اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

لایحه اصلاح قانون اسقاط خودروهای فرسوده اصلاح می‌شود؟!

لایحه اصلاح قانون اسقاط خودروهای فرسوده اصلاح می‌شود؟!
با اجرای لایحه پولی کردن اسقاط خودروها دیگر شاهد خروج خودروهای فرسوده در سطح شهر نیستیم و اساس مساله اسقاط خودروها که کاهش میزان آلایندگی‌های هوا بود از بین می‌رود و اگر اسقاط خودرو تعطیل شود، یعنی ۸۰ درصد آلایندگی هوا و خسارت ۱۱ میلیارد دلاری که در این بین سلامت مردم نادیده گرفته می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در گذشته ساز و کاری وجود داشت مبنی بر اینکه واردات و شماره‌گذاری خودروهای نو منوط به ساز و کار اسقاط خودرو بود، در واقع زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، عملا اسقاط خودروهای فرسوده انجام نشد و حتی مراکز اسقاطی که برآن‌ها کار و سرمایه گذاری شده بود، همه تعطیل شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

متاسفانه این امر سبب شد تا اجرای اسقاط خودرو به فراموشی سپرده شود و در بلاتکلیفی قرار گیرد، چرا که هیچ متولی ندارد، در واقع باید گفت برخی از مسئولان همصدا با این لایحه مخالفت کردند.

,

برگرداندن لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس

,

در جلسه علنی روز سه‌شنبه 19 مهرماه در مجلس لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد. بر اساس آن لایحه، این اختیار به خودروساز داده می‌شود تا به‌جای اسقاط خودروی فرسوده 1.5 درصد قیمت خودروی تولیدی را پرداخت می‌کند و می‌تواند مجوز شماره‌گیری دریافت کند.

,

تصویب این لایحه با انتقاد کارشناسان روبه‌رو شد و در جلسه علنی مجلس روز چهارشنبه 25 آبان، اصل این لایحه به رأی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت نکردند.

,

پیش از رأی‌گیری این گزارش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه‌ با این لایحه گفت: این ماده‌ واحده مغایر ماده 30 و بند ب ماده ۴۶برنامه پنجم توسعه است؛ زیرا در آنجا تکلیف شده تا سالانه ۲۰درصد خودروها را اسقاط کنیم، عملاً در این لایحه اسقاط تبدیل به یک و نیم درصد شده و اسقاط ازرده‌خارج می‌شود. به دلیل اینکه این مسئله موضوع مهمی است آن را به کمیسیون برمی‌گردانیم هرچند که می‌توانیم بر اساس آیین‌نامه حذف آن را نیز به رأی بگذاریم.

,

واکنش رئیس سازمان محیط‌زیست به لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو

,

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط‌زیست درباره تجدید نظر در لایحه اسقاط خودرو در مجلس اظهار کرد: ما در قانون هوای پاک وضعیت مناسبی نسبت به این موضوع داشتیم. مجلس شورای اسلامی در خردادماه بحث ساماندهی صنعت خودرو را مطرح کرد که در آن مشکلات و بحث‌هایی برای صنعت و تولید صنعت خودرو اتفاق افتاد. در اینجا چون بحث تولید بود، دولت اصلاحیه‌ای زد و برای قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس شورای اسلامی لایحه فرستاد.

,

وی افزود: رئیس‌ جمهوری معاونت حقوقی وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط‌ زیست را مکلف کرد که با همفکری لایحه مدنظر دولت را اصلاح کنند. این اتفاق افتاد و قرار شد که برای ساماندهی اسقاط خودرو یک تا یک و نیم درصد قیمت تمام شده خودروی نو به صندوق محیط‌ زیست کشور واریز شود. این موضوع پس از مطرح‌شدن در دستور کار کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و مجلس سپس در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت و وارد وزارت صمت شد.

,

سلاجقه می‌گوید: متأسفانه وزارت صمت قصد قراردادن اعتبار را در مجموعه صندوق صنایع داشت که ما این را نمی‌ پذیریم و فکر می‌ کنم همان روال قبلی اسقاط خود و رعایت قانون هوای پاک بسیار مناسب‌تر باشد. امکان دارد دولت در موضوع تولید خودرو دچار مشکل شود و ما حتماً باید مشارکت داشته باشیم.

درحالی‌ که لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو موافق و مخالفانی را دارد، اما باید گفت تصویب این لایحه تبعاتی با خودش به همراه خواهد داشت. طبق این لایحه قرار نیست، خودروی فرسوده‌ای از رده حذف شود، درحالی‌که همین خودروی فرسوده می‌تواند آلودگی هوا را چند برابر افزایش دهد.

,
,
,

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در سال گذشته خسارت آلودگی هوا برای کل کشور 7 میلیارد دلار برآورد شد. حال باید دید مسئولان چه اقدماتی در راستای اصلاح این لایحه انجام می‌دهند؟! مسئولان هشدارها را جدی بگیرند.

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

پشت پرده پولی شدن اسقاط خودروها چیست؟/ مسئولان هشدارها را جدی بگیرند

, پشت پرده پولی شدن اسقاط خودروها چیست؟/ مسئولان هشدارها را جدی بگیرند,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه