اخبار داغ

صفایی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت بود/ افزایش تعرفه صادرات از سوی وزارت کشاورزی موجب ازدست‌رفتن بازارهای جدید می‌شود

اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت بود/ افزایش تعرفه صادرات از سوی وزارت کشاورزی موجب ازدست‌رفتن بازارهای جدید می‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم رعایت اولویت‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم و آثار آن بر قیمت ارز، گفت: اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت بود؛ ولی افزایش تعرفه صادرات از سوی وزارت کشاورزی موجب ازدست‌رفتن بازارهای جدید صادراتی می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بانک مرکزی طی چند روز گذشته درباره تغییرات متغیرهای پولی و نحوه مواجهه و مقایسه این نوع از متغیرها با توجه‌ به ماهیت آنها بر لزوم پرهیز از مقایسه‌های دوره‌ای سطح متغیرهای نقدینگی و پایه پولی تأکید کرد و گفت: مقایسه تحولات پولی این روزها از سوی عده‌ای به طور خاص برای مقاصد سیاستی استفاده می‌شوند.

بانک مرکزی توضیح داد: دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود و بدون توجه به تجربه تلخ اجرای سیاست‌های دستوری سال‌های گذشته، خود را متعهد و ملزم به رعایت انضباط مالی و مدیریت هزینه‌ها و کسب درآمدهای پایدار نموده است. کنترل تورم را اولویت جدی خود مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:
برنامه‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
, کنترل تورم,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, برنامه‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه,

اولویت‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم و آثار آن بر قیمت ارز

, اولویت‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم و آثار آن بر قیمت ارز, اولویت‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم و آثار آن بر قیمت ارز,

بانک مرکزی اعلام کرد: اصلی‌ترین ابزارها برای دسترسی به این مهم، ثبات‌بخشی به بازار ارز، هماهنگی کامل سیاست‌گذاری مالی و سیاست‌گذاری پولی، روند مداوم کاهش رشد ۱۲ماهه نقدینگی و پایه پولی، رعایت انضباط مالی و مدیریت هزینه‌ها و کسب درآمدهای پایدار، تعهد به کنترل تورم و کاهش آن به سطوح پایین، پایدار و پیش‌بینی‌پذیر، است.

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به راه دانا، اظهار کرد: بانک مرکزی در هفته‌های گذشته در زمینه کنترل قیمت ارز عملکرد خوبی داشته است و با واردکردن اوراق ارزی به بازار، منجر به تعدیل قیمت و دسترسی آسان‌تر به ارز برای کسانی که نیاز دارند گردید.

وی ادامه داد: وقتی دسترسی به ارز برای واردات مواد اولیه و یا ماشین‌آلات به مشکل بر می‌خورد، واردکنندگان برای تأمین ارز به بازارهای ثانویه می‌روند. این موضوع موجب افزایش دوباره قیمت ارز می‌شود؛ اما اگر دسترسی واردکنندگان مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی به ارز آسان شود، قیمت ارز نیز واقعی می‌شود.

, بازار ارز,
,
, کنترل قیمت ارز , اوراق ارزی,
,
, دسترسی به ارز برای واردات, تأمین ارز, قیمت ارز, قیمت ارز,

اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت بود

, اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت بود, اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت بود,

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه تأمین ذخایر ارزی گفت: به نظر می‌رسد که وزارت اقتصاد نیز در حوزه تأمین ذخایر ارزی عملکرد مناسبی داشت. وزارت صمت نیز در این زمینه عملکرد خوبی داشته؛ اما وزارت جهاد کشاورزی به‌درستی عمل‌نکرده است، به‌عنوان‌مثال این وزارتخانه تعرفه صادرات را افزایش داده است که باعث می‌شود برخی از بازارهای بیرونی مانند بازار روسیه که بازاری بکر برای ما محسوب می‌شود را از دست بدهیم.

وی با تأکید بر به لزوم شناسایی بازارهای منطقه برای سرمایه‌گذاری و صادرات در جهت افزایش ورود ارز گفت: وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امیدواریم با شناسایی بازارهای جدید در منطقه، فرایند صادرات و ارزآوری بیش از گذشته تسهیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای افزود: کشورهای عضو پیمان شانگهای، ۴۲ درصد از جمعیت جهان و ۲۵ درصد اقتصاد جهان با گردش مالی ۲۲ هزار میلیارد دلار را در اختیار دارند. مصرف‌کنندگان نفت مانند چین و هند نیازهایی دارند که ایران می‌تواند با فروش نفت خود این نیازها را برطرف کند. این کشورها در برخی از موارد، حتی نیاز به بستر جغرافیایی کشور ما دارند؛ لذا هرچه سریع‌تر باید نسبت به تکمیل ریل شرقی کشور برای اتصال آسیای مرکزی به آب‌های آزاد اقدامات لازم تسریع شود تا به اهداف صادراتی و ارزآوری نزدیک شویم.
 

, ذخایر ارزی,
,
, فرایند صادرات و ارزآوری,
,
, اهداف صادراتی و ارزآوری,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه