اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

خواص کامکوات و تاثیرات شگفت انگیز آن بر روی سلامت بدن

خواص کامکوات و تاثیرات شگفت انگیز آن بر روی سلامت بدن
میوه کامکوات یکی از مرکبات دوست‌ داشتنی که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.
[

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کامکوات در حقیقت نوعی پرتقال است که به نام پرنجی هم شناخته می شود، یکی دیگر از میوه‌های شگفت‌انگیز خانواده مرکبات است که بسیار خوشمزه و خوش عطر بوده و نوعی پرتقال زینتی است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کامکوات,

این میوه کوچک شگفت انگیز دارای خواص درمانی فراوانی است و طبعی سرد دارد. پوست آن شیرین و خوشمزه بوده و گوشت آن ترش و شیرین است و این میوه در ژاپن، چین و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا نماد خوش شانسی می باشد.

,

ارزش تغذیه‌ای میوه کامکوات

,

این میوه به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین های گروه ب، ویتامین آ،‌ویتامین ث، ویتامین ای، ویتامین کا و عناصر معدنی هم‌چون سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، زینک و آنتی‌اکسیدان‌هایی هم چون آلفا- کاروتن، بتا- کریپتو‌گزانتین، لوتئین و زگزانتین از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

,
  • کالری : 71
  • چربی : 0.9 گرم
  • کربوهیدرات : 16 گرم
  • پروتئین : 1.9 گرم
  • فیبر : 7 گرم
  • قند : 9 گرم
,
  • کالری : 71
  • ,
  • چربی : 0.9 گرم
  • ,
  • کربوهیدرات : 16 گرم
  • ,
  • پروتئین : 1.9 گرم
  • ,
  • فیبر : 7 گرم
  • ,
  • قند : 9 گرم
  • ,

    , ,

    خواص کامکوات

    ,

    این میوه مانند دیگر مرکبات کالری کمی دارد و با پوست مصرف می‌شود که این مسئله مزیت این میوه نسبت به دیگر اعضاء خانواده‌ی مرکبات است، چرا که پوسته‌ی آن دارای روغن‌های ضروری مورد نیاز بدن، آنتی اکسیدان و فیبر است. 

    ,

    خواص کامکوات در تقویت سیستم ایمنی بدن

    ,

    کامکوات از مرکبات بوده و سرشار از ویتامین C می باشد که با سیستم ایمنی بدن ارتباط تنگاتنگی دارد. خوردن کامکوات با تقویت سیستم ایمنی بدن از آن در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند.

    ,

    خواص کامکوات در بهبود عملکرد انسولین

    ,

    کامکوات حاوی کربوهیدارات بوده و افراد دیابتی باید از آن اجتناب کنند ولی به دلیل داشتن سطح بالایی از فیبر، عملکرد انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم بهبود می بخشد.

    ,

    خواص کامکوات برای مقابله با عفونت ویروسی

    ,

    برخی از عفونت های ویروسی خطر چندانی برای بدن نداشته ولی در عین حال می تواند آزار دهنده باشد. مصرف روزانه کامکوات با عفونت های ویروسی در بدن مبارزه می کند.

    ,

    خواص کامکوات برای رفع یبوست

    ,

    حرکات بسیار آرام روده می تواند منجر به یبوست شود. کامکوات قادر است به طبیعی شدن حرکات روده کمک کند، بنابراین از ایجاد مشکلی مانند یبوست جلوگیری می کند.

    ,

    خواص کامکوات در جلوگیری از سرطان

    ,

    سرطان یک بیماری خطرناک بوده و پیشگیری از آن بهتر از درمان می باشد. احتمالا کامکوات از راه های عالی در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی است. چون از همان ابتدا با ریشه این بیماری مبارزه می کند.

    ,

    خواص کامکوات در درمان افسردگی

    ,

    آروماتراپی مرکبات از جمله کامکوات به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در آن و با افزایش سنتز سروتونین، به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

    ,

    خواص کامکوات در بهبود زخم‌ها

    ,

    ایجاد زخم در پوست به معنای پاره شدن بافت‌های پوستی به دلیل عوامل خارجی است. زخم اعم از بریدن، خراشیده شدن و سایر موارد مشابه است. کامکوات دارای خاصیتی است که می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را تسریع بخشد. مهم‌ترین دلیل آن وجود ویتامین C در این میوه است.

    ,

    ویتامین C در ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های سالم تأثیر زیادی دارد. کامکوات در کل دارای آثار بلندمدت است. به دلیل وجود اسیدسیتریک در این میوه، مصرف آن می‌تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند. برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از این آثار کامکوات، بهتر است از آن هر روز استفاده شود.

    ,

    خواص کامکوات برای سرماخوردگی

    ,

    مصرف خوراکی کامکوات علائم سرماخوردگی را کاهش داده و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند. کامکوات همچنین گلودرد ناشی از سرماخوردگی را نیز رفع می کند.

    ,

    خواص کامکوات در بهبود گلودرد و سرفه

    ,

    میوه و برگ‌های درخت کامکوات علاوه بر اسیدهای طبیعی، دارای قند طبیعی نیز هستند. از برگ این درخت، روغن نیز استخراج می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این میوه و برگ آن در کاهش سرفه و گلودرد تأثیر بسیار دارد.

    ,

    خواص کامکوات برای خون

    ,

    برای اطمینان از نبود مشکلی در سیستم گردش خون وجود پتاسیم الزامی می باشد و پتاسیم در کامکوات به میزان زیادی وجود دارد.

    ,

    در گردش خون سالم قلب مجبور نیست بیش از اندازه کار کند و رگ های بدن در بهترین شرایط قرار دارند.

    ,

    خواص کامکوات در کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه

    ,

    اسیدسیتریک موجود در میوه کامکوات از ایجاد و رشد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. در تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است، ثابت شد که مصرف شربت آب لیمو در کاهش اندازه سنگ کلیه موثر است. هرچند که خواص کامکوات با لیمو تفاوت‌هایی دارد، اما از لحاظ وجود اسیدسیتریک در آن‌ها، لیمو و کامکوات با یکدیگر شباهت زیادی دارند.

    ,

    خواص کامکوات برای کاهش کلسترول

    ,

    فیتوسترولها در کامکوات ها یک ساختار شیمیایی شبیه به کلسترول دارند، به این معنی که آنها می توانند جذب کلسترول بد را در بدن شما متوقف کنند. که باعث کاهش کلسترول خون شما شود.

    ,

    خواص کامکوات به درمان درد روماتیسم و آتروز

    ,

    کامکوات به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هایی که دارد، دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان درد روماتیسم و آتروز کمک می کند.

    ,

    خواص کامکوات برای لاغری

    ,

    افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند، از مصرف میان وعده اجتناب کنند. برخی از مواد خوراکی نظیر کامکوات اگر بعنوان میان وعده مصرف شوند، نه تنها منجر به اضافه وزن نمی گردند بلکه در کاهش وزن بدن نیز تاثیر زیادی دارند.

    ,

    خواص کامکوات برای کلسترول

    ,

    دو نوع کلسترولی که در خون وجود دارند باید در تعادل باشند. کلسترول بد بیش از حد، در رگ ها لخته ایجاد می کند و به سکته و حمله قلبی منجر می شود.

    ,

    کامکوات غنی از فیبر بوده و به تعادل کلسترول ها در خون کمک کرده و میزان کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

    ,

    خواص کامکوات در رفع یبوست

    ,

    همان‌گونه که در مورد شماره دو گفته شد، کامکوات می‌تواند به طبیعی شدن حرکات روده کمک کند، بنابراین، مشکلاتی مانند یبوست به وجود نمی‌آید.

    ,

    خواص کامکوات برای افزایش انرژی

    ,

    برای ذخیره کردن انرژی در بدن به کربوهیدرات نیاز است. کربوهیدرات موجود در کامکوات جذب بدن می شود و انسولین و گلوکز مسئول تبدیل آن به انرژی می باشند.

    ,

    خواص کامکوات برای زنان باردار

    ,

    مصرف این میوه به دلیل دارا بودن مواد مغذی  و ضروری در دوران بارداری بلامانع است. ویتامین ث و سایر عناصر تغذیه‌ای موجود در این میوه انرژی مورد نیاز در طی این دوران را به خوبی فراهم نموده و از بروز ورم و یبوست وافسردگی که از عوارض شایع این دوران به شمار می روند جلوگیری می‌نماید.

    ,

    خواص کامکوات در افزایش سلامت چشم

    ,

    بتاکاروتن یا همان پرو ویتامین A دلیل رنگ نارنجی روشن کامکوات می باشد. بتاکاروتن و ویتامین A موجود در کامکوات، در افزایش سلامت چشم و تقویت بینایی موثر است.

    ,

    خواص کامکوات در بالا بردن عملکرد مغز

    ,

    برای بالا بردن تمرکز می توان از کامکوات به عنوان میان وعده استفاده کرد.

    ,

    از میان وعده ای که شکر دارد و برای بدن مضر است، استفاده نکنید و بجای آن از کامکوات که عملکرد مغز را افزایش می دهد، مصرف کنید.

    ,

    خواص کامکوات برای سلامت پوست

    ,

    پوست سالم به معنای داشتن پوست با طراوت، بدون چین و چروک، بدون آکنه و دیگر مشکلات پوستی می باشد.

    ,

    کامکوات با داشتن ویتامین C فراوان و آنتی اکسیدان می تواند مثل یک عامل ضد پیری عمل کرده و از پوست محافظت کند.

    ,

    گفتنی است؛ خوراکی هایی که غنی از آنتی اکسیدان هستند، یک ماده ضد پیری طبیعی می باشند. کامکوات سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین C می باشد و این مواد ترکیبات ضد پیری قوی هستند.

    ,

    خواص کامکوات در تحریک رشد سالم مو

    ,

    اگر خواهان موهای سالم، براق و قوی هستید، کامکوات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. طی مطالعات انجام شده ارتباط مستقیمی بین مواد معدنی و رشد سالم موها وجود دارد.

    ,

    , ,

    عوارض و مضرات کامکوات

    ,

    مصرف زیاد این میوه سبب بروز مشکلات گوارشی و آلرژی‌های پوستی و غذایی می گردد.

    ,

    آلرژی و حساسیت: کامکوات با پوست خورده می شود به همین دلیل می تواند در برخی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود. آلرژی به کامکوات به صورت قرمزی، خارش و تورم پوست ظاهر می شود.

    , آلرژی و حساسیت:,

    نفخ شکم و اسهال: زیاده روی در مصرف کامکوات به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، می تواند باعث نفخ شکم، گرفتگی و اسهال شود.

    , نفخ شکم و اسهال: ,

    نکته؛ باید توجه داشت که در مصرف این میوه نباید زیاده‌روی کرد. چرا که مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند باعث دفع کلسیم از بدن شده و در نتیجه به استخوان و دندان‌ها آسیب برساند. این میوه برای افراد دیابتی مناسب نیست اما برای افراد دارای دیابت نوع دوم باعث بهبود بخشید عملکرد انسولین می شود.

    ,

    بیشتر بخوانید:

    , بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

    خواص پرتغال و تاثیر آن بر سلامتی بدن/ از تقویت سیستم ایمنی بدن تا درمان سرطان

    , خواص پرتغال و تاثیر آن بر سلامتی بدن/ از تقویت سیستم ایمنی بدن تا درمان سرطان,

    خواص لیمو شیرین برای سلامتی و بهبود بیماری ها/ چه افرادی نباید لیمو شیرین بخورند؟

    , خواص لیمو شیرین برای سلامتی و بهبود بیماری ها/ چه افرادی نباید لیمو شیرین بخورند؟,

    خواص به برای سلامتی/ خوردن به بصورت خام مضر است

    , خواص به برای سلامتی/ خوردن به بصورت خام مضر است,

    دمنوش های مناسب فصل زمستان و جلوگیری از بیماری ها

    , دمنوش های مناسب فصل زمستان و جلوگیری از بیماری ها,

    ازگیل و خواص دارویی فوق العاده آن برای درمان بیماری ها

    , ازگیل و خواص دارویی فوق العاده آن برای درمان بیماری ها,

    خواص خرمالو برای سلامتی/ با محدودیت‌ها و هشدارها مصرف خرمالو آشنا شوید

    , خواص خرمالو برای سلامتی/ با محدودیت‌ها و هشدارها مصرف خرمالو آشنا شوید]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه