اخبار داغ

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان:

سرانه مطالعه در سمنان ۷ دقیقه است/کتابخانه ها، پایگاه قدرتمند فرهنگی و اجتماعی هر منطقه

سرانه مطالعه در سمنان ۷ دقیقه است/کتابخانه ها، پایگاه قدرتمند فرهنگی و اجتماعی هر منطقه
محمد طاهریان گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز قریب به ۶ هزار فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی انجام شده است که نیمی از این برنامه ها، اختصاص به حوزه کودک دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد طاهریان مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان، در گفت و گو با مرآت؛ با اشاره به میزان سرانه مطالعه در استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس نتایج طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار، سرانه زمان کل مطالعه غیردرسی چاپی و الکترونیکی افراد 15 ساله و بیشتر باسواد در کل کشور 8 دقیقه و 18 ثانیه و در استان سمنان 7 دقیقه و 20 ثانیه است همچنین سرانه زمان مطالعه کتاب غیردرسی چاپی و الکترونیکی افراد 15 ساله و بیشتر باسواد در کل کشور 6 دقیه و 32 ثانیه و در استان سمنان 6 دقیقه و 5 ثانیه در هر ماه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون، تعداد 46 هزار و 535 نسخه کتاب اهدایی در کتابخانه های عمومی استان سمنان ثبت شده است. تقریبا ۷۰ درصد منابع اهدایی از اعضای کتابخانه ها و ۳۰ درصد باقیمانده از دستگاه های اجرایی، اداره ارشاد، مولفین، ناشرین و... دریافت شده است. همچنین در بین این منابع اهدایی نسخه های سربی، سنگی و خطی نیز وجود دارد.

,

وی با اشاره به جمعیت 39 هزار و 421 نفری گروه سنی 14 تا 20 سال به عنوان بیشترین استفاده کنندگان از کتابخانه های عمومی استان، ابراز داشت: این آمار در بازه سنی 20 تا 25 سال، 33 هزار و 876 نفر و در بازه سنی 11 تا 14 سال شامل جعمعیتی 32 هزار و 176 نفره است.

,

طاهریان افزود: در زمینه تجهیزات کتابخانه ای با توجه به تملک استانی و وجه اختصاصی از سوی نهاد کتابخانه ها، تجهیزات مورد نیاز کتابخانه ها به ترتیب اولویت خریداری شد و لیست تجهیزات مورد نیاز کتابخانه ها طی بازدیدها یادداشت و در صورت اختصاص بودجه این تجهیزات خریداری می شود.

,

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان با بیان این که کتابخانه امروزه از وظیفه صرف امانت و برگشت کتاب خارج شده و به عنوان یک پایگاه اجتماعی نقش بسزا و فعالی در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان ایفا می کند؛ عنوان کرد: از جمله این خدمات می توان به ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان، ارائه خدمات به ناشنوایان و کم شنوایان، ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی برای تمام مخاطبان، ارائه خدمات میز مرجع مجازی برای مخاطبان، ارائه خدمت از کتابدار بپرس و برگزاری برنامه های فرهنگی اشاره کرد.

,

وی با اشاره به این که در حال حاضر کتابخانه ها از رویکرد سنتی خود که مختص به امانت کتاب بوده، فاصله گرفته‌ و در حال تبدیل شدن به پایگاه‌های فرهنگی- اجتماعی قدرتمندی در هر منطقه جغرافیایی هستند؛ گفت: این موضوع سبب شده است تا فعالیت‌های متنوع و متعددی برای همه اقشار جامعه داشته باشند. از ابتدای سال جاری تا امروز قریب به 6 هزار فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی انجام شده است که نیمی از این برنامه ها، اختصاص به حوزه کودک دارد.

,

طاهریان در ادامه بیان کرد: در کنار فعالیت‌های فرهنگی مختص کودکان، برنامه‌ها فرهنگی کتاب‌محور دیگری همچون معرفی کتاب، نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، رونمایی کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های کتاب مناسبتی، مسابقات فرهنگی، برنامه‌های مشاوره، محافل ادبی، نمایش‌نامه‌خوانی و جلسات مطالعاتی در کتابخانه‌ها برگزار می‌ شود.

,

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان علاوه بر اشاره به برگزاری 11 دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف آشنایی مخاطب با سیره و سبک معصومین(ع) و توسعه و ترویج کتابخوانی، خاطر نشان کرد: ، برنامه" روایت مادری" بود که با هدف تجلیل و تکریم مقام شامخ مادران شهدای نویسنده برگزار شده است. برگزاری دومین دوسالانه جشنواره قصه‌گویی نهال امید در مرحله استانی، تجلیل از اهالی قلم متعهد، برگزاری جشن‌های کودک در هفته کودک، تجلیل از نویسندگان و شاعران و تعداد زیاد دیگری از برنامه های مختلف فرهنگی است که توسط کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه