اخبار داغ

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کرمانشاه خبر داد؛

شناسنامه‌دار شدن پنج رشته صنایع دستی در کرمانشاه

شناسنامه‌دار شدن پنج رشته صنایع دستی در کرمانشاه
امین کوگانی گفت: گیوه، گلیم، ارغوان بافی، تنبور و چاقوسازی از صنایع دستی فاخر استان کرمانشاه که طی سنوات گذشته استانداردسازی شده و سپس گواهی کیفیت دریافت کرده اند، شناسنامه دار می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  امین کوگانی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: شناسنامه دار شدن رشته های بومی صنایع دستی هر استانی از ظرفیت های آن منطقه برای توسعه صنایع دستی آن محسوب می شوند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: در استان کرمانشاه گیوه، گلیم، ارغوان بافی، تنبور و چاقوسازی که طی سنوات گذشته استانداردسازی شده و سپس گواهی کیفیت دریافت کرده اند اکنون در این مرحله شناسنامه دار می شوند.

وی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن محصولات فاخر صنایع‌دستی می‌تواند تأثیر به سزایی در صادرات و فروش آثار هنرمندان داشته باشد، گفت: هر اثر برای گرفتن تاییدیه صدور شناسنامه توسط تیم کارشناسی، بررسی و ارزیابی می‌شود.

کوگانی تصریح کرد: در شناسنامه‌ها وزن، نوع اثر، جنس، سال، زمان، مکان ساخت و سازنده اثر قید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت در فروش و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی همچنین اولویت صادرات و حفظ مالکیت طرح و اثر برای هنرمند ازجمله مزیت‌های شناسنامه‌دار کردن محصولات است.

این مسئول در ادامه در خصوص 5 اثر فوق گفت: رشته "ارغوان بافی" در روستای داریان بخش باینگان شهرستان پاوه و اورامانات رواج دارد و صنعتگرانی در این روستا مشغول به تولید آن هستند.  "چاقوسازی" نیز که از دیرباز در منطقه دالاهو مورد توجه بوده و هنرمندان و صنعتگران قابلی در این رشته مشغول به فعالیت بوده اند.

وی ادامه داد: "تنبور" که قدمتی ۶ هزار ساله در منطقه دالاهو دارد و جزو لاینفکی از آیین‌های شادی و عزا در این منطقه است و همچنین کارگاهی با قدمت ۷۰۰ سال کماکان به ساخت تنبور در این شهرستان مشغول است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: "گیوه" از صنایع دستی پاوه بوده و "گلیم" نیز از صنایع دستی شهرستان هرسین که ثبت ملی شده اند.

گفتنی است بیش از ۲۵ هزار هنرمند در 65 رشته در حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه مشغول به کار هستند. همچنین کرمانشاه ۲۸۸ کارگاه فعال صنایع دستی دارد که در آن‌ها حدود ۱۲ هزار نفر مشغول به کار هستند.

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه