اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

باید مجاری شنیدن سخنان معترضین طراحی شود/ اذهان آشفته اجازه عبور از بحران را نمی دهند

باید مجاری شنیدن سخنان معترضین طراحی شود/ اذهان آشفته اجازه عبور از بحران را نمی دهند
“حسین بهمنش” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما هنوز بر سر مفاهیم به اجماع لازم نرسیده‌ایم و مسائل سرگشاده زیادی داریم، گفت: هنگامی که روی مسئله‌ای اجماع نمی‌شود و سرگشاده می‌ماند به عنوان یک مسیر پر باتلاق اجازه عبور از بحران را به شما نمی‌دهد؛ چون ذهن‌ها را آشفته می‌کند این در حالی است که ما باید بر سر این مسائل باید به تفاهم برسیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “حسین بهمنش” در گفتگو با ۸دی درباره ریشه‌ی اغتشاشات اخیر با تأکید بر صحت سنجی اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و خبری اظهار داشت: در ماجرای اخیر ما به شدت از عدم فهم مخاطب و جامعه رنج می‌بریم، یعنی شما با سنخی مواجه هستید که کنشگر ماجرا به عنوان معترض و یا اغتشاشگر هستند که به هیچ عنوان حاضر به پذیرش دیالوگ و گفتگو با حکومت و نظام نیستند و در عین حال متولیان فرهنگی – رسانه‌ای و تربیتی نیز کمترین میزان گفتگو را با این‌ها داشته‌اند. ضمن اینکه همان اندک گفتگو را هم به شکل کاملاً بروکراتیک با آن‌ها داشته‌اند. یعنی گفته‌اند تشخیص ما این است که بچه‌ها بیایند صرفا به عنوان شنونده، سخنان ایشان را بشنوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
وی افزود: چند درصد از این سخنان یک طرفه شنیده می‌شود؟ وقتی جنس مخاطب شما شنونده نباشد به سراغ مجاری و رسانه‌هایی که از آنها بشنود خواهد رفت. ما با افرادی مواجه هستیم که به شدت تمایل به نشنیدن دارند، لذا باید مجاری شنیدن را برای آنها باز کنیم. این مجاری بسترهای مختلف دارد. شما باید برای این جنس مخاطبان خودتان، چالش‌های ورزشی، گفتگوهای چالشی، تخاطب‌های تک‌نفره و چندنفره را طراحی کنید.
,
 
,
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: حاصل عدم گفت‌وگو و عدم تفاهم و عدم اجماع بر سر مفاهیم منجر به این شد که دشمن بتواند جمعی از این رهاشدگان و وِل شدگان را جذب کند و در سناریوی خودش به میدان بیاورد.
,
 
,
راه حل ها در درون بحران شکل می‌گیرند
, راه حل ها در درون بحران شکل می‌گیرند,
 
,
بهمنش ادامه داد: راه حل در درون بحران شکل می‌گیرد؛ یعنی ما زمانی می‌توانیم امیدوار باشیم که مسیر روشنی برای فردای پس از اغتشاشات رقم می‌زنیم که راه حل ما در درون بحران زاییده باشد. شما وقتی همه راه‌حل‌های اساسی را بررسی می‌کنید می‌بینید در درون صحنه حاصل شده است. اگر جنگ به عنوان آزمایشگاه وسیع شرایط سخت و بسیار مناقشه‌برانگیز نبود شما هرگز نمی‌توانستید به بسیاری از دستاوردهای نظامی و امنیتی که امروز دارید ببالید.
,
 
,
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: دستاوردهای موشکی جمهوری اسلامی زمانی متولد شد که صدام به شهرهای ما موشک می‌زد و ما باید به سطح آنها می رسیدیم تا امکان مواجهه برابر صدام برای ما فراهم می‌شد. بنابراین راه حل در بحران زاییده شد. بحران کنونی هم فرصت‌های زیادی برای ما دارد.‌ ما باید یک نگاه دیگری به ظرفیت‌های خودمان و به مسیری که طی کرده‌ایم داشته باشیم.
,
 
,
فرم تکراری و بدون جذبه مخاطب نخواهد داشت
, فرم تکراری و بدون جذبه مخاطب نخواهد داشت,
 
,
بهمنش گفت: ما بدون اینکه محتوای لازم را تولید کنیم مداوم فرم‌ها را باز تکرار کرده‌ایم. فرم تکراری و بدون جذبه مخاطب نخواهد داشت. ما هنوز بر سر مفاهیم به اجماع لازم نرسیده‌ایم و مسائل سرگشاده زیادی داریم. هنگامی که روی مسئله‌ای اجماع نمی‌شود و سرگشاده می‌ماند به عنوان یک مسیر پر باتلاق اجازه عبور از بحران را به شما نمی‌دهد؛ چون ذهن‌ها را آشفته می‌کند. ما باید بر سر این مسائل باید به تفاهم برسیم.
,
 
,
این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه بر سر مسائل رسانه‌ای داخلی هم اجماع نداریم اظهار کرد: کار به جایی رسیده است که بسیاری از فعالان رسانه‌ای امروز از فیلترشکن استفاده می‌کنند و این نتیجه عدم اجماع آن بر سر مسائل است. در حالی که شما اپلیکیشن داخلی دارید اما نمی‌توانید بر سر استفاده از آن و بسیاری از موضوعات دیگر اجماع کنید.
,
 
,
وی گفت: چنانچه اگر بنا باشد مسیر روشنی را برای فردای پس از اغتشاشات ترسیم کنیم باید یک نگاه به خود و ظرفیت‌های خودمان و به خصوص ظرفیت‌های انسانی خودمان داشته باشیم. ظرفیت انسانی منجر به شکوفایی می‌شود چون ایمان هم پشت آن است. بنابراین نیروهای مؤمن و معتقد به انقلاب اسلامی باید یک بار دیگر به هم دیگر نگاه کنند. آسیبی که تاکنون دچار آن شده ایم این است که هر کدام از نیروهای معتقد به نظام با عاریه گرفتن یک اعانه بروکراتیک از یک دستگاه و اداره، کار محدودی و ریزی را انجام می‌دهند. نگاهشان به همدیگر نیست و به دست‌ها و کمک‌های ایمانی و همدل شدن و اتحاد کنار یکدیگر نیست. این‌ها عمدتاً می‌خواهند از مسیرهای بروکراتیک و سازمانی کار را پیش ببرند. امیدوارم بحران اخیر تلنگر خوبی باشد که به همدیگر بر گردیم و قلب‌های مان به هم نزدیک شود و‌دست‌هایمان گره بیشتری به همدیگر بخورد. این باعث بروز خلاقیت و باز شدن مسیرهای جدید می‌شود تا فردای بهتری بسازیم.
,
 
,
توصیف دقیق و شناخت دقیق صحنه اولین گام است
, توصیف دقیق و شناخت دقیق صحنه اولین گام است,
 
,
این استاد دانشگاه درباره اقدامات فردی نیروهای معتقد به نظام در دوران اغتشاشات نیز گفت: توصیف دقیق و شناخت دقیق صحنه اولین گام است؛ یعنی صحنه شناسی وضعیت و استخراج مختصات دقیق آن در ابتدا ضرورت دارد. من به عنوان یکی از کنشگران فرهنگی و علمی در استان به کمک ابزارهای موجود تلاش کردم به سمت توصیف صحنه بروم. یکی از این ابزارها نشست با دانشجویان بوده است. تخاطب‌ها و گفتگوهای چهره‌به‌چهره با اساتید و فعالیت در رسانه‌ای مثل برنامه تکاپو که در همان هفته‌های اول اغتشاشات به سمت ویژه‌برنامه با موضوع اغتشاشات رفت از دیگر فعالیت‌ها برای کاهش هزینه اغتشاشات بوده است.
,
 
,
بهمنش ادامه داد: ما خودمان را در کنار دوستان دیگر انقلابی قرار دادیم. در صحنه بودن به این معنی نیست که شما مرتب به ماجرا تنه بزنید؛ بلکه باید هم‌جبهه‌ای‌های خودتان را پیدا کنید. کنار هم قرار گرفتن و رسیدن به یک ایده و خلاقیت مشترک و همدلی‌کردن و رسیدن به یک همدلی مشترک بخشی از کاری بود که ما تلاش کردیم انجام دهیم. بنابراین اگر در ساحت شخصی و سازمانی بخواهیم اقداماتی را رقم بزنیم بهترین مسیر و مهم‌ترین اقدام ما رفتن به سمت ایجاد صحنه‌های گفت‌وگو است. صحنه‌هایی که در آن تلاش کردیم گفت‌وگوی منطقی و در عین حال اعتماد برانگیز و امیدوارکننده میان اساتید رقم بزنیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه