اخبار داغ

تار و پود مردم این دیار با هنر گره خورده است؛

شکوفایی مهارت بانوان بشگردی با طعم اقتصاد/ طنین ما می‌توانیم در فرش‌های دستباف زنان روستا نقش‌نوازی می‌کند

شکوفایی مهارت بانوان بشگردی با طعم اقتصاد/ طنین ما می‌توانیم در فرش‌های دستباف زنان روستا نقش‌نوازی می‌کند
طی سال‌های اخیر نور امیدی از تولید و اشتغال در روستاهای شهرستان بشاگرد منور شده است و بانوان این خطه از جنوب کشور با بافت فرش‌های زیبا و با کیفیت توانسته‌اند علاوه بر فروش هنر دستان خود در داخل کشور؛ به خارج از کشور نیز صادر کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی زارعی رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: فعالیت فرش در بشاگرد از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ باهدف ایجاد اشتغال و تولید فرش دستباف با توجه به ظرفیت بالای و نیروی انسانی توانمند در این بخش آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
وی افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ آموزش فرش در روستاهای بخش مرکزی و گوهران و گافر و پارامون آغاز شد و ۲۰ روستا آموزش فرشبافی دریافت کردند و در مجموع ۸۵۰ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد ادامه داد: برای ارایه آموزش به علاقمندان به بافت فرش دستباف از ظرفیت دهیاران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج، روحانی مستقر در روستا، اماکنی نظیر حسینیه، پایگاه بسیج و سالن ورزشی با هماهنگی و تفاهم‌نامه داخلی شهرستان این کار با مدیریت اداره صمت شهرستان انجام گرفت.
 
 
بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است

زارعی همچنین گفت: برای اجرا این کار، تأمین هزینه مربی بر عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) و دهیاران و تأمین مواد اولیه و دارقالی جهت آموزش نیز عهده اداره صمت بشاگرد قرار داده شد و با این کار جهادی، بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بعد از آموزش بافت فرش، دار قالی به همراه مواد اولیه به منزل بافنده فرش و آموزش دیده انتقال یافته و آنها کار تولید رو شروع کردند. همه کار چله کشی و مواد و سرکشی برعهده تعاونی فرش و با نظارت اداره صمت بشاگرد انجام گرفت.
 
 
فرش دستباف بشاگرد راهی بازارهای خارجی می شود

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد اضافه کرد: بعد از ارایه آموزش، بیش از ۱۷۰ تخته فرش ۶ متری تولید و روانه بازار خارج از کشور ازقبیل لبنان، آلمان و روسیه شد.

زارعی اذعان داشت: با توجه به ظرفیت فرش در بشاگرد و در راستای حمایت از زنان قالیباف این شهرستان، یک کارگاه با زیر بنای ۵۳۰ متر مربع جهت آموزش فرش و واحد فروش در شهر سردشت با اعتبار ۵ میلیارد ساخته و به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: دوره آموزش فرش بافی در سال جاری ویژه ۴۵ نفر علاقمند در روستای دون برگزار شده است که مجموع بافندگان در این روستا به ۹۵ نفر افزایش یافته و در حال تولید فرش دستباف هستند.

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 25 نفر بافنده این شهرستان جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانکهای عامل معرفی شده اند.
 
وقتی نور امید اشتغال و تولید در روستا ها منور می شود

زارعی ضمن اعلام مشارکت فعال زنان قالیباف این شهرستان و هنر دست آنان ابراز داشت: در حال حاضر تولید فرش دستباف توسط 50 نفر از بانوان این شهرستان با ابعاد 1.5×1 ؛ 2.5×1.5 و 3×2 در سه روستای کوه حیدر، گروغ و درنک مدو در حال تولید است.

وی، عدم برخورداری بانوان بافنده فرش دستباف از بیمه تامین اجتماعی را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: باید مجلس و دولت در این خصوص اقدام کنند.

رییس صنعت ، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد گفت: برای تولید هر فرش ۶ متری، هشت میلیون و پانصد هزار تومان دستمزد پرداخت می‌شود.
 
 
همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند
 
مریم زارعی بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف نیز در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: 17سال قبل و بر اساس علاقه ای که داشتم و با هدف ایجاد اشتغال و کسب درآمد، به بافندگی فرش دستباف روی آورده و این کار را شروع کردم.

وی افزود: با هماهنگی خانواده این شغل را انتخاب کردم و در حال حاضر همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند و به من کمک می کنند، وقتی بافت یک فرش را بر عهده می گیریم، دخترم که 10سال بیشتر ندارد و پسرم نیز به ما کمک می کنند و تا کنون با کمک و همراهی همه اعضای خانواده ام، انواع فرش ها را تولید و روانه بازار کرده ام.

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: فرش دستباف تولیدی خودمان بر مبنای سفارش تولید می شود و هزینه دستمزدمان نقد پرداخت می شود ، فرش دستباف بشاگرد در بازارهای داخل و خارج از کشور مشتری دارد.

زارعی بیان داشت: با توجه به اینکه تمام تجهیزات و امکانات لازم را اداره صمت بشاگرد برای تولید فرش در ابعاد مختلف فراهم کرده است بهترین شغل این است که ما در خانه تولید فرش داشته باشیم همه بچه های ما یاد می‌گیرند، از طرفی این حرفه، علاوه بر درآمدی برای بانوان و همچنین سایر اعضای خانواده دارد، این شغل هزینه آب، برق و گاز ندارد و فرش های تولیدی ماندگاری دارد و بعضا در صورت تأخیر در فروش، بافنده، متضرر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بافت یک فرش 6متری در بشاگرد سرمایه نمی خواهد، گفت: چراکه تمامی تجهیزات و امکانات لازم ازقبیل دار قالی، رنگ، نقشه، چله و ... را در اختیار بانوان علاقمند به این حرفه قرار می دهند و آنان باید فقط فرش را ببافند و دستمزد خود را دریافت کنند. برای بافت یک فرش به ابعاد ۶ متر که در مدت زمان چهار ماه انجام می گیرد، مبلغ هشت میلیون و یانصد هزار تومان دستمزد به بافندگان پرداخت می‌شود.
 
نداشتن بیمه مهمترین مشکل بانوان بافنده فرش است

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: البته اگر کسی بخواهد خودش اقدام کند خارج از تعاونی خرید دار قالی و رنگ وچله تا راه اندازی در وضعیت فعلی 50 میلیون تومان هزینه می شود.

زارعی، مهم ترین مشکل بانوان بافنده فرش دستباف در بشاگرد را بحث بیمه ذکر کرد و افزود: همچنین اگر امکان داشته باشد دستمزد نیز افزایش یابد، من خودم از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستن اما اکثر بافندگان فرش فاقد خدمات بیمه ای هستند.

وی در ادامه سخنان خود، ایجاد کارگاه در روستاها برای تولید فرش 12متری و ابعاد بالا را از دیگر ضروریات نام برد و تصریح کرد: ناجی همیشگی ما در حوزه بافت فرش دستباف، اداره صنعت، معدن وتجارت بشاگرد است به ویژه شخص علی زارعی رئیس اداره که خیلی برای این صنعت زحمت کشیده است، همچنین از مشوق هایی نظیر توزیع بسته های معیشتی و هدایا از طرف مسئولین قدردانی می کنم.

این بانوی بشاگردی فعال در حوزه بافندگی فرش دستباف، طراحی فرش دستباف در ابعاد مختلف به نقش بومی استان هرمزگان و آموزش و تشویق فرزندان خود به این کار جهت تامین منبع در آمدی از افق های کاری مان است.
 
 
یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد
 
حسین غلامی مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با اشاره به چگونگی راه اندازی این کارگاه اظهار کرد: به منظور ثبت شرکت تعاونی ، ابتدا مدارک مورد نیاز به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارایه و پس از تأیید مدارک، مراحل افتتاح حساب و ارسال مدارک تایید شده به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نهایتا پس از انتشار در رسانه ای مکتوب، شرکت تعاونی ثبت می شود. لذا برای ایجاد کارگاه، تعاونی فرش را تشکیل دادیم و سپس با تحویل مدارک تعاونی اقدام به راه اندازی کارگاه کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هرمز مبنی بر اینکه اگر فردی بافنده ماهر نباشد، آیا می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید فرش دستباف کند، افزود: در صورتی که فردی توانایی و مهارت بافت فرش دستباف را نداشته باشد می تواند کارگاه تولید فرش راه اندازی کند اما ممکن است با مشکل مواجه خواهد شد، چون برای رفع نواقص احتمالی فرش باید از مهارت لازم برخوردار باشد. البته اگر علاقه به این کار داشته باشد می‌تواند کارگاه را مدیریت کند و این بافندگان هستند که کار تولید را انجام می دهند. به نظر من برای جلوگیری از بروز مشکلات، فرد علاقمند به ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف می بایست آموزش های لازم را فرا گیرند و به مردم خود جهت ایجاد شغل کمک کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک همچنین درخصوص افرادی که سرمایه لازم جهت راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف دارند اما بافنده ماهر نیستند، ابراز داشت: این دسته از افراد می توانند با شرکت در دوره های آموزشی قالیبافی و کسب مهارت های لازم، سپس اقدام به راه‌اندازی این کارگاه کنند. بنابراین این افراد ابتدا باید نیروی انسانی آموزش دیده و توانمند را داشته باشند بعد از آن اقدام به تأمین تجهیزات لازم نظیر دار قالی، چله، پاکی، رنگ، تخته، شانه، گرز و ... کنند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های یک بافنده ماهر پرداخت و گفت: بافنده ماهر کسی است که بتواند به صورت صحیح، نقشه های قالی را به خوبی بر روی بافت پیاده کند و عکس العمل سریع و بافت خوب انجام دهد. به عبارتی دیگر، یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد.

غلامی به مراحل راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف اشاره و تصریح کرد: به منظور ایجاد کارگاه، ابتدا باید مکان مشخص گردد سپس تجهیزات لازم ازقبیل دار قالی، ابزار های مورد نیاز همچون نخ های مناسب و ... فراهم شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک با بیان اینکه مجوز لازم برای راه اندازی این کارگاه باید از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  اداره و همچنین سازمان صمت، و مهارت آن هم از صمت و هم از آموزشگاه های خصوصی و فنی و حرفه ای و تعاونی فرش و اتاق تعاون  اخذ کرد، اذعان داشت: تعداد نیروهای فعال در کارگاه ، تقریبا ۱۰ نفر است البته می‌توان با تعداد کمتر از ۱۰ نفر شروع کرد اما به نظرم از این تعداد بیشتر باشد بازدهی بهتری دارد.

وی بیان کرد: متراژ برای راه اندازی کارگاه فرش دستباف بستگی به فضای آن دارد مثلا برای ۲۰۰ متر زیر بنای کارگاه، ۸۰ نفر با فرش ۶ متری می‌شود و کارگاه ما هم اکنون ۱۲۰ متر مربع در حال ساخت می باشد و بافندگان هم اکنون در خانه خود مشغول بکار هستند.

غلامی با اشاره به سرمایه لازم برای ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف افزود: به ازای هر نفر اگر بخواهیم آموزش دهیم تا تولید را شروع کنند، مبلغ ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه لازم است، وام قالی بافی وجود دارد و از طریق مشاغل خانگی می‌توان هم مستقل و هم پشتیبان‌ دریافت کرد.
 
 
علاقه مندی کشورهای حاشیه خلیج فارس به فرش دست بافت بشاگرد

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نقشه هایی در چه ابعادی بافته می شود، گفت: نقشه ها بستگی به بازار دارد و بیشتر فرش ها ۲ در ۳ تولید می‌شود که مشتری دارد.

وی به نحوه سفارش گیری برای تولید فرش اشاره و بیان داشت: از طریق شرکت های بزرگ و رابطین تجاری در این حوزه سفارش گیری صورت می گیرد. فرش های دستباف تولیدی در بشاگرد در بازارهای داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رسد.

غلامی درخصوص درآمد ماهیانه کارگاه تولید فرش دستباف بیان کرد: درآمد ماهیانه، بستگی به بافندگان دارد و هر چه آنها زودتر، بافت قالی را به اتمام برسانند سود بیشتری دارد مثلا برای یک فرش ۶ متری ۲ تا ۳ تومان سود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دولت از سرمایه گذار و مردم در حوزه تولید فرش دستباف حمایت کند چرا که اغلب بافندگان فرش دستباف در شهرستان بشاگرد از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند و ضروری است تا نسبت به بیمه آنان اقدامات لازم صورت گیرد.
 
انتهای پیام/
,
وی افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ آموزش فرش در روستاهای بخش مرکزی و گوهران و گافر و پارامون آغاز شد و ۲۰ روستا آموزش فرشبافی دریافت کردند و در مجموع ۸۵۰ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد ادامه داد: برای ارایه آموزش به علاقمندان به بافت فرش دستباف از ظرفیت دهیاران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج، روحانی مستقر در روستا، اماکنی نظیر حسینیه، پایگاه بسیج و سالن ورزشی با هماهنگی و تفاهم‌نامه داخلی شهرستان این کار با مدیریت اداره صمت شهرستان انجام گرفت.
 
 
بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است

زارعی همچنین گفت: برای اجرا این کار، تأمین هزینه مربی بر عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) و دهیاران و تأمین مواد اولیه و دارقالی جهت آموزش نیز عهده اداره صمت بشاگرد قرار داده شد و با این کار جهادی، بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بعد از آموزش بافت فرش، دار قالی به همراه مواد اولیه به منزل بافنده فرش و آموزش دیده انتقال یافته و آنها کار تولید رو شروع کردند. همه کار چله کشی و مواد و سرکشی برعهده تعاونی فرش و با نظارت اداره صمت بشاگرد انجام گرفت.
 
 
فرش دستباف بشاگرد راهی بازارهای خارجی می شود

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد اضافه کرد: بعد از ارایه آموزش، بیش از ۱۷۰ تخته فرش ۶ متری تولید و روانه بازار خارج از کشور ازقبیل لبنان، آلمان و روسیه شد.

زارعی اذعان داشت: با توجه به ظرفیت فرش در بشاگرد و در راستای حمایت از زنان قالیباف این شهرستان، یک کارگاه با زیر بنای ۵۳۰ متر مربع جهت آموزش فرش و واحد فروش در شهر سردشت با اعتبار ۵ میلیارد ساخته و به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: دوره آموزش فرش بافی در سال جاری ویژه ۴۵ نفر علاقمند در روستای دون برگزار شده است که مجموع بافندگان در این روستا به ۹۵ نفر افزایش یافته و در حال تولید فرش دستباف هستند.

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 25 نفر بافنده این شهرستان جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانکهای عامل معرفی شده اند.
 
وقتی نور امید اشتغال و تولید در روستا ها منور می شود

زارعی ضمن اعلام مشارکت فعال زنان قالیباف این شهرستان و هنر دست آنان ابراز داشت: در حال حاضر تولید فرش دستباف توسط 50 نفر از بانوان این شهرستان با ابعاد 1.5×1 ؛ 2.5×1.5 و 3×2 در سه روستای کوه حیدر، گروغ و درنک مدو در حال تولید است.

وی، عدم برخورداری بانوان بافنده فرش دستباف از بیمه تامین اجتماعی را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: باید مجلس و دولت در این خصوص اقدام کنند.

رییس صنعت ، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد گفت: برای تولید هر فرش ۶ متری، هشت میلیون و پانصد هزار تومان دستمزد پرداخت می‌شود.
 
 
همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند
 
مریم زارعی بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف نیز در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: 17سال قبل و بر اساس علاقه ای که داشتم و با هدف ایجاد اشتغال و کسب درآمد، به بافندگی فرش دستباف روی آورده و این کار را شروع کردم.

وی افزود: با هماهنگی خانواده این شغل را انتخاب کردم و در حال حاضر همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند و به من کمک می کنند، وقتی بافت یک فرش را بر عهده می گیریم، دخترم که 10سال بیشتر ندارد و پسرم نیز به ما کمک می کنند و تا کنون با کمک و همراهی همه اعضای خانواده ام، انواع فرش ها را تولید و روانه بازار کرده ام.

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: فرش دستباف تولیدی خودمان بر مبنای سفارش تولید می شود و هزینه دستمزدمان نقد پرداخت می شود ، فرش دستباف بشاگرد در بازارهای داخل و خارج از کشور مشتری دارد.

زارعی بیان داشت: با توجه به اینکه تمام تجهیزات و امکانات لازم را اداره صمت بشاگرد برای تولید فرش در ابعاد مختلف فراهم کرده است بهترین شغل این است که ما در خانه تولید فرش داشته باشیم همه بچه های ما یاد می‌گیرند، از طرفی این حرفه، علاوه بر درآمدی برای بانوان و همچنین سایر اعضای خانواده دارد، این شغل هزینه آب، برق و گاز ندارد و فرش های تولیدی ماندگاری دارد و بعضا در صورت تأخیر در فروش، بافنده، متضرر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بافت یک فرش 6متری در بشاگرد سرمایه نمی خواهد، گفت: چراکه تمامی تجهیزات و امکانات لازم ازقبیل دار قالی، رنگ، نقشه، چله و ... را در اختیار بانوان علاقمند به این حرفه قرار می دهند و آنان باید فقط فرش را ببافند و دستمزد خود را دریافت کنند. برای بافت یک فرش به ابعاد ۶ متر که در مدت زمان چهار ماه انجام می گیرد، مبلغ هشت میلیون و یانصد هزار تومان دستمزد به بافندگان پرداخت می‌شود.
 
نداشتن بیمه مهمترین مشکل بانوان بافنده فرش است

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: البته اگر کسی بخواهد خودش اقدام کند خارج از تعاونی خرید دار قالی و رنگ وچله تا راه اندازی در وضعیت فعلی 50 میلیون تومان هزینه می شود.

زارعی، مهم ترین مشکل بانوان بافنده فرش دستباف در بشاگرد را بحث بیمه ذکر کرد و افزود: همچنین اگر امکان داشته باشد دستمزد نیز افزایش یابد، من خودم از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستن اما اکثر بافندگان فرش فاقد خدمات بیمه ای هستند.

وی در ادامه سخنان خود، ایجاد کارگاه در روستاها برای تولید فرش 12متری و ابعاد بالا را از دیگر ضروریات نام برد و تصریح کرد: ناجی همیشگی ما در حوزه بافت فرش دستباف، اداره صنعت، معدن وتجارت بشاگرد است به ویژه شخص علی زارعی رئیس اداره که خیلی برای این صنعت زحمت کشیده است، همچنین از مشوق هایی نظیر توزیع بسته های معیشتی و هدایا از طرف مسئولین قدردانی می کنم.

این بانوی بشاگردی فعال در حوزه بافندگی فرش دستباف، طراحی فرش دستباف در ابعاد مختلف به نقش بومی استان هرمزگان و آموزش و تشویق فرزندان خود به این کار جهت تامین منبع در آمدی از افق های کاری مان است.
 
 
یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد
 
حسین غلامی مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با اشاره به چگونگی راه اندازی این کارگاه اظهار کرد: به منظور ثبت شرکت تعاونی ، ابتدا مدارک مورد نیاز به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارایه و پس از تأیید مدارک، مراحل افتتاح حساب و ارسال مدارک تایید شده به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نهایتا پس از انتشار در رسانه ای مکتوب، شرکت تعاونی ثبت می شود. لذا برای ایجاد کارگاه، تعاونی فرش را تشکیل دادیم و سپس با تحویل مدارک تعاونی اقدام به راه اندازی کارگاه کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هرمز مبنی بر اینکه اگر فردی بافنده ماهر نباشد، آیا می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید فرش دستباف کند، افزود: در صورتی که فردی توانایی و مهارت بافت فرش دستباف را نداشته باشد می تواند کارگاه تولید فرش راه اندازی کند اما ممکن است با مشکل مواجه خواهد شد، چون برای رفع نواقص احتمالی فرش باید از مهارت لازم برخوردار باشد. البته اگر علاقه به این کار داشته باشد می‌تواند کارگاه را مدیریت کند و این بافندگان هستند که کار تولید را انجام می دهند. به نظر من برای جلوگیری از بروز مشکلات، فرد علاقمند به ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف می بایست آموزش های لازم را فرا گیرند و به مردم خود جهت ایجاد شغل کمک کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک همچنین درخصوص افرادی که سرمایه لازم جهت راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف دارند اما بافنده ماهر نیستند، ابراز داشت: این دسته از افراد می توانند با شرکت در دوره های آموزشی قالیبافی و کسب مهارت های لازم، سپس اقدام به راه‌اندازی این کارگاه کنند. بنابراین این افراد ابتدا باید نیروی انسانی آموزش دیده و توانمند را داشته باشند بعد از آن اقدام به تأمین تجهیزات لازم نظیر دار قالی، چله، پاکی، رنگ، تخته، شانه، گرز و ... کنند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های یک بافنده ماهر پرداخت و گفت: بافنده ماهر کسی است که بتواند به صورت صحیح، نقشه های قالی را به خوبی بر روی بافت پیاده کند و عکس العمل سریع و بافت خوب انجام دهد. به عبارتی دیگر، یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد.

غلامی به مراحل راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف اشاره و تصریح کرد: به منظور ایجاد کارگاه، ابتدا باید مکان مشخص گردد سپس تجهیزات لازم ازقبیل دار قالی، ابزار های مورد نیاز همچون نخ های مناسب و ... فراهم شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک با بیان اینکه مجوز لازم برای راه اندازی این کارگاه باید از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  اداره و همچنین سازمان صمت، و مهارت آن هم از صمت و هم از آموزشگاه های خصوصی و فنی و حرفه ای و تعاونی فرش و اتاق تعاون  اخذ کرد، اذعان داشت: تعداد نیروهای فعال در کارگاه ، تقریبا ۱۰ نفر است البته می‌توان با تعداد کمتر از ۱۰ نفر شروع کرد اما به نظرم از این تعداد بیشتر باشد بازدهی بهتری دارد.

وی بیان کرد: متراژ برای راه اندازی کارگاه فرش دستباف بستگی به فضای آن دارد مثلا برای ۲۰۰ متر زیر بنای کارگاه، ۸۰ نفر با فرش ۶ متری می‌شود و کارگاه ما هم اکنون ۱۲۰ متر مربع در حال ساخت می باشد و بافندگان هم اکنون در خانه خود مشغول بکار هستند.

غلامی با اشاره به سرمایه لازم برای ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف افزود: به ازای هر نفر اگر بخواهیم آموزش دهیم تا تولید را شروع کنند، مبلغ ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه لازم است، وام قالی بافی وجود دارد و از طریق مشاغل خانگی می‌توان هم مستقل و هم پشتیبان‌ دریافت کرد.
 
 
علاقه مندی کشورهای حاشیه خلیج فارس به فرش دست بافت بشاگرد

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نقشه هایی در چه ابعادی بافته می شود، گفت: نقشه ها بستگی به بازار دارد و بیشتر فرش ها ۲ در ۳ تولید می‌شود که مشتری دارد.

وی به نحوه سفارش گیری برای تولید فرش اشاره و بیان داشت: از طریق شرکت های بزرگ و رابطین تجاری در این حوزه سفارش گیری صورت می گیرد. فرش های دستباف تولیدی در بشاگرد در بازارهای داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رسد.

غلامی درخصوص درآمد ماهیانه کارگاه تولید فرش دستباف بیان کرد: درآمد ماهیانه، بستگی به بافندگان دارد و هر چه آنها زودتر، بافت قالی را به اتمام برسانند سود بیشتری دارد مثلا برای یک فرش ۶ متری ۲ تا ۳ تومان سود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دولت از سرمایه گذار و مردم در حوزه تولید فرش دستباف حمایت کند چرا که اغلب بافندگان فرش دستباف در شهرستان بشاگرد از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند و ضروری است تا نسبت به بیمه آنان اقدامات لازم صورت گیرد.
 
انتهای پیام/
,
وی افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ آموزش فرش در روستاهای بخش مرکزی و گوهران و گافر و پارامون آغاز شد و ۲۰ روستا آموزش فرشبافی دریافت کردند و در مجموع ۸۵۰ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد ادامه داد: برای ارایه آموزش به علاقمندان به بافت فرش دستباف از ظرفیت دهیاران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج، روحانی مستقر در روستا، اماکنی نظیر حسینیه، پایگاه بسیج و سالن ورزشی با هماهنگی و تفاهم‌نامه داخلی شهرستان این کار با مدیریت اداره صمت شهرستان انجام گرفت.
,
,
 
,
, ,
 
,
بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است

زارعی همچنین گفت: برای اجرا این کار، تأمین هزینه مربی بر عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) و دهیاران و تأمین مواد اولیه و دارقالی جهت آموزش نیز عهده اداره صمت بشاگرد قرار داده شد و با این کار جهادی، بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بعد از آموزش بافت فرش، دار قالی به همراه مواد اولیه به منزل بافنده فرش و آموزش دیده انتقال یافته و آنها کار تولید رو شروع کردند. همه کار چله کشی و مواد و سرکشی برعهده تعاونی فرش و با نظارت اداره صمت بشاگرد انجام گرفت.
, بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است, بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
فرش دستباف بشاگرد راهی بازارهای خارجی می شود

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد اضافه کرد: بعد از ارایه آموزش، بیش از ۱۷۰ تخته فرش ۶ متری تولید و روانه بازار خارج از کشور ازقبیل لبنان، آلمان و روسیه شد.

زارعی اذعان داشت: با توجه به ظرفیت فرش در بشاگرد و در راستای حمایت از زنان قالیباف این شهرستان، یک کارگاه با زیر بنای ۵۳۰ متر مربع جهت آموزش فرش و واحد فروش در شهر سردشت با اعتبار ۵ میلیارد ساخته و به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: دوره آموزش فرش بافی در سال جاری ویژه ۴۵ نفر علاقمند در روستای دون برگزار شده است که مجموع بافندگان در این روستا به ۹۵ نفر افزایش یافته و در حال تولید فرش دستباف هستند.

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 25 نفر بافنده این شهرستان جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانکهای عامل معرفی شده اند.
, فرش دستباف بشاگرد راهی بازارهای خارجی می شود, فرش دستباف بشاگرد راهی بازارهای خارجی می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
وقتی نور امید اشتغال و تولید در روستا ها منور می شود

زارعی ضمن اعلام مشارکت فعال زنان قالیباف این شهرستان و هنر دست آنان ابراز داشت: در حال حاضر تولید فرش دستباف توسط 50 نفر از بانوان این شهرستان با ابعاد 1.5×1 ؛ 2.5×1.5 و 3×2 در سه روستای کوه حیدر، گروغ و درنک مدو در حال تولید است.

وی، عدم برخورداری بانوان بافنده فرش دستباف از بیمه تامین اجتماعی را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: باید مجلس و دولت در این خصوص اقدام کنند.

رییس صنعت ، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد گفت: برای تولید هر فرش ۶ متری، هشت میلیون و پانصد هزار تومان دستمزد پرداخت می‌شود.
, وقتی نور امید اشتغال و تولید در روستا ها منور می شود, وقتی نور امید اشتغال و تولید در روستا ها منور می شود,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند
, همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند, همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند,
 
,
مریم زارعی بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف نیز در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: 17سال قبل و بر اساس علاقه ای که داشتم و با هدف ایجاد اشتغال و کسب درآمد، به بافندگی فرش دستباف روی آورده و این کار را شروع کردم.

وی افزود: با هماهنگی خانواده این شغل را انتخاب کردم و در حال حاضر همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند و به من کمک می کنند، وقتی بافت یک فرش را بر عهده می گیریم، دخترم که 10سال بیشتر ندارد و پسرم نیز به ما کمک می کنند و تا کنون با کمک و همراهی همه اعضای خانواده ام، انواع فرش ها را تولید و روانه بازار کرده ام.

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: فرش دستباف تولیدی خودمان بر مبنای سفارش تولید می شود و هزینه دستمزدمان نقد پرداخت می شود ، فرش دستباف بشاگرد در بازارهای داخل و خارج از کشور مشتری دارد.

زارعی بیان داشت: با توجه به اینکه تمام تجهیزات و امکانات لازم را اداره صمت بشاگرد برای تولید فرش در ابعاد مختلف فراهم کرده است بهترین شغل این است که ما در خانه تولید فرش داشته باشیم همه بچه های ما یاد می‌گیرند، از طرفی این حرفه، علاوه بر درآمدی برای بانوان و همچنین سایر اعضای خانواده دارد، این شغل هزینه آب، برق و گاز ندارد و فرش های تولیدی ماندگاری دارد و بعضا در صورت تأخیر در فروش، بافنده، متضرر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بافت یک فرش 6متری در بشاگرد سرمایه نمی خواهد، گفت: چراکه تمامی تجهیزات و امکانات لازم ازقبیل دار قالی، رنگ، نقشه، چله و ... را در اختیار بانوان علاقمند به این حرفه قرار می دهند و آنان باید فقط فرش را ببافند و دستمزد خود را دریافت کنند. برای بافت یک فرش به ابعاد ۶ متر که در مدت زمان چهار ماه انجام می گیرد، مبلغ هشت میلیون و یانصد هزار تومان دستمزد به بافندگان پرداخت می‌شود.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
نداشتن بیمه مهمترین مشکل بانوان بافنده فرش است

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: البته اگر کسی بخواهد خودش اقدام کند خارج از تعاونی خرید دار قالی و رنگ وچله تا راه اندازی در وضعیت فعلی 50 میلیون تومان هزینه می شود.

زارعی، مهم ترین مشکل بانوان بافنده فرش دستباف در بشاگرد را بحث بیمه ذکر کرد و افزود: همچنین اگر امکان داشته باشد دستمزد نیز افزایش یابد، من خودم از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستن اما اکثر بافندگان فرش فاقد خدمات بیمه ای هستند.

وی در ادامه سخنان خود، ایجاد کارگاه در روستاها برای تولید فرش 12متری و ابعاد بالا را از دیگر ضروریات نام برد و تصریح کرد: ناجی همیشگی ما در حوزه بافت فرش دستباف، اداره صنعت، معدن وتجارت بشاگرد است به ویژه شخص علی زارعی رئیس اداره که خیلی برای این صنعت زحمت کشیده است، همچنین از مشوق هایی نظیر توزیع بسته های معیشتی و هدایا از طرف مسئولین قدردانی می کنم.

این بانوی بشاگردی فعال در حوزه بافندگی فرش دستباف، طراحی فرش دستباف در ابعاد مختلف به نقش بومی استان هرمزگان و آموزش و تشویق فرزندان خود به این کار جهت تامین منبع در آمدی از افق های کاری مان است.
, نداشتن بیمه مهمترین مشکل بانوان بافنده فرش است, نداشتن بیمه مهمترین مشکل بانوان بافنده فرش است,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد
, یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد, یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد,
 
,
حسین غلامی مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با اشاره به چگونگی راه اندازی این کارگاه اظهار کرد: به منظور ثبت شرکت تعاونی ، ابتدا مدارک مورد نیاز به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارایه و پس از تأیید مدارک، مراحل افتتاح حساب و ارسال مدارک تایید شده به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نهایتا پس از انتشار در رسانه ای مکتوب، شرکت تعاونی ثبت می شود. لذا برای ایجاد کارگاه، تعاونی فرش را تشکیل دادیم و سپس با تحویل مدارک تعاونی اقدام به راه اندازی کارگاه کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هرمز مبنی بر اینکه اگر فردی بافنده ماهر نباشد، آیا می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید فرش دستباف کند، افزود: در صورتی که فردی توانایی و مهارت بافت فرش دستباف را نداشته باشد می تواند کارگاه تولید فرش راه اندازی کند اما ممکن است با مشکل مواجه خواهد شد، چون برای رفع نواقص احتمالی فرش باید از مهارت لازم برخوردار باشد. البته اگر علاقه به این کار داشته باشد می‌تواند کارگاه را مدیریت کند و این بافندگان هستند که کار تولید را انجام می دهند. به نظر من برای جلوگیری از بروز مشکلات، فرد علاقمند به ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف می بایست آموزش های لازم را فرا گیرند و به مردم خود جهت ایجاد شغل کمک کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک همچنین درخصوص افرادی که سرمایه لازم جهت راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف دارند اما بافنده ماهر نیستند، ابراز داشت: این دسته از افراد می توانند با شرکت در دوره های آموزشی قالیبافی و کسب مهارت های لازم، سپس اقدام به راه‌اندازی این کارگاه کنند. بنابراین این افراد ابتدا باید نیروی انسانی آموزش دیده و توانمند را داشته باشند بعد از آن اقدام به تأمین تجهیزات لازم نظیر دار قالی، چله، پاکی، رنگ، تخته، شانه، گرز و ... کنند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های یک بافنده ماهر پرداخت و گفت: بافنده ماهر کسی است که بتواند به صورت صحیح، نقشه های قالی را به خوبی بر روی بافت پیاده کند و عکس العمل سریع و بافت خوب انجام دهد. به عبارتی دیگر، یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد.

غلامی به مراحل راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف اشاره و تصریح کرد: به منظور ایجاد کارگاه، ابتدا باید مکان مشخص گردد سپس تجهیزات لازم ازقبیل دار قالی، ابزار های مورد نیاز همچون نخ های مناسب و ... فراهم شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک با بیان اینکه مجوز لازم برای راه اندازی این کارگاه باید از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  اداره و همچنین سازمان صمت، و مهارت آن هم از صمت و هم از آموزشگاه های خصوصی و فنی و حرفه ای و تعاونی فرش و اتاق تعاون  اخذ کرد، اذعان داشت: تعداد نیروهای فعال در کارگاه ، تقریبا ۱۰ نفر است البته می‌توان با تعداد کمتر از ۱۰ نفر شروع کرد اما به نظرم از این تعداد بیشتر باشد بازدهی بهتری دارد.

وی بیان کرد: متراژ برای راه اندازی کارگاه فرش دستباف بستگی به فضای آن دارد مثلا برای ۲۰۰ متر زیر بنای کارگاه، ۸۰ نفر با فرش ۶ متری می‌شود و کارگاه ما هم اکنون ۱۲۰ متر مربع در حال ساخت می باشد و بافندگان هم اکنون در خانه خود مشغول بکار هستند.

غلامی با اشاره به سرمایه لازم برای ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف افزود: به ازای هر نفر اگر بخواهیم آموزش دهیم تا تولید را شروع کنند، مبلغ ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه لازم است، وام قالی بافی وجود دارد و از طریق مشاغل خانگی می‌توان هم مستقل و هم پشتیبان‌ دریافت کرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
علاقه مندی کشورهای حاشیه خلیج فارس به فرش دست بافت بشاگرد

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نقشه هایی در چه ابعادی بافته می شود، گفت: نقشه ها بستگی به بازار دارد و بیشتر فرش ها ۲ در ۳ تولید می‌شود که مشتری دارد.

وی به نحوه سفارش گیری برای تولید فرش اشاره و بیان داشت: از طریق شرکت های بزرگ و رابطین تجاری در این حوزه سفارش گیری صورت می گیرد. فرش های دستباف تولیدی در بشاگرد در بازارهای داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رسد.

غلامی درخصوص درآمد ماهیانه کارگاه تولید فرش دستباف بیان کرد: درآمد ماهیانه، بستگی به بافندگان دارد و هر چه آنها زودتر، بافت قالی را به اتمام برسانند سود بیشتری دارد مثلا برای یک فرش ۶ متری ۲ تا ۳ تومان سود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دولت از سرمایه گذار و مردم در حوزه تولید فرش دستباف حمایت کند چرا که اغلب بافندگان فرش دستباف در شهرستان بشاگرد از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند و ضروری است تا نسبت به بیمه آنان اقدامات لازم صورت گیرد.
, علاقه مندی کشورهای حاشیه خلیج فارس به فرش دست بافت بشاگرد, علاقه مندی کشورهای حاشیه خلیج فارس به فرش دست بافت بشاگرد,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه