اخبار داغ

استاد دانشگاه:

افزایش سواد رسانه ای نیاز امروز جامعه ما است/ ضرورت کنشگری مجاهدانه و هوشمندانه در برابر رسانه های ضد ایرانی

افزایش سواد رسانه ای نیاز امروز جامعه ما است/ ضرورت کنشگری مجاهدانه و هوشمندانه در برابر رسانه های ضد ایرانی
“مهیار خانی مقدم” استاد دانشگاه با تشریح اهداف رسانه های معاند بیان کرد: این رسانه ها به دنبال تخریب سیمای درخشان جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی فعال، مقتدر، پیشرونده و قابل الگوگیری است که این الگو برداری از ایران موجب طرد شدن تفکر افرادی چون بن سلمان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “مهیار خانی مقدم” استاد دانشگاه و معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه گیلان در گفت و گو با  ۸دی با اشاره به اهداف رسانه های معاند و ضد ایرانی از جمله اینترنشنال سعودی اظهار کرد: دشمن به دنبال تخریب سیمای درخشان جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی فعال، مقتدر، پیشرونده و قابل الگوگیری هستند که علی رغم تمام ‌مانع تراشی ها و مشکلات و کمبودها، در منطقه حرف اول را می زند و در جهان نیز جزء کشورهای برجسته در زمینه های متعدد علمی و نظامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
وی با بیان اینکه الگوگیری از ایران موجب طرد شدن تفکر افرادی چون بن سلمان است تصریح کرد: آن ها به علت عدم عزت نفس و عدم باور به مساعدت حتمیِ الهی، دلخوش به همراهی کشورهای مستکبر چون آمریکا هستند، همچنین عدم مقابله با ایران، موجب طرد شدن تفکر وهابی_ سلفی و رواج تفکر شیعی(همانند آنچه در آفریقا به خصوص نیجریه اتفاق افتاده ) خواهد شد.
,
 
,
این استاد دانشگاه به تشریح شیوه کار این رسانه ها پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیت های روان شناختی و جامعه شناختی در جهت ساختن برنامه هایی جذاب و تابع لذت گرایی مرسوم غربی که به اصطلاح موجب افزایش دوپامین و … در مخاطب می شود که نوعی وابستگی در مخاطبان ایجاد کرده و با مخلوط کردن مقدار اندکی از واقعیت در کنار افشاگری‌ ها حجم زیادی از دروغ و فریب را به خورد مخاطب می دهد و از آنجا که غالب مخاطبان، قبلاً مسخ و وابسته شده اند، توان بررسی و انکار اخباری که دروغ بودن‌شان آشکار است را ندارند.
,
 
,
غالب اخبار رسانه های معاند و ضد ایرانی بر پایه تحریک احساسات و هیجان زدگی بنا شده است
, غالب اخبار رسانه های معاند و ضد ایرانی بر پایه تحریک احساسات و هیجان زدگی بنا شده است,
 
,
خانی مقدم ادامه داد: افرادی که ادعای روشنفکری و آزادی اندیشه و بیان دارند باید برای فهم حقایق به جای اینکه صرفاً از منابع یک سویه و مخالف جمهوری اسلامی به اخبار دسترسی پیدا کنند، اخبار را از منابعی که وابسته به جمهوری اسلامی هستند نیز تهیه کرده و با سنجش آن دو، تصمیم گیری و تحلیل نمایند، در واقع از عقل خود به جای احساسات استفاده نمایند چون غالب اخبار تهیه شده در شبکه‌های معاند، بر پایه تحریک احساسات افراد و هیجان زدگی بنا شده است.
,
 
,
وی به راه های مقابله با شایعه پراکنی این گونه رسانه ها اشاره کرد و گفت: این وعده خدا در قرآن است که باطل نابودشدنی است اما باید در برابر این اقدامات، کنشگری مجاهدانه و هوشمندانه داشت که می توان یک پازل از اقداماتی با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در نظر داشت.
,
 
,
این استاد دانشگاه در تشریح این روش ها گفت: باید با اعتبار رسانه ها و منابع خبری اخبار دروغین را بر ملاساخت. هرچند که نیازمند تیم های رسانه ای قوی تر جهت تدوین و پخش مناسب تر هستیم و در گام دوم، افشای شخصیت مجریان و عاملان این شبکه ها که غالباً انسان هایی فاقد اخلاق و شرافت هستند و این امر در ایجاد تنفر در عده ای از مخاطبان، موثر خواهد بود.
,
 
,
خانی مقدم تصریح کرد: در مراحل بعد، تشکیل یا تقویت رسانه‌های داخلی که ترجیحا‌ً فاقد وابستگی به نظام بوده و اخبار را بدون مصلحت‌ سنجی های سلیقه ای در اختیار مخاطبان قرار داده و مطالبه گری را از مسیر صحیح، انجام دهند، ضروری است.
,
 
,
اهمیت تولیدات رسانه ای پیرامون افزایش سواد رسانه
, اهمیت تولیدات رسانه ای پیرامون افزایش سواد رسانه,
 
,
وی به اهمیت تولیدات رسانه ای پیرامون افزایش سواد رسانه ای در راستای خنثی نمودن اهداف رسانه های معاند تاکید کرد و گفت: تولید انیمیشن ها، فیلم ها، کتاب های جذاب (رمان، طنز و… ) یا دوره‌های تخصصی (ناظر به سطوح مخاطبان) پیرامون آموزش سواد رسانه ای، چگونگی تحلیل اخبار و… در بین مخاطبان از خردسال تا کهنسال انجام بگیرد.
,
 
,
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: هرچند برخی معتقدم افراد علی رغم فهم دروغ پردازی های بی شمار شبکه هایی چون اینترنشنال، باز هم آن را دنبال و تایید می کنند که این امر نشان دهنده رواج نوعی بیماری اندیشه ای است که درمان آن، زمان بر و همه جانبه و متکی بر دوره های روان شناختی و روان پزشکی و… خواهد بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه