اخبار داغ

به بهانه هفته کتابخوانی؛

گفتگوی خواندنی با کتابدار بخش ناشنوایان کتابخانه ملی کرمان

گفتگوی خواندنی با کتابدار بخش ناشنوایان کتابخانه ملی کرمان
سمانه معلم زاده گفت: یکی از معضلاتی که ناشنوایان با آن به طور جدی مواجه است شناخت کم و یا عدم شناخت آن ها نسبت به دایره واژگان و مفهوم خیلی از کلمات است از این رو در کتابخانه با برگزاری جلسات مهارتی مثل گفتار درمانی و کتابخوانی سعی می کنم تا قدمی در بهبود این مشکل بردارم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، با توجه به تصمیم‌گیری مسئولان از سال ۱۳۷۲، روز ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شد، بدین ترتیب از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به عنوان هفته کتاب و کتاب خوانی نامگذاری شده است تا بهانه ای باشد برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح سواد عمومی جامعه، چرا که جامعه ای که کتاب نخواند قدرت تفکر و تحلیل را از دست می‌دهد و آمادگی پذیرش هر دروغ و فتنه و ظلمی را خواهد داشت.

به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار به کتابخانه ملی کرمان رفتم. فضایی که نزدیک به ۹۰ سال قدمت دارد و مربوط به دوره پهلوی اول است، از این رو این کتابخانه مرجعی برای مردم کرمان است که سال ها برای امانت کتاب و یا مطالعه به این سو رهگذر می شوند.

سراغ یکی از قدیمی ترین کتابداران رفتم ملیحه تاج الدینی ، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی کرمان ، ملیحه می گفت: مدت ۳۰ سال در کتابخانه های عمومی مختلف به عنوان کتابدار و مسئول کتابخانه انجام وظیفه کرده ام، کتاب مثل گذشته هنوز هم طرفداران خاص خودش دارد و کتاب های شعر، داستان، کتاب های علمی و علوم اجتماعی و هنری همیشه بیشترین درخواست از طرف مراجعه کنندگان است واعضاء کتابخانه همیشه متقاضی کتاب های بیشتر و جدید و بروز هستند.

سمانه معلم زاده یکی دیگر از  کتابداران کتابخانه مرکزی کرمان و مسئول بخش های دبیر خانه، منابع نفیس و ناشنوایان بود، او در ابتدای کلامش به این موضوع اشاره کرد:افتخار این را دارم که نوزده سال در سنگر کتابخانه ها به مردم شریف ایران خدمت می کنم  خدا را شکر مردم ما مردم دوستدار کتاب و اهل مطالعه هستند.

سمانه با اشاره به این که باید به این نکته توجه داشته باشیم که مکتوبات در طی دوران های مختلف ساختار متفاوتی را داشته اند، توضیح داد: روزگاری سنگ نوشته ها ، روزی طومار ها ، در دوره ای کتاب های امروزی که هنوز هم طرفداران زیادی دارند و بهترین و شناخته شده ترین ها هستند و مردم استقبال خوبی به مطالعه آنها نشان می دهند اما با توجه به عصر اطلاعات و انتقال سریع اطلاعات باید به کتب صوتی و دیجیتال هم نگاه ویژه ای داشت که هم مقرون به صرفه تر و هم سریع تر تهیه می شوند.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه کتابخانه مرکزی یک کتابخانه عمومی است و ما در کتابخانه تقریبا در همه رده ها و سلایق کتاب داریم طبیعی است که مراجعین هم از همه قشر جامعه هستند و سلایق و علاقه مندی متفاوتی دارند اما طبق آمار های موجود کتابهای ادبیات و کودک موجود بیشترین استقبال را از طرف مراجعین دارند.

این کتابدار کتابخانه مرکزی کرمان توضیح داد: من با توجه به دسترسی به انواع کتابها بیشتر موضوعات را نگاه اجمالی می اندازم تا بتوانم به مراجعین کتابخانه پاسخگویی داشته باشم اما خودم شخصا کتابهای روانشناسی ، تربیتی و ادبیات را بیشتر مطالعه می کنم.

وی در مورد دغدغه مراجعین به کتابخانه اشاره کرد و توضیح داد:  بیشترین دغدغه مراجعین و اعضا تعداد محدود بعضی از منابع، چرا کتابخانه ها کتابهای منتشر شده سال را ندارند، همچنین جایگزین نشدن منابع با ویرایش های جدید است.

معلم زاده در مورد سرانه مطالعه چنین بیان کرد: نمی شود گفت سرانه مطالعه کم شده اما با توجه به گرانی کاغذ کتاب کمیاب تر شده اما کتاب از نوع چاپی ، ولی کتابهای الکترونیکی و صوتی جایگزین مناسبی برای این خلا شده اند و مطالعه هم مثل اکسیژن برای بقا ، برای اهلش حیاتی است.

کتابدار کتابخانه ی مرکزی با بیان اینکه فضای مجازی هم مزایا و هم معایب خودش را دارد گفت: اینکه یک نفر به چه صورت از این فضا استفاده کند خیلی مهم است یک نفر می تواند ساعت ها در این فضا به دنبال جواب یک سوال تحقیقاتی باشد یا نه صرف پیام های زرد و اطلاعات نادرست کند، کتاب خوانی ممکن است تغییر شکل بدهد "دیجیتال، مصور، صوتی" ، اما در کل همان مطالعه است و این شعار اهل کتاب و کتابخانه است "  ما همانیم که می خوانیم".

وی افزود: در پی تکریم و خدمات بهتر به معلولین  در سال 1400 بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی افتتاح شد همانطور که از اسم این بخش پیداست این بخش صرفا در حوزه کم شنوایان و ناشنوایان ارائه خدمات انجام می دهد.

معلم زاده تصریح کرد: درحال حاضر 430 نفر عضو دارد که البته تمام شان در حوزه کتابخوانی فعال نیستند.

کتابدار کتابخانه مرکزی کرمان  و مسئول بخش های دبیر خانه، منابع نفیس و ناشنوایان کتابخانه ادامه داد: در بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی سعی شده تا با همکاری متخصصان حوزه ناشنوایان به گونه ای به اعضا خدمات ارائه شود تا آن ها هم مثل عموم جامعه بتوانند از امکانات استفاده کنند.

او عنوان کرد: یکی از معضلاتی که این قشر با آن به طور جدی مواجه است شناخت  کم و یا عدم شناخت آن ها نسبت به دایره واژگان و مفهوم خیلی از کلمات است در کتابخانه با برگزاری جلسات مهارتی مثل گفتار درمانی و جلسات کتابخوانی و جمع خوانی جمله سازی و ... سعی می کنم تا قدمی در بهبود این مشکل بردارم.

معلم زاده خاطر نشان کرد: همچنین  دوره های مهارتهای زندگی، آموزش زبان اشاره ، آموزش زبان انگلیسی و آموزش های هنری جز برنامه های فرهنگی بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه