اخبار داغ

گزارشی از وابستگی مصرف برق و گاز در زمستان؛

نگرانی از قطعی برق در زمستان از کجا آب می‌خورد؟/ نفس برق به گاز وصل است

نگرانی از قطعی برق در زمستان از کجا آب می‌خورد؟/ نفس برق به گاز وصل است
با سرد شدن هوا در زمستان، صنایع بزرگ نسبت به استفاده از سوخت جایگزین اقدام می کنند، این در حالی است که براساس تقسیم بندی های قطعی گاز توسط دیسپاچینگ شرکت ملی گاز، نیروگاه ها در اولویت قطعی قرار می گیرند و به دنبال آن با کاهش تولید برق و شاید قطعی برق مواجه شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از بجنورد، هم اکنون به دلیل گسترش سرمای هوا در خراسان شمالی و افزایش مصرف گاز توسط بخش خانگی، اولویت با تامین گاز این بخش (خانگی) است تا مشکلی در گرمایش منازل هم استانی ها ایجاد نشود، که این امر سبب شده  میزان سوخت تحویلی به نیروگاه ها کاهش پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

نیروگاه‌ها در این شرایط باید از سوخت جایگزین استفاده کنند، با توجه به مشکلات تامین سوخت در مناطق سردسیر و برفی، انتظار می‌رود مردم به طور جدی نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند تا درگیر خاموشی ها نشویم و در این زمینه مشکلی برای مردم پیش نیاید.

,

نکته قابل توجه این است که چنانچه هر یک از هم استانی ها دمای منزل و یا مرکز تجاری را یک درجه کاهش و یک لامپ اضافی نیز خاموش کنند، مشکلی در زمینه تامین سوخت گاز نیروگاه ها وجود نخواهد داشت.

,

 

,

گاز ادارات پرمصرف قطع می شود

, گاز ادارات پرمصرف قطع می شود, گاز ادارات پرمصرف قطع می شود,

سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: مصرف بهینه و مصرف ایمن دو موضوعی است که در حوزه ادارات به صورت مرتب در حال رصد و تاکید است که در خارج زمان اداری و ایام تعطیل سامانه گرمایشی به صورت کامل خاموش و در زمان اداری دمای رفاه تعریف شده در راهروها 18 درجه سانتی گرد و در اتاق ها 21 درجه سانتی گراد است.

, عصراترک ,

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران و استانی طبق بخش نامه ارسالی از کشور مکلف و موظف است که اگر دستگاه یا سازمانی نسبت به مصرف بهینه کم کاری داشته باشد، در نوبت اول اخطار و در دفعات بعد در صورت عدم توجه باید گاز قطع شود.

,

هاشمی با اشاره به اینکه سال گذشته موضوع رصد مصرف بهینه گاز در دستگاه ها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: طی سال گذشته پنج دستگاه در خراسان شمالی به دلیل توجه نکردن به موضوع مصرف بهینه گازشان قطع شد اما امسال تاکنون به قطعی گاز نرسیده است.

,

وی به راهکارهای تشویقی برای صرفه جویی در مصرف گاز اشاره کرد و گفت: میزان مصرف بسته به نوع اقلیم ها، تعریف می شود که در سه پلکان ابتدای مصرف، قیمت گازبها مشابه سال قبل حساب می شود  و هیچ افزایشی شامل آنها نخواهد شد.

,

هاشمی با بیان اینکه قبض های گاز به صورت 36 روزه محاسبه می شود، گفت: اگر مصرف گاز از پلکان سه بالاتر رفت به ازای هر پلکان 40 درصد به پلکان قبلی اضافه می شود.

,

 

,

قطع گاز خانگی در زمستان خط قرمز شرکت گاز است

, قطع گاز خانگی در زمستان خط قرمز شرکت گاز است, قطع گاز خانگی در زمستان خط قرمز شرکت گاز است,

مدیرعامل شرکت ملی گاز خراسان شمالی اضافه کرد: به لحاظ قطع جریان گاز در فصل زمستان خط قرمز، مصرف خانگی است و تامین گاز منازل در اولویت قرار دارد.

,

وی یادآور شد: براساس اولویت بندی که توسط دیسپاچینگ شرکت ملی گاز انجام می شود، در ابتدا با کمبود گاز منازل، گاز نیروگاه ها در مسیر قطعی قرار می گیرد، بعد از آن کارخانه های سیمان و  به همین ترتیب بعد از آن صنایع فلزی و پتروشیمی ها هستند.

,

هاشمی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که شرکت گاز در داخل استان هیچ گونه دخل و تصرفی نسبت به محدودیت های گازی صنایع استان ندارد و به صورت مستقیم از دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ابلاغ می شود.

,

 

,

رعایت الگوی مصرف برای پیشگیری از خاموشی های ناخواسته

, رعایت الگوی مصرف برای پیشگیری از خاموشی های ناخواسته, رعایت الگوی مصرف برای پیشگیری از خاموشی های ناخواسته,

حسن چاهی، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد با تأکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف برق، اظهار داشت: 127 هزار و 607 مشترک بخش خانگی از ابتدای خردادماه جاری تا پایان شهریورماه با مدیریت صحیح مصرف برق، مشمول پاداش شدند.

, عصراترک ,

وی مبلغ پاداش مشترکان را بیش از 56 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: استمرار رعایت الگوی مصرف در ماه های سرد سال ضرورت دارد.

,

چاهی اضافه کرد: برای تأمین برق پایدار و پیشگیری از خاموشی های ناخواسته در فصل زمستان باید الگوی مصرف برق رعایت شود.

,

وی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف مشترکان پر مصرف به کمتر از الگو، علاوه بر این که صورتحساب آن‌ها را کم می کند، امکان تأمین برق پایدار برای استان نیز فراهم می‌ کند.

,

 

,

کاهش میزان گاز برای نیروگاه ها و کم شدن تولید برق

, کاهش میزان گاز برای نیروگاه ها و کم شدن تولید برق, کاهش میزان گاز برای نیروگاه ها و کم شدن تولید برق,

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، با اشاره به برخی راهکارهای مدیریت مصرف برق، اظهارکرد: این مهم با بهره گرفتن از راهکارهای ساده مانند بهره گیری از نور طبیعی، توجه به داشتن برچسب انرژی وسایل برقی هنگام خرید، استفاده از وسایل برقی در ساعت های غیر پیک مصرف، خاموش کردن لامپ های اضافه و استفاده از لامپ های فوق کم مصرف LED می تواند تا حد زیادی از میزان مصرف برق را کاهش دهد.

,

چاهی با تأکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف برق در ماه های سرد سال نیز خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش سوخت گاز و استفاده نیروگاه ها از سوخت جایگزین در فصل زمستان، با کاهش تولید مواجه هستیم.

,

 

,

کمبود سوخت و خارج شدن نیروگاه ها از مدار تولید در سال های اخیر

, کمبود سوخت و خارج شدن نیروگاه ها از مدار تولید در سال های اخیر, کمبود سوخت و خارج شدن نیروگاه ها از مدار تولید در سال های اخیر,

وی بیان داشت: هم زمان با کاهش دما اولویت تأمین گاز با مشترکان خانگی و تجاری است و گاز تحویلی به نیروگاه های حرارتی به عنوان اصلی ترین واحدهای تولید کننده برق، دچار محدودیت می شود و به ناچار در برخی سال های اخیر تعدادی از این نیروگاه ها به دلیل کمبود سوخت از مدار خارج شدند و شاهد قطعی برق در برخی مناطق کشور بودیم.

,

 چاهی ادامه داد: بنابراین در زمستان نیز ضروری است تا میزان مصرف برق را مدیریت و آن را به اندازه مصرف کنیم.

,

وی بیان کرد: بهره برداری درست از منابع انرژی علاوه بر آن که مزایای اقتصادی زیادی برای خانوارها دارد، دولت را نیز در سرمایه گذاری های طولانی مدت در بخش های بهره ور یاری می دهد.

,

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به افزایش تعداد مشترکان صنعت برق طی سال های اخیر تصریح کرد: با افزایش مصرف انرژی در زمستان ها نیز در چند سال اخیر و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی و افت فشار گاز در مناطق مختلف کشور، به ناچار گاز نیروگاه های تولید برق با محدودیت هایی مواجه شده است.

,

وی ادامه داد: چرخه معیوب پر مصرفی منابع انرژی در بخش های مختلف در دوره های گرم و سرد سال مشکلاتی را ایجاد می کند که مهم ترین راه کاهش بروز این مشکلات «درست مصرف کردن» به معنای واقعی آن است تا هم صدمه ای به چرخه تولید و انتقال انرژی در بخش های مختلف وارد نشود هم مشترکان بتوانند همیشه از انرژی بهره ببرند و از مزایای اقتصادی این شیوه برخوردار شوند.

,

این مقام مسئول با تاکید به مشترکان پر مصرف افزود: با توجه به تعیین نرخ تعرفه ها،  این مشترکان می توانند تا حد امکان با خاموش کردن وسایل برقی غیر ضروری در ساعت های اوج مصرف، هم از منافع اقتصادی آن بهره ببرند و هم این که با این شیوه همه مردم کشور می توانند از این نعمت بزرگ بهره مند شوند.

,

وی ابراز داشت: در حال حاضر تعداد 332 هزار و 863 مشترک بخش خانگی در استان وجود دارد که 38 درصد این مشترکان با رعایت الگوی مصرف مشمول پاداش شدند.

,

 

,

اولویت تامین گاز در فصول سرد، با شبکه خانگی است

, اولویت تامین گاز در فصول سرد، با شبکه خانگی است, اولویت تامین گاز در فصول سرد، با شبکه خانگی است,

سید محمد پاکمهر، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: تامین گاز شبکه خانگی در ایام سرد سال در مناطق محروم خراسان شمالی ضروری است و برای این منظور واحدهای صنعتی باید ذخیره سازی سوخت دوم را در نظر داشته باشند.

, عصراترک ,

وی با اشاره به اینکه تراز گاز کشور بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب منفی است، ادامه داد: اولویت تامین گاز با شبکه خانگی است و ضرورت دارد که تمامی واحدهای صنعتی استان نسبت به ذخیره سازی سوخت دوم برای واحدهای تولیدی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

,

 

,

صنایع خراسان شمالی، تامین سوخت دوم را مدنظر داشته باشند

, صنایع خراسان شمالی، تامین سوخت دوم را مدنظر داشته باشند, صنایع خراسان شمالی، تامین سوخت دوم را مدنظر داشته باشند,

پاکمهر اضافه کرد: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، بنابراین تمامی واحدهای صنعتی استان تامین و ذخیره سازی سوخت دوم شامل مازوت و گازوئیل را برای حفظ فعالیت واحدهای خود در فصل سرد را در اولویت قرار دهند.

,

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: تبعات تعطیلی صنایع، کاهش درآمد و بهره وری برای واحد تولیدی و همچنین تهدید اشتغال و معیشت کارگران را به همراه خواهد داشت.

,

وی تاکید کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان طی تعامل با صنایع استان درباره این مسئله تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

,

پاکمهر به شماری از خانوارهای استان از جمله ساکنین مناطق روستایی و برخی از نقاط حاشیه شهر بجنورد اشاره کرد و افزود: برخی از نقاط حاشیه شهر بجنورد هنوز به شبکه گاز خانگی استان متصل نشده اند و از نعمت گاز بی بهره هستند.

,

وی گفت: شرکت گاز استان برای اتصال واحدهای خانگی به شبکه گاز، تدبیری را در دستور کار قرار دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه