اخبار داغ

یادداشت؛

رابطه تغذیه با میزان یادگیری دانش آموزان

رابطه تغذیه با میزان یادگیری دانش آموزان
تغذیه نقش مهمی در رشد و سلامت دانش آموزان دارد و می تواند روی میزان یادگیری آن ها مؤثر باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، اهمیت تغذیه در دانش آموزان ابتدایی بسیار بیشتر است، چرا که این سن، مهم‌ترین دوره در رشد کودک است و آن ها برای رشد بهتر به تغذیه مناسب نیاز خواهند داشت، به همین دلیل باید به وعده غذایی کودکان چه در داخل مدرسه و چه در منزل توجه شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ع, صرهامون,

مصرف مواد غذایی برای عملکرد صحیح بدن بسیار حیاتی است، با این حال طیف گسترده‌ای از مواد غذایی محبوب و موجود در مدرسه‌های امروزی در واقع مانع توانایی یادگیری دانش آموزان می‌شوند.

دانش آموزان به طور مداوم در حال تحرک هستند و برای یادگیری هم به انرژی زیادی نیاز دارند، به همین دلیل باید تغذیه مناسبی داشته باشند تا تمام املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن آن ها تأمین شود، در واقع اگر انرژی مورد نیاز آن ها از طریق چربی های مفید و کربوهیدرات تأمین نشود، پروتئین هایی که برای رشد بدنشان بوده صرف تأمین انرژی خواهد شد.

درخصوص بیماری های عفونی و ویروسی نکته بسیار مهم این است که دانش آموزان مثل بقیه افراد بالغ تنوع غذایی داشته باشند، از تمام گروه های مواد غذایی شامل غنات و میوه جات استفاده کنند.

مهم‌ترین مسئله‌ای که دانش آموزان باید مورد توجه قرار دهند، بهداشت دست‌ها و شستن آن‌ها است.

دانش آموزان قبل از خوردن مواد غذایی و بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و دانش آموزان باید از لیوان و دستمال مخصوص به خود استفاده و از فرو بردن لوازم التحریر مانند مداد، خط کش و پاک‌ کن به داخل دهان خودداری کنند.

یکی دیگر از بیماری هایی که دانش آموزان در معرض آن قرار می گیرند، عفونت های قارچی و یا شپش است، به دانش آموزان توصیه می شود هفته ای دو تا سه بار حمام کنند و موقع برگشت از مدرسه پاها و جوراب‌های خود را با آب و صابون شستشو دهند تا از آلودگی‌هایی که به آن‌ها اضافه شده، تمیز شوند.

برنامه غذایی در زمان مدرسه و خارج از مدرسه تفاوت چندانی ندارد فقط موضوع این است که در این دوره کودکان و دانش آموزان بیشتر به مصرف غذاهای فرآوری شده یا غذاهای فست فودی روی می آورند.

صبحانه مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان

سعی بر این باشد که تعداد وعده های غذایی استفاده شود بسیار مهم است وعده صبحانه را حتما استفاده کنند که اگر استفاده نشود باعث کاهش قند خون می شود که می تواند بر هوش آن ها اثر منفی بگذارد.

یک تغذیه خوب با اولین وعده غذایی روز آغاز می شود، کودکان معمولاً به دلایل گوناگون از خوردن صبحانه امتناع می کنند که در اولین گام سعی کنید برنامه صبحانه را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای خوردن این وعده غذایی در اختیار داشته باشید.

در ضمن، خوردن صبحانه به همراه سایر اعضای خانواده نیز کودک را به این امر تشویق می کند.

مصرف نکردن گروه غذایی گوشت ها و پروتئین نیز می تواند کمبود آهن و روی را در پی داشته باشد، بنابراین از آنجایی که همه موادمغذی در گروه های اصلی پراکنده هستند.

۴ گروه اصلی خوراکی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات، صیفی جات و میوه ها همراه گروه گوشت ها که علاوه بر انواع گوشت های کم چرب، پنیر و تخم مرغ و مغزدانه ها را هم دربرمی گیرد در برنامه غذایی روزانه افراد گنجانده شود.

ساعت ۱۰ صبح یک میان وعده صبح با حجم کم استفاده شود مواد غذایی که سیستم ایمنی را بالا می برند، محصولات غذایی که منبع خوبی برای ویتامین آ هستند مانند ماهی ها میگو استفاده شود از منابع غذایی ویتامین "د" زرده تخم مرغ، شیر پرچرب و محصولات دریایی مانند ماهی که منبع امگا ۳ هستند.

به قلم: منصور شهرکی، کارشناس تغذیه و سلامت

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, صبحانه مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه