اخبار داغ

تیغ تیز مشکلات بر گَردن کشتارگاه صنعتی شرق کشور؛

نفس‌های بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور به شمارش افتاد

نفس‌های بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور به شمارش افتاد
تنها کشتارگاه صنعتی آماده به صادرات ایران، در آستانه تعطیلی است و با ظرفیت اشتغال ۵۰۰ نفری اکنون با کمتر از یک درصد در شرق کشور فعالیت می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به خبرنگار خاورستان، این روز‌ها حرفه دامداری خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی بی سابقه و گرانی شدید نهاده‌های دامی حال و روز خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست به گریبان شده است. تنگنا‌هایی که به گفته دامداران، امان آنان را بریده و به مانع بزرگی برای استمرار فعالیت در این بخش تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

گرانی نهاده های دامی و عدم توان دامدار در تامین این نهاده ها برای دام سبب شده دامداران خراسان جنوبی دام خود را به سمت کشتار برده اند و دولت در این راه به کمک دامدار آمده است به طوری که شرکت پشتیبانی امور دام، دام را از دامداران خریداری کرد و دام ها به سمت کشتارگاه رفتند اما اکنون زمزمه هایی از تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی شرق کشور به گوش می رسد کشتارگاهی که کمتر از یک ماه از افتتاح آن می گذرد.

,

فانی دامدار فردوسی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، بیان کرد: در بحث مشکلات استانی، در استان‌های دیگر کشتار از طریق شرکت پشتیبانی امور دام با هزار ایراد انجام می شود و بهترین حسن این است که دام آماده کشتار است و توجیه برای نگه‌داری ندارد را می توان از طریق کشتار نجات داد اما در خراسان جنوبی سوء مدیریت های مسئولان و شرکت پشتیبانی امور دام در بحث کشتارگاه سبب شده است تا طی یک ماه گذشته هیچ گونه کشتاری نداشته باشیم.

,

فانی با بیان اینکه تعدادی زیادی دام‌ در دامداری‌ها دپو می‌شوند، گفت: هر روز باید برای تغذیه هزینه کنیم در صورتی این دام هیچ عایدی برای دامدار ندارد و همین کشتار نیم بند متوقف شده است.

,

۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ بود که کشتارگاه صنعتی شرق کشور با حضور استاندار خراسان جنوبی و مسئولان استان افتتاح شد.

,

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: درک و فهم درست از مسائل، تعامل و احترام به دغدغه‌های سرمایه‌گذاران، اهمیت ویژه دارد و تکلیفی برعهده مدیران است.

,

وی افزود: مدیری که فهم و درک درستی دارد دغدغه‌های سرمایه‌گذار را به‌خوبی تشخیص می‌دهد و با دلسوزی، دغدغه‌مندی و صرف وقت شبانه‌روزی پیگیر حل مشکلات و رفع موانع سرمایه‌گذاری می‌شود.

,

وی تاکید کرد: حل مشکلات سرمایه‌گذاران تضمین‌کننده اقتصاد، معیشت و رفاه خوب برای کشور و استان است و باید شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران به‌راحتی به مسوولان دسترسی داشته باشند، مدیران هم دغدغه‌های سرمایه‌گذار را به‌درستی بفهمند و پیگیر رفع آنها باشند.

,

وی افزود: با همراهی‌ خوب مسوولان و زحمات سرمایه‌گذار این کشتارگاه خوب به نتیجه رسید و شاهد افتتاح این طرح عظیم هستیم، درخصوص نبود امکان صادرات شتر مرغ هم به عنوان یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذار تصمیم استانی نیست بلکه ملی است که ما هم پیگری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا در آینده نزدیک این مشکل حل شود.

,

استاندار خراسان جنوبی گفت: در زمینه ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی و قدیمی انتظار این است که سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان متولی در استانداری این موضوع را به‌جد پیگیری و کمک کنند تا ساماندهی لازم انجام شود و در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی فاز دوم این مجموعه باشیم.

,

علیرغم گفته های استاندار خراسان جنوبی در ساماندهی کشتارگاه سنتی و توجه مدیران به دغدغه های سرمایه گذاران در بخش تولید و حمایت از این بخش، متاسفانه اکنون بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام شرق کشورکه کمتر از یک سال از افتتاح آن می گذرد با کمتر از یک درصد فعالیت می کند وبه آستانه تعطیلی رسیده است.

,

حسن خیاط مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان در گفتگو با خبرنگار خاورستان، از نیمه فعال بودن کشتارگاه صنعتی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این کشتارگاه نیروهای خود را از ۱۴۶ نیروی فعال به ۸۰ نیرو تعدیل کرده است.

,

وی مشکلات سرمایه در گردش و تامین نقدینگی کشتارگاه را از عوامل مهم تعدیل نیرو دانست و افزود: تعطیلی کشتارگاه سنتی قرار بود صورت بگیرد که انجام نشد از این رو مجبور شدیم تعدیل نیرو داشته باشیم تا وضعیت کشتارگاه بهتر شود.

,

, ,

بی رغبتی دامداران به کشتار دام

, بی رغبتی دامداران به کشتار دام, بی رغبتی دامداران به کشتار دام,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان خاطرنشان کرد: کشتار دام در استان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام صورت می گرفت و به علت عمل نکردن شرکت پشتیبانی امور دام به تعهدات خود در قبال دامداران، این کشتار با بی رغبتی دامداران مواجه شد.

,

خیاط گفت: کشتارگاه یک واحد خدماتی است که درگذشته شهرداری ها برای حفظ سلامتی و بهداشت عمومی ایجاد می کردند چند سالی است که بخش خصوصی به این موضوع ورود پیدا کرده است که با توجه به افزایش قیمت‌ها، عدد سرمایه گذاری عجیب و سخت شده است چراکه یک واحدی که در گذشته با ۱۵ میلیارد تومان راه اندازی می شده است اکنون نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد.

,

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای کشتارگاه صنعتی استان، گفت: این مجموعه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و خط تولید ظرفیت اشتغال برای ۲۵۰ نفر دارد که با واحد های زیرمجموعه می توانیم برای ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کنیم.

,

کشتار دام توجیه اقتصادی ندارد

, کشتار دام توجیه اقتصادی ندارد, کشتار دام توجیه اقتصادی ندارد,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان یادآورشد: قیمت دام زنده بالاتر رفته است و با قیمت شرکت پشتیبانی امور دام، کشتار دام توجیه اقتصادی ندارد پرداخت تعهدات شرکت پشتیبانی امور دام انجام نشده است از این رو خیلی از دامداران برای کشتار رغبتی ندارند.

,

فعالیت کشتارگاه سنتی علی رغم تاکید بر تعطیلی این واحدها

, فعالیت کشتارگاه سنتی علی رغم تاکید بر تعطیلی این واحدها , فعالیت کشتارگاه سنتی علی رغم تاکید بر تعطیلی این واحدها ,

خیاط گفت: گوشت استان از طریق کشتارگاه سنتی بیرجند تامین می شود در صورتی که براساس دستورالعمل های بهداشتی زمانی که کشتارگاه صنعتی راه اندازی می شود کشتارگاه سنتی تا شعاع ۵۰ کیلومتر باید تعطیل شود اما این اقدام صورت نگرفت و همین باعث شد بخشی از اقدامات خدماتی که برای شهر و تامین هزینه های بالاسری خودمان بود تامین نشود.

,

وی به فعالیت بدون پروانه کسب کشتارگاه سنتی اشاره کرد و گفت: ما هم نتوانستیم دامداران را به سمت کشتارگاه صنعتی جذب کنیم چراکه کشتارگاه سنتی به مرکز استان نزدیک تر است و به علت سنتی بودن خیلی از تخلفات در این کشتارگاه انجام می‌شود اما کشتارگاه صنعتی به سامانه ای متصل است که تحت نظارت دامپزشکی است و تمام موارد رصد می شود اما در فضای سنتی خیلی نگاه دقیق و ذره‌بینی وجود ندارد.

,

ترک فعل دامپزشکی در فعالیت کشتارگاه سنتی

, ترک فعل دامپزشکی در فعالیت کشتارگاه سنتی, ترک فعل دامپزشکی در فعالیت کشتارگاه سنتی,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان بیان کرد: ترک فعل دامپزشکی در فعالیت کشتارگاه سنتی و عدم تامین نقدینگی توسط سیستم بانکی سبب شده است ما به مشکل برخورد کنیم و مجبورشدیم تعدیل نیرو کنیم.

,

خیاط به ارتقاء کشتارگاه صنعتی به تیپ ۱ و گرید a خبرداد و افزود: به این منظور ظرفیت کشتارگاه به ۱۰۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین رسیده است که اکنون روزانه ۳۰ تا ۵۰ دام سبک و یک دام سنگین کشتار می شود که با یک درصد ظرفیت فعالیت می کنیم.

,

بانک ها ما را در طرح توسعه کشتارگاه صنعتی یاری کنند

, بانک ها ما را در طرح توسعه کشتارگاه صنعتی یاری کنند, بانک ها ما را در طرح توسعه کشتارگاه صنعتی یاری کنند,

وی طرح توسعه کشتارگاه صنعتی را راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی دانست و افزود: برای رونق گرفتن کشتارگاه بانک کشاورزی قرار است تسهیلاتی به ما پرداخت کند که با این تسهیلات واحدهای فرآوری این کشتارگاه فعال شده و توجیه اقتصادی بهتری پیدا کند.

,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان تعطیلی کشتارگاه سنتی و تجمیع کشتار استان در کشتار صنعتی را راهکار دیگر برای رونق گرفتن کشتارگاه صنعتی استان بیان کرد و یادآورشد: کشتارگاه صنعتی پرسنل ونیروی ثابتی دارد اما در کشتارگاه سنتی کشتار دام با قصاب است و این کشتارگاه ها به نوعی جاده خاکی برای کسانی که شیطنت دارند است.

,

, ,

تعطیلی دائم بیخ گوش تنها کشتار صنعتی

, تعطیلی دائم بیخ گوش تنها کشتار صنعتی, تعطیلی دائم بیخ گوش تنها کشتار صنعتی,

خیاط اظهارکرد: در این مرحله ۸۰ نفر نیرو تعطیل کردیم اگر روال این گونه ادامه یابد باید منتظر تعطیلی کامل تنها کشتارگاه صنعتی استان و برتر کشور باشیم.

,

وی گفت: ما انتظار داشتیم زمانی  که در خراسان جنوبی سرمایه گذاری می کنیم و به عنوان کشتارگاه نمونه کشوری و یک واحد استراتژیک مطرح می شویم و سلامت مردم را تضمین می کنیم مسئولان بیشتر ما را حمایت کنند.

,

بهره مندی محدود از ظرفیت بزرگ کشتارگاه صنعتی

, بهره مندی محدود از ظرفیت بزرگ کشتارگاه صنعتی, بهره مندی محدود از ظرفیت بزرگ کشتارگاه صنعتی,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان با اشاره به اینکه کشتارگاه صنعتی آلودگی کشتارگاه های سنتی را ندارند، افزود: ما در کشتارگاه صنعتی سه میلیارد تومان برای تصفیه خانه هزینه کردیم و زیرساختی برای قطعه بندی، بسته بندی و تونل انجماد ایجاد کردیم که متاسفانه با ظرفیت محدود از آن استفاده می‌شود.

,

خیاط با تاکید بر اینکه ما انتظار داشتیم بیشتر از این مسئولان به بخش تولید اهمیت بدهند، خاطرنشان کرد: چرا تنها زمانی که مسئولان کارشان گیر می‌کند انتظار حمایت دارند؛ زمانی که شرکت پشتیبانی امور دام کشتار داشتند ما آنها را حمایت کردیم اما آن حمایت واقعی از ما صورت نگرفت؛ خودمان با این شرایط دست و پنجه نرم می کنیم تا با همین شکل تولید را ادامه بدهیم و مجموعه را حفظ کنیم.

,

وی گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه به مشکلات بپردازیم شغل غالب مردم خراسان جنوبی دامداری و کشاورزی است که با توجه به وضعیت آب استان کشاورزی را نمی توانیم ادامه بدهیم از این رو برای حفظ عشایر و مرزنشینان باید دامداری ادامه پیدا کند و لازم است سازمان جهادکشاورزی از عشایر حمایت کند.

,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان یادآورشد: زمانی برای ما در خراسان جنوبی کشتارگاه، دامپروری و صنعت دام صرفه اقتصادی دارد که علی رغم فاصله ما با مرکز کشور، مشهد و تهران زنجیره تولید ما کامل باشد.

,

درصدد ایجاد واحد فرآوری پوست دام در استان هستیم

, درصدد ایجاد واحد فرآوری پوست دام در استان هستیم, درصدد ایجاد واحد فرآوری پوست دام در استان هستیم,

خیاط اضافه کرد: در ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ آقای استاندار مجموعه کشتارگاه صنعتی ما را افتتاح کرد الان یک سال نگذشته است که درصدد ایجاد واحد فرآوری پوست دام و تاسیس واحد بهسازی و تبدیل ضایعات در خراسان‌جنوبی هستیم.

,

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر زنجیره فرآوری محصولات دامی کامل تر باشد و از خام فروشی جلوگیری شود قطعا توجیه اقتصادی بیشتری دارد چراکه برای این واحد نوپا نیاز است همه کمک کنند.

,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان با اشاره به اشتغال مستقیم برای ۵۰۰ نفر در کشتارگاه صنعتی خراسان‌جنوبی، افزود: با ۲۰ هزار خانوار دامدار استان در ارتباط هستیم و اشتغال غیر مستقیم چندین برابر اشتغال مستقیم داریم.

,

خیاط تضمین برگشت سرمایه دامداردر خراسان‌جنوبی و حفظ منابع مالی حاصل از این زنجیره را یکی از راهکارهایی دانست که مسئولان باید در قبال صنعت دام استان انجام دهند.

,

حفظ ارزش افزوده تولید در خراسان جنوبی

, حفظ ارزش افزوده تولید در خراسان جنوبی, حفظ ارزش افزوده تولید در خراسان جنوبی,

وی ادامه داد: زمانی که تولید و فرآوری محصولات دامی نیز در همین استان صورت بگیرد؛ از خام فروشی جلوگیری شده و ارزش افزوده در استان حفظ می شود.

,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان یادآورشد: تمام روستائیان، دامداران، عشایر و مرزنشینان با این واحد در ارتباط هستند یک مقطعه ای قرار بود امور عشایر استان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشتار انجام دهند که اگر این اتفاق می افتاد دام مازاد عشایر کشتار می شد هم ذخایر برای استان داشتیم و هم برای کشور ارسال می‌کردیم و پول از طریق پشتیبانی امور دام پرداخت می شود و درآمد حاصله در استان هزینه می‌شد.

,

راه اندازی فروشگاه محصولات دامی در دو استان کشور

, راه اندازی فروشگاه محصولات دامی در دو استان کشور, راه اندازی فروشگاه محصولات دامی در دو استان کشور,

خیاط باتاکید بر اینکه ما مجدانه پیگیر تکمیل زنجیره فرآوری و راه اندازی مجدد با ظرفیت بالاتر هستیم، گفت: فروشگاه عرضه مستفیم محصولات دامی در بیرجند و در سیستان و بلوچستان ایجاد کردیم و در تهران در حال راه اندازی هستیم اما ایجاد فروشگاه دو میلیارد تومان هزینه دارد و نیاز است مسئولان کمک کنند.

,

تنها کشتارگاه آماده صادرات در کشور

, تنها کشتارگاه آماده صادرات در کشور, تنها کشتارگاه آماده صادرات در کشور,

وی کشتارگاه صنعتی دام خراسان‌جنوبی را کامل ترین کشتارگاه دام در کشور دانست و افزود: تنها کشتارگاه در کشور هستیم که گرید صادرات گوشت را داریم.

,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان سازمان جهادکشاورزی را متولی اصلی حمایت از بخش تولید و کشتار دام بیان کرد و یادآورشد: ما به کمک دولتی نیاز داریم یک بخش کمک ها تسهیلات بانکی است که نقدینگی مجموعه تامین شود؛ یک بخشی مرتبط با متمرکز کردن مجوزها است که مرتبط با استانداری و جهادکشاورزی است.

,

خیاط بیان کرد: در سالیان گذشته رهبر انقلاب سال را با عنوان “تولید و حمایت از تولید” نام گذاری کردند و ما در گود آمدیم و از بخش تولید حمایت کردیم انتظار داریم آنچه به عنوان حمایت از تولید ابلاغ می شود در استان نیز شکل بگیرد.

,

بانک ها با بخش تولید همراهی کنند

, بانک ها با بخش تولید همراهی کنند, بانک ها با بخش تولید همراهی کنند,

وی با اشاره به اینکه خیلی ازمجموعه‌های تولید در استان سرمایه گذاری کردند اما بخشی از کار مانده است، گفت: نیاز است سیستم بانکی با این واحدهای تولیدی همراهی کنند تا این واحدها به نتیجه برسد تا اشتغال ایجاد شده حفظ شود.

,

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی قهستان اضافه کرد: با هزار امید نیروی انسانی استان در یک واحد تولیدی بکارگیری می شوند اما متاسفانه با توجه به عدم نقدینگی، یک واحد به مشکل برخورد می کند و بیکاری صورت می گیرد.

,

خیاط با بیان اینکه باید مدیران در خراسان جنوبی ریسک پذیرتر باشند، گفت: با نگاه مثبت به تولید است که می توانیم اشتغال خوبی و هم واحد تولیدی معتبری ایجاد کنیم.

,

وی یادآورشد: شرکت کویرتایر در سال های ابتدای فعالیت با مشکلات دست و پنجه نرم می کردند و به مرور زمان مشکلاتشان حل شد و اکنون خیلی از مشکلات جاهای دیگر را حل می‌کنند از این رو نیاز است نگاهمان را متفاوت تر کنیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه