اخبار داغ

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز:

متاسفانه قانون تعرفه خدمات پرستاری ۱۶ سال خاک خورد/ با کمبود ۱۰۰۰ پرستار در مراکز دولتی البرز مواجه هستیم

متاسفانه قانون تعرفه خدمات پرستاری ۱۶ سال خاک خورد/ با کمبود ۱۰۰۰ پرستار در مراکز دولتی البرز مواجه هستیم
فیض‌الله‌زاده گفت: میانگین پرستار به تخت در مراکز دولتی البرز ۱.۳۷ است در حالیکه استاندارد کشوری ۱.۸ نفر پرستار برای هر تخت خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیما فیض‌الله‌زاده مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار تیتریک، گفت: امسال از ۵ الی ۱۱ آذر هفته پرستار نامگذاری شده است، البته کار در بیمارستان و مراقبت از بیمار برای پزشک و پرستار سخت خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
فیض الله زاده افزود: اپیدمی هایی چون وبا و آنفلوآنزا گویای این است، مراقبت از بیمارانی که خانواده هایشان نگهداری از آنها را با میل و رغبت انجام نمی دهند سال هاست توسط پرستاران انجام می شود اما کرونا خدمات پرستاری را بیشتر به مردم نشان داد.  
,
 
,
وی اظهار داشت: کووید ۱۹ یکی از بیماری هایی بود که ثابت کرد پرستاران با چه مخاطراتی کار می کنند، بیمارانی در بیمارستان امام علی(ع) داشتیم که حتی پس از ترخیص کسی به استقبال آنها نمی آمد زیرا معتقد بودند ممکن است به این ویروس آلوده شوند.
,
 
,
فیض الله زاده در ادامه با اشاره به اینکه پرستاران با شیوع کرونا جان خود را کف دست گذاشتند، تصریح کرد: کادر درمان ۶ پیک بزرگ را پشت سر گذاشت، متاسفانه خانم شفیعی مقدم از بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) نظرآباد را در این بازه از دست دادیم. 
,
 
,
وی به فوت اکرم باقری از بیمارستان امام حسین(ع) کرج و فرانک داوودی از بیمارستان شهید مدنی کرج اشاره کرد و گفت: این ۳ پرستار می دانستند ممکن است به کرونا مبتلا شوند اما پای کار بودند و به واسطه ابتلای متعدد همکارانشان، حجم کار بیشتری داشتند.
,
 
,
فیض الله زاده با اشاره به اینکه پرستار ۲۴ ساعته از بیمار مراقبت می کند، افزود: پرستاران و کادر درمان تا پای جان ایستادند و علی رغم اینکه عزیزانی را از دست دادیم، از بزنگاه کرونا رو سفید بیرون آمدند.
,
 
,
وی به اشتغال ۲ هزار و ۸۰۰ پرستار در ۱۱ مرکز دولتی البرز اشاره کرد و گفت: کارشناسان اتاق عمل، هوشبری، بهیار، کمک پرستار و پرستار مجموعه کادر پرستاری استان را تشکیل می دهند، البته ۴۷۰ پرستار در مراکز تامین اجتماعی (بیمارستان البرز و دی کلینیک هشتگرد) کار می کنند.
,
 
,
فیض الله زاده با اشاره به فعالیت ۹۰۰ پرستار در مراکز خصوصی، افزود: کمبود نیروی انسانی داریم به گونه ای که میانگین پرستار به تخت در مراکز دولتی ۱.۳۷ است در حالیکه استاندارد کشوری ۱.۸ نفر پرستار برای هر تخت خواهد بود، یعنی ۱۰۰۰ پرستار در سیستم دولتی کم داریم.
,
 
,
وی اظهار داشت: بر اساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که سال ۸۶ در مجلس مصوب شد، قرار بود تعرفه ای برای پرستاران مانند پزشکان در نظر گرفته شود تا آنها بر اساس آن مزد خدمات خود را دریافت کنند، این قانون متاسفانه ۱۶ سال خاک خورد.
,
 
فیض الله زاده تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ برای اولین بار در مراسم روز پرستار عدم اجرای قانون را مطالبه کردند، سال ۱۴۰۰ موضوع مذکور در هیات دولت مطرح و آئین نامه ها و دستورالعمل ها تعریف شد، سال ۱۴۰۱ هم شاهد اولین پرداختی تعرفه بودیم.
,
,
 
,
وی گفت: با تغییراتی که در سامانه HIS بیمارستان ها و صورت حساب بیماران صورت می گیرد، خدمات پرستاری تعرفه خواهد داشت، پرستاران بعد از پزشکان دومین کادر دارای تحصیلات آکادمیک در بیمارستان ها بوده و در دانشکده ها هم به عنوان محقق و استاد فعالیت می کنند.
,
 
,
فیض الله زاده افزود: تعرفه گذاری خدمات پرستاری فارغ از معیشت، هویت مستقلی را به آنها خواهد داد، پیش از این کادر درمان به پزشک و غیر و پزشک تقسیم می شدند اما در حال حاضر بخش های کادر پزشکی، کادر پرستاری و کادر غیر پزشکی از یکدیگر تفکیک شده اند.
,
 
,
وی اظهار داشت: با تصور اینکه کرونا چند ماهه است، برخی استان ها پرستاران ۸۹ روزه استخدام کردند، همچنین قرار بود پرستارانی که طرحشان به اتمام می رسد می توانند تمدید طرح شوند، این قانون وزارت بهداشت پس از کرونا برداشته شد و البته در البرز این نوع استخدامی ها را نداشتیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه