اخبار داغ

بررسی میدانی و ماهواره‌ای برای تعیین خسارت خشکسالی؛

۹۶درصد از پهنه تولیدی و جغرافیایی لرستان خشکید

۹۶درصد از پهنه تولیدی و جغرافیایی لرستان خشکید
بر اساس بررسی‌های میدانی و ماهواره‌ای امسال به واسطه خشکسالی ۹۶.۲درصد از پهنه تولیدی و جغرافیایی لرستان دچار خشکی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، در پی کاهش بارندگی و افت شدید آب‌های زیر زمینی طی سال‌های اخیر، وضعیت «خشکسالی» در لرستان که روزی سومین حوضه آبریز پر باران کشور محسوب می‌شد، تشدید شد به‌طوری که امسال بسیاری از رودخانه‌های اصلی و فرعی این استان خشکیدند و خشکی این رودخانه‌ها کام بسیاری از کشاورزان و بهره‌‎برداران را بار دیگر تلخ کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

خشکسالی امسال نیز سایه سنگین خود را بر سر مزارع و باغات لرستان گستراند و کشاورزان و باغداران زیادی را متضرر کرد به‌طوری‌که مسئولان جهاد کشاورزی لرستان تیرماه امسال اعلام کردند که خشکسالی حدود ۱۲هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی لرستان خسارت وارد کرده است.

,

,

, ,

اما آنچه که به کشاورزان خسارت دیده این امید را می‌دهد که بار دیگر برای کشت و کار تازه دست به کار شوند، دریافت بیمه محصولات کشاورزی است که اگر به موقع پرداخت شود، کشاورز بهتر می‌تواند به کشت و کار  خود سر و سامانی دهد و در تولید داخلی اثرگذار باشد.

,

برای اطلاع از آخرین وضعیت پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان استان لرستان با رحیم سلیمانی رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بخش کشاورزی لرستان گفت‌وگویی داشتیم که به شرح زیر آمده است.

,

سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهارداشت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بر اساس گزارش مرکز اقلیم و مدیریت بحران کشور ۹۶٫۲ درصد از پهنه تولیدی و جغرافیایی استان لرستان دچار خشکی شده بود و سطح بیمه محصولات زراعی ما حدود ۱۵۶هزار هکتار بود که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیدند، خسارت امسال نیز هم به صورت بازدید میدانی بود و هم برای نخستین بار در کشور بحث سنجش از راه دور به وسلیه ماهواره انجام گرفت.

,

,

, ,

وی افزود: نحوه کارکرد این ماهواره بدین صورت است که هر پنج ساعت یک بار عکس می‌گیرد سپس محتویات را از نظر فیزیولوژیکی گیاه آنالیز می کند و بعد تشخیص می دهد که آیا این گیاه امروز یا در ماه گذشته دچار تنش شده است یا خیر. از طرفی این ماهواره هم قطعات را و هم میزان خسارت را خوب تشخیص می‌دهد.

,

آغاز پرداخت غرامت خشکسالی به کشاورزان آسیب‌دیده

, آغاز پرداخت غرامت خشکسالی به کشاورزان آسیب‌دیده, آغاز پرداخت غرامت خشکسالی به کشاورزان آسیب‌دیده,

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان عنوان کرد: پرداخت غرامت از هفته گذشته شروع و تا پایان آذر ادامه خواهد داشت.

,

وی بیان کرد: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ کل غرامت پرداخت شده به بخش کشاورزی حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است ولی با تلاش همکاران، مدیریت بحران و کارشناسان صندوق بیمه و مدیریت بیمه کشاورزی استان با اندازه‌گیری و برآورد دقیق این مبلغ در برای سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

,

,

, ,

سلیمانی تصریح کرد: ۱۲۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه خشکسالی با کارمزد ۴ درصد برای سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با سود ۴ درصد با بازپرداخت پنج ساله بدون استعلام برای وام گیرنده اکنون در بانک‌های استان در حال توزیع است.

,

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بخش کشاورزی لرستان اظهارداشت: با توجه به حاکمیت خشکسالی برای رفاه حال تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، سال ۹۵ براساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد جهت حمایت از بهره‌برداران آسیب دیده نسبت به پرداخت سود، دیر کرد، جرائم و کارمزد تسهیلات افراد خسارت دیده و بهره‌برداران بخش کشاورزی و امهال وام‌های آنها به مدت سه سال اقدام کند.

,

بخشش سود تسهیلات برای کشاورزان آسیب‌دیده

, بخشش سود تسهیلات برای کشاورزان آسیب‌دیده, بخشش سود تسهیلات برای کشاورزان آسیب‌دیده,

,

, ,

وی افزود: در این محل نیز برای اقساط با سررسید ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۲۲۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی بخشش سود تسهیلات اعمال شده است، ۱۵۰ میلیارد تومان آن تامین اعتبار شده است و برای اعمال کامل  70 میلیارد تومان کسری داریم.

,

سلیمانی عنوان کرد: اعلام نیاز ما برای اقساط با سررسید سال زراعی ۱۴۰۱  بر اساس استعلامی که از بانک‌های عامل گرفته‌ایم ۳۲۷ میلیارد تومان  است.

,

وی بیان کرد: برای بخشش سود تسهیلات بخش کشاورزی نیز با توجه به رأی هیئت دیوان عمومی عدالت اداری برای اعتبارات صندوق توسعه ملی و وجوه اداره شده۶۰  میلیارد تومان احتیاج است.

,

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بخش کشاورزی لرستان تصریح کرد: در مجموع ۴۷۵ میلیارد تومان برای پرداخت سود، جرائم و دیرکرد تسهیلات کشاورزی نیاز داریم چون سال آخر برنامه ششم است و یک سال نیز تمدید شده است برای تغذیه کامل این قانون ۴۵۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بر اساس برآوردی که قبلا خودمان انجام  دادیم ۵۰۰ میلیارد تومان درخواست وجه شده است که به مدیریت بحران استانداری، وزارت کشور و وزرات جهاد کشاورزی نیز ابلاغ شده است که پیگیر هستیم تا در حد توان و بضاعت استان بتوانیم خدمتی به بخش کشاورزی لرستان داشته باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه