اخبار داغ

واکنش فدراسیون فوتبال به ناکامی و شایعات؛ سکوت کرده اند و پاداش می خواهند!

پروژه سرمربیگری نکونام منتفی است/ آینده نیمکت تیم ملی؛ تمدید قرارداد با کی روش یا جذب یک خارجی دیگر

پروژه سرمربیگری نکونام منتفی است/ آینده نیمکت تیم ملی؛ تمدید قرارداد با کی روش یا جذب یک خارجی دیگر
در حالیکه فدراسیون فوتبال روزه سکوت گرفته به نظر می رسد تیم ملی برای جام ملتها با کی روش ادامه همکاری خواهد داد یا یک مربی خارجی دیگر جذب خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ناکام بود و با دو شکست تلخ مقابل انگلیس و امریکا و یک پیروزی مقابل ولز باز هم در حسرت صعود باقی ماند. حالا و پس از پایان جام جهانی، بحث قدیمی دوباره آغاز شده؛ پیرمرد پرتغالی بماند یا برود؟ برای پاسخ دادن به این پرسش کلیدی باید بسیاری از الزامات را در نظر گرفت و بررسی کرد و پس از آن به این پرسش کلیدی پاسخ قطعی داد. در ابتدا اگر بخواهیم کارنامه کی روش را در جام جهانی ارزیابی کنیم، بی تردید نمره مردودی می گیرد. یک شکست شرم آور برابر انگلیس و یک شکست تلخ برابر امریکایی که به وضوح از ما ضعیف تر بود و حذف از مرحله گروهی، قطعا کارنامه موفقی نیست. اما همه ماجرا این نیست. در چرایی این ناکامی می توان دلایل بسیاری را برشمرد که البته انگاره های فنی و اشتباهات تاکتیکی در آن سهم بسزایی دارد که تمام و کمال به نام کی روش نوشته می شود اما این بدان معنا نیست که دلایل دیگر را به کناری نهاد و آنها را موثر ندانست. شاید اگر هر مربی دیگری هم به جای کی روش بود، با این همه حاشیه و فشار نتیجه ای بهتر از این نمی توانست بگیرد.

نکته بعدی اما به آینده بازمی گردد. اینکه بر فرض رفتن کی روش قرار است چه کسی جای او بنشیند؟ نقشه راه چیست؟ مربی ایرانی می خواهیم یا به دنبال یک خارجی دیگر خواهیم رفت؟ پاسخ این پرسش ها در حقیقت کلید جواب معادله اصلی است. ما یک بار پس از جدایی کی روش این مسیر را پیموده ایم و البته با یک اشتباه ویرانگر یک خسران بزرگ مالی گریبان ما را گرفته. یک انتخاب غلط کار را به جایی رساند که تیم ملی در لبه پرتگاه حذف از جام جهانی بود و بابت همین شاهکار حالا باید به یک شیاد بلژیکی غرامت 2 میلیون یورویی بپردازیم. بنابراین نقشه راه آینده تکلیف را روشن می کند. اگر قرار است دوباره بعد از کی روش به مربی ایرانی برسیم و یا مربی خارجی بازنده و کلاهبردار را بیاوریم، قطعا جدایی کی روش با همه مشکلات و با ناکامی اش اشتباه است. اما اگر برای بعد از کی روش با یک فلسفه و یک استراتژی به دنبال یک مربی خارجی باکیفیت و مولف برویم، درنگ جایز نیست. اگرچه در فدراسیون فعلی بعید به نظر می رسد کسی اهل فکر، مطالعه و استراتژی باشد!

 

سرمربیگری نکونام نه، تمدید قرارداد با کی روش یا جذب یک خارجی دیگر

وضعیت کارلوس کی روش در تیم ملی هنوز مشخص نیست. سرمربی پرتغالی پس از بازگشت به ایران چند روزی را در تهران ماند و به گشت و گذار پرداخت و دست آخر پس از جلسه با تاج و دریافت مبلغ قرارداد و پاداش قابل توجه برد مقابل ولز ایران را ترک کرد. در حالیکه انتظار می رفت در جلسه ای با حضور اعضای هیات رئیسه شرکت کند، اما او تنها رئیس فدراسیون فوتبال را ملاقات کرد و رفت. بنابراین ادامه حضور او در تیم ملی برای جام ملتها هنوز نامشخص است.

تنها واکنش جدی به ماجرای تمدید قرارداد کی روش از سوی وزیر ورزش و جوانان صورت کرفت که بعد از بازگشت از دوحه در فرودگاه در یک اظهارنظر سیاستمدارانه گف هر تصمیمی که فدراسیون فوتبال بگیرد، ما از آن حمایت می کنیم. حمید سجادی که پیش از این قاطعانه حمایت خود را از ادامه حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی اعلام کرده بود، اکنون می‌گوید این مورد در حیطه اختیارات هیات رئیسه و مدیریت فدراسیون فوتبال است و اگر آن‌ها تصمیم به ابقای کی‌روش بگیرند، وزارت ورزش نیز از آن حمایت خواهد کرد. 

اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باید در نشست جدید خود به این موضوع رای داده و مصوبه عقد قرارداد با کارلوس کی‌روش را به مهدی تاج بدهند. اعضای هیات رئیسه به مهدی تاج گفته‌اند سرمربی تیم ملی باید در نشست مشترک انتخاب شود.

گفته می شود بعد از جام جهانی برخی از اعضای هیات رئیسه به خاطر نظر تماشاگران فوتبال منتقد کارلوس کی‌روش شده‌اند و گفته می‌شود یکی از دلایلی که فدراسیون فوتبال در بازگشت کارلوس کی‌روش با تهران با او قراردادی امضا نکرد، به همین خاطر بود.

اگر اعضای هیات رئیسه به این جمع بندی برسند که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی نباشد یک مربی خارجی جدید مدنظر فدراسیون فوتبال خواهد بود و برخلاف برخی اخبار جذب جواد نکونام در دستور کار نیست. فدراسیون فوتبال بر این باور است جواد نکونام بعد از چند سال دستیاری مربی خارجی باید به تیم ملی برسد و بعد سرمربی تیم ملی شود.

 

واکنش فدراسیون به شایعات؛ سکوت و درخواست پاداش!

در میان تمامی اخبار ضد و نقیضی که پیرامون تیم ملی شنید می شود، سکوت فدراسیون فوتبال جالب توجه است. اعضای هیات رئیسه که جملگی با پرواز بیزنس کلاس به قطر رفته و فدراسیون را دو هفته کامل تعطیل کرده بودند و در قطر به طور مداوم در گشت و گذار و خرید بودند، بعد از ناکامی تیم ملی و بازگشت از قطر جملگی روزه سکوت گرفته و پاسخگوی هیچکس نیستند.

این در حالیست که در روزهای منتهی به جام جهانی و حتی در حین جام، تمامی افراد هیات رئیسه برای خدونمایی در ویترین رسانه و گفتگو با رسانه از هیچ پیشنهادی گذشت نمی کردند و برای در بورس بودن حتی درخواست مصاحبه مجله های کودک و نوجوان را نیز بی جواب نمی ذاشتند! اما حالا و بعد از بازگشت از قطر و در حالیکه شرایط تیم ملی کاملا نامشخص است، جملگی سکوت پیشه کرده اند. به نظر می رسد اعضای هیات رئیسه هنوز خستگی دو هفته سفر تفریحی را از تن خارج نکرده و در حال ریکاوری هستند!

این درحالیست که افکار عمومی از مهدی تاج و همکارانش در هیأت رئیسه فدراسیون انتظار داشتند بابت شکست سنگین مقابل انگلیس و حذف تیم پرامید ایران از جام جهانی عذرخواهی کنند اما در مجموعه فدراسیون فوتبال همانند نیمکت تیم ملی فرهنگ عذرخواهی جایگاهی ندارد. شاید هم اعضای هیات رئیسه و تاج اعتقاد دارند که تیم ملی در قطر نتایج درخشانی داشته و نیازی به عذرخواهی نیست و باید از آنها تقدیر نیز شود! به نظر می رسد هیات رئیسه فدراسیون شکست شرم آور 6-2 برابر انگلیس  و ناکامی در صعود را یک فتح و الفتوح می دادند و از همین رو بابت آن نه تنها عذرخواهی نکرده بلکه خواستار دریافت پاداش نیز هستند! شنیده می‌شود چند نفر از اعضای هیات رئیسه خواستار پرداخت پاداش ۱۵ هزار دلاری فدراسیون به آن‌ها شده اند و حتی در این زمینه درخواست خود را هم ارائه کرده‌اند! ظاهرا بحث آن در بین مدیران رده بالای فدراسیون نیز مطرح شده.

هواداران فوتبال کشورمان می‌خواهند پاسخ روشنی درمورد دلایل این حذف و وضعیت کادرفنی تیم ملی دریافت کنند. مدیریت فدراسیون فوتبال باید هرچه سریع‌تر درمورد دلیل و هزینه اعزام مسئولانش به دوحه و خروجی سفر آن‌ها، برنامه‌های پیش رو برای آماده‌سازی تیم ملی در مسیر جام ملت‌های آسیا، تعیین تکلیف کادرفنی فعلی و... پاسخ شفاف و روشنی در این مورد به افکار عمومی ارائه کند.

تغییرات در بدنه فدراسیون

مهدی تاج پس از بازگشت به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت داود پرهیزگاری را به عنوان سرپرست دبیرکلی این مجموعه انتخاب کند. البته پیش از جام جهانی اخباری درمورد انتخاب هدایت ممبینی به عنوان دبیرکل جدید فدراسیون برای جایگزینی پرهیزکاری مطرح شد و اکنون پس از گذشت بیش از سه ماه از آغاز تیم مدیریتی جدید در فدراسیون، قرار است ممبینی که برای تماشای بازی‌ تیم ملی مقابل آمریکا به قطر رفته بود، پس از بازگشت از جام جهانی، به زودی و به احتمال زیاد فردا به صورت رسمی کار خود را در این پست آغاز کند.

از طرفی با نظر تاج قرار است پرهیزگاری از این به بعد به عنوان ریاست مرکز ملی فوتبال فعالیت خود را ادامه بدهد و به همین دلیل به زودی برای سمت جدید خود معرفی خواهد شد.

خبرنگار: سعید آقایی

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه