اخبار داغ

"آل داوود" کارشناس سواد رسانه:

آفند در حوزه شناختی با اقناع سازی و جهاد تبیین شدنی است/ هدف قرار گرفتن هویت ملی با ایجاد پنج شکاف از سوی دشمن

آفند در حوزه شناختی با اقناع سازی و جهاد تبیین شدنی است/ هدف قرار گرفتن هویت ملی با ایجاد پنج شکاف از سوی دشمن
آل داوود، کارشناس سواد رسانه با تأکید بر حرکت از وضعیت پدافندی به سمت آفند شناختی با اقناع سازی و جهاد تبیین در جامعه، گفت: رسانه های دشمن در اولین گام با تصویرسازی در شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار تصویرهای منفی از نظام می کنند و در مرحله بعدی با بمباران اطلاعاتی جعلی، اختلال ادراکی در اذهان ایجاد می کنند که با این بمباران خبری دیگر افراد حتی اخبار درست را هم قبول نمی کنند و تنها راه خروج از این وضعیت، جهاد تبیین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی “سید علیرضا آل داوود” کارشناس سواد رسانه در نشست مجازی با عنوان “جنگ ترکیبی و راهبردهای مقابله” که توسط نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان برگزار شد با اشاره به ابزارهای دشمن در جنگ شناختی اظهار کرد: پلتفرم های خارجی به عنوان سلاح های جدید جنگ شناختی فارغ از جنبه سرگرمی در این فضا به عنوان جنگنده برای تحت تاثیر قرار دادن اذهان و قلوب مردم که سرمایه یک جامعه محسوب می شوند اخبار جعلی و تحلیل مقرضانه منتشر می کنند.

وی در این راستا به اهمیت “سواد رسانه” اشاره کرد و گفت: در عرصه جنگ شناختی هرقدر سواد رسانه بیشتر باشد در این تهاجم همه جانبه می توان در جلوگیری از اهداف دشمن مقاومت کرد در غیر اینصورت با رهاسازی این فضا، دشمن آن را به دست می گیرد.

در جنگ ترکیبی با دو نوع نگاه “تهدید محور” و “فناوری شیفته” مواجه هستیم

این کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه در این جنگ ترکیبی با دو نوع نگاه مواجه هستیم تصریح کرد: نگاه صرفاً “تهدید محور” به این فضا ما را دچار این آسیب کرده است که این نگاه در سال های اخیر به سمت فیلترینگ ناقص پیش رفته که حدود ۱۰۰ میلیون اکانت vpn در این راستا فعال شد که با تصمیمات نادرست دولت پیشین، قشر خاکستری را به سمت دشمن در این جنگ ادراکی کشانده است، شرایط کرونا و مجازی شدن فضای آموزشی نیز مزید بر علت شد.

آل داوود با اشاره به مسئله “تسخیر ذهن” در بیانات اخیر رهبری در دیدار با بسیجیان بیان کرد: ذهن محل شک و یقین و قلب محل حب و بغض است لذا مدیریت شناخت و ادراک در فضای مجازی با تاثیر بر این فضا شکل می گیرد و نداشتن راهبرد و رهاسازی فضای مجازی از علل این آسیب ها است.

وی به سند ۲۰۳۰ به عنوان سند کثیف استعماری در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: ۲۰۳۰ در واقع تربیت سرباز برای دشمن است که حضور دهه هشتادی یا همان نسل z را در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم.

این کارشناس رسانه با اشاره به نگاه “فناوری شیفته” در این فضا از سوی طیف اصلاح طلب، ادامه داد: با این نگاه فارغ از آموزش های لازم تا روستاها نیز اینترنت را گسترش دادند.

آل داوود در ادامه بر نگاه “قابلیت محور” به عنوان دیدگاه پیش گیرانه در این حوزه تاکید کرد و یادآور شد: چکیده منظومه فکری رهبر انقلاب در باب فضای مجازی، در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است که اظهار دارد دشمن به دنبال مأیوس سازی مسئولان و ملت از آینده کشور با ابزارهای خودش است و دنباله هایی که در داخل کشور از او حمایت می کنند لذا شما حوانان باید در شکست محاصره دشمن با حضور هوشمندانه، اثرناپذیر و تاثیرگذار پیشگام باشید.

ملی شدن اینترنت در ۳۰ کشور پیشرفته دنیا انجام شده

وی با تأکید بر مطالعه و مطالبه در ملی شدن اینترنت که در ۳۰ کشور پیشرفته دنیا انجام شده و خود را از یوغ دشمنان رها کردند، گفت: تنها جایی که رهبری دستور جهاد صادر کردند، در حوزه رسانه بوده که می فرمایند «امروز تهاجم روزافزون مراکز ضد معنویت و ضداخلاق را در دل های پاک جوانان و نوجوانان شاهد هستیم».

آل داوود با اشاره به هدف قرار گرفتن هویت مردم توسط دشمن با ایجاد پنج شکاف،  اظهار کرد: این پنج شکاف شامل جنسیتی، مذهبی، نسلی، طبقاتی و مرکز پیرامونی است که سوژه “مهسا امینی” به عنوان یک دختر کرد سنی مذهب که به تهران آمده شامل تمام این شکاف ها بود.

 تنها راه نجات جهاد تبیین است؛ به صورت چهره به چهره، مدرسه به مدرسه، دانشگاه به دانشگاه

وی به تشریح روش های دشمن در جنگ ترکیبی پرداخت و گفت: این رسانه ها در اولین گام با تصویرسازی در شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار تصویرهای منفی از نظام می کنند و در مرحله بعدی با بمباران اطلاعاتی جعلی، اختلال ادراکی در اذهان ایجاد می کنند که با این بمباران خبری دیگر افراد حتی اخبار درست را هم قبول نمی کنند و تنها راه خروج از این وضعیت، جهاد تبیین است.

این کارشناس رسانه با تاکید بر مسئله “آینده پژوهی” در ادامه نقشه راه خاطرنشان کرد: ما از یک جنگ سنگین با کم ترین خسارات تا حدودی عبور کردیم ولی آیا درصدد رفع نواقص هستیم؟ دشمن هیچگاه بیکار نمی نشیند و همیشه درصدد ضربه به ملت خواهد بود، در فضای مجازی یله و رها در جهت افزایش سواد رسانه باید باید نفر به نفر، پایگاه به پایگاه، حوزه به حوزه، مدرسه به مدرسه، دانشگاه به دانشگاه در راستای جهاد تبیین و ارتقا سواد رسانه گام برداریم.

آل داوود بر تشکیل اتاق های اندیشه ورز با حضور متخصصان این حوزه تاکید کرد و گفت: در راستای حفظ جوانان و نوجوانان که سرمایه اجتماعی کشور محسوب می شوند باید راهبردهای دقیقی اتخاذ شود.

 نباید دچار مارپیچ سکوت شویم

وی با بیان اینکه درگیر یک جنگ تمام عیار ترکیبی هستیم، اذعان کرد: نباید در این راه دچار مارپیچ سکوت شویم که متاسفانه در برخی موارد با سکوت خواص دچار چالشی جدی در این فضا شدیم.

این کارشناس سواد رسانه به ارتقا توان عملیاتی در حوزه شناختی اشاره کرد و گفت: با توجه به ارگانیسم سایبری، ورود به حوزه های شناختی زحمات فراوانی دارد که در این فضا، شناخت به عنوان یک عرصه مستقل در این جنگ محسوب می شود که هرچقدر دیرتر به آن ورود کنیم با آسیب های جدی مواجه خواهیم شد در واقع در مواجه با دشمن در یک complex system قرار گرفته ایم که باید هوشمندانه به آن ورود کنیم.

 آفند شناختی با اقناع سازی و جهاد تبیین در جامعه

آل داوود پاشیدن بذر بی اعتمادی در بین مردم را بهترین ابزار دشمن نام برد و بیان کرد: استفاده از دوقطبی های شناختی با سال ها کار کردن در این‌حوزه نباید از ارزش هایمان بکاهد و خیابان های نباید جولانگاه افراد بدحجاب شود و‌ جامعه باید پاک‌ بماند در عین حال با عدم دامن زدن بر دوقطبی های دشمن نباید از ارزش ها نیز عقب نشینی کنیم.

باید نظم روحی دشمن را برهم بزنیم

وی با بیان اینکه از پدافند در حوزه شناختی به سمت آفند شناختی با اقناع سازی و جهاد تبیین باید پیش برویم تصریح کرد: برای مقابله با دشمن باید عملیاتی را طراحی کنیم که بر ظرفیت ذهنی اثرگذار باشد به طوری که او را به خود مشغول کند که دست از طراحی نقشه برای ما بردارد در واقع باید نظم روحی دشمن را برهم بزنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
,
,
,
, در جنگ ترکیبی با دو نوع نگاه “تهدید محور” و “فناوری شیفته” مواجه هستیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ملی شدن اینترنت در ۳۰ کشور پیشرفته دنیا انجام شده,
,
,
,
,
,
,  تنها راه نجات جهاد تبیین است؛ به صورت چهره به چهره، مدرسه به مدرسه، دانشگاه به دانشگاه,
,
,
,
,
,
,
,
,  نباید دچار مارپیچ سکوت شویم,
,
,
,
,
,
,  آفند شناختی با اقناع سازی و جهاد تبیین در جامعه,
,
,
,
, باید نظم روحی دشمن را برهم بزنیم,
,
,

انتهای پیام/

 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه