اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تداوم اطفا حریق ۴۰ هکتاری در جنگل های رودبار پس از ۶ روز/ نبود تجهیزات مهمترین عامل تاخیر در اطفا حریق جنگل‌های رودبار

تداوم اطفا حریق ۴۰ هکتاری در جنگل های رودبار پس از ۶ روز/ نبود تجهیزات مهمترین عامل تاخیر در اطفا حریق جنگل‌های رودبار
براساس اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هنوز آمار دقیقی از میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان وجود ندارد با این حال احتمال می‌‌دهیم که در این آتش‌سوزی حدود ۳۰ تا ۴۰ هکتار تحت تأثیر قرار گرفته باشند و عملیات پایش و اطفا همچنان در حال انجام است و در برخی از مناطق همچنان آتش زیر خاکستر وجود دارد و دودی که از جنگل مشاهده می شود، ناشی از کنده های سوخته است.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آتش سوزی جنگل‌های شمام رستم آباد و جمشید آباد از روز سه شنبه  شروع شد و با وجود کنترل به دلیل وزش باد گرم دوباره شعله ور شد، به طوری که می‌توان گفت از ابتدای آتش سوزی تاکنون حدود ۱۰ هکتار از جنگل‌های منطقه دچار آتش‌سوزی سطحی شده و شاخه‌های افتاده و برگ درختان سوخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جنگل‌های شمام, آتش‌سوزی سطحی,

جنگل‌های شمام و جمشید آباد رودبار درختان ممرز، بلوط، لیلکی و توسکا دارد و خوشبختانه درختان جنگلی در این حادثه آسیب چندانی ندیده و عمدتا دود حاصل از آتش‌سوزی لاشبرگ‌ها است که این منطقه را در بر گرفته است.

, آتش‌سوزی لاشبرگ‌ها,

امروز؛ تداوم اطفای حریق جنگل های رودبار

,

میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفتگویی در مورد آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل ها و مراتع گیلان اظهار داشت: مناطقی از اراضی جنگلی شهرستان رودبار به ویژه سلانسر و دو منطقه از شمام طی چند روز گذشته چندین بار دچار حریق شده است.

, شهرستان رودبار , .,

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان با همکاری نیروهای مردمی و بسیجی و مدیریت بحران و فرمانداری ها و بخشداری ها تاکنون چندین بار موفق به اطفای کامل حریق شدند، گفت: بنا به دلایل مختلف از جمله وزش باد شدید، مجددا شاهد شعله ور شدن آتش هستیم.

, وزش باد شدید, شعله ور شدن آتش,

به گفته اختری؛ هنوز آمار دقیقی از میزان آتش‌سوزی وجود ندارد با این حال احتمال می‌‌دهیم که در این آتش‌سوزی حدود ۳۰تا ۴۰هکتار تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته باشند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به حضور دو فروند بالگرد اطفای حریق در استان، ادامه داد: روز گذشته یک فروند بالگرد هلال احمر با پنج سورتی پرواز و امروز دو فروند بالگرد سپاه با هفت سورتی پرواز اقدام به اطفای هوایی حریق کردند و خوشبختانه موفق به مهار آتش شدیم.

, .,

اختری با بیان اینکه حدود 40 نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در منطقه حاضر هستند و امروز نیز عملیات پایش و اطفا را انجام می دهند، خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق همچنان آتش زیر خاکستر وجود دارد و دودی که از جنگل مشاهده می شود، ناشی از کنده های سوخته است.

, .,

وی از حضور بالگردها در استان تا پایان اطفای حریق خبر داد و اضافه کرد: تاکنون ۴۰ هکتار از اراضی منطقه مذکور دچار خسارت سطحی ناشی از حریق شده و لذا این بالگردها فردا هم به پرواز در خواهند آمد و اطفای کامل را انجام خواهند داد.

,

کمبود امکانات و بالگرد از دلایل موثر در طولانی شدن اطفا حریق جنگل‌های گیلان

,

مهرداد گودرزوندچگینی نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم با بیان اینکه هنوز علت این آتش سوزی مشخص نیست، اظهار داشت: آتش سوزی از سه شنبه هفته گذشته در نقاط مختلف استان شروع شد و تمامی دستگاه های اجرایی برای اطفای حریق پای کار آمدند البته هنوز منشا و علت آن مشخص نیست.

, .,

وی افزود: آتش در ساعاتی از روز خاموش شده اما در ساعاتی دیگر با وزش باد دوباره شعله ور شده است و همچنان تداوم دارد البته با پیگیری های صورت گرفته از مدیرکل منابع طبیعی و مدیر بحران استان گیلان روز گذشته یک فروند بالگرد برای اطفای حریق اعزام و مقرر شد امروز نیز دو فروند دیگر اضافه شود تا با استفاده از ظرفیت نیروهای امدادی و مردم بتوان نسبت به اطفای حریق اقدام کرد.

, .,

نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم نبود و کمبود بالگرد و تجهیزات را از دلایل موثر در طولانی شدن اطفا حریق دانست و گفت: به صورت جدی می طلبد ایستگاه آتش نشانی در شهرستان رودبار دایر شود و همچنین تامین بالگرد در دستور کار قرار گیرد زیرا نبود بالگرد از دلایل عمده تداوم و طولانی شدن آتش سوزی ها است.

, .,

گودرزوند چگینی یادآور شد: دستگاه‌های مربوطه مجبور هستند از دستگاه‌های دیگر برای تامین بالگرد به منظور اطفا حریق کمک بگیرند و اگر تجهیزات و امکانات و بالگرد به اندازه کافی در دسترس بود در همان ساعات اولیه آتش خاموش می‌شد و گسترش نمی‌یافت.

,

درحالی‌که سالیانه حدود ۱۴هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش‌سوزی‌ها از بین می‌رود، این سوال پیش می آید که دقیقا وظیفه سازمان جنگل‌ها چیست؟! حال باید دید سازمان محیط زیست چه برنامه‌ای برای محافظت از اراضی جنگل‌ها دارد؟!.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه