اخبار داغ

جهاد علمی و خدمت رسانی؛

از کرسی دانشگاه تا توجه به عمق محرومیت در خراسان جنوبی

از کرسی دانشگاه تا توجه به عمق محرومیت در خراسان جنوبی
روحیه عدالت خواهی و پیشرفت دانشجو باعث شده تا او در کنار جهاد علمی؛ جهاد خدمت رسانی را هم به حد اعلایش برساند و این روحیه او را از فضا و کرسی دانشگاه به عمق محرومیت ها کشانده و گاه در حوزه عمران، گاه درمان و گاهی هم آموزش و فرهنگ به عمل وامی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در تقویم جمهوری اسلامی؛ ۱۶ آذرماه به دانشجویان اختصاص داده شده است، روزی که به‌خاطر گرامی‌داشت سه دانشجویی که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ به علت اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه تهران کشته شدند، به عنوان روز دانشجو نامگذاری شد و نشان می دهد که دانشجویان ما همیشه در خط مقدم مبارزه با استکبار بوده و هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

در واقع دانشجویان یکی از مهم ترین اقشار سرنوشت ساز و پیشروی کشور هستند که همانطور که در پیروزی و پیشبرد انقلاب اسلامی، نقش بسزایی داشتند، اکنون هم به عنوان جوان‌ترین نیروی آگاه و فعال جامعه با همان هویت انقلابی شان در ساختن آینده کشور و عزت و اقتدار آن بسیار موثر هستند.

,

دفاع از شعارهای انقلاب و عینیت بخشیدن به آنها یکی از مهم ترین وظایف دانشجویان است و به قول معروف شهید بهشتی که می‌گوید “دانشجو، مؤذن جامعه است و اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود”، باید او همیشه بیدار و در صحنه باشد و با روح مطالبه گر و عدالت خواه، زمینه ساز رفع بی عدالتی ها و موجب تحرک و ارتقای کشور و احیای آرمان ها باشد.

,

دانشجویان نیروهای جوان متعهد، متخصص و آرمانگرایی هستند که اگر در جایگاه خود به آنها توجه شود و از استعدادهایشان بهره‌برداری شود، انقلاب اسلامی، آینده بسیار روشنی خواهد داشت.

,

یک دانشجوی واقعی همیشه به دنبال پیشرفت و آبادانی کشور و  نسبت به مردم جامعه اش دلسوز است و وقتی مشکلی را در جامعه می بیند، سعی می کند در مسیر حل آن حرکت کند و ضمن مطالبه گری از مسئولان، خودش هم وارد میدان عمل می شود. یکی از همین مصادیق پرواضحی که در پی روحیه عدالت خواهی، پیشرفت و خدمت رسانی، از دانشجویان دیده ایم، برگزاری اردوهای جهادی در اقصی نقاط کشور از مرکز گرفته تا مرز است و روح متعالی او اجازه نمی دهد که در برابر مشکلات و کم و کاستی ها، بی تفاوت باشد.

,

همین روحیه او هم؛ باعث می شود تا او در کنار جهاد علمی؛ جهاد خدمت رسانی را هم به حد اعلایش برساند و او را از فضا و کرسی دانشگاه به عمق محرومیت ها می کشاند و گاه در حوزه عمران، گاه درمان و گاهی هم آموزش و فرهنگ به عمل وامی دارد. اردوهایی که گرچه بسیاری از مردم را بهره مند می کند؛ اما بیشترین بهره نیز برای خود دانشجو با خودسازی و رشد معنوی ای است که برایش اتفاق می افتد و همین تجربه شیرین جمعی باعث می شود  که بارها و بارها قدم در راه این جهاد بگذارد.

,

, ,

نقش فعال گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان در عمران و آموزش

, نقش فعال گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان در عمران و آموزش, نقش فعال گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان در عمران و آموزش,

یکی از گروه های جهادی که در حوزه های مختلفی خدمت رسانی داشته و فعالیت های بسیار موثری هم انجام داده است، گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند است.

,

محمد امین زارع، مسئول گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند، در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ سبقه تشکیل این گروه جهادی را مربوط به دو سال و نیم گذشته می داند که تاکنون اردوهای جهادی متعددی در زمینه های مختلف عمرانی، فرهنگی و تربیتی برگزار کرده است.

,

به گفته او، این گروه جهادی حدود ۹۰ نفر جهادگر فعال واقعی دارد که برای حضور در هر اردویی داوطلب هستند. حتی در اردوهای حوزه آموزشی، تعداد جهادگران ثبت نام شده به ۲۰۰ نفر هم می رسد.

,

گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند تاکید و توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه گروه های جهادی فقط فعالیت عمرانی نداشته باشند را هم سرلوحه کار خود قرار داده و در همین خصوص علاوه بر فعالیت های عمرانی، مباحث فرهنگی، آموزشی و تربیتی را هم به صورت ویژه دنبال می کند و در این زمینه نیز فعالیت چشمگیری داشته و دارد.

,

 

, , ,

زارع در همین خصوص می گوید که گروه جهادی شان در سال گذشته، در بین دو هزار گروه جهادی سطح کشور رتبه اول در بخش جهاد تربیتی- آموزشی و رتبه چهارم در حوزه عمرانی را را کسب کرده است که یکی از دلایل کسب این رتبه هم به دوران کرونا برمی گردد، زمانی که مدارس از جمله مدارس روستایی تعطیل شده بود، جهادگران این گروه که همان دانشجو معلمان هستند، به روستاهایی می رفتند که دانش آموزانشان دسترسی به اینترنت و آموزش مجازی نداشتند و علی رغم مخالفت آموزش و پرورش، بصورت خودجوش به این دانش آموزان درس می دادند.

,

 

,

جذب جهادگر با اردوهای دلچسب

, جذب جهادگر با اردوهای دلچسب, جذب جهادگر با اردوهای دلچسب,

او می گوید: فضای اردوهای جهادی طوری است که هر دانشجویی که شرکت می کند، در همان اردو؛ برای اردوی بعدی هم اعلام آمادگی و برای برگزاری آن لحظه شماری می کند. در واقع خود اردوهای جهادی، باعث جذب جهادگران جدید هم می شود. بطوری که اگر بگویم کل جذب دانشجویان ما به سمت بسیج، از طریق برگزاری اردوهای جهادی بوده است، اغراق نکرده ام. بسیاری از دانشجویان هم هستند که از زمان جذب تا آخر زمان تحصیل، در این اردوها حضور دارند.

,

او برگزاری این اردوها را؛ هم نوعی خدمت به مردم و هم باعث کسب تجربه و اشنایی دانشجو معلمان با فضای مدرسه و تدریس می داند و معتقد است که دانشجویانی که در این فضا قرار می گیرند، معلمان آینده داری هستند.

,

, ,

 

,

اردوهای جهادی فصل جدیدی در زندگی دانشجو

, اردوهای جهادی فصل جدیدی در زندگی دانشجو, اردوهای جهادی فصل جدیدی در زندگی دانشجو,

زارع معتقد است که اردوهای جهادی فصل جدیدی برای زندگی بسیاری از دانشجو ها است و نقش مهمی در تعیین مسیر آنها دارد.

,

یکی از خاطرات او از تاثیر اردوهای جهادی و تغییرات نگرشی و معرفتی در دانشجویان، این است که؛ دانشجویی در اردوهای جهادی شرکت کرده بود که به گفته خودش؛ تا آن زمان اصلا نماز نخوانده بود، اما از زمانی که در یک اردو شرکت کرده و تحت تاثیر فضای خوب و برنامه های دینی- فرهنگی آن قرار گرفته بود، حتی یک نمازش هم قضا نشده بود. یا دانشجوی دیگری هم که قبلا اهتمامی به نماز و دعا نداشت، آنقدر از فضای اردو تاثیر گرفته بود که به دوستان دیگرش می گفت اگر دوست دارید نیمه شب برای نماز شب بیدارتان کنم.

,

, ,

 

,

از نماز و دعا تا خنده و تفریح

, از نماز و دعا تا خنده و تفریح, از نماز و دعا تا خنده و تفریح,

زارع فضای اردوهای جهادی را بسیار جذاب و دلچسب می داند و می گوید: فضای اردوهای جهادی که برگزار می شود، متنوع است. هم نماز و مراسم دعا داریم و هم صمیمیت و شوخی و خنده و تفریح. در این اردوها ارتباط گیری دانشجویان با مردم و دانش آموزان بسیار موثر است و تغییرات زیادی را در آنها به وجود می آورد که در نهایت خودسازی آنها را به دنبال دارد.

,

او که خاطرات شیرین زیادی از اردوهای جهادی دارد، به یکی از خاطرات طنزمایه اش اشاره می کند که مربوط به زمان کرونا است و می گوید: وقتی که کرونای اومیکرون شدت گرفته بود، اردوی جهادی ۴۱ نفره ای برگزار کرده بودیم که متاسفانه در این اردو، من و حدود ۲۵ نفر از بچه ها، کرونا گرفتیم. از آنجایی که شنیده بودیم که دودکردن عنبرنسا برای کرونا خوب است، همه در روستا می گشتیم و عنبرنسا جمع کردیم، بعد از آن هم؛ تیم کرونایی ما همه دور یک چراغ جمع شده بودیم و عنبرنسا دود می کردیم و خاطره دودی را گذراندیم. در این اردو که بچه ها بیمار شده بودند، اما باز هم دست از خدمت برنداشتند و سعی می کردند تا آموزش هایشان را با خودمراقبتی و از فاصله دور برگزار کنند.

,

, ,

 

,

درخواست مناطق محروم برای برگزاری اردو

, درخواست مناطق محروم برای برگزاری اردو, درخواست مناطق محروم برای برگزاری اردو,

زارع با اشاره به اینکه نمونه بودن این گروه جهادی باعث شده تا مناطق محروم در پی دعوت از آنها باشند، می گوید: روستاهای بسیاری درخواست دارند که در منطقه آنها اردو برگزار کنیم، اما اگر هزینه های لازم توسط مسئولان تامین شود، گروه جهادی ما این ظرفیت و آمادگی را دارد که هر هفته یا هر دو هفته یکبار، اردوهای جهادی را برگزار کند. البته فعالیت گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان؛ فعالیت های موثر و خوبی است، نه اینکه صرفا اردویی برگزار شود و جنبه عکس گرفتن داشته باشد.

,

وی از استقبال مردم از اردوهای جهادی و جهادگران هم می گوید: در تمام اردوها، مردم نیز در کنار بچه های جهادگر حضور پیدا می کنند و در این اردوها یک نوع محبت و وابستگی بین بچه های جهادگر و مردم ایجاد می شود. وابستگی که دل کندن از مردم را سخت می کند و همیشه در روزهای پایان اردو، مردم می خواهند که دوباره هم به جمع آنها برویم.

,

آخرین اردوی جهادی این گروه نیز اردویی فرهنگی، آموزشی، تربیتی و عمرانی مربوط به هفته قبل در روستای چلونک شهرستان قاین است که طی آن رنگ آمیزی و فضاسازی مدرسه، لوله گذاری در طرح آبرسانی به روستا و تدریس و آموزش دانش آموزان انجام شد.

,

 

, , ,

 

,

زارع می گوید: در یک هفته ای که در روستای چلونک بودیم، با حضور مردم و مسئولان دانشگاه، یادواره دو شهید روستا؛ شهید قلی پور و ابراهیمی را هم برگزار کردیم که به قول خود مردم؛ این اولین باری بود که چنین یادواره باشکوهی برگزار می شد و در کنار آن از خانواده این دو شهید نیز تجلیل شد. همچنین در این اردو، هدیه های کوچکی هم به دانش آموزان تقدیم شد که آنها از گرفتن این هدیه ها بسیار خوشحال می شدند و این خوشحالی آنها برای من بسیار دلچسب بود بطوری که حاضر نیستم این حس خوب را با هیچ چیز دیگری عوض کنم.

,

 

,

, ,

او برنامه بعدی این گروه جهادی را هم جهاد تربیتی می داند که ثبت نام آن از همین هفته آغاز شده و قرار است در این جهاد؛ جهادگران پنجشنبه هر هفته به مناطق محروم و حاشیه شهر بروند و با استفاده از فضاهای فرهنگی و آموزشی موجود در محل، دانش آموزن را دور هم جمع کرده و برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی را برایشان برگزار کنند.

,

 

,

دانشجویان پشت رهبرشان هستند

, دانشجویان پشت رهبرشان هستند, دانشجویان پشت رهبرشان هستند,

مسئول گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند با اشاره به ۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو را روز تولد اندیشه ‏ها، روز علم‏ دوستی، روز طلوع اندیشه‏های نو و روز انسان‏های فرهیخته می داند و تاکید می کند که قشر دانشجو، پیش از انقلاب همواره با تکیه بر خدا و اعتماد به نیروهای خودی، در صحنه‏های مختلف سیاسی اجتماعی حاضر می‏شد و با شعارهایشان مخالفت خود با رژیم پهلوی را اعلام و بر همراهی و همدلی با رهبر انقلاب و مردم ایران تأکید می‏کرد. امروز نیز دانشجویان مثل همان سالها، پشت رهبرشان هستند و نمی گذارند این انقلابی که با خون دانشجویان ما به وجود آمده، حتی ذره ای دچار خدشه شود.

,

زارع ادامه می دهد: دانشجویی هم که بجای اینکه آخرِ هفته هایش را به استراحت و تفریح بگذارند، به مناطق محروم رفته و در کنار دانش آموزانی که از لحاظ تحصیلی ضعیف و مردمانی که در محرومیت بسر می برند، قرار می گیرد، در واقع در مسیری حرکت کرده که مقام معظم رهبری می خواهد  و واقعاً باید قدر این دانشجوها را دانست. دانشجویانی که پا به عرصه جهاد می گذارند، با اخلاص و پاکی می آیند تا کارشان اثرگذار باشد. از طرف دیگر در کنار حضور در اردوی جهادی و خدمت رسانی، دانشجو از طلب علم هم نمی ایستد و از علم آموزی و تلاش در سنگر جهاد علمی هم سیر نمی شود.

,

او می گوید: زمانی کار جهادی یک دانشجو ارزشمند است که به خودسازی او هم منجر شود که الحمدلله اردوهای جهادی ما به گونه‌ای است که تغییراتی که در دانشجوها ایجاد می شود، تغییراتی عمقی و ابدی است که با تلاش و کوشش خودش به دست آمده است.

,

 

,

تغییر نگرش دانشجوهای معترض

, تغییر نگرش دانشجوهای معترض, تغییر نگرش دانشجوهای معترض,

اعتقاد او این است که دانشجویان بصیرت و شناخت کافی را دارند، اما برخی دیگر هم فریب خورده دشمن در فضای مجازی و دانشجو نما هستند، می گوید: در اردوهای جهادی که برگزار کردیم، دانشجوی معترض هم داشته ایم، اما وقتی که از فضای مجازی فاصله گرفته و واقعیت زندگی مردم محروم روستایی را دیده اند، نظرشان تغیییر کرده است. البته یکی از برنامه های گروه جهادی ما هم این است که دانشجویان معترضی که در اغتشاشات اخیر شرکت کرده اند را در اردوهای جهادی بکارگیری و جذب کنیم تا با واقعیت ها روبرو شوند. در همین خصوص هم به چند نفر پیشنهاد کرده ام که قبول کردند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه