اخبار داغ

میثم رادپور در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

پیش‌ بینی بازار سرمایه/ ریسک در بازارهای مالی به‌شدت افزایش پیدا کرده است

پیش‌ بینی بازار سرمایه/ ریسک در بازارهای مالی به‌شدت افزایش پیدا کرده است
یک کارشناس بازارهای پولی و مالی با مقایسه بازار مسکن و بازار سرمایه گفت: ریسک در بازارهای مالی به‌شدت افزایش پیدا کرده و تورم که مهم‌ترین عامل افزایش نرخ ارز است این روند را تسریع کرده و موجب شده تا سرمایه‌گذاران در سایه احتیاط، کمتر به بازار بورس بیایند.
[

میثم رادپور، کارشناس بازارهای پولی و مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره علل افزایش نرخ ارز و آثار آن بر بورس و سایر بازارهای هم عرض، اظهار کرد: با تورمی ملموسی که اقتصاد ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش قیمت ارز چیز عجیبی نیست.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, بورس و سایر بازارهای هم عرض,

رابطه تورم و نرخ ارز در چالش این روزهای بازار سرمایه

, رابطه تورم و نرخ ارز در چالش این روزهای بازار سرمایه, رابطه تورم و نرخ ارز در چالش این روزهای بازار سرمایه,

وی توضیح داد: بنا بر نظریه برابری قدرت خرید، اگر تورم کشور شما با یک کشور ثالث (به‌عنوان نمونه ایالات متحده) اختلاف داشته باشد، مثلاً در بازه زمانی یک‌ساله نزدیک به ۳۷ تا ۳۸ درصد با این کشور اختلاف توان خرید داشتیم بدین معناست که اختلاف تورمی داریم، یعنی نرخ ارز شما نیز باید به این مقدار در همین بازه زمانی تضعیف شود و تا زمانی که تورم هست نیاز به دلیل بیشتری برای فشار به بازار ارز نیست.

بیشتر بخوانید:
پیش ‌بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزندگی سهم‌ها

وی زمینه چرایی عدم رشد شاخص کل بورس در مقابل این روند پاسخ داد: علت اصلی این است که ریسک در بازار به‌ شدت افزایش پیدا کرده‌، افزایش اخیر نرخ ارز به دلیل نگرانی‌های سیاسی بوده‌ و همین نگرانی‌های سیاسی دارایی‌های مالی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و موجب رشد نرخ ارز شده است.

وی با اشاره به انتظارات تورمی، گفت: افزایش نرخ ارز بیشترین تأثیر را بر کسب‌وکارهایی که به ارز وابستگی بیشتری دارند رقم زده و ریسک غیرتجاری را برای کسب‌وکارها بالا برده است. در کشوری که افزایش نرخ ارز آن همراه با ریسک‌ است اولین اثر افزایش نرخ ارز را بر دارایی‌های غیر سرمایه‌ای مشاهده خواهیم کرد.

,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, پیش ‌بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزندگی سهم‌ها,
,
, شاخص کل بورس, ریسک در بازار به‌ شدت افزایش پیدا کرده‌,
,
,

مهاجرت پول از بازار سرمایه به مسکن

, مهاجرت پول از بازار سرمایه به مسکن, مهاجرت پول از بازار سرمایه به مسکن,

رادپور با اشاره به احتیاط سرمایه‌گذاران بورسی، گفت: برای مسکن درگذشته الگو افزایش قیمت پله‌ای بوده است؛ اما در حال حاضر مسکن همواره افزایش قیمت را تجربه می‌کند و اما رشد بورس پله‌ای است با پله‌های قوس‌دار که سال‌ها ثابت می‌ماند و همه دارایی‌ها چندبرابر می‌شوند و بورس تازه رشد می‌کند.

وی ادامه داد: کسی که در دارایی‌های مالی در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کند امید چندانی ندارد که ارزش دارایی‌هایش حفظ شود؛ ولی قضیه برای سهام خودرویی فرق می‌کند.

این کارشناس بورس توضیح داد: اخیراً مطمئن شدیم که یک ریسک تازه به ریسک‌های غیرتجاری افزوده شده است و آن قطع اینترنت است که برای دومین بار در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد؛ شرکت‌های مخابراتی در بازار سرمایه کم نیستند، شرکتی‌هایی که اهرم آنها حوالی ۳۰ است به این معنا که اگر یک درصد بیشتر بفروشند ۳۰ درصد افزایش سود را تجربه می‌کنند و اگر ۱۳ روز نفروشند سود آن‌ها صفر خواهد شد و تمام شرکت‌های "های‌تک" که مستقیماً به اینترنت ارتباط دارند به‌شدت سر این حرکت دولت آسیب دیدند و سایر شرکت‌های بورسی نیز به طور غیرمستقیم از این اقدام آسیب‌ها دور نبوده‌اند.

وی افزود: پس هم‌ قیمت ارز افزایش پیدا کرده‌ و هم ریسک‌ها و زمانی که ارز افزایش پیدا می‌کند و قیمت خودرو برعکس سایر نمادها بالا می‌رود و ریسکی متوجهش نیست.

رادپور در پایان تأکید کرد: روشن است که قیمت دلار بالا می‌رود قیمت تمام دارایی‌ها باید رشد کند به‌خصوص دارایی‌های مالی و روشن است که زمانی که ریسک‌ها بالا می‌رود قیمت تمام دارایی‌ها از این ریسک خوششان نمی‌اید به‌خصوص دارایی مالی و در این موازنه بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد برای دارایی مالی است که حتی ممکن است درآمد شرکت به صفر بگرایند.
 

, رشد بورس, بورس,
,
,
,
, ریسک‌های غیرتجاری, بازار سرمایه, شرکت‌های بورسی ,
,
,
,
, زمانی که ریسک‌ها بالا می‌رود, ریسک,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه