اخبار داغ

گزارش

لذت‌ زودگذری که سرخی آتش خانمان‎‌سوزش تباه‌ می‌کند

لذت‌ زودگذری که سرخی آتش خانمان‎‌سوزش تباه‌ می‌کند
سرخی آتش خانمان‎‌سوز اعتیاد این روزها در برخی مناطق استان تهران چه بسیار آلوده‌شدگان به مواد مخدر را هلاک کرده و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با اعتیاد خیلی موفق نبوده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران‌نیوز: «۹ هزار نفر معتاد رها شده در استان تهران»، این آماری است که رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اعلام کرده و حتی برخی کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌کنند که بالغ بر ۵۰۰ هزار معتاد در شهر تهران وجود دارد که ۲۰ هزار نفر از آنها را معتادان متجاهر شامل می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
اعتیاد این بلای خانمانسوز امروز در شهرهای مختلف کشور ریشه دوانده و پایتخت مهم‌ترین شهری است که معتادان متجاهر در آن به سر می‌برند، البته برخی معتادان خانه و کاشانه دارند و امید به درمان این قبیل افراد وجود دارد، اما معتادان خیابانی و کارتن‌خواب جزو خطرناک‌ترین طیف بوده و شرایط بسیار پیچیده‌ای دارند که درمان این قبیل افراد نیز بسیار دشوارتر است.
,
 
,
مدیران دولتی اغلب قبل از روی کار آمدن شعار مقابله با «اعتیاد» سر داده و سیاست‌هایی در پیش می‌گیرند که فاقد عنصر لازم برای عملیاتی شدن است و در نتیجه این سیاست‌ها به شکست می‌انجامد، در حالی که دولتی‌ها برای مقابله با معضل اعتیاد باید دیدگاه‌ها و پیشنهادهای دلسوزان و کارشناسان حوزه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را مدنظر قرار دهند.
,
 
,
تجربه نشان داده که عدم نظرخواهی از کارشناسان حوزه اعتیاد بعدها ضربات جبران‌ناپذیری را به بار آورده و چه بسا خانواده‌های معتادان متجاهر قربانی بی‌برنامگی و عدم اتخاذ سیاست صحیح برای درمان عزیزانشان شده‌اند.
,
 
,
ایجاد مراکز ماده ۱۶ سیاستی بود که از سوی دولتمردان و سیاستمداران برای درمان و مقابله با اعتیاد و درمان معتادان متجاهر اتخاذ شد، اما به دلیل ناهماهنگی‌ها و عدم برنامه‌ریزی نتیجه لازم را در پی نداشت.
,
 
,
از سویی برخی مسئولان عنوان می‌کنند مراکز ماده ۱۶ برای اسکان معتاد است نه درمان او، بنابراین اگر چنین است، تنها هزینه روی دست سازمان بهزیستی می‌ماند، بدون اینکه معتادان اراده‌ای برای ترک داشته باشند.
,
 
,
درمان اعتیاد پروژه‌ای بلندمدت و برنامه‌ریزی شده می‌خواهد تا معتادان متجاهر درمان شوند و تکمیل زیرساخت‌ها و تأمین اعتبارات لازم راهکار مقابله با اعتیاد است و باید شهرداری تهران و سایر شهرستان‌های استان تهران همکاری لازم را با سایر نهادها و سازمان‌ها برای مقابله با اعتیاد داشته باشند تا این بلای خانمانسوز ریشه‌کن شود.
,
 
,
زیرساخت‌ها برای مقابله با معضل اعتیاد اصلاح شود
, زیرساخت‌ها برای مقابله با معضل اعتیاد اصلاح شود, زیرساخت‌ها برای مقابله با معضل اعتیاد اصلاح شود,
 
,
برای بررسی چرایی و چگونگی مقابله با اعتیاد و جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب و خیابانی که به «معتادان متجاهر» معروف هستند گفت‌وگویی را با عباس سلطانی، عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت و محمد موسوی خطاط، کارشناس حوزه بهزیستی ترتیب داده‌ایم.
, عباس سلطانی، عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت, محمد موسوی خطاط، کارشناس حوزه بهزیستی ,
 
,
عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت با بیان اینکه اشتغالزایی مهم‌ترین موضوع برای ایجاد انگیزه در معتادان برای درمان است، گفت: خلأ اشتغال در آلوده شدن جوانان به اعتیاد و عدم درمان معتادان موثر بوده و افرادی که به اعتیاد روی آورده‌اند اغلب به دلیل نبود شغل مناسب بوده است.
,
 
,
سلطانی عنوان کرد: بنابراین مسئولان ابتدا باید زیرساخت‌ها را برای مقابله با معضل اعتیاد مهیا و سپس برای درمان معتادان اقدام کنند و تا زمانی که معضل اشتغال وجود داشته باشد معتادان انگیزه‌ای برای درمان نخواهند داشت و خطر آلوده شدن جوانان بیکار و فاقد شغل به اعتیاد نیز وجود خواهد داشت.
,
 
,
وی بیان کرد: از سویی خانواده‌ها و مسئولان باید از کودکی به افراد توجه داشته باشند و فردی که از کودکی به دلیل نیاز خانواده مدرسه را رها کرده و سراغ کار می‌رود بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، چراکه ممکن است با افراد ناباب دوستی کند و آینده خود را به تباهی بکشاند.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت تأکید کرد: البته این به آن معنی نیست که خانواده‌های ثروتمند و مرفه در معرض اعتیاد نباشند، بلکه ممکن است فردی از کودکی تمامی امکانات رفاهی را داشته باشد و در نهایت گرفتار دام اعتیاد شود، بنابراین اعتیاد فقیر و غنی نمی‌شناسد و در این راستا خانواده‌ها و مسئولان رسالت سنگینی برعهده دارند.
,
 
,
سلطانی درباره اینکه چه پیشنهادی به مسئولان برای پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان و جوانان دارید؟ متذکر شد: باید مشاوره‌ها در مدارس فعال باشند و دانش‌آموزان را با خطرات اعتیاد آشنا و آموزش‌های لازم را در این باره به دانش‌آموزان ارائه کنند.
,
 
,
وی، ناهماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی نادرست را مهم‌ترین دلیل افزایش اعتیاد در جامعه دانست و تصریح کرد: وظیفه شهرداری‌ها آن است که معتادان درمان شده را رها نکنند و با حمایت سایر نهادها و سازمان‌ها به معتادان درمان شده شغل مناسبی داده شود تا افراد درمان شده بازگشت به پله اول نداشته باشند.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت تبیین کرد: معضل اصلی آن است که معتادان درمان شده مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و دوباره در سطح جامعه رها می‌شوند و در نهایت دوباره مصرف موادمخدر را از سر می‌گیرد، اما در صورتی که ارگان‌ها از معتادان بهبود یافته حمایت کنند درصد بسیاری از آنان به آغوش خانواده بازمی‌گردند و دیگر تمایلی برای مصرف موادمخدر پیدا نخواهند کرد.
,
 
,
سلطانی افزود: مصداق این سخن در شهرستان پاکدشت وجود دارد و افرادی بودند که با عبور از شرایط اعتیاد و بهبود وضعیت‌شان جذب کار شدند و هرگز به مسیر اعتیاد بازنگشتند، برعکس افرادی هم بودند که بهبود یافتند، اما به‌دلیل عدم حمایت دوباره مسیر اعتیاد را پیش گرفتند.
,
 
,
هم‌افزایی و انسجام؛ راهکار رفع مسائل مربوط به اعتیاد
, هم‌افزایی و انسجام؛ راهکار رفع مسائل مربوط به اعتیاد, هم‌افزایی و انسجام؛ راهکار رفع مسائل مربوط به اعتیاد,
 
,
کارشناس حوزه بهزیستی هم با ارائه راهکارها و پیشنهادها در راستای ریشه‌کنی اعتیاد و اتخاذ برنامه‌ریزی و سیاست‌های صحیح گفت: متأسفانه رویکرد مسئولان امر نسبت به ریشه‌کنی اعتیاد انسجام لازم را ندارد و سیاست‌های کلی هم مبین این موضوع است که رویکردهای اصلی برای مقابله با اعتیاد مشخص نیست.
,
 
,
محمد موسوی خطاط تصریح کرد: یک موقع است به مقابله با اعتیاد در مقام ابزار نگاه می‌کنیم یا سیاست، نگاه به‌عنوان ابزار تنوع و تعدد می‌آورد و در زمینه سیاست باید مسئولان و خانواده‌ها منسجم عمل کنند، چراکه در صورت اتخاذ سیاست‌های متنوع تصمیمات متناقضی اتخاذ می‌شود و این موضوع امکان تحول و هم‌افزایی را کمتر می‌کند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: اما در مقام عمل و اجرا باید موضع خود را نسبت به رفع معضل اعتیاد مشخص کنیم، به عنوان مثال آیا اعتیاد را علت می‌دانیم یا معلول؟ به طور کلی در حوزه سیاستگذاری به جمع‌بندی و اجماع در زمینه مقابله با اعتیاد نرسیده‌ایم.
,
 
,
کارشناس حوزه بهزیستی تشریح کرد: در صورتی که در حوزه کلان به اجماع لازم برسیم اقدامات نیز در این راستا هدفمند خواهد شد و در نهایت می‌توان مسئله اعتیاد را مدیریت کرد، اما متأسفانه اکنون تلاش‌ها در این رابطه به هم‌افزایی تبدیل نشده‌اند و کارایی مدنظر به دست نیامده است.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه