر برای تخصیص اعتبار جهت اتمام این پروژه پیگیری های لازم را انجام دهند چراکه ادامه دار شدن پروژه باعث افزایش هزینه ها و اعتبار مورد نیاز و همچنین مستهلک شدن سازه های اجرا شده خواهد شد.

,

وی گفت: با توجه عدم همکاری و ادامه کار توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی این پروژه برای ادامه کار به بسیج سازندگی واگذار می شود.

,

 

,

کتابخانه های مرکزی خراسان جنوبی در انتظار تامین اعتبار

, کتابخانه های مرکزی خراسان جنوبی در انتظار تامین اعتبار, کتابخانه های مرکزی خراسان جنوبی در انتظار تامین اعتبار,

محمود حاجی، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان در مورد این دو پروژه کتابخانه های مرکزی بیرجند و قاین، اظهار کرد: زمین مورد نظر برای کتابخانه مرکزی بیرجند با توجه به پیگیری های انجام شده سال گذشته تملک و هزینه پرداخت شد.

,

وی افزود: از سال گذشته تاکنون در بحث تامین اعتبار و آغاز عملیات ساخت این پروژه پیگیری های انجام شد و در نهایت با همکاری استانداری خراسان جنوبی مقرر شد این پروژه در سفر دوم ریاست جمهوری به خراسان جنوبی مطرح و تامین اعتبار شود‌.

,

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: باتوجه به ملی بودن این پروژه اعتبار مورد نیاز باید از منابع ملی تامین شود که ان شاءالله در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

,

حاجی در مورد پروژه کتابخانه مرکزی قاین که آغاز شده و پیشرفت فیریکی بیش از ۵۰ درصدی هم دارد، گفت: این پروژه به دلیل نداشتن اعتبار چند سال متوقف شده است.

,

وی افزود: در این خصوص نیز این پروژه را جزو پروژه های نیمه تمام نهاد کتابخانه های عمومی استان جهت تامین اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی آورده ایم.

,

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: کتابخانه مرکزی قاین برای اتمام نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم از محل اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری تامین اعتبار و ادامه ساخت آغاز شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه