اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین مرگ برسر فک‌های خزری/ مسئولان بشتابند!

سایه سنگین مرگ برسر فک‌های خزری/ مسئولان بشتابند!
براساس اعلام وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان، لاشه تعداد زیادی فک خزری در منطقه یوزباش به‌ویژه بین رودخانه‌های سولاک و شورینکا در سواحل شمالی دریای خزر کشف شد، متاسفانه تلف شدن غیرعادی فک‌های خزری به تیتر تکراری رسانه‌ها مبدل شده است که به نظر می‌رسد مسئولان باید تمرکز بیشتری برای فوک خزری باقی مانده داشته باشند.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داغستان یکماه پیش از کشف حدود ۷۰۰ فک مرده خبر داده بود. این رقم بعد آن به سرعت به یک هزار و ۷۰۰ مورد رسید. کارشناسان به دنبال علل مرگ حیوانات هستند. همچنین آبان ماه گذشته نیز موسسه تحقیقات اکولوژیکی آسیای مرکزی گزارش داد که بیش از ۱۰۰ فک مرده در سواحل دریای خزر در منطقه مانگیستاو قزاقستان کشف شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مرکز مطالعات و احیای فک خزر پیام مرگ دسته جمعی این نوع جانور دریایی را دریافت کرد و پس از آن کارشناسان به محل مراجعه کردند. فک‌های مرده در ساحل بین روستای بوتینو و فورت شوچنکو پیدا شد.  متاسفانه۲۱۶  لاشه فک خزری از ابتدای امسال تاکنون در سواحل دریای خزر کشف شده است. کارشناسان نمی توانند دلیل روشنی برای از بین رفتن این حیوانات نادر ارائه دهند.

, فک خزر , مرگ دسته جمعی, ., متاسفانه, .,

فک دریای خزر به‌عنوان تنها پستاندار گوشتخوار دریای کاسپین یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر جمعیت آن به‌شدت در خطر انقراض قرار گرفته است، به طوری که می‌‌توان گفت فک‌های خزری در نوامبر ۲۰۲۰ در کتاب قرمز قزاقستان به عنوان حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفتند. 

,

سال ۹۶ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، مفادی در مورد حفاظت از فک خزری به کنوانسیون CMS (حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر) اضافه شده است که بر مبنای آن باید کشورها در حوزه حفاظت از فک خزری و زیستگاه‌های این گونه اقدامات لازم را انجام دهند. اما در سال ۹۸ سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح گردشگری در مساحتی حدود ۲۲ هکتار از آشوراده موافقت کرد که با مخالفت‌های زیادی مبنی بر اینکه اجرای این طرح خطرات زیادی برای قلمرو زیستی فک خزری به همراه دارد، روبه‌رو شد.

,

وضعیت فک خزری در کشورهایی که میزبان آن هستند هر روز وخیم‌تر می‌شود و به‌تازگی نیز مؤسسه تحقیقات اکولوژیکی آسیای مرکزی گزارش داد که بیش از ۱۳۰ فک مرده در سواحل دریای خزر در منطقه مانگیستاو قزاقستان کشف شده‌اند.

, مؤسسه تحقیقات اکولوژیکی آسیای مرکزی,

فک‌های دریای خزر مهاجرت سالانهٔ منظمی دارند. آن‌ها به دمای آب بسیار وابسته‌ هستند. وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و سردتر است، مهاجرت می‌کنند. حدود ماه بهمن ماه فک‌های بالغ به سواحل شمالی خزر (روسیه و قزاقستان) سفر می‌کنند تا ماده‌های باردار توله‌هایشان را روی سطوح یخ‌زده‌ آب به دنیا بیاورند. زندگی فک خزری را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد؛ دوره اول مربوط به جفت‌گیری و فعالیت‌های تولید مثلی است. دوره دوم زمان موریزی این حیوانات و دوره آخر فصل مهاجرت و جست و جوی غذا است. فک‌های خزری معمولاً به دنبال غذا به بخش‌های میانی و جنوبی دریای خزر از جمله آب‌های ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان مهاجرت می‌کنند.

,

مرگ دسته جمعه فک‌ها در دریای خزر ادامه دارد

,

براساس اعلام کانال رسمی تلگرامی وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان، شمارش تعداد این حیوان نادر در سراسر سواحل دریای خزر توسط کارشناسان سازه های محیط زیست ادامه دارد.

,

وزارت منابع طبیعی داغستان گفت: لاشه تعداد زیادی فک خزری در منطقه یوزباش به‌ویژه بین رودخانه‌های سولاک و شورینکا در سواحل شمالی دریای خزر کشف شد. دلایل مرگ دسته جمعی فک‌ها پس از بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص خواهد شد.

, یوزباش, سولاک, شورینکا,

وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان گزارش داد که تعداد فک‌های تلف شده در سواحل خزر طی یک ماه گذشته به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسید.

,

به گزارش دانا؛ افزایش مرگ‌ومیر این آبزی ارزشمند، موجب نگرانی دوستداران و فعالان زیست محیطی شده است، در واقع سواحل جنوب شرق خزر و آشوراده تنها جزیره ایرانی از بهترین زیستگاه‌های فک است و بخش عمده جمعیت این گونه آبزی در این منطقه زندگی می کند. بر اساس گزارش‌ها جمعیت این گونه ارزشمند در آب‌های سرزمینی ایران نیز به شدت کاهش یافته است، واقعیت این است که این گونه در معرض انقراض است و منقرض شدن آن اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد و چرخه محیط زیست دریایی کشور را با چالش جدی مواجه می‌کند، به نظر می‌رسد مسئولان باید تمرکز بیشتری برای فوک خزری باقی مانده داشته باشند.
 

,
,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

خداحافظی فک‌های خزری با سواحل ایران/ ماجرای مرگ دست جمعی فوک‌های خزری چیست؟!

, خداحافظی فک‌های خزری با سواحل ایران/ ماجرای مرگ دست جمعی فوک‌های خزری چیست؟!]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه