اخبار داغ

نگین فیروزه ای آذریایجان جان می گیرد؛

پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در قدم های پایانی/دولت رئیسی، وعده روحانی را عملی می کند

پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در قدم های پایانی/دولت رئیسی، وعده روحانی را عملی می کند
یکی از این پروژه های مطرح برای احیای دریاچه ارومیه، طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه است و بویژه طرح انتقال آب از سد کانی سیب است که در این زمینه تونلی در حال احداث بوده و در مراحل پایانی برای افتتاح قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه کشور عزیزمان ایران است که از سال ۱۳۷۵ شروع به خشک شدن کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

عروس نیلی ارومیه، روزهای سختی را سپری می کند، دریاچه ای که روزگاری در این ایام تا نیمه تابستان مقصد بسیاری از گردشگران بود و امواج خود را با هرخنده کودکان و شعف خانواده هایشان به اطراف حرکت می داد، سال هاست چیزی از آن روزها را به خود نمی بنید.

,

در طول چند سال گذشته که خشکی دریاچه ارومیه به نقل محافل تبدیل شده، همچنان بزرگترین دریاچه شور جهان وضعیت خوبی ندارد، سطح آب دریاچه پایین آمده و همه مردم در گذر از کنار این دریاچه تا چشم جا دارد به جای آب، نمک می بینند.

,

 برای مقابله با این وضعیت از سال های گذشته، پروژه احیای دریاچه ارومیه مطرح و در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، تا عروس نیلی ارومیه از وضعیت فعلی خارج شود.

,

یکی از این پروژه های مطرح برای احیای دریاچه ارومیه، طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه و بویژه طرح انتقال آب از سد کانی سیب است که در این زمینه تونلی در حال احداث بوده و در مراحل پایانی برای افتتاح قرار دارد.

,

تونل انتقال آب کانی‌سیب در 9 کیلومتری جنوب‌شرق شهرستان نقده، به طول تقریبی 35.7 کیلومتر و قطر حفاری 6.32 متر برای قطعه دوم و 6.42 متر برای قطعه اول جهت انتقال 646 میلیون متر‌مکعب آب در سال، از سد کانی‌سیب به دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه طراحی شد.

,

دهانه ورودی این تونل از بالادست مخزن سد کانی‌سیب آبگیری کرده و دهانه خروجی این تونل در دامنه شمالی کوهستان بیگم قلعه، آب را وارد دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواهد کرد، پروژه ای که استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از پیشرفت 90 درصدی آن خبر می دهد.

,

پیشرفت 90 درصدی پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه  

, پیشرفت 90 درصدی پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه  , پیشرفت 90 درصدی پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه  ,

در این زمینه دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در حاشیه بازدید از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پیشرفت کلی پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه به ۹۰ درصد رسیده است.

,

, ,

محمد صادق معتمدیان با بیان اینکه احداث تونل نیز حدود 96 درصد پیشرفت داشته است، افزود: با تامین منابع مالی، امیدوار هستیم تا پیش از پایان سال، این پروژه مهم و استراتژیک در منطقه به بهره برداری برسد.

,

وی افزود: بعد از سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی در اواخر اردیبهست امسال، یکی از دستورهای ویژه‌ای که دکتر رئیسی صادر کردند، اتمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بود که خوشبختانه اعتبارات لازم به موقع تخصیص یافت.

,

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با سفر وزیر نیرو و بازدیدی که از تونل انجام شد، دستور رفع مشکل لاینینگ حدود ۷۵۰ متر از تونل در بخش آبرفتی صادر و با تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان داخلی با محوریت قرارگاه خاتم الانبیا این امر تا حدود زیادی رفع شده است.

,

 وی با اشاره به اینکه اعتبارات این طرح به موقع از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده است، تاکید کرد: اقداماتی که در راستای اجرای این طرح با دانش و تکنولوژی داخلی و تلاش قرارگاه خاتم الانبیا صورت گرفته جای قدردانی دارد و با این تلاش‌ها، این پروژه به سرعت در مسیر اتمام، افتتاح و بهره برداری قرار گرفته است.

,

تونل انتقال آب تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد

, تونل انتقال آب تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد, تونل انتقال آب تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد,

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه نمایندگان استان به جد پیگیر وضعیت دریاچه ارومیه هستند، گفت: در دوره های گذشته بارها نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه هشدار داده شد و این وضعیت را متذکر شدیم که در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، ذرات نمک  از آذربایجان تا حتی پایتخت را نیز تهدید می کند.

,

مهدی عیسی زاده با اشاره به اینکه رودخانه های میاندوآب بیش از 52  درصد آب دریاچه ارومیه را تامین می کردند، افزود: یکی از طرح های در دست اجرا تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه است که در مراحل پایانی قرار داشته و امیدواریم این تونل تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

,

, ,

وی با بیان اینکه نمایندگان پیشنهاد دیگری نیز برای انتقال آب به دریاچه ارومیه داشتند که مورد مخالفت قرار گرفت، گفت: انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پیشنهاد نمایندگان استان بود که متاسفانه این پیشنهاد مورد مخالفت کارشناسان غیر بومی حاضر در ستاد وقت احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

,

  نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: تمامی نمایندگان استان و دولت سعی در احیای دریاچه ارومیه دارند و در تلاش هستند تا از خشک شدن کامل آن جلوگیری کنند تا مردم با تبعات سنگین آن متضرر نشوند.

,

دهه فجر امسال ۶۰۰میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود

, دهه فجر امسال ۶۰۰میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود, دهه فجر امسال ۶۰۰میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری موضوع دریاچه ارومیه توسط نمایندگان مجلس خبر داده و گفت: تمامی ۱۳ نماینده استان برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام پروژه های انتقال آب به دریاچه ارومیه اتفاق نظر دارند.

,

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در گفت و گو با ایسنا افزود: با صحبت های که با وزیر نیرو انجام شده تا دهه فجر امسال ۶۰۰میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

,

وی با تاکید به اینکه مراحل پایانی و رفع مشکلات تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال طی مراحل پایانی است، خاطر نشان کرد: در کنار انتقال آب به دریاچه تغییر الگوی کشت کشاورزی استان، تقویت آبیاری تحت فشار و قطره ای یکی از گزینه های راهبردی جهت احیای دریاچه ارومیه است.

,

حق‌آبه زیست محیطی بهمن‌ ماه به دریاچه ارومیه می‌رسد

, حق‌آبه زیست محیطی بهمن‌ ماه به دریاچه ارومیه می‌رسد, حق‌آبه زیست محیطی بهمن‌ ماه به دریاچه ارومیه می‌رسد,

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی نیز در این زمینه در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه، مهم ترین چالش زیست محیطی استان است،اظهار کرد: مهم‌ترین چالش محیط‌زیستی در استان آذربایجان غربی در حوزه محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی مربوط به وضعیت دریاچه ارومیه است که بهبود آن در حال پیگیری است.

,

سعید شهند افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین بازدید از دریاچه ارومیه و تونل انتقال آب می‌توان گفت پروژه‌های حوزه سخت‌افزاری احیای این دریاچه ۹۸ درصد پیشرفت داشته که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا بهمن‌ماه این پروژه افتتاح خواهد شد.

,

وی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل هرچه سریعتر این پروژه، گفت: در آینده ای نزدیک حق آبه زیست محیطی مقرر به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.

,

, ,

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: پروژه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر ارومیه به تبریز در حال اجراست که ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت افتتاح قسمتی از حق آبه زیست محیطی دریاچه تأمین و به سمت دریاچه رهاسازی می‌شود.

,

شهند افزود: به منظور تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز است لذا اگر سالانه ۴/۳ میلیارد متر مکعب حق آبه به دریاچه ارومیه اختصاص یابد در ۵ سال آینده به شرایط اکولوژیک و احیای حداکثری خواهد رسید.

,

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی با بیان اینکه رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه اقناع سازی مردم و مسئولان به ویژه در حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: موضوعات حق آبه کشاورزی و زیست محیطی نباید در مقابل یکدیگر قرار گیرند و کشاورزی و احیای دریاچه باید در استان به صورت همزمان انجام شود.

,

کارشناسان امر بارها نسبت به تبعات نابودی کامل این دریاچه هشدار داده اند و در این میان، تاکیدات و گفته های مسئولان دولت سیزدهم، بارقه امید را در بین مردم برای احیای دریاچه ارومیه، زنده کرده است و امیدواریم همه آستین ها را برای جلوگیری از نابودی بزرگترین دریاچه شور جهان بالا زده و به زودی با افتتاح این پروژه و انتقال آب به دریاچه ارومیه شاهد احیای کامل این دریاچه باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه