اخبار داغ

بررسی دلایل کاهش رشد علمی در دانشگاه خوزستان:

مدیران ضعیف، متهم اصلی عقبگرد علمی دانشگاه‌های استان خوزستان

مدیران ضعیف، متهم اصلی عقبگرد علمی دانشگاه‌های استان خوزستان
تکیه مدیران ضعیف بر مسند ریاست دانشگاه‌ها عامل اصلی عقبگرد علمی دانشگاه های استان خوزستان بود، مدیران ضعیف وابسته به جریان های غیر انقلابی نه تنها بر بعد علمی دانشگاه بلکه بر ابعاد فرهنگی و سیاسی دانشگاه های استان نیز صدماتی وارد کردند تا آنجا که آوار مدیریت سلیقه ای شان تا سال ها بر دوش دانشگاه های استان سنگینی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، یکی از ویژگی های عصر حاضر که آن را از سایر اعصار و قرون پیش از خود متمایز می کند، موضوع علم و دانش است. در واقع، امروزه علم یکی از مهم ترین مؤلفه های قدرت یک کشور در سطح بین المللی محسوب می گردد و سبب می شود آن کشور بتواند نقش مهم تری را در تحولات جامعه جهانی داشته و تأثیر بیشتری بر سایر کشورها بگذارد و بدین ترتیب با شتاب و سهولت بیشتری به مقاصد و اهداف خود برسد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هیاب,

ازآنحا که یکی از مهم ترین مراکز علم و فرهنگ در جهان، دانشگاه است که علاوه بر تولید علم و پژوهش، نقش و کارکرد تاثیرگذاری بعنوان عقل منفصل و نقاد جامعه دارد،  باید آن را شناخت و در خدمت ایجاد یک نظام اجتماعی آزاد، عادلانه، اخلاقی و در عین حال رو به پیشرفت‌های همه جانبه قرار داد،همچنین دانشگاه ها محلی جهت تربیت مدیران نسل آینده است که تراز علمی نتیجه صد درصد مستقیم در  این مهم دارد.

,

به همین منظور شبکه اطلاع رسانی رهیاب طی این گزارش در آستانه روز دانشجو به بررسی روند رشد علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی و عوامل دخیل در کاهش رتبه علمی دانشگاه های استان خوزستان پرداخته است .

,

, ,

, ,

با بررسی های اجمالی از تراز علمی و پژوهشی تاکیفیت آموزشی و نقش دانشگاه های استان در حیطه فناوری و نواوری و اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی شاهد هستیم بدلیل بی توجهی دولت های پیشین پیکره علمی پژوهشی دانشگاه های استان زخمی از رکود علمی است، بنیه علمی دانشگاه های استان امروز نیازمند تحول اورژانسی در بدنه مدیریتی مراک علمی استانی می باشد تا شاید ماشین متوقف شده علم و صنعت در استان اندکی به حرکت در آید.

,

طی تحقیقات صورت گرفته از سایت uniref مرجع دانشگاه های کشور استان خوزستان دارای بیش از 69 مراکز علمی و دانشگاهی و در دانشگاههای استان خوزستان تعدادی بالغ بر 101,161 دانشجو مشغول تحصیل هستند.

,

, ,

, ,

 

,

همچنین مطابق داده سایت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران به ادرس ISC ، دانشگاه چمران اهواز از نظر رتبه بندی علمی در دو سال اخیر افت علمی و تنزل رتبه دانشگاه را تجربه کرده تا آنجا که در رتبه بندی ها سال 1400 دانشگاه چمران نه تنها در رده 10 دانشگاه برتر کشور جایی نداشت بلکه با نزول 10 رتبه ای در جایگاه رتبه 20 میان دانشگاه های برتر کشور قرار گرفت همچنین در سال 1401 با یک پله صعود ناچیز به رتبه 19 دست یافت .

,

, ,

, ,

دلیل کاهش رشد علمی در دانشگاه های خوزستان چیست؟

, دلیل کاهش رشد علمی در دانشگاه های خوزستان چیست؟, دلیل کاهش رشد علمی در دانشگاه های خوزستان چیست؟,

کاهش تولیدات علمی مقالات و پژوهش های علمی فناورانه و نواورانه دانشگاه های استان به عوامل مختلفی مرتبط است که یکی از این عوامل مهم فقدان زیرساخت های انقلابی و تحول آفرین در دانشگاه های استان و فقدان برنامه تحول افرین در حوزه فرهنگی و آموزشی و پژوهشی، عدم ارتباط منسجم بین دانشگاهی منجر به رکود علمی در دانشگاه های استان شده است.

,

, ,

, ,

مدیریت ضعیف اولین عامل رکود علمی دانشگاه هاست

, مدیریت ضعیف اولین عامل رکود علمی دانشگاه هاست, مدیریت ضعیف اولین عامل رکود علمی دانشگاه هاست,

یگی از مهمترین دلایل رکود علمی دانشگاه های استان در سالهای اخیر تکیه مدیران ضعیف بر مسند ریاست دانشگاه هابود ،همانطور که میدانیم مدیران ضعیف جریان های غیر انقلابی نه تنها بر بعد علمی دانشگاه بلکه بر ابعاد فرهنگی و سیاسی دانشگاه های استان نیز صدماتی وارد کردند تا آنجا که  آوار مدیریت سلیقه ای شان تا سال ها بر دوش دانشگاه های استان سنگینی می کند.

,

همانطور که شاهد بودیم در دولت یازدهم و دوازدهم دانشگاه های استان در قرق جریان های غیر انقلابی بود و همین امر ضربات مهلکی بر بدنه علمی و فرهنگی اجتماعی دانشگاه های استان وارد کرد.

,

یادمان نرفته که در آن ایام ‌تشکل های انقلابی از فشارها و تهدیدهای مسئولان منصوب دولت روحانی در دانشگاهها در امان نبودند و فجایع فرهنگی زیادی من جمله اجرای کنسرت و برنامه هایی با مضمون دور از شان جامعه دانشگاهی رخ داد.

,

ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت

, ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت, ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت,

موتور محرکه علم ،صنعت است لذا تا زمانی که این بایکدیگر پیوند نخوردند فناوری و نوراوری در مقالات علمی و پژوهشی متولد نخواهد شد،از آنجا که در دوران دولت تدبیر و امید همه مسائل به مذاکرات و برجام گره خورده و با بهانه تحریم، بسیاری از صنایع کشور حیاتشان فدای ممات برجام شد،خبری از علمی تحول آفرین در عرصه صنعت شد، لذا می طلبد زین پس در راستای تولید ثروت و جهش رتبه علمی دانشگاه های استان پیوند عمیقی میان صنعت و دانشگاه صورت پذیرد تا مقالات علمی در خدمت افزایش تولید و بهره وری صنایع مادر استان قرارگیرند.

,

ارتباط کم مسئولان با دانشگاه

, ارتباط کم مسئولان با دانشگاه, ارتباط کم مسئولان با دانشگاه,

از آنجا که ارتباط مسئولان با دانشگاه ها کم است برای رسیدن به توسعه در تمامی ابعاد باید مسئولان از ظرفیت دانشجویان نخبه در دانشگاه در قالب یک هم اندیشی استفاده  نشده است همچنین متاسفانه در دانشگاه های خوزستان حتی مدیران دولتی استان و نمایندگان برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات دانشجویان عزمی ندارند یا شاید هم از به چالش کشیدن عملکرد ضعیفشان توسط ذهن بیدار جامعه هراس دارند.

,

تبدیل دانشگاههای استان به باشگاه سیاسی

, تبدیل دانشگاههای استان به باشگاه سیاسی, تبدیل دانشگاههای استان به باشگاه سیاسی,

محیط دانشگاه‌ها به جای اینکه اولویت اول‌شان دغدغه‌های علمی و توسعه علم و فناوری در استان باشد، دغدغه‌های اول شان مسائل سیاسی و جناحی باشد اصلا مطلوب نیست اما متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم بدلیل حضور مدیرانی با تفکرات تند سیاسی شاهد این مسئله بودیم که برخی جریان‌های سیاسی دانشگاهها را به باشگاه سیاسی بدل کرده بودند که در حال حاضر آثار آن نزول تولیدات علمی است.

,

بودجه پژوهشی و آموزش محور شدن دانشگاه ها بجای پژوهش محور بودن

, بودجه پژوهشی و آموزش محور شدن دانشگاه ها بجای پژوهش محور بودن, بودجه پژوهشی و آموزش محور شدن دانشگاه ها بجای پژوهش محور بودن,

یکی از عواملی که رشد علمی جامعه دانشگاهی استان را تهدید می‌کند، کاهش رشد پژوهش است بهتر بگوییم رکود علمی در دانشگاه های استان تا زمانی که مبنای پژوهشی مد‌نظر نباشد تداوم خواهد داشت، متاسفانه امروز بسیاری از مقالات و پایان‌نامه‌ها یا کتابهایی که تألیف می‌شوند، مبنای پژوهشی و ارتباط با صنایع نباشدو بیشتر مقالات علمی به‌صورت گردآوری یا نهایتاً ترجمه شده باشند؛ ما نمی‌توانیم از رشد علمی در استان صحبت کنیم. لذا دولت باید در زمینه بودجه های پژوهشی دست جامعه دانشگاهی را بگیرد.

,

فقدان سیاست های فرهنگی همتراز با انقلاب

, فقدان سیاست های فرهنگی همتراز با انقلاب, فقدان سیاست های فرهنگی همتراز با انقلاب,

یکی ازموارد مهم در سطح دانشگاه های استان فقدان منشور فرهنگی فعالیت تشکل های دانشجویی در باب آزادی بیان ، برگزاری تریبون آزاد در راستای شفاف سازی نقاط مبهم دهنی دانشجویان در مباحث مختلف فرهنگی اجتماعی است، این همان حلقه مفقوده ایست که شاید دیل اصلی آن تکیه مدیرانی بی تعهد به عرصه فرهنگ بر مسند معاونت های فرهنگی دانشگاه های استان بوده، امروز اما یکی از الزامات مهم دانشگاه ها، سیاست گذاری فرهنگی در راستای جهت دهی به فضای فکری و ذهنی دانشجو است که نمی توان از کنار آن بی تفاوت گذشت.

,

ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای بررسی افت علمی در دانشگاه های استان

, ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای بررسی افت علمی در دانشگاه های استان, ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای بررسی افت علمی در دانشگاه های استان,

من حیث المجموع شرایط رتبه علمی جامعه دانشگاهی خوزستان علیرغم وجود ظرفیت ها فراوان پذیرفته نیست لذا مسئولان وزارت علوم باید از مدیران دانشگاه های خوزستان پیرامون دلایل رکود علمی اخیر توضیح بخواهند. همچنین کمیته مرکب از نخبگان پیرامون بررسی نزول رتبه علمی دانشگاه های استان تشکیل دهند، مدیریت هر دانشگاه استان باید به جای فرافکنی و تکذیب و متهم کردن کمیته‌ای تشکیل دهد و وضعیت علمی دانشگاه مربوطه خودشان را منصفانه بررسی کند،هر مدیر و رئیس دانشگاه باید در قبال عملکرد مدیریتی خود پاسخگو باشد در حوزه علم و پژوهش و فناوری باید گزارش کار بدهد که زمانی که مسئولیت مدیریت یک دانشگاه را در استان تحویل گرفت این دانشگاه در چه شرایطی بود زمان تحویل چه وضعیتی دارد ؟

,

 

,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه