اخبار داغ

دانشجوی مخترع:

سیستم آموزشی و دانشگاه‌ باید ارتباط خود را با صنعت حفظ کنند/ دانشجویان باید روی یادگیری حرفه سرمایه‌گذاری تمرکز خود کنند

سیستم آموزشی و دانشگاه‌ باید ارتباط خود را با صنعت حفظ کنند/ دانشجویان باید روی یادگیری حرفه سرمایه‌گذاری تمرکز خود کنند
رضا حاجب فرد گفت: از سیستم آموزشی و دانشگاه‌ها انتظار می‌رود صرفا بر روی توانایی و آموزش‌های تئوری تمرکز نکنند و در کنار آن ارتباط خود با صنعت را حفظ کنند و مسؤولین نیز زمینه‌ای برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند که بتوانند در محیط آموزشی ایده‌ها و فعالیت‌های عملی خود را اجرا کنند و همچنین دانش آموزان و دانشجویان از تمرکز و صرف وقت زیاد بر روی دروس تئوری پرهیز کنند و بخشی از تمرکز و فعالیت خود را صرف یادگیری فن و پرورش استعداد خود کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ یک جوان دشتستانی به تازگی با تلاش و پشتکار موفق به اختراع آچار ضربه‌ای شده که در عرصه صنعتی برای کشور فایده‌های بسیار زیادی داشته باشد؛ در ادامه خبرنگار سپاس به گفتگو با این ین جوان می پردازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

سپاس: سلام لطفا خودتان را معرفی کنید؟

سلام؛ از اینکه با شما گفتگو می‌کنم بسیار خوشحالم، رضا حاجب فرد هستم متولد اسفند ۱۳۷۵ شهر شبانکاره شهرستان دشتستان، از تولد تا ۱۵ سالگی ساکن شبانکاره بودم و دوره ابتدایی خود را در شهر شبانکاره گذراندم و برای دوره راهنمایی پس از موفقیت در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره راهنمایی خود را در مدرسه نمونه دولتی باقرالعلوم برازجان و دوره دبیرستان را در مدرسه نمونه دولتی دکتر حسابی همان شهر با کسب رتبه برتر طی کردم.

در تابستان سال ۱۳۹۴ در رشته ریاضی و فیزیک به عنوان دانش آموخته ممتاز فارغ التحصیل شدم و در تابستان همان سال با کسب رتبه ۲۸۶ کنکور سراسری دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی شیراز آغاز نمودم.

سپاس: چرا پا در رشته مهندسی گذاشتید؟

از کودکی و نوجوانی به ساختن و خراب کردن علاقه داشتم و رشته ریاضی و فیزیک مورد علاقم بود.

سپاس: برای اولین بار چگونه به اختراع علاقه‌مند شدید و ایده ساخت این وسیله چگونه به ذهن‌تان رسید؟

از دوران نوجوانی به ابداعات و تغییر در ابزار و وسایل اطراف خود علاقه داشتم. در دوره کارشناسی همراه با دو نفر از دوستان و همکلاسی‌های خودن آقایان زیخانی و عزیزیان بر روی ایده ساخت بکس دنده‌ای با چرخش هدایت کننده توسط منشورها فعالیت کردیم که پس از مدتی اولین اختراع از این ایده ارائه گردید و پس از آن درصدد ثبت در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات برآمدیم.

سپاس: وسیله‌ای که اختراع کردید اسم کامل و کاربردیش چیست؟ و در چه مواردی کاربرد دارد؟

«بکس دنده‌ای یا همان آچار ضربه‌ای با چرخش هدایت کننده توسط منشورها» نام دارد که این اختراع در حوزه مهندسی مکانیک می‌باشد و در تمامی صنایع و هر جا که نیاز به باز و بسته کردن پیچ‌ها و مهره‌ها هست کاربرد دارد این امر شامل تمامی مصرف کنندگان عمده نظیر کارخانجات، پالایشگاه ها، کارگاه ها، خودروسازی‌ها و مصرف کنندگان خرد در بازار نظیر تعمیرکاران و مصارف خانگی می‌باشد.

آچار بکس برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ‎‌ها‎یی که نیاز به اعمال نیروی زیادی دارند و همچنین باز کردن پیچ ‎‌هایی که با آچار تخت به هر شکل امکان‌پذیر نیست یا موجب آسیب یا خراب شدن و له شدن سر پیچ و مهره ‎ها‎ می‌‎شوند با توجه به افزایش سطح تماس آچار و گل پیچ یا مهره مورد استفاده قرار ‎می‌‎گیرد.

آچار بکس دارای یک دستگاه ثابت بوده و انواع سری‌های متفاوت برای پیچ و مهره‌های مختلف جهت باز و بسته کردن پیچ‌ها به آن متصل می‌شود. این وسیله شامل یک دسته می‌باشد، که تعداد بالایی بکس بر روی آن سوار می‌شود و هر بکس می‌تواند یک پیچ با قطر معین را باز یا بسته کند. نمونه‌های کنونی آچار بکس‌ها که به صورت همگانی استفاده می‌شود، دارای مشکلاتی نظیر تعداد زیاد بکس ها، سنگینی جعبه آچار که باعث گم شدن بکس‌های مختلف و سختی در حمل و نقل آچار می‌شود، می‌باشد.

تعدد بکس‌ها باعث کاهش سرعت عمل فرد در صنعت هنگام کار با این آچار می‌گردد، لذا مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای ساخت وسیله را هم زیاد می‌کند که این باعث افزایش قیمت این نوع آچار می‌شود. در این اختراع تمامی مشکلات ذکر شده برطرف گردیده است.

در این اختراع از مکانیزم آیریس (IRIS یا دیافراگم دوربین) الهام گرفته شده و مکانیزم هشت گوش آن به شش گوش تبدیل شده است (IRIS یا دیافراگم دوربین بخشی از دوربین است که دارای بازشدگی قابل تنظیم است به طوریکه قابلیت استفاده برای تمامی پیچ‌ها با سایز مختلف را داراست و مشکلات عنوان شده و همچنین مقاومت بکس‌ها در مقابل نیروها و گشتاورها را رفع نموده است.

سپاس: در ساخت پروژه شکست خوردید؟

از آنجایی که هدف اولیه تمرکز بر روی مدلسازی و شبیه‌سازی این ایده بود پس از ارائه اولین مدل و به منظور برطرف کردن چالش‌های موجود اقدام به بهینه‌سازی‌های متعدد کردیم و در نهایت به یک مدل و طرح جامع دست پیدا کردیم.
 

سپاس: والدین یا اساتیدتان شما را در این امر کمک کردند؟

پدر و مادر بنده همیشه به عنوان حامی تشویق به فعالیت در زمینه مورد علاقم می کنند. پس از ارائه طرح و مدل اولیه با پیشنهاد جناب دکتر سجاد تقوایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز اقدام به ثبت اختراع کردیم و در این پروژه از تجربیات وی استفاده کردیم.

سپاس: مجددا برای اختراع دیگر وسایل ضروری و لازم خصوصا امسال که به نام دانش بنیان مورد تاکید رهبری هست ادامه خواهید داد؟

از آنجایی که تمامی اختراعات و ابداعات در طول تاریخ حاصل احساس نیاز انسان برای راحتی و ساده شدن کارها بوده است قطعا در صورت برخورد با مشکل جدید و یا ابتکاری که باعث شود انجام کاری راحت‌تر و ساده‌تر شود اقدام به رفع آن مشکل خواهیم کرد.

سپاس: حرف پایانی شما به مسؤولین و افراد مخترع هم سن و سال خودتان چیست؟

از سیستم آموزشی و دانشگاه‌ها انتظار می‌رود صرفا بر روی توانایی و آموزش‌های تئوری تمرکز نکنند و در کنار آن ارتباط خود با صنعت را حفظ کنند و مسؤولین نیز زمینه‌ای برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند که بتوانند در محیط آموزشی ایده‌ها و فعالیت‌های عملی خود را اجرا کنند و همچنین دانش آموزان و دانشجویان از تمرکز و صرف وقت زیاد بر روی دروس تئوری پرهیز کنند و بخشی از تمرکز و فعالیت خود را صرف یادگیری فن و پرورش استعداد خود کنند.

مصاحبه با شما و پایگاه خبری تحلیلی سپاس باعث افتخار بنده بود و با این کار ارزشمند، قدمی در شناخته شدن و در معرض دید قرار گرفتن ایده‌ها و اختراعات برداشتید و باعث تشویق و علاقه‌مند شدن بقیه به این زمینه می‌شوید، تشکر می کنم.

 

انتهای پیام/

,

سپاس: سلام لطفا خودتان را معرفی کنید؟

, سپاس: سلام لطفا خودتان را معرفی کنید؟,

سلام؛ از اینکه با شما گفتگو می‌کنم بسیار خوشحالم، رضا حاجب فرد هستم متولد اسفند ۱۳۷۵ شهر شبانکاره شهرستان دشتستان، از تولد تا ۱۵ سالگی ساکن شبانکاره بودم و دوره ابتدایی خود را در شهر شبانکاره گذراندم و برای دوره راهنمایی پس از موفقیت در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره راهنمایی خود را در مدرسه نمونه دولتی باقرالعلوم برازجان و دوره دبیرستان را در مدرسه نمونه دولتی دکتر حسابی همان شهر با کسب رتبه برتر طی کردم.

,

در تابستان سال ۱۳۹۴ در رشته ریاضی و فیزیک به عنوان دانش آموخته ممتاز فارغ التحصیل شدم و در تابستان همان سال با کسب رتبه ۲۸۶ کنکور سراسری دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی شیراز آغاز نمودم.

,

, ,

سپاس: چرا پا در رشته مهندسی گذاشتید؟

, سپاس: چرا پا در رشته مهندسی گذاشتید؟,

از کودکی و نوجوانی به ساختن و خراب کردن علاقه داشتم و رشته ریاضی و فیزیک مورد علاقم بود.

,

سپاس: برای اولین بار چگونه به اختراع علاقه‌مند شدید و ایده ساخت این وسیله چگونه به ذهن‌تان رسید؟

, سپاس: برای اولین بار چگونه به اختراع علاقه‌مند شدید و ایده ساخت این وسیله چگونه به ذهن‌تان رسید؟,

از دوران نوجوانی به ابداعات و تغییر در ابزار و وسایل اطراف خود علاقه داشتم. در دوره کارشناسی همراه با دو نفر از دوستان و همکلاسی‌های خودن آقایان زیخانی و عزیزیان بر روی ایده ساخت بکس دنده‌ای با چرخش هدایت کننده توسط منشورها فعالیت کردیم که پس از مدتی اولین اختراع از این ایده ارائه گردید و پس از آن درصدد ثبت در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات برآمدیم.

,

سپاس: وسیله‌ای که اختراع کردید اسم کامل و کاربردیش چیست؟ و در چه مواردی کاربرد دارد؟

, سپاس: وسیله‌ای که اختراع کردید اسم کامل و کاربردیش چیست؟ و در چه مواردی کاربرد دارد؟,

«بکس دنده‌ای یا همان آچار ضربه‌ای با چرخش هدایت کننده توسط منشورها» نام دارد که این اختراع در حوزه مهندسی مکانیک می‌باشد و در تمامی صنایع و هر جا که نیاز به باز و بسته کردن پیچ‌ها و مهره‌ها هست کاربرد دارد این امر شامل تمامی مصرف کنندگان عمده نظیر کارخانجات، پالایشگاه ها، کارگاه ها، خودروسازی‌ها و مصرف کنندگان خرد در بازار نظیر تعمیرکاران و مصارف خانگی می‌باشد.

,

آچار بکس برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ‎‌ها‎یی که نیاز به اعمال نیروی زیادی دارند و همچنین باز کردن پیچ ‎‌هایی که با آچار تخت به هر شکل امکان‌پذیر نیست یا موجب آسیب یا خراب شدن و له شدن سر پیچ و مهره ‎ها‎ می‌‎شوند با توجه به افزایش سطح تماس آچار و گل پیچ یا مهره مورد استفاده قرار ‎می‌‎گیرد.

,

آچار بکس دارای یک دستگاه ثابت بوده و انواع سری‌های متفاوت برای پیچ و مهره‌های مختلف جهت باز و بسته کردن پیچ‌ها به آن متصل می‌شود. این وسیله شامل یک دسته می‌باشد، که تعداد بالایی بکس بر روی آن سوار می‌شود و هر بکس می‌تواند یک پیچ با قطر معین را باز یا بسته کند. نمونه‌های کنونی آچار بکس‌ها که به صورت همگانی استفاده می‌شود، دارای مشکلاتی نظیر تعداد زیاد بکس ها، سنگینی جعبه آچار که باعث گم شدن بکس‌های مختلف و سختی در حمل و نقل آچار می‌شود، می‌باشد.

,

تعدد بکس‌ها باعث کاهش سرعت عمل فرد در صنعت هنگام کار با این آچار می‌گردد، لذا مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای ساخت وسیله را هم زیاد می‌کند که این باعث افزایش قیمت این نوع آچار می‌شود. در این اختراع تمامی مشکلات ذکر شده برطرف گردیده است.

,

در این اختراع از مکانیزم آیریس (IRIS یا دیافراگم دوربین) الهام گرفته شده و مکانیزم هشت گوش آن به شش گوش تبدیل شده است (IRIS یا دیافراگم دوربین بخشی از دوربین است که دارای بازشدگی قابل تنظیم است به طوریکه قابلیت استفاده برای تمامی پیچ‌ها با سایز مختلف را داراست و مشکلات عنوان شده و همچنین مقاومت بکس‌ها در مقابل نیروها و گشتاورها را رفع نموده است.

,

, ,

سپاس: در ساخت پروژه شکست خوردید؟

, سپاس: در ساخت پروژه شکست خوردید؟,

از آنجایی که هدف اولیه تمرکز بر روی مدلسازی و شبیه‌سازی این ایده بود پس از ارائه اولین مدل و به منظور برطرف کردن چالش‌های موجود اقدام به بهینه‌سازی‌های متعدد کردیم و در نهایت به یک مدل و طرح جامع دست پیدا کردیم.
 

,
,

سپاس: والدین یا اساتیدتان شما را در این امر کمک کردند؟

, سپاس: والدین یا اساتیدتان شما را در این امر کمک کردند؟,

پدر و مادر بنده همیشه به عنوان حامی تشویق به فعالیت در زمینه مورد علاقم می کنند. پس از ارائه طرح و مدل اولیه با پیشنهاد جناب دکتر سجاد تقوایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز اقدام به ثبت اختراع کردیم و در این پروژه از تجربیات وی استفاده کردیم.

,

سپاس: مجددا برای اختراع دیگر وسایل ضروری و لازم خصوصا امسال که به نام دانش بنیان مورد تاکید رهبری هست ادامه خواهید داد؟

,

از آنجایی که تمامی اختراعات و ابداعات در طول تاریخ حاصل احساس نیاز انسان برای راحتی و ساده شدن کارها بوده است قطعا در صورت برخورد با مشکل جدید و یا ابتکاری که باعث شود انجام کاری راحت‌تر و ساده‌تر شود اقدام به رفع آن مشکل خواهیم کرد.

,

سپاس: حرف پایانی شما به مسؤولین و افراد مخترع هم سن و سال خودتان چیست؟

, سپاس: حرف پایانی شما به مسؤولین و افراد مخترع هم سن و سال خودتان چیست؟,

از سیستم آموزشی و دانشگاه‌ها انتظار می‌رود صرفا بر روی توانایی و آموزش‌های تئوری تمرکز نکنند و در کنار آن ارتباط خود با صنعت را حفظ کنند و مسؤولین نیز زمینه‌ای برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند که بتوانند در محیط آموزشی ایده‌ها و فعالیت‌های عملی خود را اجرا کنند و همچنین دانش آموزان و دانشجویان از تمرکز و صرف وقت زیاد بر روی دروس تئوری پرهیز کنند و بخشی از تمرکز و فعالیت خود را صرف یادگیری فن و پرورش استعداد خود کنند.

,

مصاحبه با شما و پایگاه خبری تحلیلی سپاس باعث افتخار بنده بود و با این کار ارزشمند، قدمی در شناخته شدن و در معرض دید قرار گرفتن ایده‌ها و اختراعات برداشتید و باعث تشویق و علاقه‌مند شدن بقیه به این زمینه می‌شوید، تشکر می کنم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه