اخبار داغ

گوترش درباره ادعای غرب در خصوص پهپادهای ایران تحقیق می‌کند

گوترش درباره ادعای غرب در خصوص پهپادهای ایران تحقیق می‌کند
دبیرکل سازمان ملل در پی فشارهای غرب گفته است که در ارتباط با اتهامات علیه ایران مبنی بر عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحقیق می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نهایت روز گذشته (چهارشنبه، ۷ دسامبر) تحت فشارهای کشورهای غربی گفت که سازمان ملل در خصوص «اطلاعات موجود» درباره اتهامات علیه ایران در ارتباط با عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحقیق خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت، در حالیکه گوترش با فشار غرب برای اعزام کارشناس به اوکراین برای بازرسی پهپادهای سرنگون شده مواجه است، گفته که درباره اتهامات مربوط به پهپادهای ایران که به روسیه داده می‌شود، تحقیق خواهد کرد.

,

غرب در حالی مدعی چنین ادعاهایی است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه بارها این اتهامات را رد کرده‌اند.

,

بر اساس این گزارش، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده و اوکراین بارها مدعی شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با تأمین پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین، قطعنامه ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و گوترش دو بار در سال در خصوص اجرای این قطعنامه به شورای امنیت گزارش می‌دهد.

,

گوترش در گزارش جدید خود به شورای امنیت نوشته است: « دبیرخانه در حال بررسی اطلاعات موجود است. هر گونه یافته در زمان مقتضی به شورای امنیت گزارش خواهد شد».

,

رویترز می‌گوید که انگلیس، آلمان و فرانسه در هفته جاری طی نامه‌ای از گوترش خواستار به روز رسانی برنامه‌های اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین شدند.

,

از طرف دیگر، روسیه نیز دو بار نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت و سه کشور اروپایی مذکور را به نقض منشور سازمان ملل از طریق اعمال نفوذ به دبیرکل سازمان ملل متهم کرد.

,

بر اساس این گزارش، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هیچ پاسخی به سؤال خبرنگاران مبنی بر احتمال سفر کارشناسان سازمان ملل به اوکراین نداده است.

,

طبق این گزارش، بر اساس قطعنامه ۲۰۱۵ سازمان ملل، تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران تا اکتبر ۲۰۲۰ برقرار بوده است ولی اوکراین و کشورهای غربی مدعی هستند که این قطعنامه همچنان شامل محدودیت‌هایی بر موشک‌ها و فناورهایی مربوطه تا اکتبر ۲۰۲۳ است و می‌تواند شامل صادرات و خرید سامانه‌های نظامی پیشرفته مانند هواپیماهای بدون سرنشین باشد.

,

ایالات متحده روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است اما واشنگتن مدرکی مبنی بر انتقال موشک های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ندیده است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه