اخبار داغ

مهدی طغیانی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

رویکرد جدید ایران در حوزه تجارت انرژی/ تبدیل نفت به فرآورده، راهکار رفع تحریم

رویکرد جدید ایران در حوزه تجارت انرژی/ تبدیل نفت به فرآورده، راهکار رفع تحریم
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیاست‌هایی نظیر تبدیل نفت به فرآورده در پالایشگاه‌داری فراسرزمینی و بازارسازی برای نفت خام به‌عنوان راهکار رفع تحریم یا استفاده از سوآپ گاز مازاد روسیه گفت: بلندمدت شدن قراردادهای سوآپ، ایران را به هاب انرژی منطقه تبدیل می‌کند.
[

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره موضوع سواپ گازی بین ایران و روسیه اظهار کرد: کشور ما ظرفیت بالایی در حوزه انرژی دارد؛ ولی معمولاً بیشتر کشورها به انرژی نگاهی استراتژیک دارند، بسیاری از کشورها نگاه تجاری به این موضوع ندارند و این‌گونه نیست که به‌راحتی حاضر باشند بر روی حوزه ترانزیت انرژی و سواپ هزینه کنند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, سواپ گازی بین ایران و روسیه, ترانزیت انرژی و سواپ,

رویکرد جدید ایران در حوزه تجارت انرژی

, رویکرد جدید ایران در حوزه تجارت انرژی, رویکرد جدید ایران در حوزه تجارت انرژی,


وی ادامه داد: دولت‌ها معمولاً در بحث ترانزیت و سواپ گازی برای بلندمدت تصمیم می‌گیرند و تصمیماتشان کوتاه‌مدت نیست. امروز هم ما نباید فکر کنیم که تنگنایی که تحت عنوان جنگ برای روسیه پیش‌آمده، همیشگی است و اگر قراردادی را عملیاتی می‌کنیم باید در نظر داشته باشیم که این عملیات و سرمایه‌گذاری در بازه بلندمدت سودآوری اصلی را دارد و قرارداد را به شکل بلندمدت ببندیم تا بتواند روی تجارت انرژی و اقتصاد کلان ما تأثیرگذار باشد.

,
, سواپ گازی,

بیشتر بخوانید:
سوآپ گاز روسیه، نقطه شروع تحولات اقتصادی/ آغاز افزایش همکاری با کشورهای شانگهای در حوزه انرژی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: در حال حاضر بحث سواپ گازی بین ایران و روسیه مطرح است که در جهت قرارگیری ایران در تجارت انرژی خوب است. ما هرچقدر بتوانیم این نوع ارتباطات را با کشورهای همسایه در شمال غرب توسعه دهیم تحریم‌پذیری خودمان را کمتر کرده‌ایم به‌شرط اینکه این روابط را بلندمدت تنظیم کنیم.

طغیانی با اشاره به اینکه سواپ گازی ارزآوری و اشتغال آفرینی برای کشور را دارد، گفت: با این‌گونه قراردادهای سواپ ما به هاب انرژی منطقه تبدیل می‌شویم. انرژی در حال حاضر ابزار بسیار قدرتمندی برای تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی کشورها در مناسبات جهانی و منطقه‌ای است و باید ایران با استفاده از گاز مازاد خود و روسیه به سمت نقش‌آفرینی جدید در بازارهای انرژی منطقه و جهان قدم بردارد.

,
, سوآپ گاز روسیه، نقطه شروع تحولات اقتصادی/ آغاز افزایش همکاری با کشورهای شانگهای در حوزه انرژی,
,
, سواپ گازی بین ایران و روسیه,
,
, سواپ گازی, قراردادهای سواپ,

تبدیل نفت به فرآورده، راهکار رفع تحریم

, تبدیل نفت به فرآورده، راهکار رفع تحریم, تبدیل نفت به فرآورده، راهکار رفع تحریم,


وی افزود: ما در بخش نفت خام نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که باید به طور اصولی آن را حل کنیم. در حال حاضر عمده‌ترین مشکلی که در بحث تحریم تجارت انرژی، تحریم نفت خام است؛ باید ویژگی‌های نفت خام‌ ما با پالایشگاه‌های کشورها همخوان باشد.

وی توضیح داد: نفت محصولی شناسنامه‌دار است. یکی از رویکردها مهم این است که نفتمان را در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به فراورده تبدیل کنیم؛ چراکه فراورده بدون شناسه است و همه‌جا می‌توان آن را فروخت. هرچقدر ما ظرفیت صادرات نفت خاممان را بتوانیم تحریم‌ناپذیر کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها، گفت: به‌طورکلی باید با اتخاذ سیاست‌هایی نظیر پالایشگاه‌داری فراسرزمینی و بازارسازی برای نفت خام خود یا استفاده از سوآپ گاز مازاد روسیه به سمت تحول در رژیم تجاری حوزه انرژی خود برویم تا بتوانیم به معنای واقعی مقابل تحریم‌های فروش نفت خام و تجارت انرژی ایران مقاومت کنیم.

 

,
,
,
,
,
, سوآپ گاز مازاد روسیه,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه