اخبار داغ

پرورش‌دهنده میگو:

مشکلات ریز مانع بزرگ برای صادرات میگو است!

مشکلات ریز مانع بزرگ برای صادرات میگو است!
شیراوند می‌گوید: یکی از مشکلات مهم پرورش دهندگان میگو که امسال با آن دست و پنجه نرم می کنند موضوع صادرات است که متاسفانه تاکنون ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در سردخانه‌های استان نگهداری می‌شوند و کشور چین نیز به دلیل کویید ۱۹ سخت گیری‌های دارد و در زمینه خریداری همکاری نمی‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از سپاس صنعت آبزی پروری میگو یکی از صنایع مهم در نوار ساحلی جنوب کشور به ویژه استان بوشهر می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

صنعت آبزی پروری در زمینه اشتغال زایی، فقر زدایی و ارز آوری بالا به کشور نیز از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

,

شهرک شیلاتی رود شور استان بوشهر ۳ هزار و ۵۲۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهرک شیلاتی کشور به شمار می‌رود و از طرفی تولید بچه میگو در مراکز تکثیر این استان باعث شده است که بوشهر در طی سالیان اخیر به عنوان صادر کننده بچه میگو کشور نیز شناخته شود.

,

امین شیراوند یکی از پرورش دهنگان میگو در منطقه رودشور بوشهر در گفتگو با خبرنگار سپاس می گوید: یکی از مشکلات مهم پرورش دهندگان میگو که امسال با آن دست و پنجه نرم می کنند موضوع صادرات است که متاسفانه تاکنون ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در سردخانه‌های استان نگهداری می‌شوند و کشور چین نیز به دلیل کویید ۱۹ سخت گیری‌های دارد و در زمینه خریداری همکاری نمی‌کند.

,

, ,

این پرورش دهنده میگو ادامه می دهد: اگر پرورش دهنده در پایان فصل برداشت حداقل نتواند هزینه غذای میگو را به دست بیاورد، دلسرد می شود و در سال آینده ممکن است این شغل را رها کند و از طرفی عدم یک سندیکای واحد برای صادرات و فروش به صورت مشخص و مدون برای اعلام قیمت از دیگر مشکلات موجود بازار است.

,

شیراوند با اشاره به اینکه زیرساخت های برق رسانی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، بیان داشت: خریداران کشورهای خارجی از حربه تحریم در زمینه فروش سواستفاده می‌کنند و قیمت‌های پایین برای خرید اعلام می‌کنند لذا باید به این صنعت مهم که باعث اشتغال زایی شده است مسئولان توجه نمایند.

,

وی تصریح کرد: بنا بر مشاوره از کسانی که سالیان سال در این صنعت فعالیت دارند خوراک فرا دانه را انتخاب کردیم و کیفیت این محصول نسبت به دیگر محصول هایی که در گذشته خریداری کرده بودم قابل رضایت بود.

,

شیراوند گفت: محصول غذایی فرا‌دانه یک محصول بومی است و به راحتی در دسترس است و شرکت فرادانه با فراغت بال در زمینه پرداختی کمک های خوبی به پرورش دهندگان میگو می کنند.

,

وی خاطر نشان کرد: شرکت فرادانه به صورت شبانه روزی و روزهای تعطیل نیز پاسخگو بوده است که این امر بسیار برای ما ارزشمند است.

,

, ,

کریم حیدری مدیر مرکز تکثیر و زادآوری مند میگو در گفتگو با خبرنگار سپاس اظهار داشت: در سال ۱۳۷۹ در حوزه تکثیر کار خود را آغاز کردم و به تدریج در زمینه پرورش میگو نیز شروع به فعالیت نمودم.

,

حیدری افزود: صنعت میگو امروزه به خوبی پیشرفت کرده است و در اوایل شروع این صنعت  از هر استخربه طور تقریبی ۲۰۰ کیلوگرم میگو برداشت می‌شد امابا تلاش پرورش دهندگان،کارشناسان و استفاده از تجهیزاتی نظیر غذا پاش و هوادهی، برخی از تولیدکنندگان توانسته اند بالغ بر ۲۰ تن میگو نیز برداشت نمایند.

,

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت برق رسانی در سایت‌های پرورش میگو دغدغه مهمی است، گفت: در گذشته تمامی زیر ساخت ها برای پرورش دهندگان مهیا می‌شد؛ اما امروز با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد، خود بخش خصوصی معمولا در حال احداث برق رسانی مزرعه‌ها است و افرادی که سرمایه کمتری دارند نمی توانند این مشکل را حل کنند؛ لذا انتظار ما از دولت این است نگاه ویژه تر و حمایت های بیشتری به این صنعت داشته باشند.

,

مدیر مرکز تکثیر و زادآوری مند میگو با بیان اینکه صنعت میگو اشتغال بسیار زیادی دارد و با کمک دولت میتوان شاهد حضور بیشتر افراد ضعیف تر در این صنعت بود، اضافه کرد: کار بنده تکثیر میگو است و مجموعه فرادانه سال ها قبل آمدند و از نمونه های تکثیر ما پایلوت گرفتند و از همان موقع ارتباط گرفتیم.

,

حیدری بیان داشت: تعامل مسئولین شرکت فرادانه بسیار خوب است، یکی از عواملی که باعث شد با شرکت فرادانه کار کنیم تحویل به موقع غذا بود و کسانی که در زمینه تهیه خوراک مشکل داشتند این شرکت با آغوش باز و روی خوش دست گیر پرورش دهندگان میگو بوشهر شد.

,

این پیشکسوت صنعت میگو بیان داشت: بنده از قدیمی ترین مشتریان این شرکت هستم و هر زمانی که مشکلی داشتیم و یک محلوله غذا ایراد داشت شرکت بلافاصله پاسخگو بود و مشکلات را حل می کرد و از طرفی از بیان ایرادات استقبال می کردند.

,

وی تصریح کرد: میگو غذای مردم است و همواره مردم به غذا نیاز دارند و هر قدر هم تولید شود باز هم خریدار دارد و کالایی است که به خوبی صادر می‌شود و ارزش ریالی خوبی دارد، به اعتقاد بنده آینده خوبی خواهد داشت.

,

حیدری با اشاره به اینکه هر قدر تولید ما زیاد باشد در دنیا حرف های زیادی برای گفتن خواهیم داشت، عنوان داشت: یکی از دلایل موفقیت این شرکت، حمایت هایی است که به مشتری انجام می دهد.

,

, ,

علی پاکاری یکی از پرورش دهندگان میگو در منطقه حله در گفتگو با خبرنگار سپاس اظهار می کند: از ۲۵ سال پیش در اولین سایت پرورش میگو کشور حله مشغول به فعالیت هستم و به اعتقاد بنده در هر حوزه‌ای ابتدای کار مشکلاتی وجود دارد که امری طبیعی است.

,

پاکاری با بیان اینکه رمز موفقیت در صنعت پرورش میگو صبر و معشوقه بشمار آوردن این رسته است، گفت: در بوشهر ۱۱ سایت پرورش میگو وجود دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم ۲۴ هزار نفر اشتغال را شکل داده است.

,

پاکاری ادامه داد: در گذشته و در ابتدای شروع بکار برای تهیه بچه میگو باید به قشم و جاسک می رفتیم و نبود کارخانه غذا نیز باعث می شد مشکلات ما روز به روز افزون شود.

,

وی عنوان داشت: اما با گذشت زمان و با کسب تجربه مشکلات کم شد و در سال‌های ابتدایی کارخانه هایی برای تولید غذا در استان شکل گرفت که کیفیت غذای شان در ابتدا شروع خوب بود.

,

, ,

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم ما ماندگاری غذا بود و از شرکت های بومی منطقه و کشور انتظار داشتیم کیفیت و کمیت خود را در یک راستا جلو ببرند.

,

این پرورش دهنده میگو افزود: آشنایی بنده با شرکت فرادانه باعث شد برخی از دغدغه‌های مان در زمینه خوراک میگو حل شود و از اینکه انتقادات ما پذیرفته می شد و گوش شنوایی برای شنیدن بود باعث خوشحالی ما بود.

,

پاکاری بیان می کند: شرکت فرادانه دست بسیاری از دوستان ما را گرفت و رمز موفقیت این شرکت این بود که مشکلات پروش دهندگان میگو را درک کرد و نواقص را رفع نمود.

,

وی با بیام اینکه صنعت پرورش میگو یک زنجیره هست و تمامی حلقه ها باید همدیگر را درک کنند، اضافه کرد: برخی از دوستان ما از شرکت فرادانه ۶ میلیارد غذا گرفته اند و تنها ۲ میلیارد تومان پرداخت کرده اند که این نشان از همدلی و حفظ حلقه ها و تداوم زنجیره است.

,

پاکاری گفت: اگر به دنبال سود کم باشیم بدون شک تولید پایدار وجود خواهد داشت و دغدغه همه ما اشتغال است و این صنعت با توجه به اشتغال زیادی که دارد باید مورد توجه قرار بگیرد.

,

این پرورش دهنده صنعت میگو خاطر نشان کرد: تنها خواسته ما از دولت تسهیلات ارزان قیمت است و ما هیچ چیز دیگری نمی‌خواهیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه