اخبار داغ

رئیس سازمان اوقاف خواستار شد:

لزوم افزایش بهره‌وری وقف با اجرای پروژه‌های عمرانی/مازندران به ۸۰۰ امین موقوفات نیاز دارد

لزوم افزایش بهره‌وری وقف با اجرای پروژه‌های عمرانی/مازندران به ۸۰۰ امین موقوفات نیاز دارد
مهدی خاموشی گفت: امنای موقوفات باید به کل قوانین وقف آشنا باشند و برای افزایش بهره‌وری وقف با اجرای پروژه‌های عمرانی برنامه‌ریزی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی امشب در ارتباط ویدئوکنفرانسی در نخستین همایش منطقه‌ای آموزشی توجیهی امنا موقوفات و روسای ادارات اجرایی استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و سمنان که در ساری برگزار شد، خواستار نگاه جدید به ماده ۵ اوقاف و پیگیری و توسعه آن در امر وقف شد و اظهار کرد: امروز میزان امین‌های اوقاف با سال گذشته قابل مقایسه نیست و خروجی کار خوب است.

وی افزود: توصیه نخست این است که امنا با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند یعنی کارکردهای موفق یکدیگر را الگو بگیرند و اجرایی کنند، باید کم کم به سمت وحدت رویه در مسئله امین‌ها برویم، اگر امینی با مستاجرین برخورد نظام‌مندی دارد و جریان کارشناسی‌ها دقت نظر و الگوریتم ذهنی خوبی دارد، بقیه هم مثل او عمل کنند.

خاموشی با بیان اینکه افزایش درآمدها در بحث اجرا یک موضوع ولی در بحث بهره‌وری بالاتر بحث دیگری است، گفت: اگر زمین‌های زراعی و عرصه‌ای برای ساخت و ساز تجاری یا مسکونی، خدماتی، صنعتی و یا معدن مدنظرتان است، دقت نظر داشته باشید که نقطه نظر و پیشنهادات را به یکدیگر بدهید.

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور با اشاره  به تذکرات مفید امین، خاطرنشان کرد: امکانات امنا با یکدیگر تفاوت دارد، حرکت حقوقی ضرورت دارد، برای حدنگاری و تحکیم اسناد ثبتی و GIS خواهشمان این است که تا قبل از پایان سال هیچ حکمی باقی نماند.

وی خواستار تبادل فکر و تعامل ذهنی شد و تصریح کرد: شناخت مزیت‌های نسبی استان و بارگزاری زمینه‌ها است، تا با تکیه بر مزیت‌های نسبی مجموعه‌ها اداره شود، باید مقداری پوسته سنتی خودمان را بشکنیم و با تهیه زمین، معدن، سهام کارخانه مستعد واحد توانمندی را ایجاد کنیم تا اتفاقات خوبی رقم بخورد، امین باید به کل قوانین وقف اگرچه آشنا هست باز هم مطالعه کند و برای مباحث تخصصی برنامه داشته باشد.

*افزایش بهره‌وری موقوفات با بکارگیری 1200 امین در کشور

مدیرکل امنا موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از فعالیت هزار و ۲۰۰ امین موقوفات در کشور خبر داد و گفت: حاصل فعالیت امنای موقوفات افزایش بهره‌وری بوده است.

محمد رمضانی اظهار کرد: حدود هزار و ۲۰۰ نفر امین در کشور داریم که کاملا در حال تغییر و غربالگری است‌.
 
وی افزود: استفاده از ظرفیت امنا به تناسب موضوعاتی است که داریم، ما مجموعه‌ای از توانمندی‌های مختلف را اینجا داریم حدود ماموریت‌های مختلف امنا نیز متفاوت است، امنایی داریم که ماموریتش مختلف است.

مدیرکل امنا موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین اضافه کرد: در حال حاضر امنای چندین استان تحت خدمات مشاوره‌ای قرار می‌گیرند؛ مجموعه اتفاقاتی که در این سه سال افتاده است توسعه کمی کار بوده است و زیرساخت‌ها آماده شده است.

این مسئول گفت: استفاده از امین تهدید نیست بلکه فرصت است، این بزرگترین گامی است که صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بنا بود که امنای محترم شهرستان‌ها دعوت به همکاری شوند تا از ظرفیت آنها در اخذ حقوق موقوفات، فرهنگسازی حوزه وقف و غیره استفاده شود، عنوان کرد: بالغ بر هزار نفر امین در سطح کشور به‌کارگیری شدند.

رمضانی هدف از برگزاری این همایش را ایجاد تعامل و هم‌افزایی بین امنا و روسای دستگاه‌های اجرایی شهرستانها و همکاران اوقاف اعلام و تصریح کرد: حاصل این تعامل نیز بهره‌وری بیشتر از موقوفات است.

مدیرکل امنا موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین اعلام کرد: استان مازندران میزبان دومین همایش منطقه ای در کل کشور بود، انتظارت و توقعات امنا و روسای ادارات مطرح شد و امیدواریم که به بهره‌وری بیشتر از موقوفات منتج شود.

*نیاز مازندران به 800 امین موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندان نیز با بیان اینکه تبادل تجربه بین امنای موقوفات جهت انجام بهتر امورات قطعا موثر خواهد بود، گفت: در مازندران حداقل ۸۰۰ امین موقوفات نیاز داریم که با همکاری روسای ادارات عملی خواهیم کرد.

 حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی اظهار کرد: مازندران با وجود ۲۱۰ هزار رقبه رتبه اول را در این بخش در کشور دارد و واقفین خیراندیش طی سال‌های گذشت نزدیک به ۸۵ وقف جدید داشتند که اولین وقف فناوری کشور در مازندران بود.

وی افزود: استان مازندران میزبان هزار و ۳۶۱ امامزاده است، یکی از کارهای خوبی که در سال‌های اخیر انجام شد و در حقیقت به جا مانده بود؛ بحث اجرای ماده پنج قانون تشکیلات اوقاف بود که در سال ۱۳۹۸ استارت خورد و برکات زیادی برای استان داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندان خاطرنشان کرد: در مازندران ۱۲۲ نفر امین موقوفه داریم که در حال خدمت در سطح روستاها و شهرستان‌ها هستند؛ ما موقوفاتی داشتیم که ۴۲ سال نه اخطاری دریافت می‌کردند و نه چیزی، در سالی که گذشت ۴۵۰ هکتار زمین شالیزاری توسط اوقاف مدیریت شد که ۷۵ درصد از این اقدام را مدیون امین موقوفات هستیم.

حیدری افزود: ما در جای جای مازندران بیش از این نیاز به امنای موقوفات داریم، اعلام کرد: با عنایت به ماده ۵ قانون تشکیلات سازمان اوقاف جهت تعیین فردی به عنوان امین موقوفه و هیاتی متدین برای پیگیری امور موقوفات از سال ۱۳۹۸ باحضور دکتر خاموشی این قانون روی زمین مانده دوباره تحرک پیدا کرد.

وی افزود: از آن زمان تا الان اوقاف مازندران ۱۲۲ امین موقوفه را در جای جای استان انتخاب کرد و بلوک‌بندی صورت گرفت و باحضور و پیگیری این عزیزان، وصول مطالبات، سرمایه‌گذاری در موقوفات، اجرای امینانه نیات‌، پیگیری مسائل حقوقی و ثبتی موقوفاتی که باتوجه به کثرت کارها در اوقاف روی زمین مانده بود با حضور این عزیزان روند خوبی پیدا کرد و امروز هم نخستین همایش امنای موقوفات چهار استان  به‌صورت منطقه‌ای در ساری برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندان گفت: تبادل تجربه بین امنای موقوفات جهت انجام بهتر امورات در اوقاف قطعا موثر خواهد بود، در مازندران حداقل ۸۰۰ امین موقوفات نیاز داریم که با همکاری روسای ادارات عملی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *افزایش بهره‌وری موقوفات با بکارگیری 1200 امین در کشور, *افزایش بهره‌وری موقوفات با بکارگیری 1200 امین در کشور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *نیاز مازندران به 800 امین موقوفات, *نیاز مازندران به 800 امین موقوفات,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه