اخبار داغ

معاون کودک‌ونوجوان مجموعه تبیان:

«خانواده» جایگاه تفکر نقادانه و هویت‌بخشی به نوجوان است

«خانواده» جایگاه تفکر نقادانه و هویت‌بخشی به نوجوان است
حق‌پناه گفت: اگر نوجوان دارای هویت شد دعوای خانوادگی را بیرون منزل نمی‌برد و تحت تأثیر هر بازنمایی و حبابی قرار نمی‌گیرد بنابراین جایگاه تفکر نقادانه و هویت بخشی ابتدا خانواده است که تربیت رسانه‌ای ازآنجا شروع می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، حسین حق‌پناه در نشست روشنگری و بصیرت‌افزایی اظهارداشت: ما در فضایی قرار داریم که نمی‌توان به افراد برچسب زد یا آن‌ها را تحلیل و قضاوت کرد، وقتی نوجوان و یا جوان در فضای رسانه گام برمی‌دارد با این تضاد فضا مواجه می‌شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

وی افزود: درگذشته ما مذهبی و غیرمذهبی، حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی داشتیم اکنون این دوگانه‌ها جواب‌گو نیست چون برخی مذهبی‌ها هم مخالف قانون حجاب یا گشت ارشاد هستند.

,

معاون کودک و نوجوان مجموعه تبیان عنوان کرد: نسل امروز را با الفاظ مختلف می‌شناسند مانند دهه‌هشتادی‌ها یا نسل Z  که مهم‌ترین ویژگی‌اش دسترسی دائمی و بی‌سابقه به فضای مجازی است و این مهم‌ترین تفاوت نسل Z با نسل‌های X و Y است. چون این نسل بومی فضای مجازی است و بودن در مجازی را حق مسلم خود می‌داند.

,

وی بیان کرد: بخشی از این نسل در میدان یا فضای مجازی چیزی را فریاد می‌زند که انگار تا کنون شنیده نشده است، مسئله‌ای که باید روی آن تمرکز کرد کلیدواژه‌ی شکاف نسلی است. آیا این نسل مخالف ارزش‌های نسل قبل از خود است و می‌خواهد تاریخ را جور دیگری بنویسد؟ 

,

حق پناه گفت: به‌جای تأکید روی کلیشه‌ها باید روی واقعیت‌ها، پژوهش‌ها، تحقیقات و مصاحبه‌ها دقت کنیم این واقعیات چیزی را نشان می‌دهد که ما از آن به‌عنوان شکاف درون نسلی یاد می‌کنیم که با شکاف بین نسلی متفاوت است یعنی در همین نسل، نوجوانانی داریم که حتی سلام فرمانده خوانده‌اند اما در کف خیابان دست به اغتشاش زده‌اند و از طرفی نوجوانانی داریم که سلام فرمانده نخوانده‌اند اما کف خیابان هم نیامده‌اند در فتنه‌ها این شکاف درون نسلی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

,

وی تصریح کرد: با یک بازنمایی رسانه‌ای مواجه هستیم که صاحبان آن دارند یک تصویر رسانه‌ای خلق می‌کنند همان‌طور که در سلام فرمانده با یک واقعیت و بازنمایی رسانه‌ای مواجه بودیم در فتنه‌ی اخیر نیز با این مسئله مواجه هستیم، با این تفاوت که در سلام فرمانده شبکه‌های تلویزیونی حامی سرود بودند اما در اغتشاشات، یک ارتش مجهز رسانه‌ای با انواع شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای و خبرگزاری‌ها از فتنه حمایت می‌کنند که بازنمایی رسانه‌ای را بهتر از ما بلدند.

,

معاون کودک و نوجوان مجموعه تبیان با بیان اینکه برای فردی که کف میدان نباشد واقعیت رسانه‌ای بر واقعیت واقعی ارجحیت دارد و آن را اصل می‌داند گفت: دانشمندان علم ارتباطات به این امر، مارپیچ سکوت می‌گویند. نسلZ در مارپیچ سکوت گیر کرده و در یک حباب رسانه‌ای زندگی می‌کند، او باور دارد که هرچه در رسانه هست واقعیت دارد پس در این حباب هر صدای موافق، خودش یک تقویت‌کننده است.

,

وی تصریح کرد: از جهت فوق، نوجوان انقلابی با نوجوان غیرانقلابی تفاوتی ندارد چون هر دو فکر می‌کنند در اکثریت هستند. راه‌حل چیست؟ همان‌که قرآن توصیه کرده یعنی شنیدن. البته شنیدن همراه با تفکر و نگاه نقادانه، پس قبل از آن‌که چیزی بگوییم باید شنونده باشیم.

,

حق پناه اظهارداشت: برای آن‌که شنونده خوبی باشیم نیاز به تربیت رسانه‌ای داریم، بسیاری از این نوجوان‌ها ذهنیت لج کرده و هیجان‌زده دارند که باید ابتدا آن‌ها را بپذیریم و گفت‌و‌گوی عقلانی انجام دهیم.

,

وی با اشاره به اینکه نوجوان ظلم‌ستیز کف خیابان برای ما ارزشمند است او فقط در مصداق و روش ظلم‌ستیزی دچار اشتباه شده است افزود: این نوجوان‌ها خود را متعلق به‌جایی نمی‌دانند بنابراین ابتدا باید به آن‌ها هویت داد که البته راه‌حل این کار بیرون از رسانه است و از دل خانواده شروع می‌شود.

,

معاون کودک و نوجوان مجموعه تبیان عنوان کرد: اگر نوجوان دارای هویت شد دعوای خانوادگی را بیرون منزل نمی‌برد و تحت تأثیر هر بازنمایی و حبابی قرار نمی‌گیرد بنابراین جایگاه تفکر نقادانه و هویت بخشی ابتدا خانواده است که تربیت رسانه‌ای ازآنجا شروع می‌شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه