اخبار داغ

چهره به چهره با بحران بی آبی؛

تنها امید آبی سیستان در حال خشک شدن است/ ذخایر چاه نیمه ها رو به کاهش

تنها امید آبی سیستان در حال خشک شدن است/ ذخایر چاه نیمه ها رو به کاهش
در حال حاضر تنها منبع آبی مرکز و شمال سیستان و بلوچستان چاه نیمه ها هستند که کاهش شدید آب موجود در این ذخایر آبی زنگ خطر بحران آبی را در شمال و مرکز استان به صدا در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، موضوع خشکسالی در شمال سیستان و بلوچستان و پرداختن به معضلات ناشی از آن و تحقق نیافتن حق آبه قانونی سیستان، سال هاست که در رسانه ها و تریبون مجلس و صحبت های مسئولین دست اندرکار مطرح می شود، اما با وجود این همه گفتن ها تا کنون هیچ اقدام مطالعاتی و عملیاتی دقیقی برای بررسی این مهم در این منطقه از کشور انجام نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

جلسات و نشست های متعددی با طرف افغانستانی از سوی مسئولین جمهوری اسلامی برای تحقق حق آبه سیستان که جزو تعهدات قانونی افغانستان است برگزار اما هیچ کدام برای مردم سیستان مثمر ثمر واقع نشد.
 
نمایندگان مردم استان در مجلس  نیز بارها و بارها از تریبون علنی مجلس مسائل و بحران خشکسالی در منطقه سیستان را به گوش مسئولان امر رساندند، اما همه این ها فقط در پشت تریبون ها بود و عملا اقدام موثر و نتیجه بخشی برای مردم تنگه احد ایران صورت نگرفت.
 
در این بین دامدار دامش، کشاورز محصولش و صیاد صیدش را از دست داد اما خبری از حق آبه نشد.
 
ذخایر آبی چاه نیمه ها که تنها منبع آبی مرکز و شمال سیستان و بلوچستان است هم دیگر به قطرات اخر خود رسیده است، بعد از خشک شدن چاه نیمه ها همان اندک روزنه امید که برای تامین آب شرب برای مردمان این خطه بود هم رو به بسته شدن است.
 
به گفته کارشناسان آخرین منبع ذخیره آب این منطقه یعنی چاه نیمه ها هم نهایتا کمتر از یک سال آب دارد.

ذخایر آب در چاه نیمه ها بسیار نگران کننده است
 
مسئولین امر که با بدعهدی های کشور همسایه در دادن حق آبه قانونی مواجه شدند، برای تامین اب مردم سیستان و بلوچستان خط انتقال اب از دریای عمان را تصویب، که این طرح هم با کش و قوس های فراوانی همراه بود و هنوز آبی را برای مردم به ارمغان نیاورده است.
 
با کاهش ذخایر اب چاه نیمه ها، مسئولین نیز به فکر چاره اندیشی شدند و بنا است آب مصرفی شهروندان زاهدانی از چاه نیمه ها جدا سازی شود.
 
قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در پنجاه سال اخیر خشکسالی های منطقه سیستان بی سابقه بوده است گفت: بدعهدی کشور همسایه یعنی افغانستان در رابطه با حق آبه قانونی ایران موجب شد تا با کمبود اب در مخازن آبی چاه نیمه ها روبرو شویم.

وی افزود: از ابتدای دهه ۷۰ کلانشهر زاهدان با تکمیل خطوط انتقال، تصفیه‌خانه و ایستگاه‌های پمپاژ به چاه‌نیمه‌ها متصل شد و زاهدان در موقعیتی قرار دارد که در محدوده خود شهر و اطراف آن هیچ‌گونه منابع تامین آب آشامیدنی پایدار وجود ندارد و بیش از ۶۰ درصد نیاز آبی ساکنین شهر زاهدان از چاه‌نیمه‌ها تأمین می‌شود.
 
قاسمی با بیان اینکه طی این چند سال که هیچ‌آوردی از افغانستان نداشتیم، چاه‌نیمه‌ها تنها منبع تأمین آب آشامیدنی تمام ساکنان دشت سیستان و مردم زاهدان بوده است، افزود: با توجه به تبخیر سالانه و عدم آورد رودخانه هیرمند این سدهای طبیعی دیگر به اندازه کافی آب ندارند و وضعیت آب موجود بسیار نگران‌کننده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: برای جدا کردن آب زاهدان از چاه نیمه ها مقرر شد تا ۵۰ حلقه چاه در ۷۰ کیلومتری زاهدان حفر شود تا دبی مورد نیاز تامین شود.
 
قاسمی خاطر نشان کرد: برای حوزه سیستان نیز قرار است با اجرای یک طرح از تبخیر آب جلوگیری و حجم باقی مانده ذخیره شود.
 
وی تأمین حق‌آبه از کشور افغانستان را حیاتی دانست و گفت: چنانچه این ضرورت اتفاق نیفتد در آینده نزدیک بحرانی جدی در تأمین آب آشامیدنی در استان به وجود خواهد آمد که تبعات سنگینی نیز به همراه دارد.

حال باید دید که این طرح ها و برنامه های که مسئولین امر به دنبال اجرایی شدن آن برای رفع معضل کم آبی در استان هستند تا چه زمینه می تواند اثر گذار باشد؟
 
به گفته کشاورزان و ساکنین شمال استان، تنها راه نجات زمین خشکیده سیستان تحقق حق آبه قانونی از افغانستان است که باید مسئولین امر در این خصوص عزم جدی داشته باشند.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ذخایر آب در چاه نیمه ها بسیار نگران کننده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه