اخبار داغ

صندوق مشترک منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار راه اندازی شد

صندوق مشترک منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار راه اندازی شد
دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار، اقدامات انجام شده برای راه اندازی صندوق مشترک منطقه ای در غرب آسیا را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در مراسم امضای سند طرح آغازین همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله، کاهش اثرات و سازگاری با پدیده گرد و غبار در غرب آسیا در راستای ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای با نماینده UNDP در ایران که در حاشیه برپایی همایش ملی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی برگزار شد، اظهار کرد: متعاقب برگزاری کنفرانس تهران درخصوص انجام همکاری‌های محیط زیستی برای آینده‌ای بهتر در تیر ماه سال جاری و پیشنهاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای مقابله با پدیده گرد و غبار به منظور پشتیبانی از اقدامات و فعالیت‌های اجرایی در سطح منطقه، ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار با همکاری دفتر UNDP در تهران نسبت به تهیه طرح آغازین همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله، کاهش اثرات و سازگاری با پدیده گرد و غبار در غرب آسیا در راستای ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای اقدام کرده است.

وی افزود: برای آغاز این اعتباری به مبلغ ۷۰ هزار دلار از منابع دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در تهران و به همین میزان هم توسط دولت جمهوری اسلامی ایران (مجموعاً ۱۴۰ هزار دلار) تأمین شده است.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار تصریح کرد: در ادامه مقرر شد نسبت به انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه در غرب آسیا اقدام و مشارکت آنها درخصوص همکاری در راستای راه اندازی و تأسیس این صندوق فراهم شود.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: در مدت کوتاهی پس از انجام این اقدامات، نهادها و سازمان‌های بین المللی و سفارتخانه‌های برخی از کشورها ابراز تمایل خود را برای مشارکت در تقویت صندوق و اختصاص منابع مالی به آن اعلام کرده اند. بطوری که حداقل منابع تخصیصی از سوی این نهادهای حمایت کننده در دو ماه گذشته که از آغاز این فعالیت می‌گذرد و در سال آینده میلادی بالغ بر یک میلیون دلار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که با انجام نشست‌های منطقه‌ای با کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای منطقه غرب آسیا در قالب طرح حاضر، منابع تخصیصی به صندوق مشترک منطقه‌ای مقابله با پدیده گرد و غبار به نحو چشمگیری افزایش و شروع بسیار مناسبی برای انجام اقدامات مشترک منطقه‌ای در زمینه مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار باشد که به تبع آن خسارت‌های ناشی از این پدیده به نحو چشمگیری کاهش یابد.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در ادامه گفت: در طرح آغازین فوق الذکر ضمن انجام آسیب شناسی در نحوه ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار در چارچوب برنامه کاری منظم، نسبت به برگزاری جلسات مشترک منطقه‌ای در قالب راه اندازی و ایجاد کارگروه فنی متشکل از کشورهای منطقه مطابق با تصمیمات متخذه در اعلامیه وزیران در تیرماه سال جاری اقدام خواهد شد.

طهماسبی بیرگانی متذکر شد: از عمده ترین اقدامات و خروجی‌های دیگر طرح حاضر می‌توان به افزایش ظرفیت‌ها و بهبود شرایط فنی کشورهای منطقه به منظور پیش بینی، پایش و هشدار در زمینه توفان‌های ماسه و گرد و غبار، افزایش دانش و انتقال تجربیات فیمابین کشورهای منطقه به منظور مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه و انجام هماهنگی‌های بخشی و بین بخشی زیر منطقه‌ای و منطقه‌ای به منظور سازگاری و کاهش اثرات توفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار اشاره کرد.

وی در پایان تاکید کرد: با انجام این اقدامات انتظار می‌رود که در قالب اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده و با مبنا قرار گرفتن پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در قاب برنامه عمل زیرمنطقه ای غرب آسیا، نقشه راه مناسبی برای اقدامات مشترک برون مرزی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شود که با انجام این مهم و با اقدامات همه جانبه کشورهای مشارکت کننده، اثرات مخرب توفان‌های ماسه و گرد و غبار برون مرزی به نحو چشمگیری در منطقه کاهش خواهد یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه