اخبار داغ

معلم و فعال فرهنگی در گفتگو با ۸دی:

مشکل اصلی در ارتباط با نوجوانان عدم مخاطب شناسی است/ در آموزش نماز هنوز در دهه ۶۰ سیر می کنیم

مشکل اصلی در ارتباط با نوجوانان عدم مخاطب شناسی است/ در آموزش نماز هنوز در دهه ۶۰ سیر می کنیم
“رقیه قربانپور” مشاور، معلم و فعال فرهنگی با اشاره به ضرورت گپ و گفت با دانش آموزان پیرامون مسائل جامعه، گفت: برخی همکاران می گویند این موضوعات به ما ربطی ندارد این در حالی است که اگر من معلم برای دانش آموزانم فرصت تحلیل مسائل را نگذارم دیگرانی هستند که از این فرصت استفاده کرده و سود خود را می برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، میزگرد “فرایند تربیت در عرصه خانواده و جامعه” با حضور “زهرا پور ابراهیم نیا” معاونت فرهنگی تربیتی خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی گیلان و “رقیه قربانپور” مشاور، معلم و فعال فرهنگی در تحریریه پایگاه خبری هشت دی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی،,
, ,
 
,
 “رقیه قربانپور” مشاور، معلم و فعال فرهنگی در این نشست با اشاره به خود باوری و تربیت
,  “رقیه قربانپور” مشاور، معلم و فعال فرهنگی در این نشست با اشاره به خود باوری و تربیت,
 
,
نسل انقلابی اظهار کرد: غفلت عمده خانواده های ما در بحث فرهنگ به هفت ساله اول زندگی کودک بر می گردد. الان کودکانی داریم که با وجود سن کم خیلی حرفه ای کار با گوشی را بلد است و بازی حذف و نصب می کند و خانواده غافل از این است که در پی آن فرهنگ ها و باورش تغییر می کند.
,
 
,
وی افزود: برای انجام فرایند تربیتی خاک آموزش و پرورش باید عوض شود یعنی هر گوشه ای از آموزش و پرورش بخواهیم کاری انجام دهیم باید از مقطع پیش دبستانی شروع کنیم.
,
 
,
این معلم و فعال فرهنگی ادامه داد: با نادیده انگاری خانواده ها نسل جدید وارد فضایی شده اند که دچار هیجاناتی می شوند که به شدت آسیب زا است که جریانات اخیر نیز ناشی از همین هیجانات بازی های مجازی است که نشان دهنده یک جنگ شناختی تمام عیار است.
,
 
,
قربانپور با بیان اینکه به واسطه برگزاری جلسات اولیا و معلمان، والدین به معلم اعتماد می کنند و در جریان برنامه های یک ساله معلم قرار می گیرند و در پی این اعتماد کار فرهنگی شکل می گیرد.
,
 
,
این معلم مدارس رشت با بیان اینکه نسل جدید دارای IQ (هوش شناختی) بالا و EQ (هوش هیجانی) پایین هستند ادامه داد: این فرآیند نیازمند پایه گذاری در هفت سال اول است، حدود ۸۰ درصد خانواده ها در حوزه مسائل اخلاقی در بین این نسل درگیر هستند. در حال حاضر مشاهده می کنیم که خانواده ها بعضا از حداقل امکانات مالی برخوردارند اما حداقل ارتباط عاطفی وجود ندارد این در حالی است که وقتی اهمیت وقت گذرانی والدین با فرزند مطرح می شود به کمبود وقت اشاره می کنند این در حالی است که همین مادر پنج تا شش ساعت در فضای مجازی سیر می کند.
,
 
,
وی با اشاره به برگزاری ساعتی در کلاس به عنوان “مدرسه صمیمیت” گفت: بچه ها لحظه شماری می کنند تا این برنامه هفتگی شروع شود زیرا در آن ویژگی های شخصیتی خود و دوستان شان سخن می گویند و خیلی راحت گفتگوی آزاداندیشی در مقطع ابتدایی ایجاد می شود.
,
 
,
فرآیند تربیتی فرزندانمان دچار نوسانات شدیدی شده است
, فرآیند تربیتی فرزندانمان دچار نوسانات شدیدی شده است,
 
,
قربانپور با تاکید بر اینکه فرآیند تربیتی فرزندانمان دچار نوسانات شدیدی شده است اذعان کرد:
, قربانپور با تاکید بر اینکه فرآیند تربیتی فرزندانمان دچار نوسانات شدیدی شده است اذعان کرد:,
 
,
هنوز دستگاه های فرهنگی، دچار ابهامات هستند و متولیان باید نگرش جدیدی در حوزه آموزشی در تمامی مقاطع داشته باشند.
,
 
,
در آموزش نماز هنوز در دهه ۶۰ سیر می کنیم
, در آموزش نماز هنوز در دهه ۶۰ سیر می کنیم,
 
,
وی ادامه داد: در آموزش نماز هنوز در دهه ۶۰ سیر می کنیم و در آموزش اصول دین به دانش آموزان عقب هستیم برخی معلمان ما فاقد آموزش های لازم هستند و در این شرایط دانش آموزان با چالش جدی مواجه هستند.
,
 
,
مشکل اصلی در ارتباط با نوجوانان عدم مخاطب شناسی است
, مشکل اصلی در ارتباط با نوجوانان عدم مخاطب شناسی است,
 
,
این معلم و فعال فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار ۸دی در خصوص ارائه راهکار با بیان اینکه هرکس به فراخور مسئولیتش باید به درستی عمل کند، اظهار کرد: نسل نوجوان به شدت گوش شنوا دارد ولی با عدم مخاطب شناسی در ارتباط با این نسل مواجه هستیم لذا تقویت ارتباط عاطفی با دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.
,
 
,
اگر من معلم برای دانش آموزانم فرصت تحلیل مسائل را نگذارم دیگرانی هستند که از این فرصت استفاده کرده و سود خود را می برند
, اگر من معلم برای دانش آموزانم فرصت تحلیل مسائل را نگذارم دیگرانی هستند که از این فرصت استفاده کرده و سود خود را می برند,
 
,
وی با اشاره به ضرورت گپ و گفت با دانش آموزان پیرامون مسائل جامعه، بیان کرد: برخی همکاران می گویند این موضوعات به ما ربطی ندارد این در حالی است که اگر من معلم برای دانش آموزانم فرصت تحلیل مسائل را نگذارم دیگرانی هستند که از این فرصت استفاده کرده و سود خود را می برند.
,
 
,
این معلم و فعال فرهنگی با اشاره به اینکه در بدنه انقلاب با عدم تشکیل کارگروه و نیروی آماده نمی توانیم موفق عمل کنیم بیان کرد: هرکس باید به فراخور شرایطش به درستی عمل کند، حوزه های دین و دینداری، روانشناسی و مخاطب شناسی در بین معلمان باید تقویت شود و در راستای ترغیب دانش آموزان به نماز، باید کار فرهنگی و رسانه ای درست انجام بگیرد و در نمازخانه های مدارس از لحاظ سمعی و بصری کار فرهنگی انجام شود
,
 
,
قربانپور همگان را به مطالعه چشم انداز پیش رو در گام دوم رهبر انقلاب فراخواند و گفت: بحث سبک زندگی باید در مدارس در ارتباط با خانواده ها مطرح شود و این حلقه اتصال برقرار شود، در بحث عفاف و حجاب، با باور و هویت سازی در فرد نیاز به آموزش و اجبار نیست تا یک بار دیگر با زبان امروز در جهت احیای این نسل قدم برداریم.
,
 
,
چند انیمیشن و بازی پیرامون نماز ساخته شده است؟
, چند انیمیشن و بازی پیرامون نماز ساخته شده است؟,
 
,
وی با بیان اینکه چند انیمیشن و بازی پیرامون نماز ساخته شده است؟ گفت: یک ضعف هایی واقعا وجود دارد و نمی توان نادیده گرفت.
,
 
,
این معلم با اشاره به اهمیت ارتباط معلم با والدین دانش آموزان، گفت: من یک ساعتی به مادر دانش آموزان داده ام که در یک ساعت مشخص اگر سوالی دارند با من مطرح کنند این در حالی است که شاید مسائلی مطرح می شود که خیلی مرتبط با محیط آموزشی نیست اما دانش آموز من که بر سر کلاس می آید با همین مسائل وارد می شود.
,
 
,
تا زمانی که فرد به خودباوری نرسد کار تشکیلاتی در حوزه فرهنگ غیر ممکن خواهد بود
, تا زمانی که فرد به خودباوری نرسد کار تشکیلاتی در حوزه فرهنگ غیر ممکن خواهد بود,
 
,
وی بر سه اصل “خودآگاهی، انتقال درست، مخاطب شناسی” تاکید کرد و یادآور شد: نحوه برخورد با دانش آموز ابتدایی با متوسطه بسیار متفاوت است و تا زمانی که فرد به خودباوری نرسد در حوزه فرهنگ، کار تشکیلاتی غیر ممکن خواهد بود.
,
 
,
قربانپور در ادامه قرارگرفتن پایه ششم در مقطع ابتدایی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این دانش آموزان چه به لحاظ بلوغ جنسی و چه به لحاظ تفکری با مقطع ابتدایی همخوانی ندارد و چایگاه پایه شش در مقطع ابتدایی نیست.
,
 
,
این فعال فرهنگی در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و تصریح کرد: اصول هفت گانه ابلاغ شده به سازمان ها به همراه هفت گام ترسیم شده در سند تحول باید پیگیری شود تا به سمت بالندگی هرچه بیشتر پیش برویم.
,
 
,
این معلم در پایان با بیان اینکه کار تشکیلاتی نیازمند گامی قوی است که در صورت پراکندگی، گام های بعدی موفق نخواهد بود، خاطرنشان کرد: برای ترغیب افراد به دین اسلام باید از شعارزدگی فاصله بگیریم تا بتوانیم یقین را به درستی به نسل نوجوان انتقال دهیم و افق روشن است و با مخاطب شناسی صحیح و عمل به وظایف شخصی به موفقیت خواهیم رسید.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه