اخبار داغ

تکرار مشکلات کشاورزان در بام نفت ایران/ گوجه‌کاران خانه‌نشین می‌شوند؟+تصاویر

تکرار مشکلات کشاورزان در بام نفت ایران/ گوجه‌کاران خانه‌نشین می‌شوند؟+تصاویر
کشاورزان گچسارانی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای تولیدگوجه‌فرنگی کرده‌اندو امیدوارند که با فروش محصول خود ضمن تأمین هزینه‌های تولید،بتوانند مخارج زندگی خود را طی یک سال مرتفع کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛ دشت لیشتر در شهرستان گچساران دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که یکی از ظرفیت‌های مهم این منطقه نیز تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل است.دهستان لیشتربه عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی در استان به شمار می رود و در فصول سرد سال بخش قابل توجهی از نیازهای استان و دیگر مناطق کشورمان را تأمین می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

, ,

فصل برداشت گوجه‌فرنگی چند هفته‌ای است که در لیشتر آغاز شده و کم کم به اوج برداشت این محصول می‌رسیم تا این محصول به چرخه بازار نیز وارد شوند، هرچند کشاورزان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای تولید گوجه‌فرنگی کرده‌اند و امیدوارند که با فروش محصول خود ضمن تأمین هزینه‌های تولید، بتوانند مخارج زندگی خود طی یک سال را مرتفع کنند.

,

با این حال امسال حدود ۶۰۰ هکتار گوجه فرنگی پاییزه در بام نفت ایران کشت شده و فصل برداشت هم فرا رسیده است و کشاورزانی که چند ماه تلاش کرده اند تا محصولات شان به بار بنشیند، اما این روز‌ها هم چندان رغبتی به برداشت ندارند اگرچه آن ها مدعی هستند که قیمت آنقدر پایین است که هزینه کارگر و سبد هم در نمی‌آید.

,

یکی از کشاورزان می افزاید:دولت تعرفه زیادی برای صادرات در نظر گرفته و همین باعث شده که صادرات انجام نشود و محصولات، مشتری نداشته باشند.آبان و آذر زمان برداشت گوجه پاییزه است، اما با توجه به صادر نشدن محصولات، گوجه تولیدی مازاد بر نیاز کشور می‌شود و مشتری برای خرید نیست و حتی گوجه برای تولید رب هم خریدار ندارد.

,

دیگری هم اینگونه ادامه می دهد که دشت لیشتر  از قطب‌های تولید گوجه‌فرنگی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که سالانه حجم بالایی از محصول گوجه فرنگی را تولید و وارد بازار می‌کند، اما این روزها گوجه کاران این منطقه به شدت نگران بازار فروش خود هستند.

,

, ,

جدای از این اظهارات گوجه کاران لیشتر بازهم معتقدند که قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته و با توجه به هزینه بسیار بالای تولید، این کاهش قیمت فروش می‌تواند کشاورزان را خانه‌نشین کرده و از کشاورزی دور کند.آنها می گویند با گرفتن وام‌های هنگفت از بانک‌ها اقدام به کشت گوجه‌فرنگی کرده‌اند و با این هزینه‌های بالا و درآمد کم دچار مشکلات بسیاری در آینده خواهند شد و ادامه کشاورزی شان نیز به مخاطره می افتد،بنابراین می‌طلبد که مسئولان عزمی راسخ برای رفع مشکلات گوجه کاران داشته باشند.

,

با این تفاسیر نیز بی‌رغبتی گوجه کاران لیشتر و اعتراضات آنان به جهت تعرفه زیاد صادرات گوجه و نبود صنایع تبدیلی در استان، پای استاندار کهگیلویه و بویراحمد را به این مسئله بازکرد تا در گفتگو با "محمد مخبر" معاون اول رئیس جمهور نسبت به رفع هرچه زودتر این مشکل اقداماتی را مورد توجه قرار دهند.

,

احمد زاده در این خصوص می گوید:مقرر شد تا در زمینه اخذ عوارض صادرات گوجه که از ۶ هزار به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته بود، تجدید نظر شود.تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ۶ به ۱۲ هزار تومان باعث بالا رفتن هزینه های تمام شده این محصول و مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

,

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد می افزاید:همزمانی برداشت محصول در دیگر استان ها، تولید انبوه، نبود بازار و تقاضای متناسب با تولید، نبود صادرات به کاهش قیمت گوجه فرنگی و تشدید مشکلات گوجه کاران افزوده است.

,

, ,

وی ادامه می دهد:از هزار هکتار سطح زیر کشت گوجه در استان ، ۶۵۰ هکتار آن در منطقه لیشتر گچساران قرار دارد و بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۵۰ هزار تن محصول روی دست کشاورزان مانده است.

,

استاندار کهگیلویه و بویراحمد درادامه هم تاکید می کند که برای جلوگیری از زیان گوجه کاران، باید راهکاری ارائه شود که خرید حمایتی از آن ها انجام شود و یا به سردخانه ها و کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی انتقال داده شوند.

,

اما این گفتگوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با معاون اول رئیس جمهور پایان این مشکل نبود و عصر روز گذشته نیز برای بررسی مشکلات گوجه کاران لیشتر گچساران،شخصا به این منطقه رفت و با کشاورزان لیشتر دیدار و گفت‌وگو کرد.

,

احمدزاده در این دیار هم گفته بود که  دولت در سال گذشته در تعرفه تغییراتی داد و تعرفه صادرات را از 6 هزار تومان به 12 هزار تومان درهر کیلو افزایش داد و این افزایش تعرفه موجب شد که صادرات گوجه با مشکل مواجه شود و هزینه صادرات برای کشاورزان بالا برود.

,

, ,

 

,

وی در ادامه عنوان کرده بود که در خصوص مشکل گوجه کاران با وزیر کشاورزی صحبتی داشتیم از وی خواستیم که تعرفه گوجه کاران برداشت شود تا به کشاورزان کمکی شود و همچنین با صادرات گوجه بخشی از خسارات گوجه کاران جبران شود که خوشبختانه موافقت  شد و تعرفه برداشته شد.

,

هرچند استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرده بود که باید تلاش کنیم تا هرچه سریعترگوجه‌ها برداشت و صادر شود.

,

با این تفاسیر نیز معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی در گفتگو با رسانه ها با اشاره به افت قیمت گوجه‌فرنگی در کشور گفته بود که مشکلات گوجه‌کاران در سطح ملی پیگیری و چاره‌اندیشی می‌شود.

,

به گفته محمد علی نیکبخت  طی یک هفته اخیر مشکلات گوجه‌کاران با جدیت دنبال شده و پیگیری مستمری در این زمینه صورت گرفت.مهمترین وظیفه جهاد کشاورزی حمایت از تولید و تولیدکننده است و همه ظرفیت‌ها را در این زمینه به کار گرفته‌ایم.

,

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرده که حق کشاورزان است که محصول آنها به موقع فروش برود. همه این مسائل مربوط به وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نیست و دستگاه‌های مختلف در این زمینه تأثیرگذار هستند.

,

نیکبخت بیان اینکه با همه توان و ظرفیت از گوجه‌کاران حمایت خواهیم کرد بیان کرده که هیچکس در کشور راضی به ضرر کشاورزان نیست و همه توان خود را در راه حمایت از کشاورزان به کار می‌گیریم که با هماهنگی میادین تلاش می‌کنیم بازار گوجه‌فرنگی بهبود یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه