اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

پرواز جاودانه سیمرغ؛ به یاد خلبان شهید احمد کشوری

پرواز جاودانه سیمرغ؛ به یاد خلبان شهید احمد کشوری
در عصر چنین روزی از آذر ۵۹ بود که بالگرد خلبان احمد کشوری در منطقه میمک استان ایلام مورد اصابت راکت های میراژهای جنگنده عراقی قرار می گیرد و با سقوط در خاک ایران به درجه رفیع شهادت می رسد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آخرین روز تیر ماه سال 32 در کیاکلای مازندران به دنیا می آید و در جوانی و سال 51 عضو نیرو هوایی ارتش می شود و دوره های آموزشی بالگردهای کبرا و جنگنده را فرا می گیرد و چند سال بعد با آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق، به عنوان یکی از خلبان های زبده نیرو هوایی با دشمن متجاوز جنگ می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیرو هوایی,

در روزها و ماه های نخستین جنگ، نقش نیروی هوایی ارتش در خنثی سازی بسیاری از عملیات های جنگ، بسیار موثر و کارآمد بوده و عملا برگ برنده ایران در جنگ با عراق به شمار می رفتند؛ خلبان احمد کشوری یکی از همین نیروهای کارآمد در نیروهوایی ارتش بود.

, نیروی هوایی, احمد کشوری,

پیش از آغاز جنگ، برخی احزاب کرد نشین ایران زمزمه جدایی و استقلال از ایران را نجوا می کردند و با شروع جنگ و کمک های بغداد و فدائیان خلق (منافقین) عملا این نجوا تبدیل به فریاد و شورش های جنگی شد. در ابتدا شروع این درگیری ها در مریوان و سنندج بود و با آغاز جنگ برخی از کردهای کرمانشاه و ایلام نیز به این شورش های جدایی طلبانه پیوستند و ماجرا وسعت بیشتری پیدا کرد؛ تا اینکه با دخالت های سپاه و نیروهوایی ارتش بسیاری از این غائله ها البته با کشته های بسیار ختم شد.

,

عصر 15 آذرماه 1359 بود که بالگرد خلبان احمد کشوری که در آرام کردن درگیری های کردها نقش بسیاری داشت، در منطقه میمک (منطقه ای کوهستانی و مرزی در بخش غربی استان ایلام) مورد اصابت راکت های میراژهای جنگنده عراقی قرار می گیرد و با سقوط در خاک ایران به درجه رفیع شهادت می رسد.

, خلبان,

, ,

پرواز جاودانه سیمرغ

, پرواز جاودانه سیمرغ ,

حسین قاسمی جامی در سال 71 یکی از معدود سریال های تلویزون را با محوریت فداکاری های نیروهوایی ارتش جلوی دوربین می برد؛ سریال «سیمرغ» با موضوع به تصویر کشیدن بخشی از زندگی خلبانان شهید احمد کشوری و علی اکبر شیرودی تنها مجموعه نمایشی درباره شهید کشوری است. در این سریال سید جواد هاشمی و محمد جوزانی، نقش شهیدان کشوری و شیرودی را ایفا کرده اند. آتیلا پسیانی، مینا نوروزی فرد، رضا بنفشه خواه، زهره صفوی، رضا توکلی و رضا صفایی پور از جمله بازیگران این مجموعه نمایشی بودند.

,

در کارنامه هنری قاسمی جامی فیلم ها و سریال هایی همچون معما، بچه های بهشت، حدیث دل، چشم شیشه ای، آزادی سرخ و p22 به چشم می خورد.

, p22,

بعدها یدالله صمدی کارگردان سینما و تلویزیون سریال «شوق پرواز» را با محوریت خلبان شهید عباس بابایی از فرماندهان نیروهوایی ارتش تولید می کند که سال 88 به آنتن سیما می رسد.

,

در آذرماه سال 91 نام شهرستان کیاکلا به پاسداشت فداکاری های شهید کشوری به «سیمرغ» تغییر نام پیدا می کند. سیمرغ رمز عملیات احمد کشوری بود و مسئولین منطقه به این دلیل این نام را انتخاب کردند.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

همه بازیگرانی که ایفاگر نقش میرزا کوچک خان بودند

, همه بازیگرانی که ایفاگر نقش میرزا کوچک خان بودند, همه بازیگرانی که ایفاگر نقش میرزا کوچک خان بودند,

به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته‌ای

, به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته‌ای, به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته‌ای]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه