اخبار داغ

میانجی‌گری ریش ‌سفیدان ظرفیتی با ارزش برای جلوگیری از طلاق؛

سیستان و بلوچستان رتبه آخر ثبت طلاق در کشور/ وساطت ریش سفیدان و بزرگان طوایف یکی از علل کاهش طلاق است

سیستان و بلوچستان رتبه آخر ثبت طلاق در کشور/ وساطت ریش سفیدان و بزرگان طوایف یکی از علل کاهش طلاق است
کارشناسان معتقدند افزایش آمار طلاق در جوامع در حال توسعه از جمله آسیب‌هایی است که بروز آن طبیعی است اما افزایش بی رویه آن می تواند بسیار خطرناک و در جهت تضعیف کامل بنیان های خانواده پیش برود.
[

 

,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، طلاق به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی، دارای علل بسیار گسترده ای است و از دخالت های نابجای اطرافیان گرفته تا مشکلات معیشتی و سو رفتارهای زوجین را در بر می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,


طلاق در ظاهر به عنوان آخرین راه خلاصی از اختلافات و درگیریهای زوجین معضلات اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد که نه تنها حال بلکه آینده افراد و حتی جامعه را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. 

به گفته بزرگان و ریش سفیدان از قدیم مرسوم بود که اگر زوجی در زندگی خود به مشکل برمی‌خوردند یکی از افراد بزرگ فامیل به اصطلاح ریش‌سفیدی می‌کرد و جلسه‌ای تشکیل می‌شد و در آن زوج و خانواده‌اش مشکلات خود را مطرح می‌کردند. 

بیشتر تلاش ریش سفید در این جلسات آموزش مهارتهای زندگی به زوج و دعوت آنها به گذشت و سازش با یکدیگر بود. چرا که به گواه روان‌شناسان وقوع بسیاری از مشکلات و جروبحث‌ها در شروع زندگی مشترک ناشی از کم‌تجرگی زوجین است و گذشت زمان حس همراهی آنان را یا یکدیگر بیشتر خواهد کرد.

اما این روزها ریش سفیدی و کمک گرفتن از بزرگترها برای بسیاری فراموش شده است و زوج‌ها ترجیح می‌دهند خودشان با تجارب محدود برای زندگی خودشان تصمیم می‌گیرند.

سیستان و بلوچستان به دلیل حاکمیت فرهنگ طوایفی و عشیره ای هنوز از جمله استان‌هایی است که مردم آن تابع سنت‌ها و رسوم هستند و در تمامی مراحل زندگی بر رعایت این سنن تاکید دارند.

پشتیبانی و حمایت خانواده‌ها برای حل مشکلات زوجین و ایجاد صلح نیز می تواند در پایین بودن آمار طلاق در این استان نقش داشته باشد، چراکه قبح طلاق در میان خانواده‌های سیستان و بلوچستانی همچنان وجود دارد و برای جلوگیری به اصطلاح «انگشت نماشدن» جوانان خود را به ادامه زندگی و حل مشکلات سوق می‌دهند.

سیستان و بلوچستان پایین ترین امار طلاق در کشور را دارد

رضا راحت دهمرده مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان،در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در ۷ ماهه نخست امسال آمار طلاق در این استان هزار و ۸۸۳ نفر بوده است که در سال گذشته این رقم هزار و ۵۰۳ نفر به ثبت رسیده است.

وی افزود : این استان در کشور آخرین رتبه ثبت شده در امر طلاق را دارد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



شاید بتوان گفت یکی از دلایل پائین بودن آمار طلاق در سیستان و بلوچستان  جاری بودن فرهنگ طوایفی و قبیله ای در زندگی مردم این استان است به طوری که همچنان زوجین برای حل مشکلات خود تا جای ممکن به جای دادگاه و شکایات حقوقی به ریش سفیدان و بزرگان اقوام خود مراجعه می کنند و این نشان دهنده امید آنان برای بازگشت به زندگی مشترک است.

با افزایش تاب آوری، صبر، تحمل و بردباری و نیز با کمک گرفتن از روانشناسان و متخصصان می توان تا حدود زیادی جلوی این امر را گرفت.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه