اخبار داغ

عضو مجلس خبرگان رهبری:

علمای اهوازی نقش پررنگ و تاثیرگذاری در زمینه تالیف ایفا کردند

علمای اهوازی نقش پررنگ و تاثیرگذاری در زمینه تالیف ایفا کردند
آیت‌الله حیدری گفت: علمای اهوازی نقش پررنگ و تاثیرگذاری در زمینه تالیف ایفا کردند که در این زمینه باید نهضتی برپا شود که خوزستان بتواند اصالت و هویت فرهنگی و شیعی خود را نشان دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، آیت الله محسن حیدری از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در همایش تجلیل از فعالان و خادمان صنعت نشر و مروجان کتاب و رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب حوزه علمیه خواهران خوزستان در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز اظهارکرد: کسانی که می خواهند در زمیته تالیف کتاب فعالیت داشته باشند باید خوب بررسی کنند که نیازهای واقعی جامعه چیست و برای این که کدام نیاز ضروری تر و مهم است باید مطالعه شود در غیر این صورت استعدادها و امکانات به هدر می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

وی با بیان اینکه کتاب حامل فرهنگ است ادامه داد: اینکه چه رشته و موضوعی از نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی را قلم بزنیم تا اثر گذار و ماندگار باشد، شناخت و تحقیق و کاری متناسب با درک نیاز زمان، ضروری است.

,

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به نمونه های تاریخی در زمینه گرد آوری میراث فرهنگی اهل بیت(ع) بیان کرد: علمای اهوازی نقش پررنگ و تاثیر گذاری در زمینه تالیف ایفا کردند که در این زمینه باید نهضتی برپا شود که خوزستان بتواند اصالت و هویت فرهنگی و شیعی خود را نشان دهد.

,

وی با اشاره به کار تالیف کتاب سه بزرگمرد و راوی شیعه حسن بن سعید اهوازی،حسین بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی گفت: اگر این افراد با شناخت خود در آن برهه تاریخی کار تالیف کتاب و متناسب با نیاز زمانه را انجام نمی دانند شیعه دو سوم میراث فرهنگی ائمه(ع) را از دست می داد.

,

وی افزود: این سه دانشمند اهوازی توانستند احادیث را به صورت موضوعی تنظیم کنند و ۱۲۰کتاب نیز در این زمینه نوشته شد که عمده منابع کتب اربعه نیز از کتاب های این فرهیختگان اهوازی است که با توجه به خلاءها و نیازهای فرهنگی و اعتقادی زمانه خود شکل گرفتند و ماندگار شدند.

,

آیت اله حیدری با اشاره به ممنوعیت تدوین کتب شیعه در دورهای تاریخی گذشته بیان کرد: تدوین و گردآوری ۴۰۰ کتاب و دفتر به نام اربعمائه از راویان نخستین شیعه که عمده احادیث شیعه نیز از همین کتاب گرفته شده و چهار کتاب ارزشمند حدیث به نام کتب اربعه نیز از معتبرترین منابع حدیثی شیعه نیز از جمله نمونه های تاریخی هستند که با توجه به نیاز زمان و درک شرایط و رفع شبهات نوشته شدند.

,

وی تالیف کتاب رجال شیعه و الفرست شیخ توسی طوسی و رجال نجاشی را از دیگر کتاب‌های تاثیرگذار برشمرد و افزود: این کتاب ها نیز با توجه به دغدغه ها و شبهاتی که در زمانه خود وجود داشت تالیف شدند که توانستند نیاز فرهنگی جامعه را برطرف کنند.

,

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دستگاه های فرهنگی،و امنیتی و سیاسی باید معلومات و اطلاعات درست در اختیار مولفان قرار دهند گفت: مولفان با آگاهی کتاب بنویسند و از حاشیه و سلیقه‌ای کار کردن دوری کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه