اخبار داغ

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی:

دست دستگاه‌های اجرایی خراسان شمالی در جیب دهیاری‌ها/ تهیه نقشه راه برای درآمدزایی روستاها

دست دستگاه‌های اجرایی خراسان شمالی در جیب دهیاری‌ها/ تهیه نقشه راه برای درآمدزایی روستاها
امین کلاته با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرای برخی از طرح های عمرانی در روستاها از اعتبارات دولتی در اختیار دهیاری ها بهره برداری می کنند، گفت: این مشارکت مالی، تحت فشارهای سیاسی و اجتماعی بر دهیاری‌ها تحمیل می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امین کلاته، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در حال حاضر، در خراسان شمالی 713 دهیاری فعالیت دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

کلاته درباره نقش و کارکرد دهیاری های در سطح روستاها عنوان کرد: در ابتدا، برای دهیاران روستاها 48 وظیفه قانونی تعریف و ابلاغ شده بود که به مرور تعداد وظایف دهیاران به بیش از 60 وظیفه رسیده است.

,

وی گفت: جمع آوری آب های سطحی، جمع آوری پسماند، ساماندهی آرامستان ها، انجام ساخت و سازهای روستایی، نظارت بر اجرای طرح های هادی روستایی، مشارکت در اجرای طرح های هادی روستایی و جلب مشارکت مردم در مدیریت روستا از جمله وظایف دهیاران در سطح روستاها هستند.

,

این مسئول درباره منابع مالی در اختیار دهیاران نیز بیان کرد: هر ساله کمک های دولتی شامل اعتبارات ماده 38 ( از محل مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات ماده 39 ( کمک های اعتباری سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور)، عوارض گمرکی و ردیف اعتبارات نفت نیز به عنوان ماده 42 و ماده 58 به حساب دهیاری های کشور برای صرف در امور هزینه های جاری دهیاری ها و طرح های عمرانی تعریف شده برای روستاها واریز می شوند.

,

وی خاطرنشان کرد: اختصاص اعتبار ماده 42 به حساب دهیاری های کشور امسال ابلاغ شد.

,

کلاته عنوان کرد: اختصاص و واریز اعتبارات مواد 38 و 39 به حساب دهیاری ها به طور مستقیم توسط سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور و مبتنی بر سرانه جمعیت هر روستا انجام می شود.

,

وی افزود: این در حالی است که واریز اعتبارات مواد 42 و 58 از محل عوارض گمرکی و اعتبارات نفت به حساب دهیاری ها ، طرح محور است و باید برای اجرای طرح های جدید روستا و یا تکمیل طرح های ناتمام روستا هزینه شوند و اختصاص آن به دهیاری ها مبتنی بر سرانه جمعیت روستا نیست.

,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه مبالغ اختصاص این دو ردیف اعتباری برای مناطق روستایی استان های محروم، بیشتر است، خاطرنشان کرد: نحوه هزینه کرد سالیانه آن در میان مناطق روستایی استان طی تعامل میان دفتر امور عمرانی، دفتر امور روستایی استانداری، دهیاری ها و بخشداری ها تعیین تکلیف می شوند.

,

کلاته همچنین گفت: 40 درصد از این اعتبارات اختصاصی به دهیاری ها باید برای هزینه های جاری دهیاری و 60 درصد دیگر از این اعتبارات اختصاصی باید برای امور عمرانی در روستاها صرف شوند.

,


واریز 102 میلیارد تومان اعتبارات دولتی به حساب دهیاری های استان، طی 8 ماده گذشته

,
, واریز 102 میلیارد تومان اعتبارات دولتی به حساب دهیاری های استان، طی 8 ماده گذشته, واریز 102 میلیارد تومان اعتبارات دولتی به حساب دهیاری های استان، طی 8 ماده گذشته,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی اعلام کرد: در سال 1400، از محل اعتبارات دولتی یاد شده مبلغ 86 میلیارد و 200 میلیون تومان به حساب دهیاری های استان واریز شده بود.

,

وی افزود: 49 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات ماده 38، 32 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات ماده 39 و پنج میلیارد و 200 میلیون تومان آن از محل اعتبارات ماده 58 به حساب دهیاری های استان واریز شدند.

,

کلاته خاطرنشان کرد: در سال گذشته مانده اعتبارات دهیاری های کوچک استان در مجموع 55 میلیارد و 200 میلیون تومان شد تا در زمان مناسب برای آسفالت معابر این روستاها هزینه شود.

,

وی همچنین عنوان کرد: اعتبارات دولتی یاد شده که طی هشت ماهه نخست امسال به دهیاری های استان اختصاص یافته مبلغ 102 میلیارد و 400 میلیون تومان است.

,

این مسئول افزود: 45 میلیارد و 200 میلیون تومان آن از محل اعتبارات ماده 38، 55 میلیارد و 800 میلیون تومان آن از محل اعتبارات ماده 39، دو میلیارد و 500 میلیون تومان آن از محل ماده 58 و هشت میلیارد و 800 میلیون تومان آن از محل اعتبارات ماده 42 بوده اند.

,

وی گفت: طی هشت ماهه نخست امسال مبلغ هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده 58 و ماده 42 بدون نظرخواهی از استان و به طور مستقیم توسط سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور به حساب برخی از دهیاری های استان واریز شده است.

,

کلاته یادآور شد: تا به کنون مانده دهیاری های کوچک استان به مبلغ 95 میلیارد تومان رسیده است.

,

 

,

 اجرای 104 طرح اقتصادی دهیاران استان بر زمین ماند

,  اجرای 104 طرح اقتصادی دهیاران استان بر زمین ماند,  اجرای 104 طرح اقتصادی دهیاران استان بر زمین ماند,

افزون بر این، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی بیان کرد: دهیاری ها علاوه بر چهار ردیف اعتبارات یاد شده، می توانند از دیگر منابع درآمدی شامل هبه ( کمک مردم به روستا)، عوارض محلی همچنین جذب سرمایه گذاران و یا انجام سرمایه گذاری طرح های اقتصادی و درآمدزا در روستا با بهره گیری از تسهیلات ارزان قیمت بهره مند شوند.

,

وی درباره دریافت عوارض محلی گفت: بر اساس قانون، شوراهای بخش هر ساله برای روستاها عوارضی را تعریف و پیش بینی می کنند که به دهیاران ابلاغ می شوند تا از ساکنان روستا دریافت شود.

,

کلاته افزود: با توجه به اینکه عوارض محلی تعریف شده در حدود 50 نوع عوارض است، با این وجود، دهیاران فقط سه تا چهار نوع از عوارض را از روستاییان دریافت می کنند که همین امر موجب می شود که سطح درآمد دهیاری های استان پایین باقی بماند.

,

وی همچنین درباره انجام سرمایه گذاری دهیاران در مناطق روستایی خود نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه، قانون اجازه این اقدام را به دهیاران داده است، در همین راستا، طی دو سال گذشته 110 طرح اقتصادی و درآمدزا توسط شماری از دهیاران استان، تهیه شده بودند که بسیاری از آنها به علل مختلف از جمله مواجه با روند طولانی مراحل اداری و برخورد با نوسانات بالای قیمت اقلام و ابزار اجرایی نشدند.

,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی افزود: از مجموع 110 طرح اقتصادی آماده سرمایه گذاری در روستاهای استان فقط شش طرح با دریافت تسهیلات بانکی اجرایی شدند.

,

وی احداث جایگاه سوخت در روستای قره بیل، احداث مجتمع تولید صنایع چوبی در روستای خرق در شهرستان فاروج، احداث مجتمع ورزشی در روستای حسین آباد در شهرستان شیروان، خرید مینی بوس و احداث بازارچه محلی در روستای ارکان در شهرستان بجنورد را از جمله شش طرح اقتصادی اجرایی شده توسط دهیاران این روستاها برشمرد.

,

کلاته افزود: سود حاصل از این سرمایه گذاری ها برای خود مناطق روستایی هزینه خواهد شد.

,

 

,

تحمیل مشارکت مالی به دهیاری ها

, تحمیل مشارکت مالی به دهیاری ها, تحمیل مشارکت مالی به دهیاری ها,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود بهره برداری دستگاه های اجرایی استان از اعتبارات دولتی در اختیار دهیاری ها برای انجام برخی از طرح های عمرانی در سطح روستاها را عادت بد دستگاه های اجرایی در استان نامید و گفت: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی یاد شده ای که به حساب دهیاری ها واریز می شود، نقدی است و اسناد خزانه نیست، بنابراین دستگاه های اجرایی استان دست در جیب دهیاری ها می برند.

,

وی افزود: این در حالی است که این اقدام دستگاه های اجرایی غیر قانونی است و این رویه بار سنگینی را بر دوش دهیاری ها تحمیل کرده است.

,

در عین حال، کلاته یادآور شد: البته فشارهای اجتماعی و سیاسی وارده به دهیاری های استان نیز موجب شده است که دهیاران به این تحمیل دستگاه های اجرایی تن بدهند و در اجرای طرح های عمرانی که انجام آنها در وظیفه دهیاری ها تعریف نشده است، مشارکت مالی داشته باشند.

,

وی گفت: به طور مثال، دهیاری ها وظیفه دارند که برای رفع اتفاقات آب در لوله کشی های آب سطح روستا اعتبار هزینه کنند، این در حالی است که دهیاری ها مجبور شده اند در زمینه انتقال شبکه آب به روستا که در وظیفه دهیاری ها تعریف نشده است نیز مشارکت مالی داشته باشند.

,


تخلفات دهیاری های استان به کمتر از 5 درصد رسید

,
, تخلفات دهیاری های استان به کمتر از 5 درصد رسید, تخلفات دهیاری های استان به کمتر از 5 درصد رسید,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی در ادامه درباره انجام بازرسی ها از عملکرد و هزینه کرد دهیاری های روستاهای استان نیز اظهار کرد: هر ساله انجام بازرسی ها از عملکرد دهیاری ها توسط نهاد بازرسی کل قوه قضاییه، دیوان محاسبات، مراجع امنیتی همچنین انجام بازرسی های مورد نیز توسط دفتر امور روستایی استانداری استان انجام می شوند.

,

کلاته با بیان اینکه بر اساس قانون، امکان انحراف و تخلف بین پنج تا 10 درصد به دهیاری ها داده شده، گفت: طی چند سال اخیر تخلفاتی شامل جابجایی سر فصل های اعتباری، سوء استفاده های مالی و هدر رفت اعتبارات در اختیار دهیاری ها به حداقل خطا رسیده اند به طوریکه میزان این تخلفات به زیر پنج درصد رسیده است.

,

 
آغاز اجرای برنامه 5 ساله اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی در روستاهای استان

,
, آغاز اجرای برنامه 5 ساله اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی در روستاهای استان, آغاز اجرای برنامه 5 ساله اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی در روستاهای استان,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه مهمترین انتظار دهیاری های استان از دولت، افزایش مبلغ اعتبارات برای دهیاری ها است تا بتوانند خدمات بیشتری را به روستاهای خود ارائه دهند، اذعان کرد: هنوز بسیاری از دهیاران استان به تفکر و اراده درآمدزایی نرسیده اند.

,

وی افزود: این در حالی است که برای دست یابی دهیاری های استان به تولید درآمد و تغییر نگاه سنتی آنها دوره های آموزشی برگزار کرده ایم.

,

کلاته در ادامه اعلام کرد: دفتر امور عمرانی و دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی برای تحول در عملکرد و اقدامات دهیاری ها در سطح روستاها، تهیه و تدوین برنامه پنج ساله روستاهای استان را در دستور کار قرار داده است که این برنامه تا پایان سال به عنوان نقشه راه دهیاران استان تهیه می شود.

,

وی گفت: رویکرد و هدف تهیه این برنامه در زمینه آموزش روستاییان، تسهیل گری، هدفمند کردن پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان، مهارت آموزی روستاییان، انجام سرمایه گذاری های موفق در مناطق روستایی و بهبود وضعیت اقتصادی و عمرانی مناطق روستایی استان است.

,

این مسئول بیان کرد: این برنامه که تهیه شود دهیاران، شوراهای روستاها، دستگاه های اجرایی استان مکلف به اجرای آن هستند.

,

وی همچنین خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی ملزم خواهند شد که در زمینه های اعتباری، مشاوره ای و ترویجی با دهیاران همکاری کنند.

,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی افزود: تحمیل فشارهای سیاسی بر دهیاران برای انجام طرح هایی که در وظیفه دهیاری ها نیست نیز کاسته خواهد شد.

,

وی اعلام کرد: هر چند که هنوز تهیه این برنامه به پایان نرسیده است، با این وجود، اقدامات مد نظر در این برنامه از جمله در زمینه های ساخت و سازهای روستایی، اشتغال آفرینی، ارائه خدمات عمرانی در روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر استان آغاز شده است.

,

کلاته افزود: این اقدام در سطح 54 روستای بالای یک هزار و 500 نفر از جمله در روستاهای محمد علی پهلوان، زرد، حسین آباد، مایوان در حال انجام است.

,

وی گفت: ادامه اجرای این برنامه در سال آینده نیز در سطح روستاهای بالای یک هزار نفر آغاز می شود و سال به سال دیگر روستاهای استان نیز به حلقه اجرای این برنامه اضافه می شوند.

,


 پاسخگویی درباره اعتبارات میلیاردی واریز شده به حساب دهیاری ها، در زمان مناسب

,
,  پاسخگویی درباره اعتبارات میلیاردی واریز شده به حساب دهیاری ها، در زمان مناسب,  پاسخگویی درباره اعتبارات میلیاردی واریز شده به حساب دهیاری ها، در زمان مناسب,

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی در خاتمه درباره انتشار ادعا و انتقاد شماری از دهیاران استان مبنی بر اینکه دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی با ارسال نامه ای به وزارت کشور نسبت به واریز اعتبارات میلیاردی به حساب دهیاری های استان واکنش منفی نشان داده است، اعلام کرد: در این باره در زمان مناسب با برگزاری نشست خبری به افکار عمومی پاسخ خواهم داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه