اخبار داغ

در گفت‌وگو با فعالان دانشجویی مطرح شد؛‌

تشکل‌های دانشجویی باید حس دغدغه‌مندی را در دانشجویان بیدار کنند/ بستر دانشگاه نیازمند کار فکری و تبیینی است

تشکل‌های دانشجویی باید حس دغدغه‌مندی را در دانشجویان بیدار کنند/ بستر دانشگاه نیازمند کار فکری و تبیینی است
۱۶ آذر و روز دانشجو، سال‌گشت حرکت بزرگ و تاریخی دانشجویانی است که فریاد استقلال‌طلبی آنان در شرایط خفقان و دیکتاتوری، ضداستکبار جهانی بلند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ خلاف سایر تحرکات دانشجویی در سراسر جهان، جنبش دانشجویی در ایران متشکل از مبانی چون استقلال‌طلبی، استکبارستیزی و عدالتخواهی است و تحقق این آرمان های مهم جز با  شناخت مسیری که دانشجوی در حال پیمایش آن است و تبیین قصد و عمل دشمن بزرگ این جنبش که همان استکبار جهانی است؛ امکان پذیر نیست. لذا عدم شناخت و تبیین موارد مذکور منجر به انحراف این جنبش ۷۰ ساله و در نهایت تبدیل آن به ابزاری برای استکبار جهانی و جریانات سیاسی فرصت و قدرت‌طلب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

 

,

دانشجو عضو بیدار جامعه است

, دانشجو عضو بیدار جامعه است,

فاطمه سادات ربیع هاشمی فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سمنان در گفتگو با مرآت، با بیان این که جامعه ساکن نیست و در حال پیمودن مسیری است که توسط رهبر حکیم انقلاب برای آن ۵ گام مختلف تعریف شده است، بیان داشت: در حال حاضر ۲ مرحله از این ۵ گام یعنی انقلاب و نظام سازی پشت سر گذاشته شده است و برای گذار از این مراحل جانفشانی ها و رشادت های بیشماری اتفاق افتاده است.

این فعال دانشجویی در ادامه بیان کرد: دانشجویان به عنوان اعضای آگاه و بیدار جامعه باید در جهت حفظ وضعیت موجود یعنی ایستادن در گام دوم تلاش کرده و جهت تداوم و پشت سر گذاری مراحل بعدی کوشش نمایند تا به مرحله تمدن سازی برسیم.

,
,
,

 

,

, ,

وی با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب در سال ۹۷ توسط رهبر انقلاب، اذعان داشت: مخاطبین بیانیه جوانان هستند و در نتیجه دانشجویان نیز در زمره مخاطبان اصلی این بیانیه قرار می‌گیرند لذا یکی از رسالت های مهم هر دانشجو حفظ این حرکت و تداوم آن است.

,

ربیع هاشمی در ادامه تاکید کرد: در صورتی که دانشجو با چنین نگاه و رویکردی وارد دانشگاه شوند از همان بدو ورود، نوع کنش و برنامه‌های فرد با سایرین متفاوت خواهد بود و در عین این که به علم آموزی می پردازد به دنبال خود سازی شناسایی و برنامه ریزی برای خلاهای موجود در حرکت به سوی تمدن سازی قرار می گیرد.

,

این فعال دانشجویی با تأکید بر این که دانشجوی تمدن‌ساز خود را نسبت به سایر دانشجویان نیز موظف می‌داند، تصریح کرد: چنین فردی علاوه ‌بر خودسازی به دنبال ایجاد حرکت و تشکیلات جهت کادرسازی برای انقلاب است.

,

وی با اشاره به لزوم خودیابی در دانشجویان کنشگر، ابراز داشت: خود یابی و رهایی از غرب زدگی و در مرحله بعد، خودباوری و ایجاد نگاه واقع بینانه به وضعیت کشور، روحیه امید را در دانشجویان تزریق می کند.

,

ربیع هاشمی در ادامه بیان کرد: چنانچه گفتمان‌سازی و تبیین درستی از واقعیات موجود توسط دانشجویان دغدغه مند برای سایرین صورت بگیرد قطعاً می توان دانشجویان را همراه خود کرد.

,

این فعال دانشجویی با بیان این که میزان دغدغه‌مندی در دانشجویان امروز کمتر از دانشجویان گذشته است، گفت: در صورتی که دانشجو از ابتدای ورود به دانشگاه برای آینده برنامه ریزی داشته باشد و در واقع خود را سرباز نظام دیده و نه سربار آن ببیند؛ در آن صورت است که تلاش می کند تا خلاء های موجود را یافته و در جهت حل آن قدم بردارد. لذا بخش بزرگی از وظیفه تشکل های دانشجویی دغدغه مند کردن دانشجویان نسبت به مسائل موجود در جامعه است.

,

 

,

دانشجو مؤذنی است که باید جامعه را بیدار کند

, دانشجو مؤذنی است که باید جامعه را بیدار کند,

محمد هادی تبار فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفت‌وگو با مرآت اظهار داشت: دانشجو فردی است که دارای ویژگی های  جوان بودن که خود منشاء بسیاری از نقش‌آفرینی‌های دانشجو در اجتماع بودهو علم آموزی و جویای دانش بودن است.

,

این فعال دانشجویی با اشاره به ویژگی هایی که رهبر انقلاب برای دانشجو ذکر کرده اند، عنوان کرد: استقلال طلبی، عدالت خواهی و آرمان گرایی از ویژگی های بارز یک دانشجوی واقعی است و در سنین جوانی بودن دانشجویان نیز مؤید و محرک این ویژگی ها است.

,

وی با بیان این که مؤذنی که باید جامعه را از خواب بیدار کند دانشجو است، افزود: ممکن است ویژگی های مذکور در هر جوانی وجود داشته باشد اما اینکه یک دانشجو این موارد را در خود تقویت کرده و از نظر فکری بر روی این ویژگی ها کار کند باعث می‌شود خصوصیات فرد دانشجو به آن جایگاهی که رهبر انقلاب برای دانشجویان متصور هستند نزدیکتر شود.

,

 

,

, ,

هادی تبار در ادامه بیان کرد: تحصیل، تهذیب و ورزش از دیگر ویژگی‌های لازم برای دانشجویان از منظر رهبر انقلاب است.

,

این فعال دانشجویی با بیان این که آرمان‌گرایی واقعی، عدالت خواهی و استقلال طلبی برای دانشجوی امروز به درستی تبیین نشده است، عنوان کرد: این مسئله باعث شده تا دانشجویانی که امروز دانشگاه را به صحنه اغتشاش تبدیل کرده‌اند؛ آرمانی غیر واقعی برای خود در نظر گرفته و برای رسیدن به آن دست و پا می زنند. گرچه این آرمان خواهی نادرست نیز نشأت گرفته از ذات مطالبه‌گر و استقلال طلب دانشجو است و می توان گفت کار فکری و تبیینی درستی روی این دانشجو انجام نگرفته است.

,

وی با تاکید بر لزوم وجود فضای سیاسی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: جلوگیری از سیاسی بودن فضای دانشگاه باعث می‌شود تا این فضا دچار سیاست‌زدگی و مطالبات سیاسی بدون عمق و ساختار مناسب شود چنانچه امروز تا حدودی شاهد چنین فضایی در دانشگاه‌ها هستیم.

,

هادی تبار با اشاره به لزوم وجود ساختار و سازوکاری جهت تداوم ارتباط افراد یک تشکل دانشجویی پس از دوران دانشجویی، در راستای ادامه یافتن خصوصیات آرمان گرایی و عدالت طلبی در افراد، تاکید کرد: مهم است که افراد پس از دوره دانشجویی نیز بتوانند بستر کنشگری خود را داشته و در هر کسوت و مسئولیتی که مشغول می‌شوند فردی دغدغه‌مند برای نظام باشند.

,

این فعال دانشجویی در ادامه بیان کرد: با توجه به این که دانشجوی فعال در یک تشکیلات چند سال از بهترین سال های عمر خود را علاوه بر درس خواندن به کار تشکیلاتی اختصاص می دهد، اگر تشکیلات ساز و کار و برنامه محتوایی و فکری مناسبی جهت غنی‌سازی تفکر و رویکرد دانشجو نداشته باشد عملاً فرد را به جدایی از تفکر آن تشکیلات، پس از دوران دانشجویی سوق خواهد داد.

,

هادی تبار در ادامه بیان کرد: برای حل مسائل دانشجویان و تصمیم سازی برای مسائل آن نیاز است تصمیم گیرندگان و مسئولان امر کسانی باشند که برخاسته از دانشجویان و دغدغه مند در زمینه حل مسائل آنان باشند.

,

این فعال دانشجویی با تاکید بر این که باید فارغ از فعالیت رسانه های معاند، هجوم فکری استکبار و ... با جدیت به دنبال رسیدن به اهداف مدنظر بود، عنوان کرد: هر دانشجوی دغدغه‌مند و تشکیلاتی باید در دانشگاه خود را در مرکز عالم بداند و تمام هم و غم خود را متوجه اثرگذاری در محیط زیست دانشجویی خود کند. گرچه شاید نتوان به عنوان دانشجو و در دانشگاه به مقابله مستقیم با تاثیر فضای مجازی و رسانه های غربی پرداخت اما می توان کیفیت محیط دانشگاه را ر جهت آرمان های انقلاب تغییر داد و این راه دست به اصلاح زد.

,

 

,

جنبش دانشجویی دچار انفعال شده است

, جنبش دانشجویی دچار انفعال شده است,

امید محمدی فعال دانشجویی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با مرات با اشاره به وقایع سال ۱۳۳۲ که منجر به نامگذاری ۱۶ آذر به نام دانشجویان شد، عنوان کرد: قریب به ۷۰ سال از شروع حرکت استکبار ستیزانه و ظهور جنبش دانشجویی می‌گذرد، اما متاسفانه امروز شاهد تغییر جنبش دانشجویی و دانشجو از عنصری فعال و اثرگذار مانند دانشجویان دوران انقلاب به عنصری خموده هستیم.

,

این فعال دانشجویی با بیان این که امروز در دانشگاه‌ها جمعی قلیل از دانشجویان که حتی درخواست ها و اعتراضات به حق خود را نیز به شیوه‌ای بد و رکیک بیان می‌کنند، تبدیل به قشر کنشگر دانشجویان شده‌اند؛ ابراز داشت: به نظر می رسد در حال حاضر دانشجویانی که باید کنشگران واقعی عرصه دانشگاه و جامعه باشند در انزوا و انفعال قرار دارند.

,

 

,

, ,

وی افزود: گرچه در حوادث اخیر جامعه جنبش دانشجویی و جریان مطالبه‌گری نقش هایی را در مواردی مانند هفت تپه و یا هپکو داشته است اما با توجه به شرایط کنونی این نقش و مشارکت ها کافی نیست.

,

محمدی با اشاره به دوران شیوع کرونا و انجام کار تشکیلاتی برمبنا و بستر فضای مجازی، گفت: کما اینکه این دوره می توانست به فرصتی تأثیرگذار تبدیل شده و البته کارهایی هم انجام شد؛ اما به نظر می‌رسد غیر حضوری شدن دانشگاه ها در دوره شیوع کرونا و تاثیر فضای مجازی و رسانه های غربی اثری منفی بر جنبش دانشجویی و کار تشکیلاتی دانشجویی داشته است.

,

این فعال دانشجویی در ادامه بیان کرد: جای خالی مسئله محوری و مسئله یابی در میان دانشجویان کنشگر و تشکیلاتی کاملاً حس می شود.

,

وی با اشاره به این که هویت اصیل و اول هر دانشجو هویت علمی و درسی است، خاطرنشان کرد: علت حضور دانشجو در دانشگاه در درجه اول علم آموزی است لذا دانشجویی تشکلی باید ابتدا پیگیر مسائل علمی و درسی خود بوده و پس از آن ذیل مجموعه‌های تشکلی به فعالیت بپردازد.

,

محمدی با تاکید بر اهمیت خودسازی معنوی برای دانشجویان به خصوص دانشجوی دغدغه من و انقلابی، تصریح کرد: رهبر انقلاب همواره در دیدار با تشکل های دانشجویی و دانشجویان بر این مهم تاکید ویژه‌ای دارند.

,

این فعال دانشجویی با انتقاد از فضای مفعل حاکم بر تشکل های دانشجوی انقلابی در روزهای اخیر، عنوان کرد: امیدوارم ۱۶ آذر و روز دانشجوی امسال تلنگری در جهت بیداری  روح استکبارستیزی دانشجویان و خروج دانشجویان دوست دار میهن از حالت انفعال باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه