اخبار داغ

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟
با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله زمستان سخت اروپا دو آتش بازی در ایران، گریه کن زلنسکی، استفاده ابزاری از حقوق بشر به چشم می‌خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله زمستان سخت اروپا دو آتش بازی در ایران، گریه کن زلنسکی، استفاده ابزاری از حقوق بشر به چشم می‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «زمستان سخت اروپا دو آتش بازی در ایران» نوشت: لندن 8 درجه؛ پاریس 3 درجه و برلین 5 درجه. یک ماه مانده به آغاز فصل زمستان اینها دمایی است که طی 24 ساعت گذشته در شهرهای بزرگ اروپا ثبت شــده است. شهروندان اروپایی به شکلی گسترده به استفاده از هیزم برای گرم کردن خانه ها یشان روی آورده اند؛ شیوه ای که حدود 300 سال قبل، در قرن هجدهم برای گرم کردن خانه ها مرسوم بود. در فرانسه به گزارش روزنامه لوموند قیمت گلوله های چوبی نسبت به سال گذشته 90 درصد افزایش پیدا کرده و به دلیل افزایش تقاضا تأمین آن برای شهروندان با مشکل مواجه شده است. در آلمان نیز قیمت هیزم و چوب به دلیل تقاضای فراوان 7.85 درصد افزایش پیدا کرده است و آن طور که اعضای انجمن جنگل بانی این کشور می گوید: سرقت چوب از مراتع و جنگل ها روز به روز گسترده تر می شود. نگران کننده تر از این، هشدار کارل لوتریاخ وزیر بهداشت آلمان بود که گفت: احتمال دارد بیمارستان های آلمان به خاطر بحران سوخت و تورم کنونی تعطیل شوند. انتخاب بین سیر شدن یا گرم شدن چالشی جدی است که شهروندان انگلستان با آن مواجه هستند و البته به گفته شهردار لندن مردم انگلیس توانایی هیچ کدام را ندارند؛ آنها توأمان از گرســنگی و سرما رنج خواهند برد. مشاهده هر انسانی در چنین شرایطی متأثر کننده است فرقی ندارد در اروپا باشد یا آفریقا؛ اما به نظر می رسد شرایط برای شهروندان اروپا می تواند بدتر بشود. تعطیلی کارخانه ها یعنی افزایش بیکاری و این کابوسی است که اکنون به سراغشان آمده است. مدیران بی ای اس اف بزرگ ترین کارخانه مواد شیمیایی جهان در آلمان به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند احتمال دارد تولید خود را متوقف کنند.

, کیهان:, کیهان:,

وطن امروز: نوید مومن در یادداشتی با عنوان «گریه کن زلنسکی» این گونه نوشت: رئیس جمهور اوکراین این روزها دوباره به سیاستمداری بیش فعال در نظام بین الملل تبدیل شده است تا بلکه رسانه های غربی با سرعت و عمق بیشتری استیصال و سردرگمی او در عرصه نبرد را به تصویر بکشند! اما اتفاقاتی که طی روزهای اخیر رخ داده، زلنسکی را از اربابان آتالنتیکی خود ناامید و دل زده ساخته است. ولودیمیر زلنسکی این روزها با ۲ رخداد ظاهرا مجزا اما پیوسته مواجه شده که تحقق نهایی هر یک از آنها می تواند آینده وی را تباه کند. نخستین موضوع به دیدار اخیر روسای سازمان های اطلاعاتی آمریکا و روسیه در آنکارا باز می گردد. مقامات کاخ سفید می گویند هدف از دیدار ویلیام برنز و سرگئی نازیشکین، روسای سرویس های اطلاعاتی روسیه و آمریکا در آنکارا، پایتخت ترکیه مذاکره درباره جنگ اوکراین نبوده و مقامات آمریکایی، هرگز درباره سرنوشت اوکراین بدون جلب نظر مقامات این کشور جنگ زده تصمیم گیری نخواهندکرد! منابع رسمی در سازمان سیا نیز اصرار دارند موضوع مذاکرات اخیر آنکارا را محدود به موضوع کلی و مبهم تلاش برای خلع سالح هسته ای و جلوگیری از منازعات غیرقابل کنترل کنند. با این حال، زلنسکی و دیگر مقامات اروپایی به وضوح می دانند چنین دیدار مهمی احتمالا دستور کاری جز جنگ اوکراین نداشته است! سکوت مقامات کاخ کرملین در نفی یا تایید ادعای کاخ سفید، فرضیات آزاردهنده متبادر شده به ذهن زلنسکی و همراهانش را پررنگ تر می کند. صورت مساله کامال مشخص است! زلنسکی نسبت به اینکه مقامات آمریکایی به راحتی وی را در جریان دیپلماسی پنهان و رایزنی های غیررسمی خود در مسیر منافع کوتاه مدت کاخ سفید قربانی کنند بسیار نگران است.

, وطن امروز: , وطن امروز: , . ,

اطلاعات: در یادداشت روز خود با عنوان «استفاده ابزاری از حقوق بشر» نوشت: در نقد و بررسی سیر تاریخی نهاد حقوق بشر در سازمان ملل متحد و تجربه های آن در بحران های گوناگون چه در سطوح منطقه ای یا کشورهای خاص در روابط بین الملل و تقابل قدرت های حاکم شرقی و غربی، این اصل را هم دولت های حاکم و هم ملت ها باور دارند که نهاد حقوق بشر در سازمان ملل همواره اهرم فشار و ابزاری در دایره نبرد قدرت بوده است. اکنون دولت آلمان به نمایندگی از دولت های آمریکا، فرانسه و انگلیس طرح اجرای فشار حقوق بشری سازمان ملل علیه جمهوری اسالمی ایران را کلید زده است. به گزارش منابع خبری »در سی و پنجمین نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز پنجشنبه سوم آذر برگزار شد، کشورهای عضو اقدام به رأی گیری درباره قطعنامه تشکیل کمیته حقیقت یاب کردند که با 25 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 15رأی ممتنع تشکیل این کمیته به تصویب رسید. باید توجه کرد اگر کمیته حقیقت یاب مستقل در ایران تشکیل شود، برای اولین بار بعد از انقلاب خواهد بود که چنین اتفاقی می افتد. تا پیش از این گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران حضور داشت و از این طریق به مسائل حقوق بشری در ایران رسیدگی می شد. اکنون این پرسش مطرح است که مکانیزم کمیته حقیقت یاب مستقل چه تفاوتی با مکانیزم قبلی یعنی گزارشگر ویژه دارد؟

, اطلاعات:, اطلاعات:, . ,

ایران: حسین فاطمی در مطلبی با عنوان «چینش کابینه با صهیونیست های افراطی» چنین نوشت: رسانـــــــه های رژیــم صهیونیســتی از گشایشــی در پرونــده تشــکیل دولــت جدیــد رژیــم صهیونیســتی خبــر دادند که نشــان می دهــد، بنیامین نتانیاهــو برخلاف تأکید هــای ابتدایــی خــود، در حــال چینــش کابینه ای با اکثریت یهودیان افراطی است. بــه گــزارش روزنامــه یدیعــوت آحارونوت، حــزب لیکــود بــا رهبــری بنیامیــن نتانیاهــو، نخســت وزیر مکلف رژیم صهیونیستی توافقی را بــا حزب قــدرت یهود بــه رهبــری ایتامار بن گویر بــرای پیوســتن وی به دولــت جدید امضا کرده است. بر اســاس این توافق بن گویر پست وزیر امنیت داخلی را برعهده خواهد داشت که اختیاراتش شــامل بخش پلیس گارد مرزی در کرانه باختری اســت. وی همچنین پرونده های نقب و الخلیل را در دســت خواهد داشت. این توافق به معنای تشــکیل کامل دولت نیســت، امــا وزارت امنیــت داخلــی در کابینــه امنیتی را بــه بــن گویــر می دهد. بر اســاس این گــزارش، لیکــود در حــال حاضر مشــغول رایزنی ها برای شــراکت بــا بقیه احــزاب جهت تشــکیل دولت جدید اســت.

, ایران: , ایران: ,

جام جم: علی رحیمی در یادداشتی با عنوان «توپ را به زمین دیگران نیندازید» این گونه نوشت: فرهنگسازی از آن دست واژه های ملموسی است که این روز ها بسیار از آن سخن می رود. زیادند مسئولان فرهنگی و غیرفرهنگی که با بروز هر بحران اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... به سرعت به این واژه پناه می برند و اصطلاح باید فرهنگسازی شود، فرهنگسازی نشده است، می خواهیم فرهنگسازی کنیم و... را در مصاحبه ها و حین سخنرانی از جلساتشان به کار می برند.

, جام جم:, جام جم:,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه