اخبار داغ

گزارش/

از عشق به بیماران تا شیفت‌های کاری سنگین/ حقوق پرستاران کفاف زندگی را نمی‌دهد

از عشق به بیماران تا شیفت‌های کاری سنگین/ حقوق پرستاران کفاف زندگی را نمی‌دهد
با وجود نامگذاری یک روز به نام پرستاران و آگاهی به وظایف سخت آنها اما هنوز هم مشکلات این قشر حل نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: نهم آذرماه مصادف با روز ولادت حضرت زینب(س) روز پرستار نامگذاری شده است؛ روزی که در سال ما را به یاد فداکاری‌های عمه سادات در کربلا و وقایع بعد از عاشورا و از جان گذشتگی پرستاران کشورمان به ویژه در روزهای سختی کرونایی می اندازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

شاید اگر ویروس منحوسی به نام کروناویروس جهان را در بر نمی‌گرفت ما هیچوقت به زحمات پرستارانی که شبانه روز و بدون ترس از جانشان در حال مراقبت از بیماران بودند، فکر نمی‌کردیم. پرستارانی که تعدادی از همکارانشان را در روزهای سخت کرونایی از دست دادند اما خم به ابرو نیاوردند. اما این پرستاران مشکلاتی دارند که در این سالها حل نشده و گلایه آنان را به همراه داشته است.

,

هاشمی، یکی از فارغ التحصیلان رشته پرستاری است که دو سالی است در یکی از بیمارستان‌های تبریز مشغول خدمت است. وی در گفت‌وگو با آناج در خصوص مشکلات پرستاران توضیح می‌دهد: اگر بخواهیم در مورد مشکلات پرستاران حرف بزنیم یک مثنوی هفتاد من می‌شود اما متاسفانه گوش شنوایی برای آن نیست.

,

وی ادامه می‌دهد: برخلاف تصور مردم پرستاران درآمد بالایی ندارند و کارانه‌ای که دریافت می‌کنند در مقابل خطرات و شیفت‌های طولانی مبلغ ناچیزی است که بسیاری اوقات از گفتن آن خجالت می‌کشم ما به عشق مردم کار می‌کنیم نه پول چون حقوق پرستاران کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد.

,

این پرستار جوان با اشاره به نبود امنیت شغلی پرستاران می‌گوید: بسیاری از همکلاسی‌های من به دنبال این هستند که چندسالی در ایران سابقه کار برای خودشان درست کنند و بعد به دنبال مهاجرت هستند. اگر مشکلاتی مانند دریافتی پایین و مشکلات استخدامی نبود چرا باید کسی به مهاجرت فکر می‌کرد؟ متاسفانه مسئولان برای حل این مشکلات تلاشی نمی‌کنند.

,

وی در خصوص مشکلات استخدامی پرستاران عنوان می‌کند: پرستاران در روزهای سخت کرونا که کسی حاضر نبود نزدیک بیمارستان شود دست از کار نکشیدند اما امنیت شغلی آنها همیشه با خطر مواجه بوده و بیشتر پرستاران به صورت قراردادی مشغول کار هستند که همین موضوع انگیزه پرستاران را کم می‌کند.

,

این پرستار جوان در خصوص شیفت‌های کاری سنگین می‌گوید: کمبود پرستار در تمام بیمارستان‌های ما مشهود است و همین مساله باعث شده تا شیفت‌های کاری بسیار طولانی‌تر و سخت‌تر باشد که همین موضوع از نظر جسمی و روحی پرستاران را فرسوده می‌کند.

,

گمتر از یک ماه قبل هم رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار پیگیری مشکلات پرستاران توسط رئیس جمهور شد تا وضعیت این فرشتگان سفیدپوش رو به بهبود رود.

,

امروز در مجلس هم تذکرات پیرامون مشکلات پرستاران داغ بود و برخی از نمایندگان با اشاره به این به بیان برخی مسائل پرداختند.

,

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز خواستار اجرای نظام تعرفه گذاری پرستاران و توجه به معیشت پرستاران شد و گفت: مساله حائز اهمیت توجه به معیشت پرستاران است، چندین سال است که بر اجرای نظام تعرفه گذاری پرستاران تاکید می‌شود اما به نتیجه‌ای نرسیده است. امروز با چندین نوع قرارداد پرستاری از طرحی گرفته تا پیمانی و شرکتی مواجه هستیم که انتظار می‌رود این رویه اصلاح شود.

,

همچنین فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: به لطف خدا امسال بعد از بیش از ۱۶ سال تعرفه نظام پرستاری اجرایی شد و ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۵۰۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد که امیدوارم این هدیه روز پرستار جامعه مدافعان سلامت باشد.

,

در تذکری دیگر شیوا قاسمی پور نماینده مریوان بر لزوم توجه به وضعیت پرستاران تاکید کرد و افزود: وزارت بهداشت نسبت به تبدیل وضعیت پرستاران فاقد سهمیه، استخدام‌ها و پرداخت معوقات از سوی وزارت بهداشت اقدام کرده و به داد این سنگربانان برسد که دردهای خود را مخفی می کنند.

,

حال باید دید که آیا در ماه‌های آتی برای حل مشکل پیشگامان عرصه سلامت قدم‌های واقعی برداشته خواهد شد یا تغییری در اوضاع دور از ذهن خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه