اخبار داغ

"میل فرهاد"؛ مکانی که مغفول مانده است؛

کوه پرهیبت جنوب کرمان، مناسبترین مکان برای صخره نوردی در ایران

کوه پرهیبت جنوب کرمان، مناسبترین مکان برای صخره نوردی در ایران
میل فرهاد کوه نیست، سنگی است عظیم الجثه، پرهیبت و دیدنی که بیش از هزار متر ارتفاع دارد. مثل کله قندی که در سطح صاف و صیقلی آن حفره های بسیار ایجاد کرده باشند، که ازپایین به شکل دایره ای به طرف بالا کم کم باریک می شود و مناسب ترین مکان برای صخره نوردی و گردشگری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ «نمداد» و «میل فرهاد» نام دو منطقه کوهستانی در جنوب استان کرمان است که روستاهای زیادی را در خود جای داده است. خصلت کوهستانی «نمداد» و «میل فرهاد» اجازه رونق کشاورزی در این مناطق را نمی دهد. تولید خرما دراندازه ای محدود که طی زمستان به مصرف خانوار برسد، سقف کار کشاورزی مردم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
تنها منبع درآمد مردم در این مناطق دامداری سبک و محدود است. «میل فرهاد» از جاذبه های گردشگری این مناطق است. میل فرهاد کوه نیست، سنگی است عظیم الجثه، پرهیبت و دیدنی که بیش از هزار متر ارتفاع دارد. مثل کله قندی که در سطح صاف و صیقلی آن حفره های بسیار ایجاد کرده باشند، که ازپایین به شکل دایره ای به طرف بالا کم کم باریک می شود، در موقع بارندگی آب باران که از بالا به پایین می آید دور تا دور کوه دایره ای آبشار مانند را به وجود می آورد. 
,
 
,
, ,
 
,
در واقع میل فرهاد از عجایب جنوب کرمان و بهترین مکان برای صخره نوردی و گردشگری است.
,
 
,
 درارتفاعات بالای آن بوی بوته های درمنه که گیاهی سردسیری است،بوی آنها تا فاصله زیاد انسان را به خود جذب می کند.
,
 
,
روستای میل فرهاد که در فاصله ۱۰۰کیلومتری رودبار جنوب واقع شده دقیقا در ضلع شمالی کوه زیبا و با صلابت میل فرهاد با مردمانی سخت کوش و کم توقع ساکن هستند.
,
 
,
کوه میل فرهاد،کوه صخره ای است که سراسر آن را دیوارهای صعب العبور احاطه کرده و برای رسیدن به قله امکانات فنی وسنگ نوردی لازم است.
,
 
,
این کوه ۱۸۰ متر ارتفاع، در منتهی الیه جنوب شرقی رشته کوه جبالبارز که قله ای منفرد از سنگ گرانیت با شیب بیش از ۸۰ درجه است و از کوه های جوان مربوط به دوره ترشیاری است.
,
 
,
درجه سختی صعود به قله در بعضی از دیواره ها ۱۶.۵متر است و برای صعود به قله هیچ راه آسانی وجود ندارد و صعود به قله با تجهیزات و سرپرستی سنگ نورد با تجربه امکان صعود به قله میسر است.
,
 
,

ساختار و زمین شناسی

,
 
,
میل فرهاد یک اندیس فلزی است و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است. سنگ میزبان این اندیس گرانودیوریت، گرانیت است و دیرینگی آن به دوران الیگومیوسن می‌ رسد. در این اندیس، پاراژنزهای آزوریت یافت می ‌شوند.
,
 
,
شایان ذکر است،با ایجاد یک بومگردی و ایجاد بازارچه فروش محصولات خانگی در این منطقه و دعوت از کوه نوردان و گردشگران می توان به اقتصاد منطقه کمک کرد. 
,
 
,
میل فرهاد در شهر زهکلوت از توابع شهرستان رودبارجنوب قرار دارد. فاصله شهر زهکلوت (جازموریان) تا رودبار جنوب در حدود ۶۵ کیلومتر می باشد و فاصله زهکلوت تا میل فرهاد حدود ۳۵ کیلومتر است. فاصله رودبار جنوب تا مرکز استان کرمان نیز حدود ۳۳۳ کیلومتر است.
,

 
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه