اخبار داغ

یادداشت؛

نقش دانشگاه در توسعه حسابداری پایداری

نقش دانشگاه در توسعه حسابداری پایداری
توسعه پایدار، در سال‌های اخیر در بین افراد فعال در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و یک رویکرد توجیهی برای تقریباً تمامی حوزه‌ها و مسائل مرتبط با زندگی اجتماعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، توسعه پایدار فرایند مستمر از دگرگونی انطباق و سازگاری همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی در استفاده از منابع هدایت سرمایه‌گذاری‌ها و جهت‌گیری توسعه فناوری با در نظر گرفتن نیاز های بشری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصرهامون, ،,

اندازه‌گیری انعکاس و گزارشگری ابعاد مختلف توسعه پایدار حرفه‌ای حسابداری را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده که باعث ظهور مقوله جدیدی تحت عنوان حسابداری پایداری شده است.

دانشگاه‌ها به عنوان مبادی تولید کننده در تعریف توسعه پایدار نسل بندی شده اند به این صورت که دانشگاه‌های نسل اول آموزش محوری را دنبال می‌کنند و دانشگاه‌های نسل دوم آموزش و پژوهش را مد نظر قرار دادند اما دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش کارآفرین هستند دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم ارزش آفرین و تمدن‌ساز هستند.

دانشگاه با آگاهی بخشی نقش مهمی در ایجاد اعتماد امنیت مشارکت و همبستگی اجتماعی دارد همچنین توسعه پایدار به زیرساخت نیاز دارد و دانشگاه یکی از زیرساخت‌های توسعه پایدار است توسعه پایدار یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع بشری است در گذشته رشد علم طولی بود اما توسعه پایدار نیازمند بین‌رشته‌ای شدن و کارآمد شدن رشته‌ها در جامعه است.

پژوهش رکن اساسی توسعه پایدار است اگر پژوهش در اسناد بالادستی به توسعه پایدار نیندیشیده باشد آن پژوهش ابتر است و کارایی لازم را در جامعه راندارد.

در کشور ما طی سال‌های اخیر به مسئله پژوهش در اسناد بالادستی از جمله سند راهبردی علم و فناوری و آمایش سرزمین توجه شده فعالیت های پژوهشی در نسل های جدید دانشگاه رویکرد توسعه پایدار دارد، دانشگاه‌های کارآفرین می‌توانند ریل گذاری توسعه پایدار را انجام دهند.

همچنین در توسعه پایدار باید سهم مهمی برای منابع انسانی قائل شویم زیرا دولت ها برای برنامه ریزی جهش اقتصادی به منابع انسانی نیاز دارند، منابع انسانی در دانشگاه تربیت و به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی محسوب می شوند نقش دانشگاه در توسعه پایدار مهم و اثرگذار است.

به قلم رضاستوده، عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد نیکشهر

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه